• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4713)
چهارشنبه 29/3/1387 - 19:35 -0 تشکر 43984
جاذبه و دافعه نکات (رجوع شود به پستهای آخر)

سلام علیکم

دوستان با فرا رسیدن تابستان بنده قصد دارم به کمک شمـا دوستان مومن کتاب جاذبه و دافعه رو با هم بخونیم و در پایان کار یک نتیجه کلی و تاثیر آن را در زنذگی خود می گوییم .

* کسانی که  اعلام  آمادگی کنند باید هفته یک بار به این بحث وارد شوند.

* کسانی که  واقعا می خواهند شرکت کنند اگر کتاب را تهیه کنند بهتر است .

ان شا ء الله در تابستان به کمک همه ی دوستان این کتاب که نوشته متفکر شهید استاد مطهری است را به اتمام برسانیم .

درضمن از بچه های قرآن و عترت که خودم یکی از آن ها هستم انتظار می رود که همکاری کنند و همین طور بچه ها ی معارف

http://rahpoyvesal.blogfa.com
پنج شنبه 7/9/1387 - 0:15 - 0 تشکر 73574

ادامه پست قبل ...
بنابر این خود كیفر و نقمت، مهری است كه نسبت به اجتماع مبذول می گردد.] ] مردمی كه دافعه دارند اما جاذبه ندارند، دشمن سازند اما دوست ساز نیستند. اینها نیز افراد ناقصی هستند، و این دلیل بر اینست كه فاقد خصائل مثبت انسانی می باشند زیرا اگر از خصائل انسانی بهره مند بودند گروهی و لو عده قلیلی طرفدار و علاقه مند داشتند، زیرا در میان مردم همواره آدم خوب وجود دارد هر چند عددشان كم باشد. اگر همه مردم باطل و ستم پیشه بودند این دشمنیها دلیل حقیقت و عدالت بود اما هیچوقت همه مردم بد نیستند همچنانكه در هیچ زمانی همه مردم خوب نیستند. قهرا كسی كه همه دشمن او هستند خرابی از ناحیه خود اوست و الا چگونه ممكن است در روح انسان خوبیها وجود داشته باشد و هیچ دوستی نداشته باشد. اینگونه اشخاص در وجودشان جهات مثبت وجود ندارد حتی در جهات شقاوت. وجود اینها سر تا سر تلخ است و برای همه هم تلخ است. چیزی كه لااقل برای بعضیها شیرین باشد |درآن| وجود ندارد.

ادامه دارد ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
پنج شنبه 7/9/1387 - 0:16 - 0 تشکر 73576

ادامه پست قبل ...
علی "ع" می فرماید:
"اعجز الناس من عجز عن اكتساب الاخوان، و اعجز منه من ضیع من ظفر به منهم" [ نهج البلاغه فیض الاسلام، حكمت 11. ]
"ناتوانترین مردم كسی است كه از دوست یافتن ناتوان باشد و از آن ناتوانتر آنكه دوستان را از دست بدهد و تنها بماند".
4- مردمی كه هم جاذبه دارند و هم دافعه. انسانهای با مسلك كه در راه عقیده و مسلك خود فعالیت می كنند، گروههائی را به سوی خود می كشند، در دلهائی به عنوان محبوب و مراد جای می گیرند و گروههائی را هم از خود دفع می كنند و می رانند، هم دوست سازند و هم دشمن ساز، هم موافق پرور و هم مخالف پرور.
اینها نیز چند گونه اند، زیرا گاهی جاذبه و دافعه هر دو قوی است و گاهی هر دو ضعیف و گاهی با تفاوت. افراد با شخصیت آنهائی هستند كه جاذبه و دافعه شان هر دو قوی باشد، و این بستگی دارد به اینكه پایگاههاى مثبت و پایگاههای منفی در روح آنها چه اندازه نیرومند باشد. البته قوت نیز مراتب دارد، تا می رسد به جائی كه دوستان مجذوب، جان را فدا می كنند و در راه او از خود می گذرند و دشمنان هم آنقدر سرسخت می شوند كه جان خود را در این راه از كف می دهند و تا آنجا قوت می گیرند كه حتی بعد از مرگ قرنها جذب و دفعشان در روحها كارگر واقع می شود و سطح وسیعی را اشغال می كند. و این جذب و دفعهای سه بعدی از مختصات اولیاء است همچنانكه دعوتهای سه بعدی مخصوص سلسله پیامبران است [ مقدمه جلد اول خاتم پیامبران، ص 11 و 12. ]
از طرفی باید دید چه عناصری را جذب و چه عناصری را دفع می كنند. مثلا گاهی عنصر دانا را جذب و عنصر نادان را دفع |می كنند| و گاهی بر عكس است. گاهی عناصر شریف و نجیب را جذب و عناصر پلید و خبیث را دفع |می كنند| و گاهی برعكس است. لهذا دوستان و دشمنان، مجذوبین و مطرودین هر كسی دلیل قاطعی بر ماهیت اوست.
صرف جاذبه و دافعه داشتن و حتی قوی بودن جاذبه و دافعه برای اینكه شخصیت شخص قابل ستایش باشد كافی نیست بلكه دلیل اصل شخصیت است، و شخصیت هیچكس دلیل خوبی او نیست. تمام رهبران و لیدرهای جهان حتی جنایتكاران حرفه ای از قبیل چنگیز و حجاج و معاویه، افرادی بوده اند كه هم جاذبه داشته اند و هم دافعه. تا در روح كسی نقاط مثبت نباشد هیچگاه نمی تواند هزاران نفر سپاهی را مطیع خویش سازد و مقهور اراده خود گرداند. تا كسی قدرت رهبری نداشته باشد نمی تواند مردمی را اینچنین به دور خویش گرد آورد.
نادرشاه یكی از این افراد است. چقدر سرها بریده و چقدر چشمها را از حدقه ها بیرون آورده است اما شخصیتش فوق العاده نیرومند است. از ایران شكست خورده و غارت زده اواخر عهد صفوی، لشكری گران به وجود آورد و همچون مغناطیس كه براده ها ی آهن را جذب می كند، مردان جنگی را به گرد خویش جمع كرد كه نه تنها ایران را از بیگانگان نجات بخشید بلكه تا اقصی نقاط هندوستان براند و سرزمینهای جدیدی را در سلطه حكومت ایرانی درآورد.
بنابراین هر شخصیتی هم سنخ خود را جذب می كند و غیر هم سنخ را از خود دور می سازد. شخصیت عدالت و شرف عناصر خیر خواه و عدالتجو را به سوی خویش جذب می كند و هواپرستها و پول پرستها و منافقها را از خویش طرد می كند. شخصیت جنایت، جانیان را به دور خویش جمع می كند و نیكان را از خود دفع می كند.
و همچنانكه اشاره كردیم تفاوت دیگر در مقدار نیروی جذب است. همچنانكه درباره جاذبه نیوتن می گویند به تناسب جرم جسم و كمتر بودن فاصله، میزان كشش و جذب بیشتر می شود، در انسانها قدرت جاذبه و فشار وارد از ناحیه شخص صاحب جاذبه متفاوت است.

ادامه دارد ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
پنج شنبه 7/9/1387 - 0:18 - 0 تشکر 73577

ادامه پست قبل ...
علی شخصیت دو نیرویی

علی از مردانی است كه هم جاذبه دارد و هم دافعه، و جاذبه و دافعه او سخت نیرومند است. شاید در تمام قرون و اعصار، جاذبه و دافعه ای به نیرومندی جاذبه و دافعه علی پیدا نكنیم. دوستانی دارد عجیب، تاریخی، فداكار، با گذشت، از عشق او همچون شعله هائی از خرمنی آتش، سوزان و پر فروغ اند، جان دادن در راه او را آرمان و افتخار می شمارند و در دوستی او همه چیز را فراموش كرده اند. از مرگ علی سالیان بلكه قرونی گذشت اما این جاذبه همچنان پرتو می افكند و چشمها را به سوی خویش خیره می سازد.

در دوران زندگیش عناصر شریف و نجیب، خدا پرستانی فداكار و بی طمع، مردمی با گذشت و مهربان، عادل و خدمتگزار خلق گرد محور وجودش چرخیدند كه هر كدام تاریخچه ای آموزنده دارند و پس از مرگش در دوران خلافت معاویه و امویان جمعیتهای زیادی به جرم دوستی او در سختترین شكنجه ها قرار گرفتند اما قدمی را در دوستی و عشق علی كوتاه نیامدند و تا پای جان ایستادند.

سایر شخصیتهای جهان با مرگشان همه چیزها می میرد و با جسمشان در زیر خاكها پنهان می گردد اما مردان حقیقت خود می میرند ولی مكتب و عشقها كه بر می انگیزند با گذشت قرون تابنده تر می گردد.

ما در تاریخ می خوانیم كه سالها بلكه قرنها پس از مرگ علی افرادی با جان از ناوك دشمنانش استقبال می كنند. از جمله مجذوبین و شیفتگان علی، میثم تمار را می بینیم كه بیست سال پس از شهادت مولی بر سر چوبه دار از علی و فضائل و سجایای انسانی او سخن می گوید. در آن ایامی كه سرتاسر مملكت اسلامی در خفقان فرو رفته، تمام آزادیها كشته شده و نفسها در سینه زندانی شده است و سكوتی مرگبار همچون غبار مرگ بر چهره ها نشسته است، او از بالای دار فریاد بر می آورد كه بیائید از علی برایتان بگویم. مردم از اطراف برای شنیدن سخنان میثم هجوم آوردند. حكومت قداره بند اموی كه منافع خود را در خطر می بیند دستور می دهد كه بر دهانش لجام زدند و پس از چند روزی هم به حیاتش خاتمه دادند. تاریخ از این قبیل شیفتگان برای علی بسیار سراغ دارد.

ادامه دارد ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
پنج شنبه 7/9/1387 - 0:22 - 0 تشکر 73578

ادامه پست قبل ...

این جذبه ها اختصاصی به عصری دون عصری ندارد. در تمام اعصار جلوه هائی از آن جذبه های نیرومند می بینیم كه سخت كارگر افتاده است.

مردی است به نام ابن سكیت. از علما و بزرگان ادب عربی است و هنوز هم در ردیف صاحبنظران زبان عرب مانند سیبویه و دیگران نامش برده می شود. این مرد در دوران خلافت متوكل عباسی می زیسته- در حدود دویست سال بعد از شهادت علی- در دستگاه متوكل متهم بود كه شیعه است اما چون بسیار فاضل و برجسته بود متوكل او را به عنوان معلم فرزندانش انتخاب كرد. یك روز كه بچه های متوكل به حضورش آمدند و ابن سكیت هم حاضر بود و ظاهرا در آن روز امتحانی هم از آنها به عمل آمده بود و خوب از عهده برآمده بودند متوكل ضمن اظهار رضایت از ابن سكیت و شاید |به خاطر| سابقه ذهنی كه از او داشت كه شنیده بود تمایل به تشیع دارد، از ابن سكیت پرسید این دوتا "دو فرزندش" پیش تو محبوبترند یا حسن و حسین فرزندان علی؟ ابن سكیت از این جمله و از این مقایسه سخت برآشفت. خونش به جوش آمد. با خود گفت كار این مرد مغرور به جائی رسیده است كه فرزندان خود را با حسن و حسین مقایسه می كند! این تقصیر من است كه تعلیم آنها را بر عهده گرفته ام. در جواب متوكل گفت: "به خدا قسم قنبر غلام علی به مراتب از این دوتا و از پدرشان نزد من محبوتر است". متوكل فی المجلس دستور داد زبان ابن سكیت را از پشت گردنش درآورند.

تاریخ افراد سر از پا نشناخته زیادی را می شناسد كه بی اختیار جان خود را در راه مهر علی فدا كرده اند. این جاذبه را در كجا می توان یافت؟ گمان نمی رود در جهان نظیری داشته باشد.

علی به همین شدت دشمنان سرسخت دارد، دشمنانی كه از نام او به خود می پیچیدند. علی از صورت یك فرد بیرون است و به صورت یك مكتب موجود است، و به همین جهت گروهی را به سوی خود می كشد و گروهی را از خود طرد می نماید. آری علی شخصیت دو نیروئی است.


ادامه دارد ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
پنج شنبه 7/9/1387 - 0:25 - 0 تشکر 73580

ادامه پست قبل ...
خب اینم از مقدمه کتاب که به حمدالله تمام شد .
ان شاء الله منتظر نظراتتون جهت رشد اعضاء و خودمون هستیم . 

ادامه دارد ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
پنج شنبه 7/9/1387 - 8:3 - 0 تشکر 73596

سلام younes_salehi

شما که خود کتاب رو کپی کردید مطابتونم خیلی بلند حوصله سر می بره کوتاه و خلاصه از کتاب بنویسید لطفا

شرمنده از احساس برادری و پررویی

پنج شنبه 7/9/1387 - 23:22 - 0 تشکر 73746

بسم الله الرحمن الرحیم
********
سلام علیکم 
پاسخ به سوال  sanrezعزیز :
شما که خود کتاب رو کپی کردید مطابتونم خیلی بلند حوصله سر می بره کوتاه و خلاصه از کتاب بنویسید لطفا
خیلی ممنون از حضورتون در این بحث و با تشکر از انتقادتون 
ببینید ما گقتیم که اگه کسی می تواند کتاب را از کتاب فروشی بخرد . ولی برای سهولت کار کاربر محترم mahdi 313 لینک دانلود کتاب را گذاشتند.
تا کار آسان تر شود . اما درباره ی پست من سعی کردم پست ها را کم کنم  ولی فکر کنم یکی از آنها زیاد نوشتم .
ما می خواهیم کسی که وارد بحث میشه به هر شکلی دوست داره کتاب رو بخواند  و سوالاتی که براش پیش اومد بگه تا در موردش بحث کنیم.
شرمنده از احساس برادری و پررویی
خواهش می کنم ، دشمن شرمنده 
ان شاء الله من هم برادری و ایثار را بتوانم ثابت کنم .
التماس دعا
موفق و موید
****
شهادت امام جواد (ع) تسلیت باد .

http://rahpoyvesal.blogfa.com
جمعه 8/9/1387 - 7:10 - 0 تشکر 73779

به نام الله

می گم چه طوره این مباحث رو به روز کنیم . یعنی بیاریمش تو زندگیمون . مثلا اینکه در عرصه سیاسی میگیم باید تنش زدایی کنیم چه ربطی با جاذبه و دافعه داره یا اینکه باز در همین عرصه آیا باید به تمام گروه ها اجازه فعالیت داد و با آنها خوب رفتار کرد؟ در روابط اجتماعی چطور ؟ مثلا امر به معروف کردن یم دانشجو به دانشجوی دیگه اثر بدی داره یا خوبه؟ و ....البته که این مباحث در کتاب به این ریزی بیان نشده

البته در باب اول کتاب اگرچه به حاذبه حضرت علی علیه السلام به تنهایی پرداخته نشده اما گوشه ها و راه بحث در همین وادی است علی رغم بخش دوم که منحصراً به دافعه می پردازد

با هزاران فرسنگ فاصله از مقام والای شهید مطهری از همه ابعاد فکری سیاسی عقیدتی و... اما در این کتاب مثل دیگر کتابها و سخنرانی ها نام مبارک امیرالمؤمنین امام علی علیه السلن خیلی لخت وبدون احترام یا بدون لفظ امام و حضرت و (ع) و علیه السلام آمده است

شنبه 9/9/1387 - 14:20 - 0 تشکر 74075

بسم الله الرحمن الرحیم

*****************

سلام

دوست محترم 

گذاشتن کتاب شهید مطهری برای همینه که ما اونو تطبیق بدیم با زمان حال 

خواهشمندم کتاب را اگه دارید یه دو کامل با تامل بخوانید و شرکت کنید.

درضمن هنوز بحث های اصلی ما شروع نشده .

راجع به شهید مطهری نمی دانم و به آن هم توجه نکردم که بگه علی (ع) یا حضرت علی (ع) .

راستی دوستان خود شهید مطهری گفته اند اگه می خواید کتاب های منو خوب یاد بگیرید .

اول کتاب جاذبه و دافعه را بخوانید.

یکبار دیگه از همه ی دوستان دعوت می کنم وارد بحث شوند.

موفق و موید

***********

اللهم ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
يکشنبه 1/10/1387 - 15:26 - 0 تشکر 78751

....وخدایی که در این نزدیکی است.

سلام دوستان

دوستان نمیدونم چرا به این بحث کم لطفی میکنید . خوب عزیزانی که اطلاعاتی دراین زمینه دارند و این کتاب رو خوندن بیان و اطلاعاتشون رو دراختیار دیگران بزارن و کسانی هم که نخوندن بهترین فرصته برای خواندن این کتاب . با توجه به اینکه فرصت زیادی هم برای هر بخش گذاشته میشه .

به نظرم اگه کسی سوالی نداره خواندن کتاب رو ادامه بدیم . خوب مقدمه رو تا آخر خوندیم . بریم سر متن خود کتاب.......

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.