این راه به دلیل آبادی، از نظر آب و آذوقه دشواری کمتری نسبت به راه جبل داشت، اما در مقایسه با راه جبل، بسیار دور بود. در سال 1302 گزارش شده است که «در این اوقات، اهالی ایران به واسطه دوری راه و زحمت بسیار و مخارج بی شمار کمتر از این راه می روند.»(73) زمان رسیدن از مدینه به دمشق، یک ماه راه بود.(74)
زائرانی که از ایران به زیارت عتبات عالیات در عراق می رفتند، برای رفتن به حج از مسیر یاد شده، مسیر خود را در حاشیه رودخانه فرات ادامه داده و سپس به خاک سوریه وارد شده، از آنجا به حلب می رفتند.
برای نمونه مسیری که یک زائر ایرانی از کاظمین تا حلب در سال 1306 طی کرده به این شرح است:
کاظمین، نقطه، شریعه، رمادی، هیت، بغدادیه، عانه، نهیه، ابوکمال، صالحیه، میادی، دیر، قشله، معدان، سنج، محمدی یا رقّه، حمّام علی، مسکنه، دیرحافظ (از اینجا به بعد از شط فرات دور می شود)، و سپس حلب.(75)
یک مسیر دیگر از عراق به شام، بدون ورود به حلب نیز از این شهرها و مناطق می گذشته است: کربلا، مسیب، خیریه، زباله، رمادی، هیت، بغدادی، حدیثه، فِهْمه، عانه، نِهْیَه، قایم، مشاهده، صالحیه، میادین، دیر، قواقف، سُخْنَه، اَرَک، تدمر، بیضاء، قریتین، عُتْمه، قطیفه، دمشق.(76) مانند همین مسیر را با توضیحات مفصل تر و دقیق تر، میرزاعلی اصفهانی که در سال 1331 از طریق عراق به شام، به حج مشرف شده، به دست داده(77) و اشاره کرده است که از نقطه ای خاص پس از دیر، برخی راه حلب را انتخاب کرده و خود آنها تحت فشار حمله دارها مستقیم به دمشق رفته اند.(78) وی سختی های این راه را گوشزد کرده و گویی به خاطر این سختی ها، از نرفتن به مسیر حلب پشیمان شده است.(79)