• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 3283)
جمعه 13/8/1390 - 0:18 -0 تشکر 382980
پا به پای قافله حسین (ع) تا روز عاشورا

 

                                                                                                            كدمبحث:382980

می خواهیم تا عاشورا با كاروان سید الشهدا همراه شویم

امید آن داریم از فضائل و كرامات معنوی این كاروان مستفیض شویم. كاروان حسین علیه السلام كه همواره بر گستره زمان جاری و ساری بوده و خواهد بود : كل یوم عاشورا و كل ارض كربلا

 

 

با هدف این همراهی روز شماری در ادامه قرار گرفته كه كلیات وقایع را ثبت دارد كه میتواند روز به روز وقایع را در خود ثبت كند. اگر در بین این حوادث مذكور در جدول حوادث جزئی تری را در تاریخ سراغ دارید همینجا یا در بخش نظرات انجمن قرآن و عترت یا به آدرس ایمیل nayyeri1982@yahoo.com اعلام كنید تا جدول پربارتر شود.

 

شرح

تاریخ شمسی امسال

تاریخ قمری

ر

مرگ‌ معاویه‌ و آغاز خلافت‌ یزید

27 خرداد 1390

 شنبه 15  رجب سال 60

1

ملاقات‌ امام‌ حسین‌ (ع) با ولید بن‌ عتبه‌ ولی‌ مدینه‌

8 تیر 1390

27 رجب 60

2

خروج‌ امام‌ از مدینه‌ به‌ سوی‌ مكه

9 تیر 1390

28 رجب 60

3

ورود امام‌ حسین‌ (ع) وهمراهانش‌ به‌ مكه‌

14 تیر 1390

3 شعبان 60

4

اعزام‌ مسلم‌ بن‌ عقیل‌ به‌ كوفه‌

26 تیر 1390

15 رمضان 60

5

ورود مسلم‌ به‌ كوفه‌               

13 شهریور 1390

5 شوال 60

6

رسیدن‌ نامه‌ مسلم‌ به‌ امام‌ حسین‌ (ع)

17 مهر 1390

11 ذی القعده60

7

حركت‌ امام‌ از مدینه‌ به‌ عراق‌

14 آبان 1390

8 ذیحجه 60

8

خروج‌ مسلم‌ بن‌ عقیل‌ با چهار هزار نفر ازهمراهانش‌ از كوفه‌

14 آبان 1390

8 ذیحجه 60

9

-توطئة‌ ابن‌ زیاد و پراكنده‌ شدن‌ یاران‌ مسلم.‌

ـ جنگ‌ مسلم‌ با سپاه‌ ابن‌ زیاد.

ـ هواخواهی‌ عباس‌ بذائی‌ (قره‌داغی‌) از مسلم‌ و شهادت‌ او به‌ دست‌ سربازان‌ ابن‌زیاد.

ـ شهادت‌ مسلم‌ بن‌ عقیل‌ و هانی‌ بن‌ عروه‌ در كوفه‌ به‌ دستور ابن‌ زیاد.

ـ فرود آمدن‌ كاروانامام‌ در «ابطح‌» و پیوستن‌ ابن‌ ثبیط‌ بصری‌ و فرزندانش‌ به ‌امام‌.

ـ فرود آمدن‌ كاروانامام‌ حسین(علیه السلام) در مكانی‌ به ‌نام‌ «تنعیم‌» در دو فرسنگی‌ مكه‌.

ـ فرود آمدن‌ امام‌ در «صِفاح‌» و دیدار فرزدق‌ شاعر با امام‌.

ـ فرود آمدن‌ كاروانامام‌ در «وادی‌ العقیق‌» و پیوستن‌ عون‌ و محمد فرزندان‌ حضرت‌ زینب‌ (علیهاالسلام) به‌ كاروانامام‌.

ـ فرود آمدن‌ امام‌ در «وادی‌ الصّفرا»

ـ فرود كاروانامام‌ در «ذات‌ عِرق‌» و پیوستن‌ گروهی‌ از مسلمانان‌ به‌ امام‌.

ـ فرود كاروانامام‌ در «حاجِر» در ناحیه «بطن‌ الرمه‌» و نوشتن‌ نامه‌ای‌ به‌ مسلم‌ بن ‌عقیل‌ و شیعیان‌ كوفه‌ و ارسال‌ آن‌ توسط‌ قیس‌ بن‌ مسهر صیداوی‌.

 

9 ذی‌ حجه‌ 60

 

- فرود كاروانامام‌ در «فَیْدْ»

ـ فرود كاروانامام‌ در «اجفُر»

 

15 ذی‌ حجه‌ 60

 

- شهادت‌ میثم‌ تمار (صحابه‌ امام‌ علی علیه السلام‌) در كوفه ‌توسط‌ ابن‌ زیاد.

ـ ارسال‌ نامه امام‌ به‌ كوفه‌ توسط‌ عبدالله‌ بن‌ یقطر (برادر رضاعی‌ امام‌(

 

22 ذی‌ حجه‌ 60

 

 

- ورود كاروانامام‌ به‌ «زروُد»، نزدیكی ‌«خزیمیه»

ـ پیوستن‌ «زهیر بن‌ قین‌» به‌ امام‌.

ـ ورود كاروانامام‌ به‌ منطقه‌ «زباله‌» در نزدیكی‌ كوفه‌.

ـ رسیدن‌ خبر شهادت‌ مسلم‌ بن‌ عقیل‌ و هانی‌ بن‌ عروه‌ به‌ امام‌.

ـ ورود كاروانامام‌ به‌ «ثعلبیه‌» و توقف‌ شبانه‌ در آنجا.

ـ ورود كاروانامام‌ به‌ «القاع»

ـ عبور كاروانامام‌ از «درة‌ العقبه‌» در نزدیكی‌ بیابان‌های‌ كوفه‌.

ـ ورود به‌ «شراف‌» و توقف‌ شبانه‌ در آنجا.

 

26 ذی‌ حجه‌ 60

 

 

- روبه‌رو شدن كاروانامام‌ حسین(علیه السلام) با سپاه‌ حر بن‌ یزید ریاحی‌.

ـ قرار گرفتن‌ كاروانامام‌ در دامنه‌ كوه‌ «ذو حُسَم‌ْ»

ـ جلوگیری‌ حرّ از حركت‌ كاروانامام‌ به‌ سوی‌ كوفه‌.

ـ حركت‌ كاروانامام‌ به‌ منطقه‌ «البیضه»

 

27 ذی‌ حجه‌ 60

 

 

- عبور كاروانامام‌ از «عُذیب‌ِ الهجانات»

ـ رسیدن‌ خبر شهادت‌ عبدالله‌ بن‌ یقطر در كوفه‌ به‌ دست‌ ابن‌ زیاد.

ـ عبور كاروانامام‌ از قادسیه‌.

ـ فرود كاروانامام‌ در «قصر بنی‌ مُقاتل‌» و توقف‌ شبانه‌ در آنجا

 

28 ذی‌ حجه‌ 60

 

 

 

ورود امام‌ حسین‌ (ع) و یارانش‌ به‌ سرزمین‌ كربلا

7 آذر 1390

2 محرم 61

10

ورود عمر بن‌ سعد و سپاهیانش‌ به‌ كربلا

8 آذر 1390

3 محرم 61

11

ورود شبث‌ بن‌ ربعی‌ با چهار هزار نفر سپاه‌ به‌ كربلا

10 آذر 1390

5 محرم 61

12

- تجمع‌ بیست‌ هزار سپاهی‌ در سپاه‌ عمر سعد.

ـ رسیدن‌ نامه‌ ابن‌ زیاد به‌ عمر بن‌ سعد مبنی‌ بر بستن‌ راه‌ رودخانه‌ فرات‌ به‌ رویكاروانامام‌.

ـ آمادگی‌ گروهی‌ از قبیله‌ بنی‌ اسد برای‌ پیوستن‌ به‌ امام‌ و حمله‌ چهارصد نفر از سپاه‌ عمر سعد به‌ آن‌ قبیله‌ و كشتار آنان‌.

 

6 محرم‌ 61

 

 

رسیدن‌ دستور عبیدالله‌ بن‌ زیاد مبنی‌ بر بستن‌ آب‌برسپاه‌ امام‌

12 آذر 1390

7 محرم 61

13

حركت‌ حضرت‌ عباس‌ با بیست‌ و هشت‌ نفر (یا سی‌ سوار و بیست‌ پیاده‌ با بیست‌ مشك‌ آب)‌ به‌ طرف‌ رود فرات‌ و آوردن‌ آب‌ بعد از درگیری‌ با مأموران‌ عمر بن‌ سعد.

ـ ملاقات‌ شبانه‌ امام‌ با عمر سعد.

ـ صدور فرمان‌ جنگ‌ توسط‌ ابن‌ زیاد.

 

هشتم‌ محرم‌ 61 ه.ق‌:

 

 

ورود شمر بن‌ ذی‌ الجوشن‌ به‌ كربلا

14 آذر 1390

9 محرم 60

14

آغاز درگیری‌ سپاه‌ امام‌ حسین‌ (ع) با لشكر ابن‌ زیاد

15 آذر 1390

10 محرم 61

15

حركت‌ كاروان‌ اسراء از كربلا به‌ كوفه‌

16 آذر 1390

11 محرم 61

16

حركت‌ كارواناسرا از كوفه‌ به‌ شام‌.

 

15 محرم‌ 61

 

ورود اسرای‌ اهل‌بیت‌ (ع) به‌ دمشق‌ نزد یزیدبن‌معاویه‌

6 دی 1390

1 صفر 61

17

- ورود جابر بن‌ عبدالله‌ انصاری‌ به‌ كربلا برای‌ زیارت‌.

ـ ورود كارواناسیران‌ به‌ كربلا برای‌ زیارت‌ مزار شهدا.

ـ حركت‌ از كربلا به‌ مدینه‌.

ـ ورود كارواناسیران‌ به‌ مدینه‌.

ـ سخنرانی‌ امام‌ سجاد(علیه السلام) در دروازه‌ مدینه‌.

ـ ورود به‌ مسجدالنبی‌ و زیارت‌ حرم‌ مطهر پیامبر

25 دی 1390

20 صفر 61

18

 

 

 

 

وقایعی كه از تاریخ شمسی آن گذشته ایم را سریع و در چند تاپیك ثبت و رد می شویم تا به كاروان برسیم در چنین روزی ولی در سال 60 هجری و از آن به بعد گام به گام با كاروان پیش می رویم و به ازای هر سالروز درج شده در این جدول پستی می گذاریم و با اهل كاروان همراه كه نه؛ بلكه هم دل می شویم تا برسیم به عاشورا.

یادتان باشد شما هستید كه ردیف های جدول را با تحقیقات و اطلاع رسانی تان تكمیل تر خواهید كرد.

 

پی نوشت: 

برای دانلود فایل های صوتی  مقتل خوانی های مرتبط با سفر كاروان حسینی به لینك زیر مراجعهكنید كه از گنجینه صوتی تبیان انتخاب شده است:

                                                                   سفرنامه كربلا (از مدینه تا مدینه )

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

شنبه 20/8/1391 - 23:46 - 0 تشکر 573108





<br /><br /><br /><a href= " width="486" height="312" />

امام سجاد(ع) فرمود: « (هنگامی برپا شدن قیامت) هنگامی که خداوند زمین را به شدت تکان داده و از جای خود به حرکت در آورد، زمین کربلا به همان حالی که هست با تربت نورانی و صاف و خالصش بالا برده شده و در بهترین باغهای بهشتی قرار داده می شود. برترین منزلهای بهشتی آنجاست، و در آن جای نمی گیرد مگر انبیاء و رسولان(ع) ( شاید هم فرمود: انبیای اولوالعزم(ع)، تردید از راوی است.) همچنان که بعضی از ستارگان در میان بقیه با درخشندگی خاصی نور افشانی می کنند، کربلا نیز در بین باغهای بهشتی می درخشد، به نحوی که نورش چشم تمامی اهل بهشت را می پوشاند و ندا در می دهد که : من زمین مقدس، پاک و مبارک خداوندم و حضرت سیدالشهداء (ع) را در بردارم که سرور جوانان بهشت است.»


امام صادق(ع) فرمود: « از روزی که امام حسین(ع) در کربلا دفن شد، محل فبر آن حضرت یکی از روضه های بهشتی است.» و فرمود: « محل دفن امام حسین(ع) یکی از باغهای بهشت است.» و نیز فرمایش ایشان است: « بیست ذراع در بیست ذراع از اطراف قبر امام حسین(ع) یکی از باغهای بهشت است.»


و پیش از این روایتی از امام باقر(ع) نقل کردیم: « این زمین همیشه مقدس و مبارک بوده و برای همیشه چنین خواهد بود، تا اینکه آن را بهترین و والاترین زمین بهشت گرداند. آن جا بهترین منزل و مسکنی خواهد بود که خداوند اولیای خویش را در آن جای خواهد داد.»


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 24/8/1391 - 21:42 - 0 تشکر 574074

منزل اول -ابطح/چه کسانی در ابطح به حسین بن علی ملحق شدند؟




هنگامی که امام نامه مسلم را دریافت کرد، عزم خروج از مکه کرد و به سوی عراق رهسپار شد. بنابراین، در جمع یاران در شب هشتم ذیحجه الحرام، خطبه ای این گونه انشاد فرمود:
«حمد و سپاس برای خداست، و هرچه که خدا بخواهد (به وقوع خواهد پیوست)، نیرو و قدرتی نیست، مگر برای خداوند، درود و سلام خدا بر رسولش باد. مرگ بر فرزند آدم چون خط گردنبند به گردن دختران نوشته شده است.

شوق دیدار گذشتگانم چون علاقه یعقوب به یوسف حزن را از دلم می زداید. خدای تعالی محل شهادتی را بر من اختیار کرده است که آن را ملاقات خواهم کرد. گویا می بینم که وحشیان بیابانی بند بند مرا بین نواویس و کربلا از هم گسسته اند. پس آن ها شکم های خالی و گرسنه خویش را از من پر خواهند کرد. آری فراری نیست از آن چه قلم (خداوندی) بر آن رفته است.


رضای خداوند رضای ما اهل بیت است. بر بلای او شکیبایی می ورزیم و ما را پاداش صبر کنندگان عنایت خواهد کرد. دیگر قرابت و خویشی از رسول الله باقی نمانده مگر این که در بهشت همه در کنار هم جمع شده اند که چشم او روشن گردد و وعده هایی که به آن ها داده، برآورده گردد. آری، هر کس که حاضر است در راه ما خونش را نثار کند در حالی که نفسش را به ملاقات با خدای تعالی وعده داده، پس فردا همراه ما کوچ کند که من فردا صبح کوچ خواهم کرد. ان شاء الله تعالی.»



«منزل اول -ابطح»



ابطح شنزاری است که محل عبور سیل از وادی مکه است.


«یزید بن ثبیط البصری» دارای ده فرزند پسر بود، آن ها را به یاری امام حسین علیه السلام برخوانده بود.از انها دو فرزندش «عبدالله» و «عبیدالله» همراه عده ا ی از شیعیان و دوستداران اهل بیت از بصره خارج، و در ابطح مکه به امام ملحق شدند.


ملحق شدگان «عامر بن مسلم» و «سالم» غلام عامر، «سیف» و دیگران هستند که به سخن درباره هرکدام خواهیم پرداخت. این همراه شدن با امام هنگامی بود که راه ها همه تحت کنترل و بسته شده بود.



-----------------


1-ابصارالعین ص 189 - 190


2-الامام الحسین و اصحابه ج 1 ص 157‬




خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 24/8/1391 - 21:45 - 0 تشکر 574075

منزل دوم -تنعیم/اجاره شتر از کاروان یمنی




هنگامی که امام نامه مسلم را دریافت کرد، عزم خروج از مکه کرد و به سوی عراق رهسپار شد. بنابراین، در جمع یاران در شب هشتم ذیحجه الحرام، خطبه ای این گونه انشاد فرمود:
«حمد و سپاس برای خداست، و هرچه که خدا بخواهد (به وقوع خواهد پیوست)، نیرو و قدرتی نیست، مگر برای خداوند، درود و سلام خدا بر رسولش باد. مرگ بر فرزند آدم چون خط گردنبند به گردن دختران نوشته شده است.

شوق دیدار گذشتگانم چون علاقه یعقوب به یوسف حزن را از دلم می زداید. خدای تعالی محل شهادتی را بر من اختیار کرده است که آن را ملاقات خواهم کرد. گویا می بینم که وحشیان بیابانی بند بند مرا بین نواویس و کربلا از هم گسسته اند. پس آن ها شکم های خالی و گرسنه خویش را از من پر خواهند کرد. آری فراری نیست از آن چه قلم (خداوندی) بر آن رفته است.


رضای خداوند رضای ما اهل بیت است. بر بلای او شکیبایی می ورزیم و ما را پاداش صبر کنندگان عنایت خواهد کرد. دیگر قرابت و خویشی از رسول الله باقی نمانده مگر این که در بهشت همه در کنار هم جمع شده اند که چشم او روشن گردد و وعده هایی که به آن ها داده، برآورده گردد. آری، هر کس که حاضر است در راه ما خونش را نثار کند در حالی که نفسش را به ملاقات با خدای تعالی وعده داده، پس فردا همراه ما کوچ کند که من فردا صبح کوچ خواهم کرد. ان شاء الله تعالی.»



«منزل دوم -تنعیم»



امام از مکه معظمه خارج شد و به همراه خانواده و برخی از دوستان به «ادنی الحل» رسید.


در دو فرسخی مکه، «تنعیم » در مسیر جاده مدینه قرار گرفته است.


اینجا را «تنعیم» می نامند، چون طرف راست این منطقه کوه «نعیم» و چپش کوه «ناعم» و این محل در وادی «نعیمان» قرار دارد.
در تنعیم، امام از کاروان یمن شترانی را برای اهل و عیال و یاران خود اجاره کرده و به آن کاروانیان فرمود: « هر که مایل است با ما به عراق آید کرایه مرکب راهش را می دهیم و همراهی او را خوش می داریم و هر که پاره ای از راه را با ما باشد به همان اندازه که همراه ما بیاید کرایه مرکبش را می پردازیم». پس از آن عده ای امام را همراهی کردند و عده ای جدا شدند(1)  در این محل بود که نامه « عبدالله بن جعفر» توسط دو فرزندش «عون» و « محمد» و نامه « عمرو بن سعید بن العاص» توسط «یحیی بن سعید» والی مکه به امام رسید که آن حضرت هردو را پاسخ دادند.(2)
------------------------------------------------
1- الارشاد، ج 2، ص 68
2- الامام الحسین و اصحابه ، ج 1، ص 152 - تاریخ الامم و الملوک، ج 5، ص 385




خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 24/8/1391 - 21:47 - 0 تشکر 574076

منزل سوم-صفاح/دل های مردم با شماست، اما شمشیرهای آنها با بنی امیه است




هنگامی که امام نامه مسلم را دریافت کرد، عزم خروج از مکه کرد و به سوی عراق رهسپار شد. بنابراین، در جمع یاران در شب هشتم ذیحجه الحرام، خطبه ای این گونه انشاد فرمود:
«حمد و سپاس برای خداست، و هرچه که خدا بخواهد (به وقوع خواهد پیوست)، نیرو و قدرتی نیست، مگر برای خداوند، درود و سلام خدا بر رسولش باد. مرگ بر فرزند آدم چون خط گردنبند به گردن دختران نوشته شده است.

شوق دیدار گذشتگانم چون علاقه یعقوب به یوسف حزن را از دلم می زداید. خدای تعالی محل شهادتی را بر من اختیار کرده است که آن را ملاقات خواهم کرد. گویا می بینم که وحشیان بیابانی بند بند مرا بین نواویس و کربلا از هم گسسته اند. پس آن ها شکم های خالی و گرسنه خویش را از من پر خواهند کرد. آری فراری نیست از آن چه قلم (خداوندی) بر آن رفته است.


رضای خداوند رضای ما اهل بیت است. بر بلای او شکیبایی می ورزیم و ما را پاداش صبر کنندگان عنایت خواهد کرد. دیگر قرابت و خویشی از رسول الله باقی نمانده مگر این که در بهشت همه در کنار هم جمع شده اند که چشم او روشن گردد و وعده هایی که به آن ها داده، برآورده گردد. آری، هر کس که حاضر است در راه ما خونش را نثار کند در حالی که نفسش را به ملاقات با خدای تعالی وعده داده، پس فردا همراه ما کوچ کند که من فردا صبح کوچ خواهم کرد. ان شاء الله تعالی.»



«منزل سوم -صفاح»



صفاح محلی بین «حُنَین» و «انصاب» حرم واقع شده است که زائر از آنجا به راحتی وارد مکه می شود.
امام (ع) روز جمعه، یازدهم ذی حجه به این محل رسید و با یاران فرود آمد(1) آن حضرت در این محل با «فرزدق» شاعر، پسر «غالب» برخورد کرد(2) و درباره مردم کوفه از او سوال فرمود. او در پاسخ گفت:« دل های مردم با شماست، اما شمشیرهای آنها با بنی امیه است، و قضا به دست خدای تعالی است». امام گفتار او را تصدیق فرمود و اعلام داشت که به قضای الهی تن داده است.(3) امام حسین (ع) با او خداحافظی کرد و از او جدا شد.  به نظر شیخ مفید از اینجا به بعد امام به سرعت تا « ذات عِرق» راه را طی کرد. (4)
------------------------------------------------
1-  الامام الحسین و اصحابه، ج 1 ، ص 154
2-   معجم البلدان ، ج 3 ص 412
3-   تاریخ الامم و الملوک ج 5 ص 386 - الارشاد ج 2 ص 67
4-   الارشاد ج 2 ص 60




خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 24/8/1391 - 21:49 - 0 تشکر 574078

منزل چهارم-وادی عقیق/ملاقات امام با مردی از بنی اسد


«منزل چهارم -وادی عقیق»



روز شنبه، دوازدهم ماه ذی حجه الحرام، امام حسین (ع) به این محل ( وادی عقیق) فرود آمدند.


1- « شیخ جعفر بن نماء حلّی» می گوید: « پس از حرکت از صفاح، امام مسیر حرکت را تا وادی عقیق ادامه دادند».


2- در این محل، چشمه و درختان خرما قرار دارد. از وادی عقیق تا مکه چهار منزل پیش نیست. ابن نما می گوید: در این محل بود که امام مردی از بنی اسد را ملاقات فرمود که اسم او « بِشر بن غالب» بود. امام درباره اهل کوفه از او پرسیدند و او گفت: « القلوب معک و السیوف مع بنی امیه. دل ها با شماست ولی شمشیرها با بنی امیه» آن حضرت فرمود: « صَدَقتَ با اخا بَنی اسَد. ای برادر بنی اسد، راست گفتی».3
------------------------------------------------
1-  الامام الحسین (ع) و اصحابه،ج1،ص158
2-  مثیرالاحزان، ص 42
3-  مثیرالاحزان ص 42



خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 24/8/1391 - 21:52 - 0 تشکر 574079

منزل پنجم-وادی صفراء/این وادی در مسیر حجاج بیت الله الحرام قرار گرفته

«منزل پنجم -وادی صفراء»



امام روز یکشنبه، سیزدهم ماه ذی حجه الحرام به این وادی (صفرا) رسید.


1 - این وادی در ناحیه مدینه و دارای درختان خرمای فراوان و زارعت است. اینجا در مسیر حجاج بیت الله الحرام قرار گرفته، چشمه سارها و جویبارها در آن جریان دارد.
در این محل « مُجَمَّع بن زیاد»  و « عَبّاد بن مهاجر» -2- همراه عده ای از اهالی مدینه -3- به امام ملحق شدند و تا کربلا امام و یاران را همراهی کردند تا این که به شهادت رسیدند. -4-
-----------------------------------------------
1-  الامام الحسین و اصحابه، ج1،ص 159
2-  عباد بن مهاجر بن ابی مهاجر جهنی و مجمع هر دو از یک قبیله هستند
3-  ابصار العین، ص 201
4-  الامام الحسین و اصحابه، ج 1 ، ص 159


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 24/8/1391 - 21:54 - 0 تشکر 574081

منزل ششم- ذاتُ عِرق/این ها مرا ترسانیده اند

«منزل ششم -ذات عرق»


یکی از میقات های حجاج بیت الله الحرام، مرز بین «نجد» و «تهامه» است که آن را «ذات عرق» نامیده اند.


1- امام و یارانشان در رو دوشنبه، چهاردهم ذیحجة در این محل فرود آمدند. علامه مجلسی از تاریخ الریاشی نقل کرد است:
«راوی گفت من حج بجای آورده بودم و یاران را رها کرده بودم... تا این که به خیمه هایی برافراشته رسیدم. در این هنگام سوال کردم: این سراپرده ها از آن کیست؟ گفتند: از آن حسین. گفتم: پسر علی و فاطمه؟ گفتند: آری. گفتم در کدام یک از این سراپرده ها هستند؟ آن را به من نشان دادند. جلو رفتم تا این که ناگاه حسین را در حال تکیه بر خیمه دیدم که مشغول مطالعه نوشته ای بود. سلام کردم و جواب داد. سپس گفتم: پدر و مادرم فدای شما، چرا در این بیابان خشک فرود آمدی که در آن زراعت و خویشی نیست؟ فرمود: این ها مرا ترسانیده اند و اینها نامه های اهل کوفه است در حالی که آنان قاتل من هستند. اگر چنینن کنند ... و هتک حرمات الهی کنند کسی بر آنها برانگیخته خواهد شد که آن ها را می کشد تا این که از کهنه حیض ذلیل تر شوند .» 2-
---------------------------------------------
1-  معجم البلدان، ج 4، ص 107 . مراصد الاطلاع، ج 2، ص 932
2-  بحارالانوار، ج 44، ص 369




خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 24/8/1391 - 21:56 - 0 تشکر 574082

منزل هفتم- حاجِر/نامه مسلم به امام


«منزل هفتم -حاجر»


روز سه شنبه، پانزدهم ذیحجه، امام در این منزل بار نهادند. اینجا منزلی بود که اهل بصره برای سفر به حج در آن سکنی می گزیدند. در این مکان بود که امام پاسخ نامه « مسلم بن عقیل» را خطاب به مردم کوفه توسط«قیس بن مسهر صیداوی» و برادر رضاعی شان «عبدالله یقطر» به کوفه فرستاد. 1- متن نامه امام چنین است:
«به نام خداوند بخشنده مهربان، از حسین بن علی به برادران مسلمان و مومنش. سلام بر شما، پس من سپاس خدای را که جز او پروردگاری نیست به شما می رسانم. اما بعد، نامه مسلم بن عقیل به من رسید در حالی که مرا به خوش فکری شما مطلع ساخت و این که شما گرد او مبنای یاری ما و دریافت حق ما، اجتماع کرده اید. از خداوند می خواهم که برما خوش بخواهد و شما را به پاداش بزرگی نائل آرد. من به سوی شما از مکه روز سه شنبه، هشتم ذی حجه، روز ترویه ... رهسپار شده ام.هنگامی که فرستاده من به شما رسید به سوی او در امر حکومت بشتابید و در این امر جدّیت داشته باشید. من همین روز ها به (محل) شما فرود خواهم آمد و درود و رحمت خدا بر شما باد.» 2-
دو سفیر امام ( قیس و عبدالله یقطر) در قادسیه توسط «حصین بن نمیر» دستگیر شدند.
--------------------------------------------------------------------------------------
1-  الارشاد، ص 202، بحارالانوار، ج44،ص932
2-  الارشاد، ج2،ص70



خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 24/8/1391 - 21:59 - 0 تشکر 574083

منزل هشتم- فَید/شهری در نیمه راه مکه به کوفه


«منزل هشتم -فید»


روز چهارشنبه؛ شانزدهم ذی حجه، امام (ع) به »فَید» آمدند.


آنجا شهری در نیمه راه مکه به کوفه بود که در وسط آن، قلعه ای با در آهنین قرار داشت که دور تا دور آن را دیوار فرا گرفته بود.اگر کاروانیان باری سنگین همراه می داشتند آن را در آن جا به امانت می نهادند تا حین بازگشت آن را باز پس گیرند.


مردم آنجا، آذوقه حیوانات در طول سال را تهیه می کردند تا به حاجیان بفروشند. 1-
------------------------------------------------------------------
1-  مراصد الاطلاع، ج3، ص 1049


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 24/8/1391 - 22:2 - 0 تشکر 574085

منزل نهم- اَجفُر/به خدا سوگند تو را می کشند،از این سفر صرف نظر کن


«منزل نهم -اجفر»


پنج شنبه هفدهم ذی حجه کاروان حسین(ع) در «اجفُر» بار به زمین نهاد. در قاموس آمده اینجا مکانی بین «فید» و «خزیمیه» است.(1) در این محل آب به سوی محل سکونت عرب در جریان بود. درباره ملاقات امام با « عبدالله بن مطیع عدوی» در تاریخ اختلاف است.


در لسان المورخین آورده اند اینجا بین «عبدالله بن ابی مطیع» و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دیداری بود ولی پیش از این آمد که در راه مکه و مدینه یا نزدیک به مکه ملاقاتی صورت گرفته است. طبری و محدث قمی در «نفس المهموم» محل ملاقات را اینجا دانسته اند. شاید هم «عبدالله بن مطیع» غیر از «عبدالله بن ابی مطیع» باشد. (2) «عبدالله» چون در این محل امام را زیارت کرد و از سفر امام به عراق اطلاع یافت حضرت را به خدا و حرمت اسلام قسم داد که از این سفر صرف نظر کند. هنوز از امام پاسخی نگرفته بود که بار دیگر امام را حرمت قریش و عرب قسم داد که از این سفر دست بر دارد. سپس دلیل اصرار خود را این گونه بیان داشت: « اگر از بنی امیه آن چه در دست دارند، طلب کنی به خدا سوگند تو را می کشند و اگر چنین شد بعد از شما هیچ کس حرمتی نخواهد داشت.» امام درخواست او را نادیده گرفت و به حرکت خود ادامه داد. (3)
تامل در این گفت و گو آشکار می سازد که دیدگاه امام فراتر از این گونه افراد بوده است.
------------------------------------------------------------
1-  الامام حسین و اصحابه، ج1، ص 163
2-   الامام حسین و اصحابه ف ج1،ص 163
3-  الارشاد، ج 2، ص 72. تاریخ الامم و الملوک، ج 5،ص 395.نفس المهموم، ص 178


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.