• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 583)
يکشنبه 22/5/1391 - 22:35 -0 تشکر 507392
جایگاه خواص و رسالت روحانیت از دیدگاه امام

محمد ازگلی

رسالت چیست؟

 

رسالت یا مأموریت: مفهومی است كه از دیرباز در فرهنگ اسلامی مطرح بوده است. در منابع اسلامی، رسالت مأموریتی است كه از سوی خداوند تعالی، برای انبیا علیهم‏السلام تعیین شده است.

واژه رسالت حدود 604 بار در قرآن كریم آمده است كه بیشترین مشتقات آن، رسول 116 مرتبه، رسوله 84 مرتبه، ارسلنا 58 مرتبه، و رسل 34 مرتبه تكرار شده است. در این آیات علاوه بر رسالت پیامبران، رسالت‏ها و مأموریت‏های دیگری كه حق تعالی به خود و یا به فرشتگان نسبت می‏دهد، نیز آمده است.

در ادبیات نوین مدیریت و رهبری به‏ویژه در دهه‏های اخیر به رسالت رهبر و سازمان توجه ویژه شده است تا آن‏جا كه برخی از محققان به تعریف سازمان‏های صاحب رسالت و دارای ایدئولوژی پرداخته‏اند. این محققان رسالت را مبتنی بر بصیرت می‏دانند و چنین تحلیل می‏كنند؛ كه افراد و سازمان‏هایی كه دارای بصیرت و آرمان‏های بلندی هستند، خود رسالت را تبیین كرده و تحقق عینی آن‏ها را دنبال می‏كنند.

افراد و یا سازمان‏هایی كه خود را دارای رسالت می‏دانند، با افرادی كه تسلیم شرایط هستند، بسیار متفاوتند. اینان به دلیل داشتن بصیرت به خویشتن و محیط اطراف، خود را متعهد می‏بینند تا با تغییر و تكامل خود و محیط اطراف هر روز پویاتر و رشد یافته‏تر باشند.

در صورتی كه این بصیرت در پیوند با جهان‏بینی الهی اسلام و به‏ویژه مكتب تشیّع باشد، رسالت‏دار بودن افراد یا سازمان به مراتب قوی‏تر و الهام‏بخش ایشان در فرایند رهبری و تغییر محیط خواهد بود. تاریخ نمونه‏هایی از این رهبران بصیر شیعی را در خاطر دارد و در اوج آن امام خمینی قدس‏سره است.

ابعاد رسالت افراد بنا بر گستره جهان‏بینی و بصیرت ایشان متفاوت است. بنابراین تبیین این ابعاد پس از روشن شدن پرسش‏های بعدی امكان‏پذیر خواهد بود.

يکشنبه 22/5/1391 - 22:45 - 0 تشکر 507414

فوری‏ترین رسالت خواص در عصر حاضر



بررسی‏ها نشان می‏دهد كه رهبر معظم انقلاب طی مباحث خویش پیرامون خواص و عوام، اولین و فوری‏ترین و ضروری‏ترین رسالت خواص در این عصر را جهاد اكبر و به تعبیر این مقاله، رهبری خویشتن می‏دانند. محققان رهبری، رهبری خویشتن را مقدمه‏ای برای رهبری بصیر می‏شمارند زیرا تا انسان به نفس و توانایی‏ها و قابلیت‏های خود بصیرت نداشته باشد و بصیرت لازم برای آینده فردی خود تمهید نكرده باشد، نمی‏تواند رهبری بصیر برای دیگران باشد و بصیرت‏بخش پیروان شود. در غیر این صورت این همان نوع رهبری است كه در ادبیات رهبری نوین به عنوان «رهبری سوداگر» از آن یاد شده است، رهبری كه در جهت منافع خود گام برمی‏دارد و سرانجام هم از گردونه رهبری به‏گونه‏ای ناشایست افول و سقوط می‏كند.


بررسی یكی از آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة‏الله خامنه‏ای دام‏ظله‏العالی نشان می‏دهد كه در سطح رهبری خویشتن برای این‏كه انسان در زمره خواص -اهل حق- قرار گیرد، باید درباره چهل موضوع شناخت جامعی داشته باشد. این محورها در ذیل موضوع رسالت خواص تبیین و تنظیم شده‏اند. اگر انسان بتواند در یك فرایند منظم و از پیش تعیین شده این شناخت‏ها را كسب و بصیرت پیدا كند، به نظر می‏رسد زمینه‏های اولیه برای خواص شدن و اكتساب بصیرت عمیق در وی پدید آمده است. در سطح رهبری فردی، فرد خود باید در جستجوی خواص شدن باشد.


البته در سطح‏های دیگر رهبری این رسالت‏ها تعالی و تكامل و توسعه بیشتری می‏یابد.


شناخت، نخستین گام در فرآیند تغییر و زمینه‏ساز تغییر نگرش و بینش انسان است و این شناخت از راه برقراری ارتباط با مبدأ وحی و تدبر در قرآن كریم به دست می‏آید. كسانی كه موفق به خواص بودن نشده‏اند، ریشه آن را باید در عدم تدبر در قرآن كریم بیابند. امام قدس‏سره در یكی از بیانات خود به این نكته اشاره فرموده‏اند:


تأسف است برای انسان‏ها كه نمی‏خواهند بدانند در راه دانستن نیافتاده‏اند در راه معرفت كتاب خدا قدم بر نداشته‏اند، ارتباط با مبدأ وحی برقرار نكرده‏اند كه از مبدأ وحی تفسیر شود برایشان. این ارتباط فقط بین رسول خدا و خدا بود و به تبع او هم بین خواص كه بوده‏اند.


متربّیانی كه خواهان رسیدن به آن حقایق متعالیه هستند، راهی جز این ندارند كه دست در دست ره رفتگان، راهی این طریق شوند. ره رفتگان و خواص واقعی كسانی جز اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‏السلام و عالمان حقیقی پیرو ایشان نمی‏باشند كه به رهبری خویشتن و جهاداكبر در سطح لایتناهی دست یافته‏اند. سطحی كه افراد عادی توانایی سیر در آن سطح را ندارند.

يکشنبه 22/5/1391 - 22:46 - 0 تشکر 507417

امام و رهبری خواص رهبر



خواص یا حواریون رهبر، كسانی هستند كه به لحاظ اعتقاد و ایمانی، از همه افراد به رهبر نزدیك‏ترند. این افراد با رهبر ارتباط متقابلی دارند و در عین این كه شدیدا تحت تأثیر و نفوذ رهبر قرار دارند، بر رهبر تأثیر گذار هم هستند. افرادی كه بیشترین شناخت و بیشترین ایمان و در نتیجه بیشترین فداكاری را به رهبری دارند. این افراد با رهبر به یكپارچگی عقیدتی رسیده‏اند. آنان و رهبر در اعتقادات مشترك خود فنا شده‏اند و هر دو حاضرند همه چیز خود را در پای این رسالت فدا كنند. آنان رابطه پدر فرزندی دارند. بیان امام خطاب به انجمن اسلامی دانشجویان خارج از كشور این رابطه را روشن‏تر می‏كند.


اكنون كه می‏بینم شما فرزندان عزیز، شاهراه اساسی را یافته بر پایه وحدت اسلامی به هم پیوسته‏اید و نور تابناك قرآن مجید... بر قلب‏های شما تابیده است، به خود نوید می‏دهم كه به خواست خدای بزرگ آتیه درخشان زندگی نزدیكی در انتظار ملل مظلوم است.


در سال‏های آغاز نهضت و پس از پانزده خرداد 1342، حضرت امام قدس‏سره یاران كمی داشت. در این دوران رهبری با رویكردهای تربیتی و تعلیمی خود، به تربیت خواص می‏پردازد و سعی بر آن دارد تا این دایره رهبری هر روز گسترده‏تر شود.


این خواص بودند كه با فهم صحیح رسالت‏هایی كه بر دوش آن‏ها قرار داشت در طول نهضت یار وفادار و جان بركف رهبری و مدافع رسالت‏های عقیدتی و محقق كننده آن بودند. آنان به عنوان نمایندگان ویژه رهبری در سراسر میهن اسلامی و یا در حوزه مدنی خویش، ایفای رسالت می‏كردند و به عنوان چهره‏های تابناكی كه نور ولایت از آن‏ها ساطع می‏شود، در جامعه حضور یافته و می‏یابند.


این خواص كه تحت رهبری و تربیت مستقیم رهبر قرار دارند پس از طی مراحل تكاملی لازم، خود عهده‏دار تربیت خواص دیگری هستند كه شایستگی‏های لازم برای رهبری در سطح فراگیرتری را دارا می‏باشند. افرادی كه در نفوس خود تغییر داده‏اند و می‏توانند دیگران را هم متحول كنند:


... تغییر در یك ملتی و یك قومی حاصل بشود، این منشأ یك تغییرات تكوینی، تغییرات جهانی، تغییرات موسمی می‏شود. شما ملاحظه كردید این پیشرفتی كه ملت ایران كرد مرهون آن تغییری بود، تحولی بود كه پیدا شد.


آرمان نهایی رهبر، ایجاد تغییرات جهانی است. امّا تحقق این آرمان نیازمند ابزارها و روش‏هایی است امام قدس‏سره با بهره‏گیری از شیوه تربیت خواص در كلیه سطوح جامعه جهانی در جست‏وجوی تحقق این هدف بوده است در این فرایند، حلقه رهبری و خواص پروری توسعه می‏یابد. گام سوم، توسعه و پرورش خواص در سطح رهبری گروه است.

يکشنبه 22/5/1391 - 22:47 - 0 تشکر 507418

رهبری گروهی خواص



رهبری خواص در گروه، حلقه واسطه رهبری حواریون و رهبری سازمانی است و شباهت‏های زیادی با آن دو دارد.


اساس رهبری گروهی، شایستگی‏های فردی است كه در ارتباطات میان اعضا گروه از سوی فرد بروز كرده و او را به طور طبیعی- به ویژه در گروه‏های غیر رسمی- برای تصدی رهبری گروه رشد داده است. تشكیل و رشد گروه‏ها، در آن مرحله‏ای از فرایند رهبری است كه روابط فردی و تعاملی رهبر و حواریون، مشكلات و مسایل رهبری را حل نمی‏كند. در این مقطع تعداد پیروان بیشتر شده و علاقه‏مندی برای ارتباط با رهبر افزایش یافته است. از سویی دیگر عمق رسالت‏های رهبری بیشتر شده است و چه بسا گستردگی و حجم این ارتباط‏ها مانع ایفای رسالت‏های رهبر باشد در این‏جا است‏كه با وجود حواریون رهبر، در هر نقطه‏ای كه لازم باشد، گروه‏های خواص شكل می‏گیرند.


گروه‏های سازمان یافته تحت تربیت خواص، بصیرت می‏یابند و به رسالت‏های خویش آگاه می‏شوند و برای دست‏یابی به كمال والاتر، تلاش می‏كنند، در عین‏حال با ارتباط با نماینده رهبر، احساس می‏كنند كه با شخص رهبر ارتباط دارند.


با اوج‏گیری نهضت و فراگیر شدن آن این حركت گسترش می‏یابد و در ابتدا در قالب سازمان‏ها و نهادهای نوین و غیر رسمی و با تكامل پیروزی انقلاب در قالب نهادهای رسمی در شكل رهبری سازمانی تجلّی پیدا می‏كند. خواص و حواریون و رهبران گروهی دیروز، اینك رسالت تشكیل و راه‏اندازی سازمان‏های بزرگی را كه پیش از این وجود نداشته‏اند، بردوش خود احساس می‏كنند و از طرف رهبر این رسالت‏ها به آن‏ها محول می‏شود.

يکشنبه 22/5/1391 - 22:47 - 0 تشکر 507420

رهبری سازمانی خواص در انقلاب



آن‏چه در این بخش از این مقاله با توجه به موضوع، به آن توجه شده است؛ «تبیین رسالت‏های خواص در عصر حاضر در سازمان» می‏باشد. در سطح سازمان، رسالت رهبران و خواص بسیار فراگیرتر از سطوح گذشته است و البته آن گروه از خواص می‏توانند در این سطح رسالت رهبری را بردوش گیرند كه فرایندهای سه سطحی رهبری در گذشته را طی كرده باشند در غیر این‏صورت چنین رهبری در سطح سازمان فاقد كارآمدی و اثر بخشی لازم خواهد بود.


در این سطح خواص رسالت تغییر -ایجاد تحول و تكامل و رشد در سازمان- را برعهده دارند. این تغییر مثبت دارای فرایندی دوازده مرحله‏ای است. كه عبارتند از:


چشم‏انداز، قهرمان تغییر، ماهیّت تغییر، بصیرت یكپارچه مدیریت، تغییر فلسفه سازمان، مراحل تغییر، قانون بصیرت مدیریت گذار، تیم‏كاری، تغییر رفتار، تخصص و منابع و سرانجام خطاها و خطرات.


محور اساسی این فرایند همانا قهرمان تغییر در سازمان است كه به عنوان خواص از وی یاد می‏كنیم. زیرا این قهرمان تغییر است كه می‏تواند در قالب چنین فرایندی سازمان را متحول و متكامل سازد. و یا مانع از سقوط و از هم پاشیدگی آن شود. او با چشم‏اندازی روشن به آینده‏سازان، بصیرت یك‏پارچه‏ای از گذشته، حال و آینده سازمان دارد و هم اوست كه می‏تواند روشن نماید كه آیا تغییر و وضعیت كنونی سازمان باید از نوع تكاملی باشد یا تحولی و آیا فلسفه وجودی سازمان باید تغییر یابد؟

يکشنبه 22/5/1391 - 22:48 - 0 تشکر 507421

رسالت رهبر در حفظ و تداوم نیرو و مشاركت پیروان در فرایند تغییر



برای ایجاد تغییر در سازمان قبل از تغییر در عمل و اعضا باید در اندیشه‏ها و افكار و آرمان‏های اعضا و سازمان تغییر دهد. ایجاد، فهم، پذیرش و رفتار براساس بصیرت مراحلی است كه رهبری آن‏را پی می‏گیرد.


رسالت رهبری سازمان این است كه با تكیه بر انرژی و تعهد خویشتن و اعضای سازمان این فرایند را محقق سازد. و در هر جا كه نیاز به اشتعال بیشتر شعله انرژی و تعهد افراد می‏باشد، آن‏را شعله‏ورتر سازد.


گفتار زیر نمونه‏ای از این بصیرت سازی و حفظ نشاط و آمادگی در كلام رهبر انقلاب است:


بنده كه بیشتر سنگینی بارم این است‏كه نگاه كنم ببینم كجا این شعله جهاد دارد فروكش می‏كند، به كمك پروردگار نگذارم. كجا دارد اشتباه كاری می‏شود جلویش را بگیرم. مسؤولیت اصلی این حقیر، این چیزها است.


گذراندن مراحل بصیرت در سازمان در هر مرحله‏ای به میزان خاصی از انرژی و مشاركت و تعهد كاركنان نیاز دارد. تا بتوان بر مبنای آن بصیرت سازمان را رشد داد.45 گرچه بیشترین نیاز به انرژی و مشاركت تعهد اعضا در گام سوم یعنی استنباط و فهم بصیرت می‏باشد. در صورتی كه شناخت و استنباط كافی و فهم صحیح به موضوع ایجاد شد و رهبر سازمان موفق به هم ادراكی پیروان خود شد، پذیرش بصیرت و رفتار براساس آن كار آسانی خواهد بود.

يکشنبه 22/5/1391 - 22:49 - 0 تشکر 507423

روش تحقق بصیرت و ایفای رسالت خواص در سازمان



بر مبنای مطالعات انجام شده، عینی شدن رسالت تغییر و تحول و بازسازی سازمان و اعضای آن، نیازمند روش‏های مناسبی است كه بدون به‏كارگیری آن، بهره‏وری بهینه از تلاش‏های رهبر و قهرمان تغییر آفرینی و اعضای پیروان، دشواری‏های فراوانی را به همراه خواهد داشت.


یكی از سبك‏هایی كه در «مدیریت تغییر» عرضه شده است سبكی است كه ویلسون -1994- در این راستا ارایه كرده است. در این سبك در مرحله ناشناخته سازمان به رهبر نیاز دارد، در مرحله نامطمئن به مدیر و در مرحله‏ای كه «بصیرت» كاملاً تفهیم می‏شود و اعضای سازمان آن را در قالب رفتارهای سازمانی خود محقق می‏سازند، رسالت رهبری برعهده جمع گذارده می‏شود.


خواص و رهبران سازمانی در جایگاه قهرمانان تغییر، بنا به موقعیت سازمان اعم از این‏كه در چه شرایطی قرار داشته باشند، نقش‏ها و رسالت‏های مختلفی را ایفا می‏كنند این نقش‏ها به‏طور كامل عبارتند از:


1) در صورتی‏كه سازمان سالم باشد و در حال حیات، نقش تثبیت كننده دارند؛


2) در صورتی‏كه سازمان سالم باشد و در حال رشد، نقش ایجاد كننده و سازنده دارند؛


3) در صورتی‏كه سازمان بیمار باشد و هم‏چنان به حیات خود ادامه دهد باید نقش نجات‏بخش داشته باشد؛


4) در صورتی‏كه سازمان بیمار باشد و هم‏چنان به رشد خود ادامه دهد باید نقش از میان بردارنده سازمان را برعهده گیرند.

يکشنبه 22/5/1391 - 22:50 - 0 تشکر 507425

رسالت خواص در رهبری سیاسی جامعه



رهبرانی كه رسالت‏های سازمانی خود را به درستی ایفا می‏كنند، زمینه‏های لازم برای حضور خود در عرصه رهبری سیاسی اجتماعی را هم فراهم می‏آورند، بسیاری از رهبران سیاسی و رؤسای جمهوری كشورها پس از تلاش در عرصه‏های سازمانی ارتقا رهبری پیدا كرده‏اند.


رهبری سیاسی و اجتماعی، در عین حال كه تداوم فرایند رهبری در گذشته است، نیازمند دانش و بصیرت و آگاهی و مسؤولیت پذیری و شجاعت خاصی است. آن‏چه را كه امروز فقدان یا بحران رهبری می‏نامند، عدم پاسخ مناسب به همین نیاز است. یكی از صاحب‏نظران در این راستا می‏گوید:


امروزه بحران رهبری عبارت از كم‏هوشی یا بی‏مسؤولیتی بسیاری از مردان و زنانی است كه اینك قدرت‏مدارند، البته رهبری به ندرت به این نیاز همه جانبه پرداخته است.


به راستی چگونه باید رهبران اثربخش ارزیابی شوند؟ این پاسخ را ایفای رسالت‏های رهبری می‏دهد، هنگامی كه رهبران سیاسی در سطح اجتماعی به رسالت‏هایی كه جامعه بر دوش آن‏ها نهاده است به درستی عمل كنند ارزشیابی مثبتی از آنان به دست می‏آید. اثربخشی رهبران از طریق:


تغییر اجتماعی واقعی هدف‏مدار، ارضای نیازها و انتظارات انسان‏ها سنجیده شود.


این عنوان محور، رهبری تحول‏آفرین است: رهبری تحول آفرین یعنی:


«رهبری نیرومند و پیچیده‏ای كه نیاز موجود یا ناخواسته بالفعل پیروان را شناسایی كرده و از آن بهره‏برداری می‏كند، اما فراسوی این اقدام، رهبری تحول‏آفرین در جست‏وجوی انگیزه‏های بالقوه در پیروان و به دنبال ارضای نیازهای عالی‏تر است و شخصیت كامل پیرو را به كار می‏گیرد. نتیجه رهبری تحول‏آفرین، ارتباط انگیزشی و ارتقاء دوجانبه است به گونه‏ای كه پیروان را به رهبران مبدل می‏سازد، چه بسا رهبران را هم به عناصر معنوی (اخلاقی) متحول كند».


تحول آفرینی و تغییر، تا در بصیرت انسان پدید نیاید، در رفتارهای انسان شكل نمی‏گیرد. رسالت خواص به تحول آفرینی محدود نمی‏شود بلكه آنان باید تلاش كنند تا به سطح رهبری معنوی دست یابند. منظور از رهبری معنوی چیست؟


رهبری معنوی، صرفا موعظه كردن نیست یا صرفا دعوت به پرهیزكاری نمی‏باشد یا صرفا پافشاری بر همنوایی اجتماعی نیست، رهبری معنوی از خواست‏ها و نیازهای اساسی، آرزوها و امیدها و ارزش‏های پیروان سرچشمه می‏گیرد و همیشه به آن برمی‏گردد.


رهبری معنوی برای خواص رسالت بوده و دارای اهمیّت است زیرا:


اولاً) رهبران و رهروان نه تنها از باب قدرت بلكه از جهت نیازهای دوجانبه آرزوها و ارزش‏ها هم با هم ارتباط دارند.


ثانیا) پیروان تحت تأثیر رهبران از دانش مناسبی درباره رهبران جایگزین و برنامه‏ها و ظرفیت انتخاب از میان مجموعه جایگزین‏ها برخوردارند.


ثالثا) رهبران به خاطر تعهداتشان احساس مسؤولیت می‏كنند. در صورتی‏كه آنان انواع خاصی از تغییرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را متعهد می‏شوند. این‏طور فرض می‏كنند كه رهبری در صدد تحقق آن تغییرات می‏باشد.


با تصویری كه از نقش رهبری سیاسی اجتماعی خواص ترسیم شد، تا حدودی می‏توان به عظمت رسالت رهبران و خواصی كه در این سطح از رهبری قرار می‏گیرند، پی‏برد.


در جامعه ما، علاوه بر مسؤولین درجه یك كشور، می‏توان مصداق بارز این نوع رهبران را علما، ائمه جمعه و جماعات دانست. اگر به بیانات حضرت امام قدس‏سره و مقام معظم رهبری دام‏ظله مراجعه شود، می‏توان رسالت‏های بسیاری را علاوه بر آن‏چه كه در بخش‏های قبلی این مقاله مطرح شد، برای خواص و روحانیت و علمای معظم یافت.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.