• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 486)
جمعه 13/5/1391 - 20:7 -0 تشکر 490359
کتابخوانی برای کودکان بیمار

مراقبت یا کار با کودک بیمار، تجربه ای است که تقریباً همه ی کسانی که با کودک سروکار دارند، به درجات مختلف به آن دست یافته اند. بیماری یک امر دائمی و مطلق محسوب نمی شود و کیفیتی تغییر پذیر است یا دست کم حکم کلی این نیست که بیمار همیشه بیمار بماند.

همین موقتی بودن حالت بیماری، نسبت به کل زندگی کودک، سبب می شود بپنداریم بیماری چیزی نیست که کسی را ویژه کند. در حالی که آن چه مسلم است کودک در دوره ی بیماری، به خدمات خاص نیاز دارد؛ از جمله کتاب ها و کتابخوانی های ویژه و خاص خودش.

پس باید دید که برای این کودکان در حوزه کتاب و کتابخوانی، چه باید کرد و چه می شود کرد؟ این مطلب، با هدف پاسخ دادن به این پرسش ها و با استفاده از تجربه گروه کتاب و کودکان بیمار شورای کتاب کودک، تهیه شده است.

جمعه 13/5/1391 - 20:28 - 0 تشکر 490390

قدرت انطباق با محیط کتابخوانی در بیمارستان


کتابخوان بیمارستانی باید تمرین کند تا وضعیت های غیر قابل پیش بینی محیط کتابخوانی را ،
تحمل کند از آن ناراحت نشود و خود را با آن تطبیق دهد.
پاره ای از وضعیت های نا به سامان یا غیر معمول در محیط بیمارستان و کار با کودک بیمار، از این قرار است:
الف – تغییر ناگهانی در محیط
ب – ناهمگن بودن گروه های سنی کودکان بیمار
ج – حضور همراه و مراقب در کنار کودکان بیمار
در بیمارستان همراهانی بزرگسال از نزدیکان درجه یک کودکان، مراقبت از آن ها را به عهده دارند. این همراهان معمولاً از مراقبت پیوسته و دست تنهایی خود و نبود امکانات رفاهی در بیمارستان خسته اند و به سبب وضع کودک بیمارشان نگرانند. در ضمن این همراهان پس از انجام کارهای معمولی و یکنواخت مربوط به مراقبت از بیمار، وقت آزاد بسیار کسالت باری را می گذرانند. آن ها هیچ سرگرمی و یا انگیزه ای برای پر کردن بهتر این اوقات طولانی و خسته کننده ندارند. پس در کتابخوانی برای کودکان، به ناچار باید حضور آن ها را مورد توجه قرار داد. حضور آن ها هم جنبه ی مثبت دارد و هم جنبه ی منفی. کافی است کتابخوان خود را فقط برای مخاطبان کودک و نوجوان آماده نکند بلکه گوشه ی چشمی هم به این مخاطبان داشته باشد. پس از چندی خواهید دید که آن ها چه همراهان خوبی برای جلسه ی کتابخوانی هستند.
د – عدم پذیرش از طرف کادر بیمارستانی

  • توجه به حال کودک بیمار با کمک پرستاران
  • توجه به رفتار کودک بیمار و همراهانش و حرف زدن با آن ها
  • داشتن ظاهر شاد و پوشش مرتب

همه نوع کتاب، از کتاب های معمولی برای کودکان و نوجوانان گرفته تا بسیاری از کتاب های مربوط به کودکان توانجو، می تواند مورد استفاده کودکان بیمار قرار گیرد؛ به شرط این که ویژگی های کتاب برای کودکان بیمار را دربرداشته باشد.

جمعه 13/5/1391 - 20:30 - 0 تشکر 490392

چند پیشنهاد برای انتخاب موضوع
حوزه های پیشنهادی در زمینه انتخاب موضوع کتاب های مناسب برای جامعه (بزرگتر هایی که با کودک بیمار سروکار دارند)، و کودکان بیمار:

  • اطلاعاتی درباره بیمارستان
  • آشنایی با عمل جراحی، فواید، نتایج و واقع بینی نسبت به آن
  • آشنایی با مقررات بیمارستان و وظایف پزشکان، پرستاران و کادر بیمارستان
  • کمک به کودکان و نوجوانان و خانواده های آنان برای درک بهتر نظرها و تجویزهای پزشکان و اجرای آن ها و درک بهتر اصطلاحات و واژه های مورد نیاز
  • کمک به والدین و کودکانی که در اثر بی توجهی والدین دچار حادثه شده اند.
  • آماده سازی های گوناگون (برای اعمال پزشکی، جراحی و....)
  • شرح حال و زندگی کسانی که با بیماری های گوناگون دست و پنجه نرم کرده و دوره بیماری را به درستی گذرانده اند.
  • جهت دادن به احساسات کودکان بعد از عمل جراحی
  • داستان هایی از جریان بهتر شدن یک کودک بیمار در بیمارستان
  • آشنایی با تغییرات و دگرگونی موقت یا دائمی اندام ها در اثر بیماری و زدودن تصویر زشت و مبهم از بدن خود.
  • بازی ها و سرگرمی های قابل اجرا در زمان بیماری های مختلف
  • کارهای همجوار با کتابخوانی برای کودکان بیمار
  • راهکارهایی برای کتابخوانی در بیمارستان

 گفتنی است که پیشنهاد موضوع های مختلف برای کتاب های کودکان، چنانچه پذیرفته و عملی هم بشود، طبیعی است که از ادبیات ناب فاصله می گیرد؛ چون بر اساس نوع سفارش یا بنا به ضرورتی بیرون از ذهن خلاق و خاص نویسنده شکل می گیرد. بنابراین، در صورتی که نویسنده ای با ذهنیت و تجربه های خاص خود، به جایی برسد که اثری برای کودکان بیمار پدید آورد، مطلوب تر و به ادبیات واقعی نزدیک تر است.
البته پیشنهاد دادن و اشاره به حوزه های خالی در ادبیات کودکان بیمار (یا هر کودک ویژه دیگر)، به دو دلیل ضروری است:
۱– دیدن و خواندن همین زمینه های خالی و کمبودهای ادبیات کودکان نیز می تواند بخشی از تجربیات یک نویسنده باشد، نکته ای را به او یادآور و سبب نوعی آگاهی شود. هیچ نویسنده ای نمی تواند ادعا کند که بی نیاز از آگاهی، فقط و فقط با خلاقیت خود می نویسد. در این مورد، نباید انتظار مطلب زودرس و زمان بندی شده و سفارشی از نویسنده داشت، بلکه باید گفت و اشاره کرد و منتظر ماند تا هر وقت ذهن خلاق نویسنده ای به آن جا رسید که در این زمینه ها بنویسد، دست به قلم ببرد
۲- در حالت دوم، ممکن است بیان زمینه های خالی در ادبیات کودکان ویژه، نویسنده ای را برانگیزد تا اثری سفارشی و زودرس ارائه کن. در این مورد نیز جای نگرانی نیست. پدید آمدن چنین آثاری، به حساس کردن جامعه و ترویج نیازهای گروه های ویژه در بین اقشار گوناگون و ایجاد فرصت هایی برای نقد و بررسی و بازی کردن جای تفکر در این باره کمک می کند.

منبع

http://ketabak.org/


پنج شنبه 19/5/1391 - 6:14 - 0 تشکر 499755

با نام خدا و سلام
ممنون از ایجاد این بحث

نکته جدیدی بود تا به حال به این مورد فکر نکرده بودم اصلا

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.