• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 431)
سه شنبه 17/5/1391 - 14:33 -0 تشکر 496176
ادبیات قرآن وجهانی شدن آن




الهی ، ای خالق نور، ای آشنای دلهای مهجور، ای که رحمت بی منتهایت روزنه  ای بر این عالم جسمانی گشود وحسن بی مثالت تاب مستوری نداشت وجلوه ای از تجلی آن هفت گنبد گردون را بر اساس عشق وجذبه محبت آفرید.    =======================================================

سپاس تو راست که از امکان بهت این نقش عجب بردر ودیوار وجود رقم زدی و در نهایت و اوج آفرینش انسان را خلق کردی تا به وسیله پیامبران وکتب الهی به فکرت پرداخته ورمزگشای این رموز جاودانه باشند.   =====
 


سه شنبه 17/5/1391 - 14:50 - 0 تشکر 496188

پرداختن قرآن به معرفی ادیان الهی وسرنوشت اقوام گذشته

سخن پیرامون پیامبران الهی بعد دیگری ازجهانی بودن قرآن عزیز می باشد .
بازگویی نیازهای مادی و معنوی بشر در هرعصر ودوره ، فرا منطقه ای بودن و فرا قومی بودن قرآن را ترسیم می کند .

نوع برخورد با تمام گروه ها ومذاهب و به طور کلی بیان راه کارهای تعامل بیشتر بشریت بدو، توجه به امتیازات قومی و منطقه ای و ملیت خاص یکی دیگر از ابعاد جهانی بودن قرآن رافراروی ما می گشاید .

برای اثبات این مدعا به پاره ای از آیات دراین زمینه می پردازیم:
در مورد منشأ اعمال مؤمنین وکافرین به قلب ، به عنوان جایگاه اصلی ومنشأ اعمال مومن و کافر می پردازیم ودر یک مقایسه زیبا در 9 بند قلب مؤمن را و قلب کافر را بایکدیگر مقایسه می کنیم .
وآن عبات است از قلب مؤمن ، قلب کافر ؛ حیا ت ، قسا وت «جعلنا قلو بهم قاسیه »سوره مائده آیه 13
«أومن کان میتاً فاحییناه» سوره انعام آیه 122

مرض: « فی قلوبهم مرض » سوره بقره آیه 10
شفا: «ویشف صدور قو م مؤمنین » سوره توبه آیه 14
طهارت ، ظلمت :«امتحن الله قلو بهم» سوره حجرا آیه 5
«ران علی قلو بهم» سوره مطففی آیه 14
سعه صدر : «رب اشرح لی صدری » سوره طه آیه 25
عدم پذیرش هدایت :« أزاغ الله قلوبهم » سوره صف آ یه 5
«من یؤمن بالله یهدی قلبه » سوره تغابن آیه 11
قلب بسته ؛ مهرخورده ، ایمان :«طبع الله علی قلوبهم»سوره نحل آیه108
«کتب فی قلوبهم الایمان » سوره مجادله آیه 22
حجاب : آرامش،سکینه «جعلنا علی قلو بهم أکنه» سوره کهف آیه 57
«السکینه فی قلوب المؤمنین » سوره فتح آیه 4
سختی؛ الفت:«ختم الله علی قلوبهم » سوره بقره آیه 7
«و الف بین قلوب المو منین » سوره انفال آیه63
قفل شدن :« أم علی قلوب أقفالها » سوره محمد آیه 24
اطمینان قلبی : برگشت وعدم درک «ألا بذکر الله تطمئن القلوب» سوره رعد آیه 28
«صرف الله قلوبهم» سوره توبه آیه

سه شنبه 17/5/1391 - 14:51 - 0 تشکر 496189

بخش چهارم:
قرآن و راه کارهای ایجاد صلح وآرامش جهانی

طرح اخوت وبرادری در سطح جامعه درآیه 10سوره حجرات (انما المؤمنون اخوه ...) همانا مومنان با یکدیگر برادرند.
قرآن ، ایجاد برادری در بین جامعه مسلمین را به عنوان یک راهکار مهم ایجاد صلح وآرامش اعلام می دارد که از این طرح جامع و کامل است که در قالب ادبیات قرآن نهفته است که توانایی حل مشکلات جهانی را دارد و می تواند اصلاحات ریشه ای را در سطح جوامع بشری انجام دهد، زیرا تمام عزت ازآن خداوند می باشد.
در سوره یونس آیه 65 « ان العزه لله جمیعاً ؛ تمام برای خداست و هم چنین تمام قدرت از آن خداست »
در سوره بقره ، این چنین بیان می کند « ان القوه لله جمیعاً؛ تمام قدرت از آن خداوند می باشد.»
دراین آیات، مؤمنین باتوجه به این دو اصل یعنی اصل عزت و قدرت به عنوان برادر دینی در کنار هم زندگی خواهند کرد .

اصل اصیل قرآنی را می توان برای اصلاح رفتارهای فرد و جامعه مبنای فکری و اندیشه اعتقادی قرار داد و همه جوامع را اصلاح نمود و برای تحکیم این ابتکار ویژه به اصل دیگری عنایت دارد که اصل پرهیز از غیبت (پشت سر دیگران سخن کفتن) است و این امر را برای همه افراد جامعه لازم می داند و توصیه می کند و در نهایت پرهیز از هتک حرمت افراد را تحت عنوان پرهیز ازاستهزاء و تمسخر را در جهت تحکیم صلح وآرامش در جامعه توصیه وترویج می نماید.

سه شنبه 17/5/1391 - 14:51 - 0 تشکر 496190

با دقت در مطالب مطرح شده بالا درمی یابیم که از این ابتکار قرآن شریف می توان راهکارهای لازم جهت صلح وآرامش جهانی را استخراج، وجهانی به دور از تنش وبحران ایجاد نمود وتمام جوامع بشری در کنار یکدیگر در صلح وآرامش زندگی کنند .

مطمئناً انسان های خردمند در سطح دنیا از آن استقبال می نمایند .

این بخش را با توجه به پیام آیه 14 سوره حجرات«یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر وانثی وجعلنا کم شعوبا وقبائل لتعارفوا ان کرمکم عندالله اتقاکم ان الله علیم خبیر ؛ ای مردم به درستی که ما آفریدیم شما را از مذکر ومؤنث وگردانیدیم شما را شعبه ها و قبیله ها تا یکدیگر را بشناسید و به درستی که گرامی ترین شما نزد خدا پرهیز کارترین شما هستند بدرستیکه خدا دانا وآگاه است
با دقت در این آیه در می یابیم خطاب آیه شریفه به عموم مردم است.

پیام آیه یک پیام جهانی است و روی سخنش عموم مردم هستند، که این مطالب یکی دیگر از طرح های جهانی قرآن می باشد که از ادبیات وفرهنگ غنی وعالی قرآن سرچشمه می گیرد و در توجه به اصل تقوا دربرابرتمام برتری ها و امتیازات کاذب،افراد جامعه و مردم را بایکدیگر برابر نموده است و همه افرادجامعه را باعنایت به ریشه خلقت (یک زن ومرد )، تقوا را به عنوان یک اصل فراگیر در سطح جامعه مطرح می کند و بشریت را درکناریکریگرقرارمی دهد(نه در مقابل هم) وهمه عوا مل برتری ظاهری راکه موجب برهم زدن صلح و آرامش و پدید آمدن فضا ی کینه ها وحسادت هاست را درهم می شکند ویک جامعه ایده آل جهانی را پایه گذاری می کند .

سه شنبه 17/5/1391 - 14:52 - 0 تشکر 496191

بخش پنجم :

علت توجه جهانیان به قرآن

با توجه ودقت درمطالب مطرح شده در بخش های گذشته این سؤال مطرح می شود که علت توجه جهانیان به قرآن چیست وچرا با گذشت 1400سال از نزول این کتاب تازگی وطراوتش روز افزون گردیده و توان لازم را برای حل مشکلات جهانی رادارد و در قلوب همه انسان ها ورود و نفوذدارد ومی رود تا تمام جوامع بشری را مسخر خود نماید .

در پاسخ به این سؤال توجه به این نکته حائز اهمت است که قرآن کلام خالق است وخداوند بهترین شناخت را از ماهیت انسان دارد وجوهر وذات انسان را خداوند متعال که خالق بشر وهستی می باشد ،به بهترین وجه ممکن پرورش و تسکین می دهد و با توجه به این شناخت زمینه های لازم را برای استدلال و تحریک عواطف واحساسات انسان هارا دارد ، به گونه ای که هرانسان صاحب خردو اندیشه بامراجعه به آیات قران درمی یابد که گوینده این آیات وکلمات دارای شرایط است که عبارتند از :

1) به گفته خود ایمان کامل دارد و آن چه را که می گوید از اعماق وجودش برمی خیزد .

2)هدف قرآن از بحث ودعوت ، دعوت به حق وحقیقت وحق طلبی است نه برتری جوئی و سلطه طلبی .

3)قران درصدد تحقیر طرف مقابل خود نیست بلکه به شدت با این عمل مخالفت و مبارزه می کند .

4)قرآن با برخورد محبت آمیز و دلسوزانه دعوت خود را مطرح می کند و منافع شخصی و خصوصی مد نظر آن نمی باشد.

5)بحث های قرآن با رعایت احترام متقابل انجام می شود و درتعبیرات خود نزاکت را فراموش نمی کند.

6) دربحث های قرآن اثری از لجاجت وجود ندارد و از اصراردربحث و به کرسی نشاندن حرف خویش برهیز دارد و طرف مقابل رابه عقل وخرد و اندیشیدن ارجاع می دهد .

7) قرآن در بحث های خود همیشه جانب انصاف را رعایت می کند ، هرچند طرف مقابل رعایت چنین مو ضو عی رانکند.

8)در بحث های قرآن از تحمیل پرهیز شده وبدنبال ایجاد جوشش در دیگران است ثا در عین آزادی این خود جوشی آنها را به حقیقت برساند .

سه شنبه 17/5/1391 - 14:53 - 0 تشکر 496192

دقت در آیات قران و طرز برخورد پیامبر اسلام (ص) به فرمان خدا با مخالفان ، خود گواه بسیار خوبی در این زمینه می باشد که با ارائه الگوی لازم می توان جهانیان را بیش از پیش با فرهنگ و ادبیات قرآن دراین زمینه آشنا نمود و انسان های تشنه حقیقت را از چشمه سار زلال قرآن سیراب می نما ید ، لذا با توجه ودقت درگفتار وادبیات قرآن کریم و سیره عملی و وسعت دامنه دعوت ،پیامبر گرامی اسلام (ص) به عینه جهانی بودن قرآن را درمی یابیم .

قرآن با بیانی رسا اعلام می دارد که برای همه مردم جهان نازل شده واین حقیقت رادرآیه 28 سوره سبا بیان می کند « وما ارسلنا ک الا کا فه للنا س؛ ای پیامبر ما تورا نفرستادیم مگر برای تمام جهانیان . »

سه شنبه 17/5/1391 - 14:54 - 0 تشکر 496193

درنهایت این کتاب همگان را به تدبر و خردورزی در آیاتش دعوت می نماید و به این مهم در آیه 29 سوره ص«کتاب انزلنا ه الیک مبارک لیدبروا آیاته ولتذکر اولوا الباب؛ قرآن کتابی است فراخوانده که به سوی تو فرستادیم تا درآیاتش تدبر کنند وخردمندان پندگیرند .»

به امید روزی که قرآن سرلوحه همه امور جهان قرار گیرد.

نقش قرآن چونکه در عالم نشست
نقش های پاپ وکاهن را شکست
فاش می گویم آنچه در دل مضمر است
این کتابی نیست چیزی دیگر است
چون که درجان رفت جان دیگر شود
جان چو دیگر شد جهان دیگر شود
همچو حق پنهان و هم پیداست این
زنده و پاینده وگویاست این

انشاالله به فضل خداو ند متعال روزی را شاهد باشیم که پیام آیات قران در سرتاسرجهان طنین افکن و همه جهانیان حول محور قرآن زندگی نمایند.


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.