با نام خدا و سلام
طی بخشنامه ای از سوی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انجام شد:
ابلاغ دستورالعمل نحوه توسعه و استمرار ارزشیابی كیفی – توصیفی در دوره ابتدایی
دستورالعمل نحوه توسعه و استمرار ارزشیابی كیفی – توصیفی در دوره ابتدایی طی بخشنامه ای از سوی معاونت آموزش ابتدایی به ادارات كل آموزش و پرورش سراسر كشور ابلاغ شد.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، با عنایت به مصوبه هفتصدو شصت و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 18/4/87 موضوع توسعه و استمرار ارزشیابی كیفی – توصیفی در دوره ابتدایی و با توجه به ضرورت همسو سازی این برنامه با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ساختار آموزشی 3-3-6 ، موارد ذیل باید مورد توجه قرار گیرد:
براساس این گزارش، در بند موارد اجرایی و اداری آمده است:
1- بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش ، پوشش برنامه ارزشیابی كیفی – توصیفی برای سال تحصیلی92-91 ،در پایه های اول ، دوم ، سوم و چهارم ابتدایی به صورت صد در صد و در پایه پنجم با توجه به میزان پوشش آن در پایه قبلی( سال تحصیلی 91- 90 ، حداقل 30 در صد ) خواهد بود .
2- كلیه آموزگاران شاغل در پایه های تحصیلی فوق برای تدریس در سال تحصیلی 92-91 ، می بایست یا قبلا دوره آموزشی ضمن خدمت 20 ساعته ارزشیابی كیفی – توصیفی كد 91400715 و10 ساعته تكمیلی كد91400754 را گذرانده باشند و یا اینكه پیش از شروع سال تحصیلی 92-91، این دوره ها را بگذرانند . همچنین كلیه عوامل اجرایی بویژه مدیران و معاونین مدارس ابتدایی نیز ملزم به گذراندن دوره آموزشی ضمن خدمت 20 ساعته فوق می باشند . مراقبت گردد تاآموزگارانی كه در سالهای گذشته دوره های مذكور را طی كرده اند در پایه های تحت پوشش ارزشیابی توصیفی – كیفی سازماندهی شوند.
3- به جهت بررسی ، نظارت و بازدید از روند اجرای آموزش های مذكور ، مقتضی است، ضمن برنامه ریزی مناسب ، لیستی از زمان اجرا ، محل اجرا ، تعداد افراد شركت كننده در هر كلاس و نام مدرس دوره های آموزش ضمن خدمت ارزشیابی كیفی – توصیفی را حداكثر تا مورخ4/5/91 به دفتر آموزش دبستانی ارسال گردد.
4- برای افزایش اعتماد و اعتبار ارزیابی معلمان در خصوص وضعیت تحصیلی – تربیتی دانش آموزان در فرایند سال تحصیلی تاكید می گردد :آموزگاران گرامی ، مجموعه تلاش ها ، فعالیت ها و عملكردهای دانش آموزان خود را در قالب پرسشهای شفاهی ، تكالیف درسی ،آزمون های تكوینی فرایندی ، آزمون های مجموعی و . . . كه انجام می شود را به طور مناسب مستند كرده ، تا در مواقع لازم ، بویژه جهت ثبت در نمون برگ های گزارش تحصیلی – تربیتی و اعلام نتایج از آنها استفاده نمایند
5- ضرورت دارد، مدیران مدارس ابتدایی ، با برگزاری جلسات برای كلیه عوامل انسانی واحد آموزشی ، ضمن تشویق آموزگاران به تقویت مهارتهای حرفه ای و فراهم نمودن افزایش ظرفیت همكاری دیگر عوامل موثر، بویژه با برگزاری جلسات توجیهی با فواصل زمانی مناسب برای والدین دانش آموزان ، بر روند اجرای مطلوب این برنامه در طول سال تحصیلی نیز نظارت داشته باشند .
6- برگزاری جلسه هماهنگی و وحدت رویه برای مدرسان قبل از حضور آنان در دوره های ضمن خدمت در سطح استان و عنایت ویژه معلمان ، نسبت به اهمیت بازخوردها و تفكیك بازخوردهای كلاسی از بازخوردهای خارج از كلاس ، به نحوی كه از كاربرد مقیاس درجه بندی چهارگانه در كلاس برای دانش آموزان به شدت پرهیز شود و در این زمینه می بایست بازخوردهای كلاسی ، به صورت واقعی ، عینی ، ملموس و متمایز كننده ارائه گردد و بازخوردهای كلی و رتبه ای ، جهت درج در نمون برگ های گزارش تحصیلی – تربیتی و كارنامه ، برای انعكاس به اولیا و مسئولین مورد استفاده قرارگیرد .
7- توسعه توانمندی های مهارتی معلمان در استفاده از ابزارهای متعدد با لحاظ اینكه هیچ ابزاری به خودی خود بر دیگر ابزارها برتری نداشته و سفارش به اینكه ، معلمین ضمن رعایت اصول و اركان مهم اجرای ارزشیابی كیفی – توصیفی ، به جریان كامل یادگیری و نگاه عمیق به توانمندیها و عدم غفلت از كاستی ها و ضعف های دانش آموزان توجه داشته و از ابزار زدگی در روند اجرا آموزش و سنجش در كلاس جدا پرهیز نمایند.
8- تلاش برای ایجاد تغییر نگرش معلمان نسبت به ضرورت تحول در روشهای آموزش و سنجش با نگاه عمیق به اهداف ارزشیابی كیفی – توصیفی، به نحوی كه این شیوه از ارزشیابی را ، به عنوان استفاده از ابزارهای پیچیده و پرداختن به كارهای حاشیه ای و پر نوشتاری در ارائه بازخوردها تلقی ننمایند ، بلكه بر اساس اهداف درسی و با استفاده از ابزارهای متنوع ، ضمن شناخت دقیق تر توانمندیها و عملكردهای دانش آموزان ، با ارائه بازخورد های منطقی و رهنمودهای لازم ، زمینه افزایش ظرفیت های یادهی – یادگیری در دانش آموزان را فراهم نمایند