• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 6738)
دوشنبه 3/11/1390 - 22:46 -0 تشکر 420948
طنز، هزل، هجو

شوخ‏طبعی از عمده‏ترین انواع ادبی است. صرف‏نظر از معنای تحت‏اللفظی، شوخ‏طبعی را می‏توان نوعی از گفتار و نوشتار دانست كه شنیدن یا مطالعه آن، باعث انبساط خاطر و ایجاد لبخند شود.متأسفانه نبود تعریفی جامع و مدوّن از این شاخه ادبى، موجب شده است كه بعضى به اشتباه، متفرعات این نوع از ادب را مادر و زیربناى شاخه‏هاى دیگر شوخ‏طبعى بدانند.    شوخ‏طبعى آمیزه‏اى است از: خنده، انتقاد، كنایه، مسایل غیرجدى، طعنه، شفقت و انصاف. با كم و زیاد شدن هریك از این عوامل، انواع شوخ‏طبعى شكل مى‏گیرد.    اصولاً صرف‏نظر از تأكید سنگ‏نبشته‏هاى باستانى كه "شادى" را ستوده‏اند، متن قابل توجهى كه بر رواج انواع شوخ‏طبعى در ایرانِ باستان دلالت كند، نمى‏توان یافت.    همجوارى ایران با همسایه‏هاى عرب در رواج این نوع ادبى، بى‏تأثیر نبوده است. اعراب از دیرباز، شعر و ادب را وسیله رجزسرایى، هجو، مفاخره و... قرار مى‏دادند. در اثبات تقدم اعراب بر ایرانیان در شاخه‏هاى مختلف شوخ‏طبعى، همین بس كه حتى نامهایى كه ما بر این شاخه‏ها اطلاق مى‏كنیم، عربى هستند.   با ظهور اسلام، توجه به این نوع ادبى كماكان تداوم یافت.    هجو كفار و تقویت روحیه مسلمین با شاد ساختن آنها، از شیوه‏هاى به كارگیرى این نوع از ادب در صدر اسلام بود.    مشهور است كه پیامبر "حسّان ثابت" را به هجو مشركان ترغیب فرموده است.    در اصول كافى، كتاب الایمان و الكفر، باب "ادخال السرور على‏المومنین" مجموعه‏اى از احادیث در ستایش شاد كردن قلب مؤمنین آمده است. همچنین فصل اول كتاب لطایف‏الطوایف به نقل لطایفى از رسول خدا، ائمه طاهرین و صحابه اختصاص یافته است.

چهارشنبه 5/11/1390 - 10:48 - 0 تشکر 421451

چه جواب جالبی داده ابوالعلا!!! مصرع آخرش خود فحش و ناسزاست.

چهارشنبه 5/11/1390 - 10:49 - 0 تشکر 421452

یدونه طنز هم بزارم که خودم خیلی دوست دارم. شاعرش رو هم نمیدونم:

گر خواجه به حق ما بدی گفت
ما چهره ز غم نمی خراشیم
ما غیر نکوییش نگوییم
تا هر دو دروغ گفته باشیم

چهارشنبه 5/11/1390 - 10:50 - 0 تشکر 421453

استاد این تاپیک خیلی متفاوته. ممنون از زحماتتون

جمعه 7/11/1390 - 15:41 - 0 تشکر 422346

شما بزرگوارید
سعی همه ما باید این باشد که متفاوت باشیم
عملیات روزمره و یکنواخت خستگی آفرینه
تنوع در کار عالیست
و من نیازمند همکاری همه جانبه شما عزیزان هستم

شنبه 8/11/1390 - 19:26 - 0 تشکر 422995

طنز به مفهوم امروزى آن، تقریباً از دهه 1340 - 1330 در ایران مصطلح شد. تا قبل از این تاریخ، طنز معناى تحت‏اللفظى خود را داشت. مجلات و نشریات طنزى كه تا این تاریخ به چاپ مى‏رسیدند، عموماً عنوان فكاهى داشتند. شاید ساده‏ترین تعریفى كه بتوان از طنز ارائه داد، این باشد:

"بیان انتقادات تلخ به گونه‏اى شیرین، كنایى و خنده‏آور، اما عفیف و منصفانه"

شنبه 8/11/1390 - 19:27 - 0 تشکر 422996

فروید مى‏گوید: "طنز اجتماعى‏ترین فعالیت روانى است. این نوع از ادب، همیشه محتاج وجود شخص ثالث است تا آن را درك كند، چون هیچ كس آن را براى خود به وجود نمى‏آورد. طنز باید معترض نیز باشد و فقط در صورتى به نتیجه مى‏رسد كه با تمایلات مخالف تصادف كند." (رجوع شود به: فروید و فرویدیسم، ص 172(

شنبه 8/11/1390 - 19:27 - 0 تشکر 422997

طنز زبان تند و نیش‏دارى است كه مفاسد فرد و جامعه را به قصد اصلاح بازمى‏نماید؛ با بیانى شیرین و خوش. باید گفت كه در حقیقت، طنز نوعى خنده است. منتها خنده‏اى از سر دلسوزى و علاقه كه شخص را رنجه مى‏دارد لیكن او را به اندیشیدن وادار مى‏كند... در حقیقت طنز نوعى تنبیه است.

شنبه 8/11/1390 - 19:27 - 0 تشکر 422998

طنزنویسى از مشكلترین گونه‏هاى نگارش است. در این زمینه قلمزن باید بر لبه باریكى راه بپوید كه هرلحظه بیم سقوط او مى‏رود. تفریط او را به آن سوى ابتذال و هزل آبكى و مطایبات مى‏كشاند و افراط به گزندگى مغرضانه و ژاژخایى و حتى شتم و كین‏خواهى؛ پس راه‏پیمایى برگذرگاهى چنین باریك و در ورطه‏اى چنین تاریك، تنها با گامهایى استوار، امكان مى‏یابد.

شنبه 8/11/1390 - 19:28 - 0 تشکر 423000

نمى‏توان با این قول یكى از سخنوران موافق بود كه گفته است: "طنز با تعصب بسیار، خشم و كینه‏اى را كه اصل مایه آن تحقیر و توهین است، اظهار مى‏كند و با این اظهار، قصدش آزاررساندن و انتقام گرفتن است و به هیچ‏وجه گذشت نمى‏كند؛ چون "خشمناك" ممكن است ترحم كند، اما "كینه‏جو" چنین نیست." (رجوع‏شود به: فروغى، آیین سخنورى ص 140(

شنبه 8/11/1390 - 19:28 - 0 تشکر 423001

كینه‏ورزى، نویسنده را پیش از هرچیز به هجو سوق مى‏دهد. رعایت انصاف و شفقت نسبت به شخص مورد انتقاد، لازمه یك طنز سالم است. چنان كه "مارك تواین" مى‏گوید: "مى‏توان خواننده را به خنده آورد، اما خنده‏اى كه مبناى آن بر محبت خلق خدا نباشد، خنده‏اى است بى‏جا و بى‏معنى." (یحیى آرین‏پور، از صبا تا نیما، ج‏2، صفحه 36(

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.