• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 6714)
دوشنبه 3/11/1390 - 22:46 -0 تشکر 420948
طنز، هزل، هجو

شوخ‏طبعی از عمده‏ترین انواع ادبی است. صرف‏نظر از معنای تحت‏اللفظی، شوخ‏طبعی را می‏توان نوعی از گفتار و نوشتار دانست كه شنیدن یا مطالعه آن، باعث انبساط خاطر و ایجاد لبخند شود.متأسفانه نبود تعریفی جامع و مدوّن از این شاخه ادبى، موجب شده است كه بعضى به اشتباه، متفرعات این نوع از ادب را مادر و زیربناى شاخه‏هاى دیگر شوخ‏طبعى بدانند.    شوخ‏طبعى آمیزه‏اى است از: خنده، انتقاد، كنایه، مسایل غیرجدى، طعنه، شفقت و انصاف. با كم و زیاد شدن هریك از این عوامل، انواع شوخ‏طبعى شكل مى‏گیرد.    اصولاً صرف‏نظر از تأكید سنگ‏نبشته‏هاى باستانى كه "شادى" را ستوده‏اند، متن قابل توجهى كه بر رواج انواع شوخ‏طبعى در ایرانِ باستان دلالت كند، نمى‏توان یافت.    همجوارى ایران با همسایه‏هاى عرب در رواج این نوع ادبى، بى‏تأثیر نبوده است. اعراب از دیرباز، شعر و ادب را وسیله رجزسرایى، هجو، مفاخره و... قرار مى‏دادند. در اثبات تقدم اعراب بر ایرانیان در شاخه‏هاى مختلف شوخ‏طبعى، همین بس كه حتى نامهایى كه ما بر این شاخه‏ها اطلاق مى‏كنیم، عربى هستند.   با ظهور اسلام، توجه به این نوع ادبى كماكان تداوم یافت.    هجو كفار و تقویت روحیه مسلمین با شاد ساختن آنها، از شیوه‏هاى به كارگیرى این نوع از ادب در صدر اسلام بود.    مشهور است كه پیامبر "حسّان ثابت" را به هجو مشركان ترغیب فرموده است.    در اصول كافى، كتاب الایمان و الكفر، باب "ادخال السرور على‏المومنین" مجموعه‏اى از احادیث در ستایش شاد كردن قلب مؤمنین آمده است. همچنین فصل اول كتاب لطایف‏الطوایف به نقل لطایفى از رسول خدا، ائمه طاهرین و صحابه اختصاص یافته است.

شنبه 8/11/1390 - 19:28 - 0 تشکر 423002

سارتر ضمن تأكید بر عفت قلم طنز، وجه امتیاز و افتراق میان طنز و هزل و هجو را چنین بیان مى‏كند:

"طنز با نیشخندى عنادى و استهزاآمیز كه آمیخته به ابهامى از جنبه‏هاى مضحك و غیرعادى زندگى است، پاى از جاده شرم و تملك نفس بیرون نمى‏نهد و همین نكته مرز امتیاز طنز از هزل و هجو است. از همین روست كه در شعر و ادب كلاسیك، طنز با هزل و هجو سرمویى فاصله ندارد." (رجوع شود به سارتر، ادبیات چیست، ترجمه مصطفى رحیمى، ص‏78(

شنبه 8/11/1390 - 19:29 - 0 تشکر 423003

اگرچه مبناى طنز بر شوخى و خنده است، اما عامل مهمى كه در كنار این مسأله باید به آن توجه كرد، تفكر برانگیزى طنز است. طنزى دلنشین‏تر و قابل تأمل‏تر است كه خواننده و شخص مورد انتقاد را پس از مطالعه به تفكر وادارد.

يکشنبه 9/11/1390 - 15:29 - 0 تشکر 423304

چه قدر تعاریف متنوعی از طنز و تفاوتش با هجو و هزل موجوده و چه زیبا هرکدومشون یه جنبه ای از طنزو رو کردن.

چهارشنبه 12/11/1390 - 19:20 - 0 تشکر 424712

شخصیت های طنز در ادبیات کهن فارسی : بدون شک یکی از گزینه های پیش رو برای یافتن شخصیت های جایگزین در طنز ایرانی، بهره جستن از ادبیات کهن فارسی و جستجوی شخصیت های طنز مورد استفاده ادیبان ایران زمین است. به طور نمونه، در حکایت های پند آموز فارسی واژه " رند" بعنوان شخصیتی فرصت طلب مطرح شده است. هرچند این واژه نیز عنوانی کلی است، ولی می تواند جایگزینی مناسب تر از کلماتی چون " یک نفر" ، "فردی" و امثال آن در لطیفه های فارسی باشد

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.