کمپوزیسیون مطلوب
در واقع نمی توان کمپزسیون خوب و مطلوب را تعریف و تشریح کرد ،
اما برخی نکات هستند که توجه به آنها ، تا حد ممکن از کمپزسیون
نامطلوب جلوگیری می کند. در این جا به دو نکته اساسی اشاره می
کنیم :
• باید از قرینه سازی در تصویر جلوگیری کرد ، مگر آنکه فیلم ساز
به عمد و برای منظور خاصی قصد داشته باشد از آن استفاده کند.
برای پرهیز از این قرینه سازی ، نباید دوربین در مکانی قرار گیرد
که تصاویر طرفین دوربین ، قرینه یکدیگر شوند. برای مثال در یک
خیابان نباید دوربین در وسط قرار گیرد و زاویه دید آن مستقیم به
سوی ابتدا یا انتهای خیابان باشد ، زیرا چراغ های برغ نصب شده در
اطراف خیابان یا درخت های موجود در دو راستای خیابان نسبت به
دوربین حالت قرینه پیدا می کنند و این در ترکیب بندی تصویر حالتی
نامطلوب است. در این گونه موارد که امکان جابه جایی عناصر صحنه
وجود ندارد ، باید مکان و زاویه دوربین را تغییر داد ، در این
حالت معمولا دوربین را به یکی از طرفین صحنه می برند و زاویه آن
را طوری تنظیم می کنند که کل صحنه را تحت پوشش قرار دهد و سپس
فیلم برداری می کنند.
اما اینکه چرا قرینه سازی نامطلوب است ، آن است که تصاویری که
دارای قرینه هستند ( عناصر مختلف و مجزای آن به گونه ای قرار
گرفته اند که موجب قرینه سازی شده اند ) ، چشم ما را اذیت می
کنند ، به ویژه اگر در طرفین تصویر حرکتی نیز قرینه وار انجام
شود ، تداوم و تکرار این قرینه ها ، در ما حس سرگیجه و خستگی
ایجاد می کنند.
همان طور که پیش از این گفته شد ، گاه فیلم سازان برای القای
مفهوم خاصی ، به عمد از قرینه سازی استفاده می کنند برای مثال
گاه در فیلم برداری ازصحنه ، رژه رفتن سربازان یا ماموران حکومتی
، از قزینه سازی استفاده شده ، تا به این ترتیب بر قدرت موجود در
انها بیشتر تاکید شود و تماشاگر به دلیل و قرینگی دچار حس ترس و
آسیب پذیری از ناحیه آنها شود.
• جز در موارد خاص نباید عناصری که دارای رنگ های یکسان هستند ،
در گوشه ای از کادر انباشته شوند. زیرا این انباشتگی رنگ ، چشم
را اذیت می کند. از سوی دیگر پراکندگی رنگ ها در صحنه ، جلوه
آنها را بیشتر کرده و بر شادابی صحنه می افزاید. البته گاه فیلم
سازها برای تاکید بر عنصر خاصی ، در نقطه ای از تصویر تجمع رنگ
ایجاد می کنند.
توجه داشته باشید ، این مسئله در مورد رنگ غالب در صحنه صادق
نیست ، بلکه فقط در مورد انباشتگی رنگ در یک نقطه است.
با توجه به آنچه گفته شد ، فیلم ساز نباید از ترکیب بندی نماها
غافل شود و با یک کمپوزسیون نامطلوب فیلمش را از نظر بصری تنزل
دهد
منبع : وبلاگ فیلم سازان مبتدی