• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
بهداشت و سلامت (بازدید: 3219)
سه شنبه 23/3/1391 - 15:22 -0 تشکر 461232
احکام اسلام وسلامت

سلام
می خواستم یه بحثی بازکنم چرا گوشت خوک حرام هست؟آیا به علت داشتن نوعی انگل هست که البته این نوع انگل درگوشت گاو نیز وجود دارد پس چرا گوشت گاوحرام نیست؟
ویا چرا بهترین گوشت، گوشت گوسفند هست؟
چرا اسلام نگهداری سگ را ممنوع کرده چون سگ نجس هست؟!!! واگر سگ پاک بود وبیماری انگلی نداشت باز نگهداری سگ اشکالی داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
می توان این بحث را دینی کرد ولی چون به بهداشت جسم وروان مربوط می شود تصمیم گرفتم این بحث را اینجا بازکنم.
قبلش بگویم درحال بررسی این موضوع بودم که به مطلب جالبی برخوردم وتصمیم گرفتم اونو قبل از شروع بحثمون بگذارم
واینکه اصلا چرا حیوان باید اسلامی ذبح شودوگوشت مردار وغیر ذبح اسلامی حرام هست؟
این خاطره را بخوانید.

يکشنبه 28/3/1391 - 22:40 - 0 تشکر 462790

برخی صاحب نظران در مورد حرمت گوشت خوك به برخی از حكمت‌های

قرآن اشاره كرده‌اند كه بعضی از آن موارد را در اینجا می‌آوریم و برای آگاهی

بیشتر از این موضوع منابعی را جهت مطالعه معرفی می‌كنیم:

در مورد فلسفه‌ی حرمت گوشت خوك از دو جهت می‌توان سخن گفت:

الف. تأثیرات روحی و روانی گوشت خوك:

خوك حتی نزد اروپائیان كه از گوشت آن می‌خورند سمبل بی‌غیرتی است و


حیوانی كثیف است. خوك در امور جنسی فوق العاده بی‌تفاوت و لا أبالی

است و علاوه بر تأثیر غذا در روحیات كه از نظر علمی ثابت شده است، تاثیر

این غذا در خصوص لاأبالی گری در مسائل جنسی مشهود است.2


یكی از نویسندگان می‌نویسد: خوك غیرت ناموسی ندارد و جفت خود را در

معرض خوك‌های نر دیگر قرار می‌دهد و حتی از این كار لذت هم می‌برد، كه

این صفات در گوشتش هم تاثیراتی دارد از این جهت اشخاصی كه از آن

تغذیه می‌كند همان صفات و اخلاق رذیله را پیدا می‌كنند.3


ب. ضررهای بهداشتی و بیماری‌هایی كه توسط خوك به انسان منتقل

می‌شود:

برخی بیماری‌ها هستند كه از جمله عوامل ابتلای به آنها گوشت خوك است

و استفاده از گوشت خوك در ایجاد آنها موثر است:

1. اسهال خونی؛
2. یرقان عفونی؛
3. انتامیب هیستولتیك، كه انسان را به اسهال آمیبی مبتلا می‌نماید؛
4. بیماری شبه باد سرخ كه در انسان به صورت لكه‌های سرخ و دردناك توأم با سوزش شدید روی دست‌ها ظاهر می‌شود؛
5. تصلب مشرایین ـ دردهای مفصلی و مسمومیت‌ها و علت آن میزان زیاد چربی و اسیداوریك موجود در گوشت خوك می‌باشد.4
6. خوك از خوردن چیزهای پلید حتی مدفوع خودش باكی ندارد لذا معده‌اش لانة اقسام میكروب‌هاست كه به گوشت و خون و شیرش هم سرایت می‌كند.5



اما برخی بیماری‌ها تنها علت آن، خوردن گوشت خوك است از جمله:

1. «كرم كدوی خوك» كه درعضلات و مغز خوك یافت می‌شود كه انسان را دچارنارسائی‌هایی در دستگاه گوارش می‌كند.6
2. «تری شینوز» این نیز كرم دیگری است كه باعث خراشیدن و التهاب جداره امعاء و پیدایش جوش‌ها و دمل‌های پراكنده در تمام بدن و درد شدید عضلانی و سختی تنفس و ناتوانی در سخن گفتن و جویدن غذا و ... می‌شود كه تا به حال درمانی برایش پیدا نشده است.7
3. استفاده از گوشت خوك، به علت ثقیل الهضم بودن معده را به زحمت می‌اندازد.


ناگفته نماند كه در كشورهای اسلامی در اثر مبارزه‌ی جدی اسلام، گوشت

این حیوان مصرف نمی‌شود و لذا پیامدهای آن نیز كمتر به چشم می‌آید، اما

در كشورهای غربی (اروپا، آمریكا) این ممنوعیت اعمال نمی‌شود ولی با این

حال بسیاری از مردم از مصرف آن دوری می‌گزینند؛ حتی در برخی از

كشورها مثل برخی قسمت‌های روسیه در اثر شیوع بیماری‌های مربوط به

گوشت خوك (كرم تركین یا ترشین) مصرف گوشت آن را ممنوع اعلام كرده‌اند

8 و همچنین بیماری كرم كدوی خوك به صورت گسترده در جهان منتشر

شده و در كشورهای اسلامی كه گوشت خوك مصرف نمی‌كنند به ندرت

دیده می‌شود.



نتیجه :

حكمت تحریم گوشت خوك را می‌توان پیشگیری از زیان مترتب بر گوشت

خوك شمرد ولی این ضررهای بهداشتی و اخلاقی فقط می‌تواند به عنوان

فلسفه و حكمت این حكم مطرح شود ـ نه علت انحصاری آن ـ و هنوز باید

منتظر كشفیات جدید علمی در این باره باشیم.9 پس حرام‌ها و حلال‌های

خداوند دارای مصلحت‌ها و حكمت‌هایی است كه با پیشرفت علوم بدان‌ها

بیشتر پی می‌بریم. به عبارت دیگر قرآن به برخی نكات اشاره می‌كند كه

علوم پزشكی و عقل آدمیان درصدر اسلم آنها را كشف نكرده بود كه نمونه‌ی

آن همین تحریم گوشت خوك است كه برخی از مضرات و حكمت‌های آن

اشاره شد.


منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. تفاسیر قرآن ذیل آیه‌های یاد شده از جمله نمونه، ج 1، ص 586.
2. پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دكتر محمدعلی رضایی اصفهانی.
3. طب در قرآن، دكتر عبدالحمید دیاب و دكتر احمد قرقوز.
4. اسلام پزشك بی‌دارو، احمد امین شیرازی.
5. آموزه‌های تندرستی در قرآن، حسن رضا رضایی.


1 . بقره / 173، مائده / 3، انعام / 145، نحل / 115.
2 . تفسیر نمونه، ج 1، ص 586.
3 . فلسفة احكام، احمد اهتمام، ص 162، به نقل از پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دكتر محمدعلی رضایی‌اصفهانی، ص 321، ج 2.
4 . طب در قرآن، دكتر عبدالحمید دیاب و دكتر قرقوز، ص 146 ـ 147.
5 . فلسفة احكام، ص 161 ـ 162.
6 . طب در قرآن.
7 . همان.

گدای فاطمه(س)

دوشنبه 29/3/1391 - 8:47 - 0 تشکر 462826

سلام
ممنون از عزیزانی که در بحث شرکت می کنند و مطالعاتشون رو برای ما هم ثبت می کنند.
با این بحث و تبادل نظر دانسته هامون بیشتر میشه.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

سه شنبه 30/3/1391 - 13:51 - 0 تشکر 463317

سلام
ممنون از دوستان که دربحث شرکت می کنند.
آشنامون که درزمینه ژنتیک درمقطع دکتری درس می خوانند مطلبی رابازبان ساده که برای همه قابل فهم باشد فرستاده که آن رابراتون می گذارم.



بحث انتقال ژن از طریق غذا به سادگی  موضوع مطرح شده نیست. به طور کلی در تغذیه گیاهی و حیوانی سیستم گوارش از بافت تغذیه شده برای تولید انرژی و یا ساخت و ساز سیستمیک خود استفاده میکند و این کار از طریق شکستن شیمیایی و فیزیکی بافت تا سرحد عناصر تشکیل دهنده یا واحد های متشکله بافت انجام میگیرد. گاهی در پروسه آماده سازی غذا مانند پختن(مثلا در پروتئین گوشت باعث دناتوره شدن آنزیم ها و پروتئین میگردد) و ترکیب با مواد افزودنی دیگر نیز باعث شکستن و یا تغییر ماهیت بافت تغذیه شده می باشد. پس آنچه روشن است انتقال ژن مواد خوراکی به صورت ظاهری تغذیه امکان پذیر نیست.


اما تغذیه مواد مختلف به روش های دیگری که در علم ژتیک بسیار نو وبحث روز می باشد می تواند در ژنتیک ما تأثیر بگذارد هرچند نام این پروسه را نمی توان به سادگی انتقال ژن از طریق غذا گذاشت اما تأثیر آن دست کمی از آن ندارد. این مقوله را از چند منظر میتوان نگریست که به دلیل تخصصی بودن بحث فقط اشاره مختصری به هر کدام میکنم در صورت نیاز کاربران صفحه منابع معرفی خواهم کرد جهت مطالع بیشتر.


شاخه ای از علم ژنتیک بنام اپی ژنتیک به تغییرات توارثی در بیان ژن یا بروز ظاهری ژن(فنوتیپ) که به وسیله مکانیسم هایی غیر از تغییر در توالی ژنوم ایجاد می شود می پردازد. به زبان ساده تر امکان  ایجاد تغییراتی در ژنوم بدون دستکاری مستقیم توالی نوکلئوتید ها وجود دارد و به عنوان مثال متیلاسیونDNA  که به دلیل تجمع متیل و ترکیب کاذب با DNA و همچنین تغییرات ساختاری پروتئین هیستون در نوکلئوتید از جمله این تغییرات است. برخی عوامل محیطی و تغذیه ای میتوانند شرایط ایجاد تغییر در ژنوم فرد را بدون دستکاری مستقیم ژنوم ایجاد میکنند. این تغییرات که قابل توارث هستند هم میتوانند مفید باشند هم غیر مفید و البته میتوانند خاصیت تجمعی نیز داشته باشند.


ترکیب اسید آمینه مواد خوراکی مختلف کاملا متفاوت می باشد و گاهی دلیل مزه بهتر برخی گوشت ها نسبت به نمونه مشابه مثلا در منطقه دیگر استفاده حیوان از ترکیبات مختلف پروتیینی گیاهی با ترکیب اسید های آمینه مختلف می باشد. با توجه به اینکه در ساختار پروتئین اسید های آمینه با کد های ژنتیکی شناسایی میشوند این امکان وجود دارد که مثلا در زمان پروتئومیکسس یعنی ترجمه ژن یک پروتئین و رمزگشایی mRNA و تولید پروتیین به جای اسید آمینه روتین و معمولی اسید آمینه دیگری از منبع غذایی با کد مشابه جایگزین شود و در صورت تجمع این تغغیر میتواند در ساختار پروتئین و منبع ژنی فرد تغییراتی ایجاد گردد.


این امکان نیز وجود دارد که از طریق منابع خارجی میکروسکوپی یا درشت تر در منابع غذایی که بعضاً نسبت به شرایط سخت مقاوم هستند باعث انتقال مستقیم قسمتی از توالی ژنی موجود دیگر در برخی سلول ها در زمان تقسیم سلولی گردد به عنوان مثال در ژنوم پلاسمیدی یا DNA میتوکندریال.


بحث دیگر در علم ژنتیک در شاخه فیلوژنتیک میباشد. به این معنی که تمام موجودات زنده به نحوی در رابطه تکاملی با یکدیگر هستند تا رسیدن به موجود کامل انسان موجودات دیگری نیز وجود داشته اند که به مرور زمان از شباهت ژنتیکی آنها به انسان افزوده میشود و این شباهت یعنی اینکه ترکیب ژنوم آن موجود در بیشتر ساختار مورفولوژیکی و مولکولی ژنوم به انسان شباهت دارد. در این مجال خوب است مثلا میزان فاصله ژنتیکی ژنوم انسان را به حیوانات مختلف مشاهده و مطالعه کرد و فرضیه های مختلفی را مطرح نمود.


سه شنبه 30/3/1391 - 13:57 - 0 تشکر 463319

برای آشنایی بیشتر باتریکین وکرم کدو وتاثیرش بربدن مطلبی گذاشتم.
امیدوارم مفید باشد.


1-تریکین حیوان کوچکی است که در میان گوشت خوک لانه می کند . تریکین کرم کوچکی است که نر آن تا یک میلیمتر و نیم و ماده آن تا سه میلیمتر قطر دارد. در عرض یکماه می تواند از ده تا پانزده هزار تخم گذارد. به محض اینکه در اثر خوردن گوشت خوک تریکین وارد بدن انسان شود گلبولهای سرخ خون ابتدا شروع به زیادی کرده و بعد از بین می روند و کار به جائی می رسد که گلبول خون خیلی کم میشود و انسان دچار مرض کمخونی میگردد و ممکن است این حالت او را به مرگ بکشد.


هنگامی که تریکین ها وارد معده شدند جدار آهکی خود را در اثر دخالت عصیرهای معدی از دست می دهند و به سرعت تولید مثل نموده از راه معده و خون داخل بدن میشوند.


اولین اثر آن سرگیجه و تب های مخصوص من جمله تب های مربوط به دستگاه هضم میباشد بعدا اسهال دست می دهد تب حاصله از این حالت ابتدا ضعیف است ولی رفته رفته سخت و مزمن میگردد.


دردهای دیگری از قبیل روماتیسمی مختلف ، کشش اعصاب ، خارش داخلی بدن ، تراکم پی ها ، کوفتگی و خستگی سخت در تمام کالبد ، جمع شدن عضلات صورت و بالاخره دردهای ناشی از ضعف فوق العاده بدن به وجود آمده پس از چهار پنج روز مرگ فرا میرسد.


آثار دیگری هم در مریض به وجود می آید از قبیل سختی عمل مضغ و بلع ( خوردن ) و تنفس.


ممکن است مرگ در اثر عوامل دیگری نیز تولید گردد زیرا کرمها در هفته سوم اقامتشان در معده شروع به حمله به عضلات می کنند و در هفته هفتم به ریه هجوم می برند و تولید مرض ضعف قوا نموده و مریض را میکشد.


مرضی که از کرم تریکین حاصل میگردد به نام تریکیوز مشهور است این مرض در کشورهائیکه گوشت خوک زیاد مصرف میشود زیاد است و در کشورهای اسلامی که خوک حرام است اصلا دیده نمیشود.


تریکین که داخل معده میشود هیچ دوای کرم کش یا ورمیفوژی قادر به دفع آن نیست هنگامی که نوزادهای تریکین در عضلات نفوذ کند چاره ای نیست و مریض باید تن به مرگ دهد.


برای نشان دادن اهمیت این مرض و سرایت آن کافیست بگوئیم که در یک کیلو گوشت خوک ممکن است 400 میلیون نوزاد تریکین باشد.


2-مرض لادرری : یکی از خطرناک ترین امراض که به وسیله خوردن گوشت خوک به انسان سرایت می کند مرض لادرری است که عامل مولده آن تنیا یا کرم کدو است بدن این کرم ، مرکب از یک سر است که دو ردیف قلاب و چهار بادکش دارد و به وسیله آن خود را به جدار معده می چسباند بعد از سر زنجیر خیلی طولانی از حلقه است که بدن او را تشکیل می دهد و گاهی مجموع این حلقه ها چندین متر میشود حلقه نزدیک سر خیلی کوچک است و هرچه از آنجا دور شود حلقه ها متدرجا درشت میشوند و دائما حلقه های جدید بین سر و آخرین حلقه تشکیل شده ، طول حیوان را بیشتر می کند ولی حلقه هائی از انتهای بدن که پر از تخم اند جدا شده و با مدفوع خارج میگردند ، هر حلقه تنیا دارای دو جنس نر و ماده و جفت گیری در خود آن انجام می گیرد ، خوکها تخمهائیکه به دین وسیله دفع و جزء زباله ها میشود را میخورند به محض اینکه تخمهای مزبور داخل معده خوک شد تخم باز شده تولید نوزاد میکند اگر گوشت این خوک را انسان بخورد ( خیلی کم اتفاق می افتد که گوشت خوک فاقد نوزاد تنیا باشد ) نوزاد ها به محض داخل شدن در روده انسان رشد کرده و تبدیل به تنیا خواهند شد بر خلاف مشهور که می گویند کرم کدو بیش از یکی نیست ممکن است چندین کرم وارد بدن انسان گردد ، وجود کرم کدو در بدن انسان موجب اختلال های بسیار خواهد شد و بهترین طرز مصون بودن از آن به عقیده علمای امروز نخوردن گوشت خوک است.


مرض لادرری در کشورهائی که گوشت خوک زیاد مصرف میشود مانند آلمان فراوان است.


زیانهای گوشت خوک منحصر به این دو که گفتیم نیست ، گوشت خوک اصولا ثقیل الهضم است و معده را سخت در زحمت می دارد.


در اثر خوردن گوشت خوک اغلب سمی به وجود می آید که در اصطلاح علمی آنرا بوتولیسم می نامند.


حقیقتا باید به حال کسانی که از روی تجربیات علمی زیانهای خوک را فهمیده اند و باز در خوردن آن اصرار دارند افسوس خورد و ضمنا نسبت به بزرگی دین اسلام که در هزارو چهارصد سال پیش در وقتی که دنیا از این گونه مسائل خیلی دور بوده زیانهای خوک را در نظر داشته و آنرا حرام نموده اقرار باید نمود.

سه شنبه 30/3/1391 - 14:2 - 0 تشکر 463320

اما درمورد گوشت گاو وگوسفند:
اگر دائما خوراکش گوشت گاو باشد صفت گاوی و زورمندی بهیمی در او پیدا میشود و اگر شیر و گوشت گوسفند بخورد خوی نرم و گوسفندی پیدا می کند

سه شنبه 30/3/1391 - 23:43 - 0 تشکر 463568

medman گفته است :
[quote=medman;497712;461897]حدیث بسیار جالبی بود. ممنون
باعث افتخار شیعه است که ائمه ای اینچنین داره.

سلام دوستان. من یه سوال دارم ایا کسی میتونه به من کمک کنه؟
ایا شما شرکتی رو میشناسید که لوازم ارایش حلال و اسلامی تولید کنه؟
واگه هست نمایندگیشو توی ایران سراغ دارید؟
ممنون میشم کسی راهنمایی کنه.یا حق

جمعه 2/4/1391 - 13:47 - 0 تشکر 464465

sammah گفته است :
[quote=sammah;379586;463568]
سلام دوستان. من یه سوال دارم ایا کسی میتونه به من کمک کنه؟
ایا شما شرکتی رو میشناسید که لوازم ارایش حلال و اسلامی تولید کنه؟
واگه هست نمایندگیشو توی ایران سراغ دارید؟
ممنون میشم کسی راهنمایی کنه.یا حق


سلام دوست عزیز
فکر نکنم لوازم آرایشی، حلال و حرام داشته باشند. درست فکر می کنم؟

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

يکشنبه 4/4/1391 - 16:26 - 0 تشکر 465219

سخنان امام صادق(ع) با طبیب هندى درباره ی شگفتی هاى خلقت انسان


ربیع حاجب مى گوید: روزى طبیبی هندى در مجلس منصور كتاب طب مى خواند، در حالى كه امام صادق علیه السّلام در آنجا حضور داشت. چون از قرائت مسائل طب فراغت یافت، به امام ششم علیه السّلام گفت: دوست دارى از دانش خود به تو بیاموزم؟ حضرت فرمود: نه، زیرا آنچه من مى دانم از دانش تو بهتر است. طبیب پرسید: تو از طب چه مى دانى؟ فرمود: من حرارت را با سردى، و سردى را با گرمى، رطوبت را با خشكى، و خشكى را با رطوبت درمان مى كنم، و مسأله تندرستى را به خدا وامى گذارم و براى تندرستى دستور پیامبر را به كار مى برم كه فرمود: «شكم خانه درد است، و پرهیز درمان هر دردى است، و تن را به آنچه خوى گرفته باید عادت داد».


طبیب گفت: طب جز این چیزى نیست. امام گفت: مى پندارى كه من این دستورها را از كتاب هاى بهداشتى یاد گرفته ام؟ گفت: آرى، امام فرمود: من این ها را از خدا فرا گرفته ام. تو بگو من از جهت بهداشت داناترم یا تو؟ طبیب گفت:البته من. امام علیه السّلام فرمود: اگر این چنین است من از تو سؤالاتى مى پرسم، تو پاسخ بده. گفت: بپرس.


امام صادق(ع) سئوالات زیر را از طبیب هندی پرسیدند:


"چرا جمجمه ی سر چند قطعه است؟


چرا موى سر بالاى آن است؟


چرا پیشانى مو ندارد؟


چرا در پیشانى خطوط و چین وجود دارد؟


چرا ابرو بالاى چشم است؟


چرا دو چشم مانند بادام است؟


چرا بینى میان چشم هاست؟


چرا سوراخ بینى در زیر آن است؟


چرا لب و سبیل بالاى دهان است؟


چرا مردان ریش دارند؟


چرا دندان پیشین، تیزتر و دندان آسیاب، پهن و دندان بادام شكن بلند است؟


چرا كف دست ها مو ندارد؟


چرا ناخن و مو جان ندارند؟


چرا قلب مانند صنوبر است؟


چرا شُش دو تکه است و در جاى خود حركت می كند؟


چرا کبد(جگر) خمیده است؟


چرا كلیه مثل دانه لوبیاست؟


چرا دو زانو به طرف پشت خم و تا مى گردند؟


چرا گام هاى پا میان تهى است؟ "


طبیب هندی در پاسخ به تمامی سئوالات بالا گفت : نمی دانم.


امام فرمود: من علّت اینها را مى دانم. طبیب گفت: بیان كن.



امام فرمود:


*جمجمه به دلیل اینکه میان تهى است، از چند قطعه آفریده شده است و اگر قطعه قطعه نبود، ویران مى شد، لذا چون چند قطعه است، دیرتر مى شكند.


*موى در قسمت بالای سر است، چون از ریشه ی آن روغن به مغز مى رسد و از سر موها كه سوراخ است، بخارات بیرون مى رود و سرما و گرمایى كه به مغز وارد مى شود، دفع می شود.


*پیشانى مو ندارد، براى آنكه روشنایى به چشم برسد.


*خط و چین پیشانی نیز عرقی را از سر می ریزد، نگه می دارد تا وارد چشم ها نشود و انسان بتواند آن را پاك كند، مانند رودخانه ها كه آب های روى زمین را نگهدارى مى كنند.


ابروها بالاى دو چشم قرار دارند تا نور به اندازه ی کافی به آنها برسد. اى طبیب، نمى بینى وقتی شدت نور زیاد است، دست خود را بالاى چشم ها می گیری تا روشنى به مقدار کافی به چشم هایت برسد و از زیادى آن پیشگیرى كند؟!


*بینى بین دو چشم قرار دارد تا روشنایى را بین آنها به طور مساوی تقسیم كند.


*چشم ها شکل بادام هستند تا میل دوا در آن فرو برود و بیرون آید. اگر چشم چهار گوش یا گرد بود، میل در آن به درستی وارد نمى شد و دوا به همه جای آن نمى رسید و بیماری چشم درمان نمى شد.


*خداوند سوارخ بینى را در زیر آن آفرید تا فضولات مغز از آن پایین بیاید و بو از آن بالا رود. اگر سوراخ بینی در بالا بود، نه فضولات از آن پایین مى آمد و نه بوی چیزی را در مى یافت.


*سبیل و لب را بالاى دهان آفرید، تا فضولاتى را كه از مغز پایین می آید نگه دارد و خوراك و آشامیدنى به آن آلوده نگردد و آدمى بتواند آنها را از پاک کند.


*براى مردان محاسن(ریش) را آفرید تا نیازی به كشف عورت(پوشاندن سر) نداشته باشند و مرد و زن از یكدیگر مشخص شوند.


*دندان هاى پیشین را تیز آفرید تا گزیدن آسان گردد، و دندان هاى آسیاب را براى خرد كردن غذا پهن آفرید، و دندان نیش را بلند آفرید تا دندان هاى آسیاب را مانند ستونى كه در بنا به كار مى رود، استوار كند.


*دو كف دست را بى مو آفرید تا سودن به آنها واقع گردد. اگر کف دست مو داشت، وقتی انسان به چیزی دست می کشید به خوبی آن را حس نمی کرد.


*مو و ناخن را بى جان آفرید، چون بلند شدن آنها زشت و کوتاه کردن آنها زیباست. اگر جان داشتند، بریدن آنها همراه با درد زیادی بود.


*قلب را مانند صنوبر ساخت، چون وارونه است. سر آن را باریك قرار داد تا در ریه ها در آید و از باد زدن ریه خنك شود.


*كبد را خمیده آفرید تا شكم را سنگین كند و آن را فشار دهد تا بخارهاى آن بیرون رود.


*كلیه را مانند دانه لوبیا ساخت، زیرا منى قطره قطره در آن مى ریزد و از آن بیرون مى رود. اگر کلیه چهار گوش یا گِرد بود، اولین قطره مى ماند تا قطره دوم در آن بریزد و آدمى از انزال لذت نمى برد. زمانی که منى از محل خود كه در فقرات پشت است، به كلیه می ریزد، كلیه چون كرم بسته و باز مى شود و کم کم منی را به مثانه مى رساند.


*خم شدن زانو را به طرف عقب قرار داد، تا انسان به جهت پیش روى خود راه رود، و به همین علت حركات وى میانه است، و اگر چنین نبود در راه رفتن مى افتاد.


*پا را از سمت زیر و دو سوى آن، میان باریك ساخت، براى آنكه اگر همه پا بر روی زمین قرار می گرفت، مانند سنگ آسیاب سنگین مى شد. سنگ آسیاب چون بر سر گردى خود باشد، كودكى آن را بر مى گرداند و هر گاه بر روى زمین بیفتد، مردی قوی به سختى مى تواند آن را بلند كند.


آن طبیب هندى گفت: این ها را از كجا آموخته اى؟ فرمود: از پدرانم و ایشان از پیامبر و او از جبرئیل، امین وحى و او از پروردگار كه مصالح همه اجسام را داند. طبیب در آن وقت مسلمان شد و گفت: تو داناترین مردم روزگارى.


راستى چه شگفت انگیز است كه حضرت صادق علیه السّلام بدون در دست داشتن ابزار امروزى كه وسیله شناخت درون و برون انسانند، در گوشه ای از شهر مدینه براى یك طبیب هندى شگفتی هاى خلقت انسان را با دلایل محکم بیان مى فرماید.

چهارشنبه 7/4/1391 - 16:50 - 0 تشکر 466678

پرخوری

«کُلُوا و اشرَبُوا وَلَا تُسرِفُوا إِنِّهُ لَا یحِبُّ المُسرِفِینَ»

امام صادق (ع) : ریشه همه بیماریها و دردها پرخوری است ، جز تب کردن که گاهی بی سبب به انسان میرسد.  


رسول خدا(ص)میفرماید:
آنکه غذاراکم خوردمعده اش سالم میماندوصفای دل یابدوهرکه پرخورباشدبیماروقلبش سخت باشد.


امام علی(ع):
پرخوری حجاب و پرده تیزهوشی است.



امام علی(ع):


هر كسی همدم پرخوری شود خوابهایش آشفته می شود.

1)تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیده است که سرچشمه بسیارى از بیماریها، غذاهاى اضافى است که به صورت جذب نشده در بدن انسان باقى مى ماند. این مواد اضافى بار سنگینى براى قلب و سایر دستگاههاى بدن است و همچنین منبع آماده اى براى انواع عفونتها و بیماریها مى باشد. عامل اصلى این مواد اضافى، زیاده روى در تغذیه و به اصطلاح «پرخورى» است. «پرخورى»، سبب بیماریهاى قند، چربى خون، تصلب شرایین، نارساییهاى کبد و انواع سکته ها و چاقى و... مى شود. مرحوم طبرسى در تفسیر «مجمع البیان» نقل مى کند: که هارون الرشید یک طبیب مسیحى داشت که مهارت او در طب معروف بود، روزى این طبیب به یکى از دانشمندان اسلامى گفت: من در کتاب آسمانى شما چیزى از طب نمى یابم، در حالى که دانش مفید بر دو گونه است؛ «علم ادیان و علم ابدان». دانشمند مسلمان در پاسخش گفت: خداوند همه دستورات طبى را در نصف آیه اى از کتاب خویش آورده است، «کُلُوا و اشرَبُوا وَ لَاتُسرِفُوا إِنِّهُ لَا یحب المسرفین» و پیامبر ما نیز طب را در این دستور خویش خلاصه کرده است: «المِعده بَیت کُل داء وَ الحمیه رَأس کُل دواء وَ اَعط کُل ما عودته»یعنى: «معده خانه همه بیماریها است و امساک سرآمد همه داروها است و آنچه بدنت را عادت داده اى (از عادت صحیح و مناسب) آن را از او دریغ مدار.»

طبیب مسیحى هنگامى که این سخن را شنید، گفت: «قرآن شما و پیامبرتان براى جالینوس (طبیب معروف) طبى باقى نگذاشته است.»


2)در یک آزمایش جدید مشخص شد سالمندانی که عادت به پرخوری دارند بیشتر با خطر ضعف حافظه و زوال عقل مواجه هستند.


به گزارش ایسنا، متخصصان در این مطالعه می‌گویند افراد 70 ساله به بالا که روزانه بین 2100 تا 6000 کالری مصرف می‌کنند دو برابر بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به ناتوانی‌ها و مشکلات حافظه‌ای هستند که می‌تواند نشانه اولیه ابتلا به آلزایمر باشد.


دکتر یوناس گیدا استادیار نورولوژی و روانپزشکی در مرکز تخصصی مایوکلینیک در این باره گفت: مصرف زیاد روزانه کالری روش سازگاری با سلامت مغز نیست اما در عوض میانه‌روی در خوردن برای مغز و بهبود عملکرد آن مفید است.




3)به­علت محدود بودن شیره هاضمه از لحاظ كمیت و كیفیت و قدرت اثر، نه تنها پرخوری موجب اختلال در عمل هضم و یا ناقص ماندن آن می­شود بلكه منجر به عدم هضم كامل و باقیماندن مقادیری از مواد غذائی اضافی در روده­ها می­گردد كه این مواد غذایی نیمه هضم شده و یا هضم نشده مسیر تخمیرات میكروبی روده­ای را تغییر داده و در اثر تخمیر غیرطبیعی، تجزیه شده و به مواد سمی تبدیل می­گردد. همچنین پرخوری یكی از علل عمده یبوست ( كه می توان آن را مادر امراض دانست) معرفی شده است. بطور كلی در نتیجه پرخوری به علت اینكه همواره مقادیر زیادی از مواد غذائی در معده و روده انباشته می شود لذا برای هضم آنها كار معده و روده سنگین تر و طولانی تر است و طبعاً مدتهای طولانی جریان خون متوجه ناحیه شكم شده، به همان نسبت در سایر اعضاء نیز بعلت كم خونی عارضی، فعالیت عضو رو به كاهش می رود كه مغز و مراكز مغزی از مهمترین و حساسترین اعضاء بدن در مقابل این تغییرات بوده و طبعاً بیشتر و جلوتر از تمام اعضاء از این كم خونی متأثر می شوند و در نتیجه از فعالیت مغزی كاسته شده و تفكر و تعقل قهراً رو به نقصان رفته و حتی در آن وقفه ایجاد می شود،حال به روشنی فرمایش امیرالمؤمنین واضح و آشكار می شود كه پرخوری را پرده و حجاب تیزهوشی می­شمارند.  

احادیث دراین زمینه زیاد است ولی به ذکر چند نمونه بسنده می کنیم.




چهارشنبه 7/4/1391 - 17:18 - 0 تشکر 466759

sammah گفته است :

سلام دوستان. من یه سوال دارم ایا کسی میتونه به من کمک کنه؟
ایا شما شرکتی رو میشناسید که لوازم ارایش حلال و اسلامی تولید کنه؟
واگه هست نمایندگیشو توی ایران سراغ دارید؟
ممنون میشم کسی راهنمایی کنه.یا حق

medman گفته است :
[quote=sammah;379586;463568][quote=medman;497712;461897]حدیث بسیار جالبی بود. ممنون
باعث افتخار شیعه است که ائمه ای اینچنین داره.

با سلام و درود
من و به این تاپیک آدرس دادند
باتشکر از حضرتعالی
چون سوال از فروش این محصولات کردید 
این خبر رو پیشنهاد می کنم ببینید
لوازم آرایش

لوازم آرایش حلال

سوال از حکم آرایش:
موفق باشید

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.