• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4749)
چهارشنبه 29/3/1387 - 19:35 -0 تشکر 43984
جاذبه و دافعه نکات (رجوع شود به پستهای آخر)

سلام علیکم

دوستان با فرا رسیدن تابستان بنده قصد دارم به کمک شمـا دوستان مومن کتاب جاذبه و دافعه رو با هم بخونیم و در پایان کار یک نتیجه کلی و تاثیر آن را در زنذگی خود می گوییم .

* کسانی که  اعلام  آمادگی کنند باید هفته یک بار به این بحث وارد شوند.

* کسانی که  واقعا می خواهند شرکت کنند اگر کتاب را تهیه کنند بهتر است .

ان شا ء الله در تابستان به کمک همه ی دوستان این کتاب که نوشته متفکر شهید استاد مطهری است را به اتمام برسانیم .

درضمن از بچه های قرآن و عترت که خودم یکی از آن ها هستم انتظار می رود که همکاری کنند و همین طور بچه ها ی معارف

http://rahpoyvesal.blogfa.com
يکشنبه 3/9/1387 - 8:49 - 0 تشکر 72695

...وخدایی که در این نزدیکی است.

سلام دوستان

برای من یه چیزی مبهم بود که بیان میکنم و منتظر پاسخ دوستان هستم

یه جایی گفته شده بود که انسانها براساس مشابهت جذب یکدیگر میشوند و تا در بین شان شباهتی نباشد جذب نمیشوند .در جایی دیگر گفته شده انسان به سمت کسانی میرود که خلا هایش رو پر کنند و در واقع برای رفع نیازهایش سراغ دیگران میرود .حال این دو مطلب با هم منافات دارد .اگه برای رفع نیاز به سراغ همدیگه میرن پس نباید مشابه ها به سراغ هم برن چون دو چیزی که مشابهند نیازی ندارند که نیازی از هم برطرف کنند . در واقع یه سری ویژگی ها در هردوشون یافت میشه پس چه نیازی رو از همدیگه میخوان برطرف کنند ؟ در واقع میشه گفت انسان برای رفع نیازهاش به دنبال چیزهایی است که در درونش نیست و آنها را میجوید پس اگر به دنبال مشابه خود باشد در او نیز این خصوصیات نیست .

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

يکشنبه 3/9/1387 - 22:14 - 0 تشکر 72864

به نام خدای عالم و حاتم
********************
سلام
 من یادمه موقعی که این کتاب رو داشتیم می خواندیم با هم گروهی هام 
آنقدر استادمون رو سوال پیچ کردیم که هنوز کتاب رو کامل آموزش نداد.خلاصه سیب زمینی نبودیم.
ولی انگار اینجا هیچ سوالی درباره کتاب نداریم که با هم بحث کنیم.
باور کنید اینجا یک انجمن برای بحث کردن است .
حداقل اونایی که علمشون بالاتر از ماست بیان یادمون بدن .
اما سوالات من :
1) امام علی (ع) کیست ؟ 
2) چرا باید جاذبه و دافعه ایشان را داشته باشیم ؟
3) جاذبه و دافعه به چه دردمون می خوره ؟
* از کاربر گرامی که سوال پرسیدن متشکرم دارم برای پاسخ آن جست و جو می کنم.
منتظر پاسخ دوستانم 
*****************
سایه رهبری پایدار
هفته بسیج گرامی باد

http://rahpoyvesal.blogfa.com
يکشنبه 3/9/1387 - 22:59 - 0 تشکر 72874

با سلام و تشکر از جناب صالحی عزیز که این بحث خوب رو ایجاد کرده اند .

در جواب سوال جناب اقایی باید عرض کنم مشابهت از یک جهت هم اگر باشه می تونه سبب جذب بشه یعنی دو دوست می تونن فقط از یک جهت یا چند جهت باهم تشابه داشته باشند و در زمینه هایی هم با هم اختلاف داشته باشند پس این دو جمله با هم منافات نداره دو نفر که جذب هم شدند هم می تونن با هم شباهت داشته باشند و هم مکمل همدیگر باشند مثل ازدواج که در آن کفویت لازمه یعنی شباهت اما نه از هر جهت بخاطر همین هم زن و مرد مکمل همدیگر می تونن باشند و نیازهای همدیگر رو براورده می کنند .

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

دوشنبه 4/9/1387 - 23:18 - 0 تشکر 73078

بسم الله الرحمن الرحیم
*******
سلام
باتشکر از جناب هادی تیک بخاطر شرکت در بحث
یه خواهش (بهم گفتن عالم دیدید ولش نکنید ) به سوالات قبلی ام و سوال الان من پاسخ دهید :
خب امام علی (ع) در همه ی زمینه ها عالم و علیکم انفسکم بودن . و در هر زمینه ای مثال : نماز خودشون به مرحله بالا رسیدند .
سوالم اینجاست چرا امام علی خانه نشین شدند.
چرا همه ی افراد را جذب نکردند و همه را براه راست هدایت کنند .
اصلا امام چرا باید دافعه داشته باشد.
چرا پیامبر همه ی جهان را به خود فرا خواند ولی امام علی دافعه داشت ؟
سوال بعدم چرا امام علی شخصیت عظیمی داشتند ؟
****************
اللهم ... 

http://rahpoyvesal.blogfa.com
سه شنبه 5/9/1387 - 0:26 - 0 تشکر 73086

با سلام بر همه دوستان و سلام بر جناب صالحی 

اینکه چرا حضرت علی علیه السلام خانه نشین شدند بخاطر حفظ اسلام بود شما خطبه سه نهج البلاغه که همان خطبه شقشقیه هست رو بخونید خود امیرالمومنین این رو می فرمایند چون اگر حضرت قیام می کردند کل اسلام در خطر بود بخاطر همین صبر کردند در حالیکه به تعبیر خودشان خار در چشم و استخوان در گلو داشتند .

اینکه چرا حضرت همه را جذب نکرد بخاطر اینه که بعضی ها نمی خواستند جذب شوند تو همین زمان هم نمونه هاش کم نیستند افرادی که حق رو می بینند و دقیقا لمس می کنند و با چشم باز با اون مخالفت می کنند .

دافعه امام از جانب خودش نیست یعنی رفتارش مهربانانه است حتی خشمش هم از روی رحمته اما چون بعضی ها تحمل حرف حق رو ندارند طبیعتا دفع می شن نه اینکه امام نامهربان باشه در واقع کسی که به لجنزار عادت کرده از رایحه خوش بیزار می شه اونها به متاع دنیا دل بسته اند و چون امیرالمومنین می خواست دنیای پست رو ازشون بگیره و دین و دنیای زیبا و آخرت رو بهشون بده مخالفت می کردند مثل طلحه وزبیر بعد از گمراه شدنشون در حالیکه همین زبیر قبلا از یاران امیرالمومنین بود.

امیرالمومنین هم امام همه جهان است . پیامبر هم همه رو جذب نمی کرد درسته رفتارش طوری بود که همه می فهمیدند حقه اما بعضی ها نمی خواستند جذب شن و خودشون فرار می کردند مثل ابوجهل در حالیکه عموی پیامبر بود.پس پیامبر هم دافعه داشت و این بخاطر همون حرف حقی است که می زد طبیعت حرف حق اینه که کسانی رو به خودش جذب می کنه و مخالفان حق رو از خودش دفع می کنه .

اینکه امیرالمومنین چرا شخصیت عظیمی داشت منظورتون رو دقیق نفهمیدم . 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

سه شنبه 5/9/1387 - 8:38 - 0 تشکر 73128

....وخدایی که در این نزدیکی است.

سلام دوستان

جناب صالحی فکر کنم این سوالاتی که پرسیدین رو هنوز بهش نرسیدیم .ماهنوز داریم مقدمه کتاب رو میخوانیم .به نظرم اگه کسی سوالی نداره ادامه بدیم خواندن کتاب رو.

جناب هادیتک ممنون از پاسختون .ولی منو قانع نکرد.یه جای کتاب گفته دونفر که با هم تشابهاتی دارند جذب هم میشن و جایی دیگه گفته برای رفع نیاز جذب هم میشن .خوب اگر مشابه هم باشن که دیگه نیاز ندارند از همدیگه نیازی رو برطرف کنند .هردوشون خصوصیات یکسانی دارند .البته این درصورتی درسته که کاملا مشابه باشن ولی میتونن از یه جنبه هایی مشابه باشن و از یه جنبه هایی به هم نیاز داشته باشن که این نیاز از اون جنبه ای نیست که مشابه ان .پس کسانی که جذب هم میشن الزاما از همه نظر مشابه هم نیستند و همون طور که شما گفتید باید مکمل هم باشن در زمینه هایی و همین امر هست که در ازدواج هم مهمه . یعنی مکمل هم بودن نه مشابه هم بودن.

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

سه شنبه 5/9/1387 - 10:33 - 0 تشکر 73162

با سلام 

جناب آقایی من فکر می کنم شما تقریبا حرفهای من رو زدید نمی دونم چرا قانع نشدید البته یه مساله ای هست و اون اینکه معمولا تشابه به همراه تکامله یعنی اگر کسانی خیلی با هم فاصله داشته باشند اصلا جذب نمی شن معمولا جذب در جاییه که با هم تشابهی دارن و به دنبال تکمیل صفات خود با هم همراه می شوند و قطعا هیچ دو نفری نیستند که کاملا شبیه هم باشند . در ازدواج هم همینه شباهت  در خیلی از جهات باید باشه تا انسان رو جذب کنه اما هدف در این ازدواج باید به کمال رسیدن باشه و افراد مکمل همدیگر باشند . و اگر تشابه باشه می تونن مکمل باشند چون مکمل بودن در بعضی از چیزها می تونه انجام بشه نمی شه در همه چیزها باشه پس باید در خیلی از جهات شباهت باشه . 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

سه شنبه 5/9/1387 - 22:24 - 0 تشکر 73319

بسم الله الرحمن الرحیم

***************************

سلام بر همگی

از دو دوست عزیز متشکرم توی ایستگاه اول همراهی مون  کردن که نیفتیم.

خب ان شاء الله ادامه کتاب را پست می کنم .

با تشکر

فقط پیشنهاد بدید تا کجا بخونیم.

***********************

اللهم ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
چهارشنبه 6/9/1387 - 22:35 - 0 تشکر 73562

....وخدایی که در این نزدیکی است.

سلام دوستان

جناب صالحی فکر کنم تا آخر مقدمه کتاب رو بخونیم بعد روش بحث کنیم خوب باشه.

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

پنج شنبه 7/9/1387 - 0:13 - 0 تشکر 73572

ادامه پست قبل ...
ثالثا محبت تنها داروی علاج بشریت نیست. در مذاقها و مزاجهائی خشونت نیز ضرورت دارد و مبارزه و دفع و طرد لازم است. اسلام هم دین جذب و محبت است و هم دین دفع و نقمت. [ [ممكن است بگوئیم نقمتها نیز مظاهری از عواطف و محبتها است. در دعا می خوانیم "یا من سبقت رحمته غضبه" "ای كسی كه رحمت و مهرت بر خشمت پیشی گرفت و چون خواستی رحمت كنی غضب كردی و خشم گرفتی و الا اگر آن رحمت و مهر نبود غضب نیز نمی بود.

مانند پدری كه بر فرزندش خشم می گیرد چون او را دوست دارد و به آینده او علاقمند است. اگر خلافی را انجام دهد ناراحت می شود و گاهی كتكش می زند و حال اینكه چه بسا رفتاری ناهنجارتر را از فرزندان و بچه های دیگران ببیند ولی هیچگونه احساسی را در مقابل ندارد. در مورد فرزندش خشمگین شد زیرا كه علاقه داشت ولی در مورد دیگران به خشم نیامد چون علاقه نبود.

و از طرفی علاقه ها گاهی كاذب است یعنی احساسی است كه عقل بر آن حكومت ندارد كما اینكه در قرآن می فرماید:

و لا تأخذكم بهما رأفه فی دین الله". "نور: 2"

در اجرای قانون الهی رأفت و مهرتان به مجرم گل نكند. زیرا اسلام همانگونه كه نسبت به افراد علاقه می ورزد به اجتماع نیز علاقمند است.

بزرگترین گناه، گناهی است كه در نظر انسان كوچك آید و بی اهمیت تلقی گردد. امیر المؤمنین می فرماید:

"اشد الذنوب ما استهان به صاحبه". "نهج البلاغه، حكمت 340".

سختترین گناهان گناهی است كه گناهكار آنرا آسان و ناچیز پندارد.

شیوع گناه تنها چیزی است كه عظمت گناه را از دیده ها می برد و آن را در نظر فرد ناچیز جلوه می دهد. و لذا اسلام می گوید هنگامی كه گناهی انجام گرفت و این گناه در خفاء كامل نبود و افرادی بر آن آگاهی یافتند باید گناهكار مورد سیاست قرار گیرد یا حد بخورد و یا تعزیر شود. در فقه اسلامی به طور كلی گفته اند ترك هر واجب و انجام هر حرامی اگر حد برای آن تعیین نشده تعزیر دارد. "تعزیر" كیفر كمتر از مقدار "حد" است كه بر طبق نظریه حاكم تعیین می گردد.

در اثر گناه یك فرد و اشاعه آن، اجتماع یك قدم به گناه نزدیك شد و این از بزرگترین خطرات است برای آن. پس باید گناهكار را به مقتضای اهمیت گناهش كیفر داد تا باز اجتماع به راه بر گردد و عظمت گناه از دیده ها بیرون نرود.

ادامه دارد ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.