• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2173)
دوشنبه 16/3/1390 - 22:6 -0 تشکر 328124
مطالبی پیرامون *** عدل ***

به نام خدا سلام
 
 
 
 
 
 
درس دوم "عدل"
 
 
معنای عدل معنای لغوی عدل، جای گرفتن هر چیز در جای شایسته و بایسته خود است.
 
 
 
 
این معنا در کلّ جهان آفرینش حکمفرماست.
 
 
حدیث پیامبر اکرم (ص) نیز بر این معنا اشارت دارد که فرموده است:  «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّمواتُ وَالاَْرْضُ» [1] . به عدالت، آسمان ها و زمین بر پاست. بـه عـنوان مثال، اگر تعادل نیروی جاذبه و گریز از مرکز کره زمین، از میان رَوَد و یکی بر دیـگری چیره شود، زمین به سوی خورشید جذب و نابود می شود یا از مدار خود بیرون می رود و در فضای بیکران، سرگردان و نابود می گردد.
 
 
 
مـعـنـای اصـطـلاحـی عـدل، مـراعـات حقوق دیگران است که نقطه برابر آن، ظلم است؛ یعنی حق دیگران را پایمال کردن. در رعایت عدل باید استحقاق ها و اولویّت ها در نظر گرفته شود و هر صاحب حقی به آنچه حق و شایسته اوست، برسد. اگر استحقاقها و اولویتها مساوی باشند، مـراعـات عـدالت بـه ایـن اسـت که پاداش آنها مساوی باشد و اگر استحقاقها و اولویتها متفاوت بـاشـنـد، عـدالت بـا پـاداش مـتـفـاوت آنـهـا حـاصـل مـی شـود.
 
 
 
بـرای مـثـال، رعـایت عدالت میان دانش آموزان یک کلاس به این نیست که در آزمون به همه آنان نمره ای مـسـاوی داده شـود، عـدالت مـیـان دو نـفـر کارگر به این نیست که به هر دو مزدی مساوی پرداخت شـود، بـلکـه عـدالت بـه ایـن اسـت که به هر دانش آموزی به اندازه معلوماتش، نمره و به هر کارگری به مقدار کار و زحمتش، مزد داده شود. عـدالت خـداونـد در سـه مـرحـله «تـکـویـن»، «تـشریع» و «جزا» جریان دارد. خداوند، هم در تکوین و آفرینش اشیا، استحقاق و ظرفیت آن ها را مراعات نموده، هم در تشریع و قانونگذاری، تـاب و تـوان افـراد را لحـاظ مـی کـنـد و هـم در جـزا، آنـچـه را سـزای نـیـک و بـد عمل افراد است به آنان می دهد.
 
 
_____________________ تفسیر صافی ج 2 ص638
 
 
شما هم مطالبی درباره عدل داشتید حتما بیان کنید استفاده میکنم  

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 29/3/1390 - 18:52 - 0 تشکر 333619

بسم الله الرحمن الرحيم سلام عليكم تا اينجا استفاده كرديم... سعي ميكنم مطالب رو بادقت بخونم مشكلي بود دوباره سوال مي پرسم ... ممنون از بحث خوبتان يا علي مدد التماس دعا

http://rahpoyvesal.blogfa.com
چهارشنبه 1/4/1390 - 19:5 - 0 تشکر 335030

به نام خدا سلام تا اينجا ديگه سوالي نيست ميخوام قسمت پاياني رو بزارما؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 1/4/1390 - 19:31 - 0 تشکر 335034

با سلام و تشکر مي خواستم اگه ممکنه بفرماييد که "عدلي " که در اصول دين عنوان ميشه به چه معناست؟؟ و چرا شيعه رو عدليه ناميده اند؟

شنبه 25/4/1390 - 11:46 - 0 تشکر 340051

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;335034]با سلام و تشکر می خواستم اگه ممکنه بفرمایید که "عدلی " که در اصول دین عنوان میشه به چه معناست؟؟ و چرا شیعه رو عدلیه نامیده اند؟

به نام خدا

سلام

خدارو شکر این مبحث برگشت ببخشید ندیده بودم سوالتون انشالله هفته اینده این بحث رو ادامه میدم

وپاسخ سوال شما

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 1/5/1390 - 10:20 - 0 تشکر 342514

به نام خدا

سلام

عدلیکه در اصول دین بیان میشه به چه معناست ؟وچرا شیعه را عدلیه مینامند؟

خداوند دارای صفات ثبوتی ذاتی وفعلی است ویکی از ان صفات عدل است که جز اصول دین محسوب میشه واینکه چرا در میان این صفات فقط عدل به عنوان اصول دین مطرح میشه از این قراره :

علت اساسی آن این است که اوایل ظهور اسلام در میان مسلمانان گروهی پیدا شدند که مسالهی عدالت و ظلم را از خداوند نفی کردند. و آنها گروه «اشاعره» هستند که در مقابل آنها طایفهی «عدلیه» بوده که از عدل الهی سخت جانبداری میکنند

و چه اختلاف میان عدلیه و اشاعره در این است که گروه اول معتقدند:

آنچه خداوند انجام میدهد همان عدل است زیرا عقل بشری قادر به تشخیص خوبیها و بدیها نیست بلکه در ادراک و تشخیص آن بایداز شرع الهام بگیرد و ملاک در نیکی و بدی افعال، همان احکام شرع است و عقل تابع و پیرو آن است. از اینرو عقل، حق ندارد، بنحو استقلالی دربارهی عدل و ظلم و اینکه عدل نیک است و ظلم قبیح، قضاوت و اظهارنظر کند

و اما گروه دیگر که معروف به «عدلیه» هستند میگویند عقل میتواند خوبی و بدی افعال را تشخیص دهد و صلاحیت قضاوت را نیز در این امر دارد و عقل چون پدیدهی ظلم را جزو صفات قبیح میداند لذا این صفت را باید از ذات اقدس حق سلب کرد و از

سوی دیگر «عدالت» که در نظر عقل نیک و پسندیده است باید خداوند به آن موصوف بوده تا نظام آفرینش و تکالیف و دستورهای آسمانی بر اساس عدل و داد استوار باشد

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.