• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5001)
دوشنبه 20/6/1391 - 15:5 -0 تشکر 556628
400 نكته از تفسیر نور

به لطف خداوند، مجموعه «تفسیرنور» تألیف حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتى كه با زبانى ساده و روان، نكات و پیام‏هاى آیات قرآن كریم را ارائه كرده، مورد استقبال حوزویان، دانشگاهیان و فرهنگیان قرار گرفت و پیشنهادات و نظرات خود را در جهت عرضه گسترده‏تر مطالب آن ارسال كردند.
از این‏رو سعى شده مطالب دوره‏ى 12 جلدى تفسیر نور در قالب‏هاى متفاوت در اختیار علاقه‏مندان قرار گیرد:
1. انتشار تفسیر سوره‏هاى: یوسف، حجرات، زمر، یس، اسراء، نور و... در قطع پالتوى.
2. نگاه موضوعى به پیام‏هاى تفسیرنور كه كتاب 300 نكته در مدیریت محصول این نگاه است و به زودى در موضوعات حقوقى و اقتصادى نیز منتشر مى‏شود.
3. انتشار مطالب برگزیده هر جلد از تفسیر نور در قالب پرتوى از نور.
4. انتشار كتاب پرسش‏ها و پاسخ‏هاى قرآنى بر اساس مطالب تفسیرنور.
5. جمع‏آورى نكته‏هاى مهم دوره‏ى 12 جلدى و تنظیم آنها در قالب مباحث: اعتقادى، اجتماعى، اخلاقى و عبادى كه این كار توسط برادر گرامى حجّت‏الاسلام و المسلمین عباس بابائیان صورت گرفته و پس از تأیید مؤلف محترم، تحت عنوان 400 نكته از تفسیر نور منتشر مى‏شود.
امید است این فعالیت‏هاى متنوع قرآنى، زمینه مهجوریت‏زدایى از قرآن كریم را در میان اقشار مختلف جامعه فراهم سازد.
مركز فرهنگى درسهایى از قرآن

http://tarvijequran.com

دوشنبه 20/6/1391 - 23:53 - 0 تشکر 558584


 250. مشورت و مشاوره(1736)


وَالَّذِینَ اسْتَجَابُواْ لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلَوَةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى‏ بَیْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ‏
و كسانى كه دعوت پروردگارشان را اجابت كرده و نماز را بر پا داشته و كارشان با مشورت میانشان انجام مى‏گیرد و از آنچه روزیشان داده‏ایم انفاق مى‏كنند.
طلحه و زبیر به حضرت على‏علیه السلام گفتند: ما به شرطى با تو هستیم كه در هر كار با ما مشورت كنى، زیرا حساب ما از دیگران جداست، حضرت فرمودند: «نظرتُ فى كتاب اللّه و سنّة رسوله فامضیت ما دلاّنى علیه و اتبعته و لم احتج الى آرائكما فیه ولا رأى غیركما ولو وقع حكم لیس فى كتاب اللّه بیانه ولا فى السنّة برهانه و احتیج الى المشاورة فیه لشاورتكما فیه»(1737) من در كتاب خدا و سنّت رسول او نگاه مى‏كنم هر چه بود پیروى مى‏كنم و نیازى به رأى و مشورت شما و دیگران ندارم ولى هرگاه امرى بود كه در كتاب و سنّت برهانى بر آن نداشتم و نیاز به مشورت بود با شما مشورت خواهم كرد.
 در آیه 38، نظام شورى‏ براى اداره امور جامعه مورد تأكید قرار گرفته و به همین جهت این سوره شورى نام گرفته است. ما نیز به همین مناسبت، بخشى از روایات در باب مشورت و شورى را در اینجا مى‏آوریم.(1738)
 1. «شاور العلماء الصالحین» با دانشمندان وارسته مشورت كن.
 2. «واجعل مشورتك من یخاف اللّه» در مشورت خود كسانى را قرار ده كه خدا ترس باشند.
 3. «شاور المتّقین الّذین یؤثرون الاخرة على الدنیا» با اهل تقوا كه معاد را بر معاش ترجیح مى‏دهند مشورت نما.
 4. «خیر من شاورت ذوى النهى والعلم و اولوا التجارب و الحزم» با عقلایى كه داراى علم و تجربه هستند مشورت كن.
 5. «لا تدخلّن فى مشورتك بخیلاً و لا جباناً و لا حریصا» با افراد بخیل و ترسو و حریص مشورت مكن.
 6. «رأى الرجل على قدر تجربته» ارزش هر رأى به مقدار تجربه صاحب رأى است.
 7. «أن یكون حرّاً متدیّناً صدیّقاً و ان تطلعه على سرّك» با افرادى مشورت كن كه راستگو باشند و وابستگى نداشته باشند و او را بر راز خود آگاه كن تا بتواند رأى جامع و كامل ارائه دهد.
 8. «مشاورة العاقل الناصح رشد و یمن و توفیق من اللّه» در مشورت با عاقل خیرخواه رشد و بركت و توفیق الهى است.
 9. «شاور فى امورك من فیه خمس خصال...» در كارهاى خود با كسى مشورت كن كه در او پنج خصلت باشد: عقل، علم، تجربه، خیرخواهى و تقوا.
 سؤال: چرا در نامه 31 نهج البلاغه از مشورت با زنان نهى شده است؟
 پاسخ: مشورت تابع جنسیّت نیست، بلكه تابع معیار و ملاك است. امام على‏علیه السلام مى‏فرماید: «فانّ رأیهن الى افن» چون زن عاطفى و احساساتى است، معمولاً رأى و نظر او استدلالى نیست. لذا در حدیث دیگرى مى‏فرماید: هرگاه تجربه‏اى از عقل و كمال یك زن داشتید، با او مشورت كنید. بنابراین دلیل نهى از مشورت با زنان، سستى رأى بوده است و هرگاه مردى نیز این گونه باشد نباید مورد مشورت قرار گیرد.
 سؤال: با اینكه قرآن مى‏فرماید: اكثر مردم اهل اندیشه نیستند، «اكثرهم لا یعقلون»(1739)، «اكثرهم لا یعلمون»(1740)، بسیارى از آنان فاسقند، «اكثرهم فاسقون»(1741) و بسیارى در برابر حقّ تسلیم نیستند، «اكثرهم للحق كارهون»(1742) پس سفارش به مشورت براى چیست؟
 پاسخ: قرآن اكثریّتِ مردمى را در نظر دارد كه گرفتار شرك و فساد و هوس هستند و هرگز مرادش «اكثر المتّقین» و «اكثر المؤمنین» نیست.
 فواید مشورت:
 1- احتمال خطا را كم مى‏كند.
 2- استعدادها را شكوفا مى‏كند.
 3- مانع استبداد مى‏شود.
 4- مانع حسادت دیگران است. اگر با مشورت كامیاب شدیم چون دیگران رشد ما را در اثر فكر و مشورت خودشان مى‏دانند نسبت به ما حسادت نمى‏ورزند. فرزندى كه رشد مى‏كند هرگز پدرش به او حسادت نمى‏ورزد، چون رشد او را بازتابى از رشد خود مى‏داند.
 5 - امداد الهى را به دنبال دارد، در فرهنگ دینى ماست كه «یداللّه مع الجماعه»
 6- استفاده از آراء دیگران طرح را پخته و جامع مى‏كند. «من شاور الرجال شارك فى عقولها»
 7- مشورت نوعى احترام به مردم است، ممكن است در مشورت حرف تازه‏اى به دست نیاید ولى احترام به شخصیّت مردم است.
 8 - وسیله شناخت دیگران است. تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد با مشورت مى‏توان درجه علمى و فكرى و تعهّد و برنامه ریزى افراد را شناخت.
 سؤال: آیا مشورت پیامبر با مردم جنبه ظاهرى داشت؟
 پاسخ: هرگز، زیرا اگر مشورت مى‏فرمود و خلاف آن را انجام مى‏داد نه تنها به امّت احترام نگذاشته بود، بلكه به نوعى روح آنان را جریحه‏دار مى‏كرد.
 پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله در جنگ‏هاى بدر، اُحد، خندق، حدیبیه، جنگ با بنى‏قریظه و بنى‏نظیر و فتح مكّه و جنگ تبوك با مسلمانان مشورت فرمود.
 مشورت در مسائلى است كه مربوط به مردم باشد، ولى در امورى كه مربوط به خداوند است نظیر بعثت، امامت و عبادت، جاى مشورت نیست. نماز پیمان الهى است، «الصلاة عهد اللّه» عهد خدا را باید انجام داد و نیازى به مشورت ندارد. امامت و رهبرى امّت نیز عهد الهى است، زیرا همین كه حضرت ابراهیم از خداوند درخواست كرد كه نسل او رهبر جامعه شود، خداوند فرمود: رهبرى و امامت پیمان و عهد من است و سپردن آن مربوط به گزینش من است نه دعاى تو و اگر از شخصى ظلمى سربزند لایق رهبرى نیست، «لاینال عهدى الظالمین» پس در رهبرى امّت، باید تسلیم او باشیم، چنانكه قرآن مى‏فرماید: «انى جاعلك للناس اماماً» امامت به انتخاب من است.

دوشنبه 20/6/1391 - 23:53 - 0 تشکر 558586

251. شیر، غذاى كامل(1743)


وَإِنَّ لَكُمْ فِى الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسْقِیكُم مِّمَّا فِى بُطُونِهِ مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَّبَناً خَالِصاً سَآئِغاً لِّلشَّارِبِینَ
 و بى‏گمان براى شما در (آفرینش) چهارپایان عبرتى است، ما شما را از آنچه در درون آنهاست، از میان غذاهاى هضم شده و خون، شیر خالصى كه براى نوشندگان گوارا است سیراب مى‏كنیم.
خداوند، نه تنها از لابلاى ابر آسمان‏ها، آبى كه مایه حیات است نازل مى‏كند، بلكه از لابلاى درون حیوانات، شیرى كه مایه حیات است، خارج مى‏كند.
شیر، یك غذاى كامل است كه هم به جاى آب است و هم به جاى غذا و تمام نیازهاى بدن را تأمین مى‏كند. در روایات مى‏خوانیم: شیر، عقل را زیاد، ذهن را صفا، چشم را روشنى، قلب را تقویت، پشت را محكم، و فراموشى را كم مى‏كند.
چهارپایان، تنها وسیله‏ى تأمین نیازهاى مادّى ما نیستند، بلكه مى‏توانند وسیله‏ى تكامل معنوى و رشد ایمانى ما باشند.
راستى خدایى كه شیر را از دل علف بیرون مى‏كشد، نمى‏تواند در قیامت، انسان را از دل خاك بیرون كشد؟! خدایى كه شیر خالص را از لابلاى خون و غذاى هضم شده، استخراج مى‏كند، نمى‏تواند اعمال صالح را از سایر كارها جدا كند؟.
تبدیل علف به شیر، نیاز به دستگاه پالایش، میكروب زدایى، حذف مواد مضرّ، امكانات شیرین كننده، گرم كننده، چرب كننده و رنگ كننده و لوله‏كشى در بدن چهارپایان دارد. چگونه است كه یك پالایشگاه نفت، مهندس لازم دارد؛ امّا پالایشگاه شیر، خالق نمى‏خواهد؟ «ان لكم فى الانعام لعبرة»
انسان‏هاى خالص، كسانى هستند، كه از لابلاى فراز و نشیب‏ها و خطوط سیاسى و مسائل اجتماعى، و دوستان گوناگون، عبور كنند؛ امّا نه رنگ آنان را بپذیرند و نه بوى آنها را. «من بین فرث و دمٍ لبناً خالصاً»
شرط گوارایى نوشیدنى‏ها، خالص بودن است. آرى، آب‏هاى آشامیدنى زمانى گوارا است كه از هرگونه آلودگى خالص باشند. «خالصاً سائغاً للشاربین»
گوارا بودن، باید براى همه‏ى مصرف كنندگان باشد، نه تنها انسان‏ها، و لذا نفرموده: «سائغاً لكم» بلكه فرمود: «سائغاً للشاربین».
در دنیاى متمدّن امروز، دیده و شنیده شد كه كشورهاى متمدّن آنچه را تاریخِ مصرفش گذشته است براى آوارگان و درماندگان ارسال مى‏كنند!
مصرف شیر توسط انسان، نشان‏دهنده آن است كه كسى كه حیوان را آفرید و شیر را در درون آن ساخت، همان كسى است كه ما را آفرید و نیازهاى ما را مى‏دانست. «نسقیكم ممّا بطونه»
حضرت على‏علیه السلام در نامه 25 نهج‏البلاغه به مسئول جمع‏آورى زكات مى‏نویسد: وقتى براى جمع‏آورى زكات مى‏روى باید اصولى را مراعات كنى، از جمله آنكه مقدارى شیر در پستان حیوان باقى بگذارى تا نوزادان بى‏بهره نباشند. میان حیوان و نوزادش جدایى نینداز و در مسیر راه، به حیواناتِ خسته استراحت بده و آنها را از خوردن آب و علف باز مدار.
 كتك زدن به حیوان، شیر دوشیدن با ناخن بلند، بهره‏كشى بیش از حدّ از حیوان و هرگونه ظلمى به حیوان ممنوع است. در قرآن مى‏خوانیم: حضرت سلیمان با آن همه عظمتش كه جنّ وانس تحت فرمان او بودند، به حیوانات ملاطفت نموده ودست مباركش را به گردن و پاى آنها مى‏كشید. «فطفق مسحاً بالسّوق و الاعناق»(1744)

دوشنبه 20/6/1391 - 23:53 - 0 تشکر 558588

252. آفات بى‏حجابى و بدحجابى(1745)


 1. رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى.
 2. توسعه‏ى فساد و فحشا.
 3. سوء قصد و تجاوز به عنف.
 4. باردارى‏هاى نامشروع و سقط جنین.
 5. پیدایش امراض روانى و مقاربتى.
 6. خودكشى و فرار از خانه در اثر آبروریزى.
 7. بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همسران خود.
 8. بالا رفتن آمار طلاق و تضعیف روابط خانوادگى.
 9. رقابت در تجمّلات.
 10. ایجاد دلهره براى خانواده‏هاى پاكدامن.
 «والحمد للّه ربّ العالمین»

دوشنبه 20/6/1391 - 23:54 - 0 تشکر 558592

253. اخلاق در اسلام(1746)


در میان صفات و ویژگى‏هاى پیامبر، قرآن بر اخلاق آن حضرت تكیه كرده و آن را «خلق عظیم» خوانده است. به همین مناسبت، سخنان برخى از پیشوایان دینى در این زمینه را از كتاب میزان الحكمه، باب خلق نقل و ترجمه مى‏كنیم.
حضرت على‏علیه السلام فرمود: «رُبّ عزیز اذلّه خلقه و ذلیل اعزّه خلقه» چه بسیارند عزیزانى كه به خاطر بداخلاقى ذلیل مى‏شوند و ذلیلانى كه بخاطر حُسن خلق عزیز مى‏شوند.
امام حسن‏علیه السلام فرمود : «حُسن الخلق رأس كلّ بِرّ» خوش اخلاقى سرآمد هر كار نیك است.
پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله فرمود: «انّما تفسیر حسن الخلق ان اصاب الدنیا یرضى وان لم یصبه لم یسخط» حسن خلق این است كه اگر كامیاب شدى راضى باشى واگر نشدى عصبانى نشوى.
حضرت على‏علیه السلام فرمود: «ان العبد المسلم یبلغ بحسن خلقه درجة الصائم القائم» انسان در اثر حسن خلق به درجه نمازگزاران روزه دار مى‏رسد.
امام صادق‏علیه السلام فرمود: مكارم اخلاق ده چیز است: یقین، قناعت، صبر، شكر، حلم، حسن خلق، سخاوت، غیرت، شجاعت، جوانمردى.
حضرت على‏علیه السلام فرمود: «من مكارم الاخلاق، ان تصل من قطعك و تعطى من حرمك و تعفوا من ظلمك» از مكارم اخلاق آن است كه هركس با تو قطع رابطه كرد، تو با او رابطه برقرار كنى و اگر تو را محروم كرد، تو به او عطا كنى و اگر به تو ظلم نمود، او را عفو نمایى.
امام صادق‏علیه السلام فرمود: «الخلق الحسن یمیت الخطیئة كما تمیت الشمس الخبیث» اخلاق نیكو سبب نابودى گناهان است همان گونه كه خورشید خباثت ها را مى‏میراند.
امام صادق‏علیه السلام فرمود: «حسن الخلق یثبت المودّة» اخلاق نیكو علاقه‏ها را محكم واستوار مى‏كند.
پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله فرمود: «خصلتان لایجتمعان فى المؤمن، البخل و سوء الخلق» در افراد باایمان بخل و بداخلاقى جمع نمى‏شود.
به پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله گفته شد: فلان زن، اهل عبادت ولى بداخلاق است و همسایه‏اش را با زبان مى‏رنجاند. حضرت فرمود: «لا خیر فیها هى من اهل النار» او اهل دوزخ است.
در روایات آمده است، هنگامى كه پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله سعدبن معاذ را دفن كرد. به خاطر بداخلاقى او در منزل فشار قبرى بر او وارد شد.

دوشنبه 20/6/1391 - 23:54 - 0 تشکر 558594

254. صدق و راستى در قرآن(1747)


 وَالَّذِى جَآءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ‏
 و كسى كه سخن راست آورد و آن را تصدیق كرد، آنانند همان تقواپیشه‏گان.
 صدق و راستى داراى ابعادى است:
 صدق در گفتار: «جاء بالصدق» (آیه‏ى مورد بحث)
 صدق در وعده: «انه كان صادق الوعد»(1748)
 صدق در عهد: «صدقوا ما عاهدوا اللّه علیه»(1749)
 صدق در عمل: «اولئك الّذین صدقوا»(1750)
 و كسى كه در همه‏ى مراحل، صداقت لازم را داشته باشد «صِدّیق» نامیده مى‏شود.

دوشنبه 20/6/1391 - 23:54 - 0 تشکر 558596

255. رابطه میان گوینده و گفتار(1751)


 1. سخن باید واقعى و حقیقى باشد. «بِنَباءٍ یَقین»(1752)
 2. گفتار بایستى دل پسند باشد. «الطّیّب مِن القَول»(1753)
 3. سخن باید رسا و شفّاف باشد. «قَولاً بَلیغاً»(1754)
 4. گفتار باید نرم بیان شود. «قولاً لَینّاً»(1755)
 5. سخن باید بزرگوارانه بیان شود. «قَولاً كریماً»(1756)
 6. سخنى باشد كه پذیرش و عمل آن آسان باشد. «قَولاً مَیسوراً»(1757)
 7. در گفتار هیچ گونه لغو و باطلى نباشد. «اِجتَنِبوا قَول الزّور»(1758)، «عن اللَّغو مُعرضون»(1759)
 8. گفتار باید همراه با كردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقولون مالا تَفعلون»(1760)

دوشنبه 20/6/1391 - 23:54 - 0 تشکر 558598

256. امانت و امانتدارى(1761)


امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه‏هاى مهم ایمان است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است.
در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید.(1762)
در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل‏بیت‏علیهم السلام مى‏باشند. این مصداق بارز عمل به این آیه است.
آرى، كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى‏هاى اجتماعى، ریاست نااهلان وقضاوت‏هاى ظالمانه است.
حضرت امیرعلیه السلام فرموده است: «من تقدّم على قوم و هو یرى فیهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنین»(1763) هركس خود را در جامعه بر دیگران مقدّم بدارد و پیشوا شود در حالى كه بداند افراد لایق‏تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت كرده است.
خیانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى، انتخاب همسر یا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى‏شود.
امام باقر وامام صادق‏علیهما السلام فرمودند: اوامر ونواهى خدا امانت‏هاى الهى است.(1764)
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.(1765)

دوشنبه 20/6/1391 - 23:55 - 0 تشکر 558599

 257. انواع امانت‏


 امانت سه گونه است:
 الف: میان انسان وخدا. (وظایف وواجباتى كه بر انسان تعیین شده است.)(1766)
 ب: میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان)
 ج: میان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.)

دوشنبه 20/6/1391 - 23:55 - 0 تشکر 558600

258. اهمیت امانت در روایات(1767)


* به نماز و روزه و حجّ مردم ننگرید، به صداقت و امانتدارى آنان بنگرید.(1768)
* پیامبراكرم‏صلى الله علیه وآله در آخرین لحظه‏هاى عمر خود به حضرت على‏علیه السلام فرمود: «ادّ الامانة الى البّر و الفاجر فیما قلّ و جلّ حتّى الخیط و الَمخیط» امانت را به صاحبش برگردان، چه نیكوكار باشد و چه گناهكار، ارزشمند باشد یا ناچیز، اگر چه مقدارى نخ باشد و یا پارچه و لباسى دوخته شده.(1769)
* همه‏ى نعمت‏هاى مادّى، معنوى و سیاسى، امانت الهى هستند. (امام خمینى‏قدس سره فرمود: جمهورى اسلامى امانت الهى است)
* قرآن كریم برخى از اهل كتاب را كه امانتدار هستند، ستوده است. «و من اهل الكتاب من ان تأمنه بِقنطار یُؤدّه الیك»(1770) اگر به برخى از اهل كتاب، مال فراوانى به امانت بسپارى، آن را به تو برمى‏گرداند.

دوشنبه 20/6/1391 - 23:55 - 0 تشکر 558601

259. گستره امانت در فرهنگ قرآن(1771)


در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسیعى دارد و تمام شئون زندگى سیاسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى‏شود از جمله:
 الف) تمام نعمت‏هاى مادّى و معنوى مثل مكتب، قرآن، رهبر، فرزند وآب وخاك.
 ب) اهل‏بیت پیامبرعلیهم السلام.(1772)
 ج) هم خودمان، امانت براى خویشتنیم، چنانكه در آیه‏ى دیگر مى‏خوانیم: «انّكم كنتم تختانون أنفسكم»(1773) و هم جامعه براى ما.
 د) انفال، غنائم، خمس، زكات و اموال عمومى. (ورود آیه در سوره انفال وغنائم جنگ بدر)
 ه) امام‏باقرعلیه السلام فرمود: احكام دین، فرائض و واجبات الهى، امانت است.(1774)
 و) حكومت ومسئولیّت.
 بنابراین نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظایف خود در ارتباط با این امانت‏ها، خیانت است، چنانكه ابن عبّاس مى‏گوید: هركس چیزى از برنامه‏هاى اسلامى را ترك كند، یك نوع خیانتى به خدا و پیامبر مرتكب شده است.(1775) همان گونه كه پیشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئولیّت‏هاى اجتماعى، خیانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
 پیامبراكرم‏صلى الله علیه وآله فرمودند: كسى كه در امانت خیانت كند در حقیقت منافق است، هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.
 و امام صادق‏علیه السلام فرمودند: نماز و روزه‏ى مردم شما را نفریبد، زیرا گاهى همه‏ى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگویى و اداى امانت امتحان كنید و بشناسید.(1776)
 خیانت نكردن در امانت از وظایف و حقوق انسانى است، بنابراین حتّى به امانت غیر مسلمان هم نباید خیانت كرد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.