نظریه عرفا از دیدگاه اسلام
آیا اسلام به حقیقت به آن معنای یاد شده دعوت كرده است یا نه ؟ ما
نمیتوانیم حرف عرفا را صد در صد بپذیریم ، ولی اینقدر هست كه خدائی كه
اسلام میگوید صرف یك موجودی از موجودات منتها به منزله
پدر موجودات دیگر كه آفریننده و خالق آنهاست ، نمیباشد
. زیرا این سؤال مطرح میشود كه چنین خدایی بعد از ایجاد موجودات دیگر چگونه است ؟
آیا مثل پدری است كه بچه ایجاد میكند و در كنارش است ؟ یا روزی
دهنده موجودات است به آن معنا كه ارزاق یك عده در دست یك نفر باشد ؟
و یا مثل محرك اول ارسطوست كه او اولین محرك همه حركات عالم است و . . . ؟
چنین نیست . منطق اسلام درباره خدا خیلی بالاتر از این حرفهاست . خدا
چیزی است كه اشیاء دیگر را در مقابل او نمیشود چیز شمرد . اگر او حقیقت
است ، دیگران را باید " سراب " حساب كرد ، " ظل " حساب كرد ،
یعنی او آنچه خود هست ، هست و همه چیز دیگران هم اوست « الله نور
السموات و الارض »نور همه آسمان و زمین اوست . و تعبیرات قرآن
درباره خداوند همین است كه اصولا " حق مطلق " اوست . میفرماید :
" « سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق » "
نه " انه حق " كه ایندو با هم بسیار فرق دارد . و واقعا یك مؤمن
وقتی به خدا ایمان پیدا میكند ، دیگر همه چیز در نظرش هیچ میشود زیرا نه
چیزی پیدا كرده است در مقابل چیزهای دیگر ، بلكه چیزی پیدا كرده است كه
همه چیز در مقابل آن هیچ است .