نکته 89: بدانکه اول شرط مجاهدة با نفس و حرکت به جانب حقتعالی تفکر است و تفکر در این مقام عبارت است از آنکه انسان لااقل در هر شب و روزی مقداری ولو کم هم باشد فکر کند در اینکه آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی او را فراهم کرده و بدن سالم و قوای صحیحه که هر یک دارای منافعی است که عقل هر کس را حیران می کند به او عنایت کرده و این همه بسطِ بساط نعمت و رحمت کرده و از طرفی هم این همه انبیاء فرستاده و کتابها نازل کرده و راهنمائیها نموده و دعوتها کرده آیا وظیفه ما با این مولای مالک الملوک چیست؟
شرح: خواجه نصیرالدین طوسی در اوصاف الاشراف در باب تفکر می فرمایند: «تفکر سیر باطنی انسانیت از مبادی به مقاصد، و در نظر علما و عرفا هیچکس از مرتبه نقصان به مرتبه کمال نتواند رسید الا به سیری و به این سبب گفته اند اول واجبات تفکر است.»
پس تفکر مفتاح ابواب معارف و اول منزل از منازل سیر الی الله است که حقیقت آن حرکتی است از غفلت به سوی بیداری بنابراین در نظر سالک و کسی که مشتاق لقاءالله است در اوان سلوک مقام تفکر امری است لازم تا قلب و روح به خواب رفته و غافل او بیداری و آگاهی حاصل کرده رو به سوی حقیقت حقیقی آورد و اگر از آیات خداوند که در باب فضائل تفکر و متفکران وارد شده هم بگذریم، احادیثی که اشاره دارد به اینکه تفکر یک ساعت افضل است از عبادت یکسال و شصت سال و یا هفتاد سال کافی است آن را که محتاج به آن است.
اساتید عرفان عملی همیشه مریدان و شاگردان خود را به تفکر در چند مورد دعوت کرده از اول تفکر در اسماء و آلاء الهی تا اینکه از غفلت بیداری حاصل شود. دوم تفکر در مرگ و قبر و قیامت تا این بیداری تقویت گردد و سوم تفکر در آیات قرآن و احوالات بزرگان و اولیاء معصومین و حکمت های الهی و ذات پروردگار و امثالهم تا آن بیداری پابرجا و مستحکم شود و نیز عرفا فرموده اند مرتبه اعلای تفکر، تفکر در حق و اسماء و صفات و کمالات اوست. چنانچه حضرت امام خمینی سلام الله علیه در باب تفکر در حدیث مربوط بهمین موضوع می فرماید:
«نتیجه چنین تفکری علم به وجود حق و انواع تجلیات اوست و از آن، علم به اعیان و مظاهر رخ می دهد و این افضل مراتب فکر و اعلی مرتبه علوم و اتقن مراتب برهان است زیرا که نظر به ذات علت، و تفکر در سبب مطلق، علم به او و مسبّبات و معلومات پیدا شود و این نقشه تجلیات قلوب صدیقین است و از این جهت آن را برهان صدیقین گویند.»
گرچه تفکر را مراتب بسیار است لکن بهترین نوع تفکر، تفکر در آلاء و نعمت های خداوندی است که در احادیث به آن اهمیت بسیاری داده شده است.