هرچند بسیاری از كشورها ، هنوز جایگاه صنعت گردشگری مناسبی در جهان ندارند و بنا به دلایل مختلفی از این قافله عقب ماندهاند، اما هستند كشورهایی چون ایران كه با تكیه بر جاذبههای طبیعی و تمدن خود قصد تثبیت جایگاه و موقعیت این صنعت سودآور را داخل مرزهایشان دارند و با استفاده از راهكارهایی به دنبال دستیابی به این مهم هستند، اما در این میان، حوادثی باعث تغییر روشهای جذب گردشگر یا ابتكاراتی تازه برای دستیابی به این موضوع خواهد بود.
حفظ جایگاه و رشد صنعت فراوان در میان كشورهای دارای جاذبههای گردشگری به قدری جدی است كه حتی كشورهایی چون چین، ژاپن و استرالیا نیز كه به عنوان كشورهایی مهم در صنعت گردشگری شناخته شدهاند، دست از كار نكشیدهاند و برای رونق هرچه بیشتر این صنعت در منطقهشان تلاش میكنند؛ به عنوان مثال میتوان از آخرین ابتكار كشور ژاپن برای احیای صنعت گردشگری خود پس از حادثه ناگوار فوكوشیما یاد كرد كه طی دو مرحله و با برنامهریزی بسیار دقیق و منطقی توانسته جانی تازه به صنعت گردشگری سرزمین آفتاب ببخشد.
بسیاری از گردشگران كه قصد سفر به ژاپن را داشتند، بعد از سونامی و فاجعه زیست محیطی مقصد سفرشان را به نقطهای دیگر تغییر دادند و سرزمین شكوفههای گیلاس را از فهرست مقاصد سفرشان خارج كردند. با این اتفاق صنعت گردشگری ژاپن دچار مشكلات عمدهای شد.
اما مسوولان گردشگری ژاپن با ابتكاری جالب دوباره نظر این گروه را به سرزمین آفتاب جلب كردند و هماكنون هم برای تحقق اهدافشان، گام بعدی را برداشتهاند.
ژاپنیها پس از این حادثه حتی از خرابههای بهجای مانده از سونامی برای زنده نگهداشتن صنعت گردشگری كشورشان استفاده كردند و پس از عادی شدن شرایط با ابتكار جالب دیگری دوباره نظر گردشگران را به سواحل و زیباییهای منطقه معطوف كردند.
اینگونه كه سفارتخانههای ژاپن و بخصوص رایزنان فرهنگی این كشور بازارهای مهم صنعت گردشگریشان را انتخاب كردند و با تبلیغات گستردهای در جراید و رسانههای آنها دوباره نام ژاپن را در ذهن گردشگران آن منطقه و آنهایی كه چمدان سفر بستهاند، زنده كردند.
البته این سفارتخانهها شرایط دریافت روادید را برای كشورهایی كه نیاز به دریافت روادید داشتند بسیار ساده كرده و حتی در برخی كشورها، هزینهای از مسافران برای صدور روادید دریافت نكردند بنابراین تعدادی از ماجراجویان دوباره به سمت ژاپن بار سفر بستند و راهی این دیار شدند. اما سیاست ژاپنیها هنگام بازگشت این گروه كاملا آشكار شد.
آنها با تدارك بروشورهایی بسیار جالب، این مسافران را تشویق به نوشتن خاطراتشان در دنیای مجازی كردند فقط كافی بود این گردشگران خاطراتشان را در وبلاگهای شخصی یا حتی وبسایتهای گردشگری ثبت كنند و آدرس نوشته را برای مركز معرفی شده در بروشور بفرستند و با اینكار شانس برنده شدن جوایزی نفیس برای خود به ارمغان ببرند چون دولت ژاپن برای یكهزار نفر از بهترین وبلاگنویسها جوایزی ارزنده درنظر گرفته بود.
مسوولان گردشگری ژاپن دلیل این كار را اینگونه بیان كردند: باتوجه به اهمیت دنیای مجازی در رشد و توسعه صنعت گردشگری كشورها ما میتوانیم دنیای مجازی را برای به دست گرفتن دنیای واقعی به كار گیریم و با این روش و البته با استفاده از خاطرات شیرین این گروه به سادگی صنعت گردشگری كشورمان را رونق بخشیم.
به گفته یكی از دستاندركاران صنعت گردشگری ژاپن از آنجا كه دنیای مجازی و اینترنت بتازگی موقعیتی استثنایی برای جلب نظر گردشگران به مقاصد گردشگری در سراسر جهان را به دست آورده، بهترین روش برای تثبیت موقعیت گردشگری ژاپن، حضور قدرتمند در این دنیای بدون مرز است.
اما ایران كه به عنوان یكی از ده كشور برتر دارای جاذبههای گردشگری جهان است، چه استفادهای از این روش برای جلب نظر گردشگران میتواند داشته باشد. چندی پیش در خبرهای مربوط به گردشگری ایران آمده بود كه گروهی از گردشگران فرانسوی در قالب تور رالی پاریس ـ پكن از ایران گذشتند كه به نوع خود موفقیتی بسیار جالب در صنعت گردشگری ایران بود؛ بهطوری كه حلاوت این حضور بهقدری بود كه نكتهای ریز اما جدی از دید مسئولان و حتی جرایدی كه این خبر از این موفقیت داده بودند، بهدور ماند.
در خبرهای مربوط به حضور این ماجراجویان فرانسوی در قالب این تور رالی آمده بود یك شركت گردشگری فرانسوی كه برگزار كننده این تور بزرگ رالی بوده، به سختی توانسته گردشگران و ماجراجویان شركت كننده در تورش را متقاعد كند كه ایران به عنوان مناسبتترین راه عبور طی مسیر برایشان امنیت كامل دارد و میتوانند از ایران عبور كنند، در حالی كه به واقع ثبات سیاسی و امنیت ایران از بسیاری از كشورهای همسایه ایران كه هماكنون گردشگران زیادی را به خود میبینند، بیشتر و بهتر است؛ البته اگر امكانات گردشگری و جاذبههای گردشگری ایران زمین را نادیده بگیریم، بازهم موقعیت جذب گردشگری ایران هنوز هم در مقامی بسیار بالاتر از برخی كشورهای همسایه است.
پس اشكال كار كجاست كه این سرمایهگذار برای جلب نظر متقاضیان تورش تلاش زیادی كرده تا از كشوری با تمدن چند هزار ساله و البته امن عبور كنند و آن را رسانهای كرده است؟
این عدم اطمینان گردشگران ناشی از تبلیغات سوء دیگر كشورها علیه ایران بوده و هست البته در برخی موارد، كم كاری رایزنهای فرهنگی كشورمان در بازارهای هدف گردشگری ایران باعث این اتفاق شده است بنابراین با توجه به این سمپاشیها شاید وظیفه رایزنهای فرهنگی ایران و حتی مسوولان داخلی كشور كمی دشوارتر خواهد بود؛ بهطوری كه آنها باید از تمام توان خود برای معرفی ایرانی امن به جهانیان استفاده كنند تا اثرات سوء این تبلیغات را با همكاری سفارتخانه متبوعشان به حداقل برسانند و شرایط حضور گردشگران متعددی را در خاك ایران فراهم كنند، اما اولین اقدام و شاید بهترین روش استفاده از تجربیات ژاپنیها دراین باره خواهد بود تا به عنوان شاهد مثال دقیق و به روز در صنعت گردشگری نوپای ایران از آن استفاده شود تا جلوی هجوم آفت به این صنعت را بگیریم.
گردشگران امروزی قبل از سفرشان سعی میكنند در دنیای مجازی سری به مقصدشان بزنند و از امكانات و شرایط اجتماعی آن كشور اطلاعاتی را به دست آورند بنابراین اگر ایران بتواند در این دنیا نیز به قدر كافی حضور داشته باشد و واقعیت موجود ایران را برای علاقهمندان و ماجراجویانی كه قصد سفر به ایران را دارند، شرح دهد، شاید سوءنیت دیگران بیاثر شده و صنعت گردشگری ایران با توجه به امكانات و جاذبههای كشورمان رونقی دوچندان را به خود ببیند.
پس ای كاش پوشش خبری تور یاد شده هنگام خروجشان از مرزهای ایران به اتمام نمیرسید و به نوعی آنها را تا مقصد همراهی میكردیم.
اما هنوز هم دیر نشده و همگی میدانیم كه اطلاعات گردشگرانی كه به ایران وارد میشود، در سفارتخانهها و البته ادارات مربوطه ایران موجود است بنابراین رایزنان فرهنگی ایران بخصوص در كشور فرانسه با ایجاد انگیزههایی مانند ارسال جوایزی نفیس از صنایع دستی ایران میتوانند با برقراری ارتباط با این گردشگران از آنها برای ثبت خاطراتشان در دنیای مجازی دعوت كنند و با انتشار این خاطرات مستند جلوی سمپاشی برخی از كشورها علیه جاذبههای كشور ایران را بگیرند.
اما این موضوع یا این روش نباید هرگز یكبار برای همیشه انجام شود بلكه با برنامهریزی دقیق و هدفمند این روش را به عنوان سیاستی دائمی از طریق سفارتخانههای ایران و بخصوص سازمان میراث فرهنگی در همه جای این دهكده جهانی به كار گرفت تا خاطرات شیرین گردشگران سراسر جهان به زبانهای رایج جهان منتشر شود و البته جایگاه واقعی ایران از لحاظ امنیت و ثبات داخلی به جهانیان شناسانده شود.
سازمان میراث فرهنگی نیز میتواند این سیاست را با دراختیار قرار دادن بروشورهایی به گردشگران ورودی تكمیل كند و به نوعی این گردشگران را از ابتدای سفرشان تا انتهای آن همراهی كند تا بتوان به آینده صنعت گردشگری ایران با توجه به این همه كارشكنی دیگران و تبلیغات سوء امیدوار بود. (جام جم - ضمیمه چمدان)