وقتی یه فیلمنامه نوشته میشه معمولا برای سهولت کار باید از اصطلاحاتی استفاده بشه تا تمامی عوامل بتوانند کار را به خوبی انجام دهند .
مثل حرکات یک مربی فوتبال در کنار یک زمین چمن و به همین دلیل اون مربی خیلی راحت می تونه خیلی راحت با بازیکناش در زمین ارتباط داشته باشه و این کار اون رو خیلی راحت می کنه البته این اصطلاحات باید از قبل به همه ی بازیکنان یا عوامل کار سینمایی آموزش داده شده باشند .
البته از این کلمات خیلی در نقدهای مختلف استفاده می شود. اولین کلمه ی موجود سکانس است ، سکانس دوره ی زمانی خاصی را می گویند که بدون تغییر موضوع فیلم پیش برود و وقتی موضوع تمام شد باید بریم به سکانس بعدی . سکانس را فصل یک فیلم تعریف می کنند مثل کتاب که از فصلهای مختلف تشکیل شده ، فیلم نیز از سکانس های مختلف ساخته میشود و هر سکانس به چند صحنه تقسیم می شود ، فرق صحنه با سکانس این هستش که در صحنه تمام شدن صحنه به معنای تمام شدن موضوع نیست و باید به این توجه داشت که صحنه با سکانس متفاوت است . کلمه ی بعدی پلان یا شات است کلمه ای زیبا که هر سینما دوستی عاشق آن است و حتما آن را شنیده است ، شات ، مدت زمانی است که دوربین روشن می شود تا زمانی که کارگردان کلمه ی کات را بگوید به طور کل از زمان ضربه ی کلاکت ( تخته ای که مشخصات فیلم زمان فیلم برداری تعداد حلقه و مشخصات سکانس و پلان بر روی آن نوشته شده است و منشی صحنه برای جداکردن صدا از فیلم و برنامه ریزی صحنه ها و سکانس ها آن را در ابتدای گرفتن شات باید به صدا در بیاورد و باید حتما صدای کلاکت ظبط شود تا نوار فیلم با نوار صدا درست هم گذاری شود ) تا زمانی که کارگردان کلمه ی کات یا پایان فیلم برداری را اعلام کند را پلان یا شات می گویند .
اما یه چیزی که باید یک فیلم نامه نویس بدونه اینه که باید صحنه های خارجی و داخلی از هم جدا شوند . صحنه ی داخلی یعنی همین اتاق کامپیوتر شما یا خونه ی شما یا هر چیزی دیگری که در فضای بسته باشد اگر بخواهیم لوکیشن ( محل فیلم برداری ) را در فیلمنامه این محلها در نظر بگیریم باید ابتدا بنویسیم صحنه ی داخلی و اگر مثلا در یک محوطه ی باز قرار است فیلم برداری انجام شود مثل یک دشت ، یک حیاط بازی و هر چیزی دیگری که از اطراف باز باشه باید ابتدا بنویسیم صحنه ی خارجی و سپس آن را توصیف کنیم .
در فیلم نامه باید زوایا را مشخص کنیم البته در قسمت دکوپاژ که آن را در مقاله ی بعدی توضیح خواهم داد حرکات دوربین را به طور کل مشخص خواهیم کرد ولی در یک فیلم نامه ی دکوپاژ نشده باید تمامی زوایای فیلم برداری مشخص شود .
در پست بعدی تمامی زوایای دوربین به همراه عکس توضیح داده شده . برای دیدن عکسها از اینترنت استفاده کنید .
نوشتن یک فیلم نامه با کمی مهارت امکان پذیر است افرادی که تخیل خوبی دارند به راحتی می توانند فیلم نامه ای زیبا بنویسند . در نوشتن فیلم نامه همیشه باید به زمان توجه داشت چون ما داریم یه فیلم تو ذهنمان می سازیم و باید یادمون باشه که این فیلم چند دقیقه است مثل یک مجری برنامه ی زنده که باید زمان رو همیشه تحت کنترل خودش داشته باشه .
یکی از راههای فیلم نامه نویسی که من آن را به شما پیشنهاد می کنم و می تونم بگم مبتکر آن هستم ، خواب سازی برای خودتونه نگذارید خوابها تخیل شما را تحت سلطه ی خود بگیرند شما سعی کنید بر خوابهایتان چیره شوید و با قدرت تخیلتان خوابهایتان را بسازید این طوری می تونید با دنیایی که تو تخیلاتتون وجود داره آشنا شید می تونید صحنه ای را بنویسید و بعد در خواب آن را ببینید این یعنی فیلم سازی با کمترین امکانات .
برای یادگیری زوایای مختلف دوربین به پست بعدی توجه کنید .
تا مقاله ی بعدی خدانگهدار