لزوم حفظ فرهنگ خودی و بومی مقوله ای است که حقانیت آن امروزه در جهان پذیرفته شده است. نقاشانی را می شناسم ـ مانند مرحوم مسعود بهنام ـ که کارشان در داخل ـ علیرغم تلاش زیاد در جهت نمایاندن مفاهیم انقلابی ـ پیش نرفت و لاکن با تصویرگری مناظر بومی کشورمان مانند مساجد دورافتاده، کوچ ایلات، بناهای باستانی و مردان و زنان روستایی، در خارج با استقبال فراوان روبرو شدند و تابلوهایشان با قیمتهای مناسب به فروش رسید.
افشاری: نکته این است که اگر با نگاه تخصصی ببینیم، مقوله هنر برای هنر که یک مقدار متوقف شده بود، بسیاری از کارهای موفق را می تواند به عنوان زیرمجموعه خود عرضه کند. مثلاً خیلی ها در جهان و در داخل از همان تصویر گنبد خشتی خیلی استقبال می کنند ولی از تابلوی صحنة جنگ فراری هستند. باید مشخص شود کدام دسته از کارها کجا عرضه می شود و چگونه ارتباط برقرار می کند. تصویرگری برای درآمد و زندگی نقاش هیچ اشکالی ندارد. این شغل اوست. دیگری هم وظیفه کارکردن برای عدالت را دارد. اگر جایگاهها مشخص شود به کسی ظلم نخواهد شد.