• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مدیریت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مدیریت (بازدید: 2412)
جمعه 17/6/1391 - 20:56 -0 تشکر 549138
مدیریت و نخبه گان این رشته

با سلام در این قسمت ضمن معرفی و اشنایی با زندگانی انها  قسمتی از نظریات مهم انها هم مورد بررسی قرار میگیرد

دوشنبه 20/6/1391 - 2:21 - 0 تشکر 554873

ماتسوشیتا در سال 1946 یعنی 52 سالگی مؤسسه P H P – «پی - اچ – پی» را بنیان نهاد. كه مفهوم آن « آرامش و نیك بختی از راه رونق » است.در سال 1980 دانشكده حكومت و مدیریت ماتسوشیتا گشایش یافت تا درباره اندیشه ها و سیاست های : آموزش و پرورش، اقتصاد، سیاست و دیگر زمینه ها، به گونه ای به پژوهش بپردازد كه موحبات پیشرفت و توسعه ژاپن و جهان را فراهم سازد.ماتسوشیتا در سال 1983 برای دگرگونی جهان طرح یگانه و تازه ی گفت و شنود كیوتو ( توكیو ) را ارائه داد پاره ای از اندیشه های وی در زیر می آید :


1-  داشتن احساس واقعی از خویشتن – زنان و مردان جوان خوشبختی و سعادت را زمانی احساس خواهند نمود كه به شركت هایی بپیوندند كه بر اساس غنی كردن توانایی جسمی و روحی شكل گرفته باشند انسانی كه از احساس و درك واقعی خود برخوردار است بر نقاط ضعیف و كاستی های خود آگاه است و در همان زمان مصمم است كه در ارزیابی خود از موقعیت و شرایط، با درستی و پیش بینی عمل كند.



دوشنبه 20/6/1391 - 2:21 - 0 تشکر 554875

2- اعتماد به دیگر همكاران كه در یك واحد فعالیت دارند – من اغلب این احساس را دارم كه هر یك از كارمندانم، از من آگاهتر و توانا تر است. من به كارمندانم برای آنچه می دانند و آنچه در وجود خود دارند، اعتماد می كنم. كسی كه پی ببرد مورد اعتماد قرار دارد، می كوشد تا بیشترین نیروی خود را به كار ببندد و سرانجام موفق می شود.



دوشنبه 20/6/1391 - 2:22 - 0 تشکر 554876

3-داشتن مدیریت گسترده و وسیع : من برای رسیدن به هدف های همگانی پیوسته و متحد، از مدیریت گسترده و وسیع بهره می گیرم و آن را سیاست بنیادی شركت قرار داده ام. مدیریت گسترده و وسیع یعنی اعتماد كردن به كارمندان، برقرار كردن ارتباطات روان بین كارمندان، بالا بردن روحیه كارگران، یك پارچگی سازمان از این نوع مدیریت سود فراوانی به چنگ آورده ام.



دوشنبه 20/6/1391 - 2:23 - 0 تشکر 554879

4-توجه به تمامی انسانی : استعداد از وفاداری و شایستگی مهم تر است، دقت نظر، و شناخت و پی بردن به استعداد هر كارمند و واگذار كردن كارهایی كه در خود استعداد آنهاست، به آنها از مسئولیت های مهم و بزرگ مدیریت است. با برخورداری از شناخت میزان استعداد افراد، اندرز به آن ها و راهنمایی آنها، از سوی سرپرستان و نیز همت و كوشش نیرومند، هر كس می تواند یاد بگیرد، تا در ترازوی رضایت بخشی به كار بپردازد. اگر تنها به سوی نقاط منفی كارگر چشم بدوزیم هرگز نمی توانیم، بدون تردید و وسواس كار مهم و مسئولیت داری را به او بسپاریم.



دوشنبه 20/6/1391 - 2:24 - 0 تشکر 554881

5-نه برای لقمه ای نان، بلكه برای ارزش ها : آنچه مسلم است. جهان بینی و نگرش افراد متفاوت است، بنابراین نمی توان گفت به ناچار یكی از آنها درست و بقیه نادرستند. صرفنظر از هر نگرشی كه داریم هرگز نباید در برابر مسائل اساسی تزلزل و تردید گرفتار شویم. وقتی مدیران بلندپایه در اندیشه و رفتار خود ثابت قدم باشند، طبقه زیر دست، به آن ها اعتماد و اطمینان پیدا می كنند و با یقین قلبی در فكر و رفتار ایشان پیروی خواهندكرد. اما در عین حال به نظر مدیران بزرگ به چیز دیگری غیر از فكر و كردار ثابت نیاز دارند و آن ها دانستن آرمان ها و هدف های متوالی است. اگر طبقه زیردست آگاهی پیدا كنند كه تنها برای لقمه ای نان كار نمی كنند بلكه برای آماج بلند تلاش می كنند، برانگیخته خواهند شد تا به پیوستن به آرمان های مشترك همكاری صمیمانه تری را در حركت واحد صنعتی، خدماتی یا آموزشی، را سرعت بخشند. باری، آنچه یك كارمند نیاز دارد، فلسفه ای است كه به فكر، اندیشه و رفتار او غالب و جهت دهد و این سه را رهبری كند مدیران بلند پایه همیشه در این فكر هستند كه برای كارمندان خود فلسفه متعالی شركت را روشن كنند تا به رشد و پرورش شخصیت كارمندان خود كمك نمایند.



دوشنبه 20/6/1391 - 2:24 - 0 تشکر 554883

موارد دیگر :


- آموزش ضمن خدمت – یكی از نیازهای جهان كار، در دنیای امروز آموزش دائمی یا آموزش ضمن خدمت است.


- با برنامه ریزی درست و با آموزش مناسب می توان به یك مدیریت توانا و نیرومند تبدیل شد.


.- چشم بستن و به اندیشه دیگران توجه نكردن زیانی جبران ناپذیر به همراه دارد.


- وقتی تنها یك نفر یك سازمان را می گرداند، كارها به صورت كلانی سردرگم در می آید.


- مدیریت شبیه كسی است كه به زیر دستان امكان كار، رشد و ترقی می دهد كه نتیجه شیرین آن را درك كند.


- كارگردان وزیر دستان، نه تنها باید از سود و زیان شركت اطلاع داشته باشند، بلكه باید از سیاست ها و هدف های شركت نیز آگاه باشد.


- چگونگی بهره گیری از شیوه ای جدید و میزان استفاده از تازه ها در سرنوشت شركت صنعتی یا آموزش مؤثر است.


- تأمین كیفیت یكسان و ممتاز كالا، تماس موقعیت تولید كننده است و خریدار می تواند مشوق آن باشد.


- هیچ گاه نباید از دشواری های آینده نگری و به جلو نگاه كردن خسته، دلسرد و نا امید شد.


- اگر چه ممكن است فشارهای اقتصادی و خانوادگی از آمادگی برای خطر پذیری بكاهد، اما هرگز نباید متوقف شد.


- زمانی كه فراورده ها و تولیدات خوب باشد و خدمات رضایت بخش باشد، نیازی به رویا رویی نخواهد بود.


- اگر با مشتریان خود با خوشرویی و احترام رفتار نكنید و زبان عذ رخواهی نداشته باشید هرگز موفق نخواهید شد.


- برای كاستن از هزینه های غیر لوازم همه افراد از بالا تا پایین باید كوشش كنند.


- مرغوبیت كالا می تواند قیمت فروش را به همراه بیاورد.


- در هر كاری باید تمام تلاش ها روی تولید جنس مرغوب متمركز شود.


- در روزگار نابسامان و در هم برهم – مثل زمان ما – مدیر باید همه تلاش خود را صرف چیره شدن بر ناهمواری ها كند.


- مدیر باید به گونه ای رفتار كند كه همكاران و كارگران وی نه تنها اطاعت بی قید و شرط، بلكه، با تمام وجود پیشنهاد های


او را بپذیرد.


- تنها همكاری و همفكری كارگران و همكاران می تواند لیاقت مدیر را نشان دهد.


- باید بیاموزیم كارها را با وسعت اندیشه دنبال كنیم نه با تنگ نظری و بینش كوتاه.


- باید به همه اندیشه ها نگاه كرد و شایسته ترین آنها را پذیرفت و بكار بست.


- تا زمانی كه همه راه ها را بررسی نكرده اید، تصمیم قطعی نگیرید.


- اگر بخواهید از همه ی خطرها پرهیزكنید، هرگز به جایی نخواهید رسید.


-


دوشنبه 20/6/1391 - 2:25 - 0 تشکر 554885

یك مدیر موفق هرگز نمی تواند نسبت به رفاه و آسایش كارگران بی تفاوت باشد.

با بررسی جامعه‌شناسانه ژاپن سده گذشته، عواملی همچون رشد سریع مدرنیزاسیون درجوامع غربی و سرایت آن به جوامع سنتی، عدم وجود منابع زیرزمینی و محدودیت‌های منابع روزمینی، تغییر و تحولات سیاسی در عرصه‌های بین المللی، ازدیاد جمعیت و ویژگی‌های فردی ژاپنی‌ها (سخت كوشی وتلاش) در سایه فرهنگ ژاپنی، را می‌توان از دلایل اصلی رشد سریع و شكوفایی اقتصادی و پیشرفت تكنولوژی این كشور قلمداد كرد. به طور كلی اگر بپذیریم محور توسعه، توسعه انسانی است در زمان كنونی مردم ژاپن با جمعیتی برابر 2٪ جمعیت كل جهان، دو سوم از مرغوبترین كالاهای دنیا را به مصرف می رسانند، از انصاف به دور است كه نقش كارآفرینان و انسانهایی كه كه تنها با اتكا به قابلیت‌های خویش، تأثیر بسزایی در رشد و شكوفایی این كشور داشتند را فراموش كنیم. انسانهایی همچون هوندا، اكیوموریتا (رئیس شركت سونی)، كونوسوكی ماتسوشیتا. ولی دراین بین، جایگاه ماتسوشیتا از جهاتی از دیگران متمایز است.


میراث ماتسوشیتا بسیار گران است. پس از جنگ جهانی دوم، او یكی از چهره‌های اصلی در هدایت معجزه اقتصادی ژاپن بود. شركتی برپاكرد و میلیاردها نفر را صاحب لوازم خانگی و لوازم برقی مصرفی با نام پاناسونیك و نشانه‌های دیگر كرد. پیش از مرگش، كمتر سازمانی روی كره خاكی مشتریانی بیشتر از او داشت، هنگامی كه درسال 1989 درگذشت، در مراسم خاكسپاری او بیش از هزار تن گرد آمدند. در تلگرام تسلیت رئیس جمهوری ایالات متحده آمریكا به خانواده وی از او به عنوان «الهام بخش برای مردم سراسر جهان» نام برده است.


زندگی ماتسوشیتا پر از فراز و نشیب بود. كثرت این فراز و نشیب‌هاست كه او را از دیگران متمایز می‌كند. فرازها و كامیابی‌هایی كه تنها یكی از آنها كافی است تا هر انسان معمولی را دچار غرور كند و موانع رشد و پیشرفت او گردد. نشیب‌ها و شكست‌هایی كه تنها یكی از آنها در تمام زندگی می‌تواند انسان را از حركت باز دارد. نه لذت كامیابی‌ها و نه مشقت شكستها هیچكدام نتوانست ماتسوشیتا را از آنچه كه در ذهن خود پرورانده بود، باز دارد، این است رمز موفقیت این مرد بزرگ.


رمز موفقیت ماتسوشیتا


ماتسوشیتا علت موفقیت خود را چنین توصیف می‌كند: «كلید كامیابی در پدید آوردن محصول، داشتن درجه دكترا، یا داشتن بودجه كلان در واحد پژوهش و گسترش نبود. بلكه در تلاش، زحمت كشیدن و عرق ریختن كاركنان شركت بود». وی رویكردی جدید و متفاوت از زمان خود به كاركنان خود داشت. از نظر وی، سرمایه‌های یك سازمان، كاركنان آن هستند. توجه به «خرد گروهی»، «نظام بخشی»، «تعیین مأموریت سازمان»، از شیوه‌های مدیریتی وی به شمار می‌آیند؛ شیوه‌هایی كه پس از گذشت چندین دهه از پیاده‌سازی آنها توسط ماتسوشیتا، در سازمانهای كنونی مطرح می‌گردند.
با توجه به نحوه زندگی و عملكرد ماتسوشیتا، وی علاوه بر خصوصیاتی همچون خلاقیت، خطر پذیری، تلاش، فروتنی كه ویژگی مشترك كارآفرینان دیگر نیز می‌باشد، دارای ویژگی فوق‌العاده‌ای بود كه می‌توان آن را رمز موفقیت وی نامید و آن هم «ظرفیت بالا برای برانگیختن دیگران است».


ویژگی مدیریتی ماتسوشیتا


توجه به خرد گروهی


پیاده سازی نظام بخشی در سازمان


كاهش هزینه


تولید فراورده‌هایی كه بهتر از فراورده‌های موجود در بازار است، بطوری كه به قیمت كمتر از نرخ بازار به فروش برسند


ساعت كار متمادی


صرفه جویی در همه موارد


سازمان باید از راههای ابتكاری كه از راه  عدالت و انصاف هم دور نگردد تأمین مالی شود


با كاركنان طوری رفتار گردد كه گویی اعضاء خانواده هستند


سرعت در كار


توجه به تبلیغات


 اندیشیدن در قالب گسترده بازرگانی و نه در قالب وظیفه باریك خویش


اصول اعتقادی ماتسوشیتا


خدمت به مردم: فراهم آوردن فراورده‌ها و خدمات با كیفیت بالا به قیمت عادلانه و معقول تا از این راه به راحتی زندگی و شادمانی مردم در سراسر جهان یاری داده شود.


انصاف و امانت: منصف بودن در همه داد و ستد‌های بازرگانی و رفتار شخصی و همواره به داوری‌های آزاد پرداختن و رها شدن از پیش پندارها.


كار گروهی برای غایت همگانی: گردآوری تواناییها و قدرت اراده برای انجام دادن هدف‌های مشترك در فضای اعتماد متقابل و رعایت كامل آزادی و استقلال فردی.


كوشش خستگی ناپذیر برای بهتر كاركردن.


احترام و فروتنی: احترام به حقوق دیگران، حفظ نظم اجتماعی.


همسازی با قوانین طبیعی: پیروی از قوانین طبیعی و سازگار ساختن اندیشه و عمل با اوضاع در حال تحول و دگرگونی، تا از این راه در همه كوششها، پیشرفت و كامیابی تدریجی ولی پیوسته باشد.


حق‌شناسی در برابر نعمت‌ها.


دیدگاه فلسفی ماتسوشیتا


انسان به طور ذاتی موجودی خوب و مسئول است.


نژاد انسان برای رشد و پیشرفت، چه مادی و چه معنوی، ظرفیت بالایی از خود نشان داده است


انسان قدرت گزینش دارد.


ما دارای ظرفیت بكار بردن منابع مادی و فكری برای رویارویی با دشواریهای زندگی در جهان هستیم. حل موضوعات دشوار، بیش از هر چیز به ذهن و شوق یادگیری نیاز داریم

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.