• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2170)
دوشنبه 16/3/1390 - 22:6 -0 تشکر 328124
مطالبی پیرامون *** عدل ***

به نام خدا سلام
 
 
 
 
 
 
درس دوم "عدل"
 
 
معنای عدل معنای لغوی عدل، جای گرفتن هر چیز در جای شایسته و بایسته خود است.
 
 
 
 
این معنا در کلّ جهان آفرینش حکمفرماست.
 
 
حدیث پیامبر اکرم (ص) نیز بر این معنا اشارت دارد که فرموده است:  «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّمواتُ وَالاَْرْضُ» [1] . به عدالت، آسمان ها و زمین بر پاست. بـه عـنوان مثال، اگر تعادل نیروی جاذبه و گریز از مرکز کره زمین، از میان رَوَد و یکی بر دیـگری چیره شود، زمین به سوی خورشید جذب و نابود می شود یا از مدار خود بیرون می رود و در فضای بیکران، سرگردان و نابود می گردد.
 
 
 
مـعـنـای اصـطـلاحـی عـدل، مـراعـات حقوق دیگران است که نقطه برابر آن، ظلم است؛ یعنی حق دیگران را پایمال کردن. در رعایت عدل باید استحقاق ها و اولویّت ها در نظر گرفته شود و هر صاحب حقی به آنچه حق و شایسته اوست، برسد. اگر استحقاقها و اولویتها مساوی باشند، مـراعـات عـدالت بـه ایـن اسـت که پاداش آنها مساوی باشد و اگر استحقاقها و اولویتها متفاوت بـاشـنـد، عـدالت بـا پـاداش مـتـفـاوت آنـهـا حـاصـل مـی شـود.
 
 
 
بـرای مـثـال، رعـایت عدالت میان دانش آموزان یک کلاس به این نیست که در آزمون به همه آنان نمره ای مـسـاوی داده شـود، عـدالت مـیـان دو نـفـر کارگر به این نیست که به هر دو مزدی مساوی پرداخت شـود، بـلکـه عـدالت بـه ایـن اسـت که به هر دانش آموزی به اندازه معلوماتش، نمره و به هر کارگری به مقدار کار و زحمتش، مزد داده شود. عـدالت خـداونـد در سـه مـرحـله «تـکـویـن»، «تـشریع» و «جزا» جریان دارد. خداوند، هم در تکوین و آفرینش اشیا، استحقاق و ظرفیت آن ها را مراعات نموده، هم در تشریع و قانونگذاری، تـاب و تـوان افـراد را لحـاظ مـی کـنـد و هـم در جـزا، آنـچـه را سـزای نـیـک و بـد عمل افراد است به آنان می دهد.
 
 
_____________________ تفسیر صافی ج 2 ص638
 
 
شما هم مطالبی درباره عدل داشتید حتما بیان کنید استفاده میکنم  

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/3/1390 - 21:52 - 0 تشکر 333313

به نام خدا سلام sadra گرامي انشالله اگر خداوند عمري بدهد به کمک کاربران ومديران خوب اين انجمن قرار هست در اين بحث درباره عدل بحث کنيم براي شروع بحث من مطالبي قرار ميدم بعد سوالاتي اگر هست پاسخ داده ميشه دروس بر راستاي اصول دين هست يعني ابتدا درباره توحيد بعد عدل ...... اما مهمتر از همه اينه که مباحثه چند نفره باشه وفقط ثبت مطلب از جانب بنده نباشه پس به کمک شماها انشالله مباحث پرباري داشته باشيم وبه سوالات دوستان پاسخ بديم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/3/1390 - 21:53 - 0 تشکر 333314

به نام خدا سلام با تشکر از سوالات خوب جناب ميلادي ويونس صالحي گرامي وهمچنين پاسخ خوب ولايت گرامي تا جاييکه درتوان داشته باشم پاسخ ميدم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/3/1390 - 21:54 - 0 تشکر 333317

به نام خدا سلام عدل در تشريع خـداونـد در قـانونگذاري و اوامر و نواهي خويش نيز، عدالت را ارج نهاده و بيش از تاب و توان افراد بر آنان تکليفي ننهاده است؛ «لا يُکَلِّفُ اللّهُ نَفْساً اِلاّ وُسْعَها» [1] . خدا بر هيچ کس مگر به قدر توانايي او تکليف نمي کند. در زير، شماري از نمودهاي عدالت الهي در تشريع را برشمرده ايم: 1 ـ خداوند تکليف را از نابالغان و ديوانگان برداشته است؛ زيرا آنان توان بدني يا عقلاني انجام تکاليف را ندارند. 2 ـ برخي چيزهاي حرام را در حالت اضطرار و ناچاري، روا شمرده است؛ چنان که در حديثي از رسول گرامي اسلام (ص) نقل است: «رُفِعَ عَنْ اُمَّتي تِسْعَةٌ... وَ مَا اضْطُرُّوا اِلَيْهِ» [2] . از امّت من نُه چيز برداشته شده است... و [يکي از آن ها] چيزهايي است که بدان اضطرار يابند. يـعـنـي خـداونـد، مـکلّفان را براي برخي کارهاي حرام، که از روي اضطرار انجام گيرد، کيفر نمي دهد. 3 ـ خـداونـد، تـکـليـفـي بـيـش از تـوان مـکلّفان وضع نکرده است؛ مثلاً وجوب روزه را از بيمار، غـسـل و وضو را از کسي که آب برايش زيان دارد، نماز ايستاده را از کسي که توان انجام آن را ندارد، برداشته است: «وَ ما جَعَلَ عَلَيْکُمْ فِي الدّينِ مِنْ حَرَجٍ» [3] . و در دين کاري سخت بر شما ننهاده است. بـه عـبـارت ديگر، خداوند، همه افراد را به تکليفي در حدّ توانشان موظف نموده و برکسي که توان بيشتري داشته، تکليف بيشتري قرار داده است. اگـر تـفـاوتـي در بـخـشـي از تـکـاليـف، مـيـان افـراد مـشـاهـده مـي شـود، بـه دليـل مـراعـات تـوان، مـوقـعـيـّت و شـرايط خاص مکلّفان است؛ براي نمونه، افراد مستطيع و تـوانـمـنـد را بـه انـجـام حـج، اداي خـمس و زکات و انفاق مکلف کرده و اين تکاليف را از ديگران برداشته است. _________________ 1.بقره 286 2.بحار الانوار ج 58ص325 3.حج 78

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/3/1390 - 21:55 - 0 تشکر 333318

به نام خدا سلام اينکه عدل دو قسم است تکويني و تشريعي، عدل تکويني اين است که خداي تعالي هر موجودي را در مرتبه‏اي از هستي قرار داده و با تفاوت مراتب و روابط آنها نظام هستي را برقرار نموده، و موجودي را نرسد که به مرتبه‏اش اعتراض کند. مثلا جمادات گويند: چرا ما را حيات حيواني ندادي، حيوانات گويند: چرا ما را عقل انساني عطا ننمودي، يا هر موجودي خود را سزاوار مرتبه و شرائط ديگر داند و زبان اعتراض بگشايد

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/3/1390 - 21:56 - 0 تشکر 333319

به نام خدا سلام پس خداوند متعال هر موحودي را در نظام آفرينش در مرتبه و اندازه و شرائط مناسبي قرار داده حقيقت عدل همين نظام آفرينش است که خداي تعالي در ممکنات قرار داده، و هر چيزي را در جاي مناسب و سزاوارش نهاده و در عين تفاوت و اختلاف با تناسب دقيقي هر جزئي از اجزاء جهان در جاي خود سهمي در برقراري جهان دارد، تا کار جهان به گردش آيد، و هدفي که از آفرينش منظور است به بروز و فعليت برسد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/3/1390 - 21:56 - 0 تشکر 333320

به نام خدا سلام در سوره روم آيه 22 مي‏فرمايد و من آياته خلق السموات و الارض و اختلاف السنتکم و الوانکم ان في ذلک لايات للعالمين (و از دلالتهاي قدرت او آفريدن آسمانها و زمين است و اختلاف زبانهاي شما در لغات يا اجناس نطق و اشکال آن که دو نطق مساوي يکديگر نيستند و اختلاف رنگهاي شما در سفيدي و سرخي و سياهي و زردي يا در خطوط اعضاء که خطوط اگشت دو نفر با هم مساوي نيست يا شکلها که دو نفر يک شکل نيستند بدرستي که مخالفت در زبانها و رنگهاي دميان هر آينه نشانه‏هاي قدرت است براي دانايان) رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: مردم هميشه در خيرند مادامي که تفاوت برقرار باشد و هر گاه تساوي گيرند تباه گردند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/3/1390 - 21:58 - 0 تشکر 333321

به نام خدا سلام عدل تشريعي اين است که خداي متعال برخي از اصناف موجودات را مانند انسان در مسير تکامل اختياري قرار داده، و دستورات تکاملي براي آنان بنام دين توسط فرستادگانش فرستاده، و به انجام آن دستورات امرشان کرده، و از عالم آخرت آگاهشان نموده، و کساني را که پيروي از فرستادگانش کرده‏اند به سعادت جاوداني نويد داده، و کساني را که از متابعت ايشان سرباز زنند به عذاب ابد، وعيد و بيم داده، همچنان که در سوره انعام آيه 49 و 50 مي‏فرمايد و ما نرسل المرسلين الا مبشرين و منذرين فمن آمن و اصلح فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون و الذين کذبوا باياتنا يمسهم العذاب بما کانوا يفسقون (و نفرستاديم پيغمبران را مگر در حالي که مژده دهنده بودند اهل ايمان را ببهشت و بيم کننده بودند اهل کفر را بدوزخ، پس هر که ايمان آورد و اصلاح کند کار خود را بتقوي و طاعت پس هيچ ترسي نيست ايشان را از عذاب و عقاب و نه ايشان اندوهگين شوند از فوت ثواب و يا غمگين شوند از فوت آنچه در دنيا گذاتشه‏اند بر خلاف کفار، و آنها که تکذيب کردند آيتهاي ما را برسد ايشان را عذاب بسبب آنکه بيرون رفتند از دايره‏ي تصديق و اطاعت

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/3/1390 - 21:58 - 0 تشکر 333322

به نام خدا سلام پس تشريع بمعني بيان کردن راه است و عدل در اينجا به دو معني تحقق پيدا مي‏کند يکي رعايت تساوي است که خداي تعالي پيمودن راه سعادت را در اختيار هر بشري گذارده، و آنان را به سلوکش دعوت نموده، و راهنمايان و توشه راه را بهآساني در دسترس هر کس که طالب راه است قرار داده.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/3/1390 - 21:58 - 0 تشکر 333323

به نام خدا سلام و دوم موازنه يعني سنجيدن و برابر کردن دو چيز با هم است همچنان که در عالم تکوين تفاوت لازمه نظام آفرينش بود خداي تعالي تکاليف بندگان را بر ميزان تکوين و خلقت آنان قرار داده لا يکلف الله نفسا الا وسعها خدا هيچ نفسي را تکليف نکند مگر مادون طاقت او، و گنجايش قدرت او، چون وسع بمعني مادون طاقتست همچنان که در آيه ديگر مي‏فرمايد يريد الله بکم اليسر و لا يريد بکم العسر (مي‏خواهد خدا بمشا آساني و نمي‏خواهد بشما دشواري را) پس راه يکي است و پيمودنش براي همه ميسر است ولي وظائف و تکاليف در اين راه مختلف است در ميزان عمل هر کس روي اختلاف خلقت بندگان، که در اينجا احاديث و آيات بسيار است پس خلاصه اينکه مي‏گوئيم خدا عادل است يعني ممکنات را بيهوده نيافريده و اگر عطائي کند بجاست، و اگر منعي کند بجاست، و حق هيچ موجودي را هر که باشد و هر چه باشد نه در دنيا و نه در آخرت تباه نمي‏کند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 28/3/1390 - 21:59 - 0 تشکر 333326

younes_salehi گفته است :
[quote=younes_salehi;337823;331412] بسم الله الرحمن الرحيم سلام عليكم با تشكر از بحث خوبتون من چندين سوال در مسئله عدل دارم كه اميدوارم اين مبحث از حالت ثبت مطلب خارج بشه  در رابطه با عدل اول به معناي عدل توجه مي كنيم . كه گلها فرمودند : معناي لغوي عدل، جاي گرفتن هر چيز در جاي شايسته و بايسته خود است. اين معنا در کلّ جهان آفرينش حکمفرماست.  حال سوال اينجاست اين مكان شايسته و يا ظرفيت چگونه پديد مي آيد ؟ به طور مثال در رابطه با عصمت  آيا عصمت از جانب خدا بوده (در رابطه با انسان ) يا اينكه به اختيار انسان شكل گرفته . و اگر عصمت از جانب خدا به معصومين سرايت كرده . پس به نظر با عدالت سازگار نيست !؟ و اگر انسان خود عصمت را بوجود مي آورد . پس ائمه قبل از اينكه معصوم باشند . دچار خطا بوده اند . و اگر جنين نباشد  پس عصمت به آن ها اعطا شده . حال دوباره به سوال برمي گرديم. كه اگر عصمت اعطايي باشد چرا به همه ي مردم جهان داده نشد . و به نظر شما عصمت اعطايي خلاف عدالت است ؟ اگر نيست چرا به همه ي مردم داده نشده ؟ و اگر هست پس عصمت چگونه پديد مي آيد ؟ اگر عصمت را انسان خود كسب كند . تكليف معصومين چه مي شود ؟ يا علي مدد موفق باشيد 
  به نام خدا سلام تبعيض در عالم، وجود ندارد جهان هستي با يک سلسله نظامات و قوانين ذاتي و لا يتغير اداره ميشد و بموجب آن هر شيء و پديده مقام و مرتبه و موقعيت خاصي دارد تغيير و تبديل را در آن راه نيست لازمهي نظام داشتن هستي وجود مراتب مختلف و درجات متفاوت براي هستي است و همين مطلب منشاء پيدايش تفاوتها و اختلافها و پيدايش نيستيها و نقصهاست، تفاوت و اختلاف آفريده نميشود بلکه لازمهي ذاتي آفريدهها ميباشد و اين پندار خطا است که کسي گمان گند آفريدگار ما بين موجودات تبعيضي روا داشته است مثلا براي يک ساختمان احتياج به آجر و آهن و سيمان و گچ است و آجرها بايد بترتيب روي هم قرار بگيرند و اين خطاست که بگوئيم چرا بنا فلان آجر را در زير قرار داد که فشار بيشتري روي آن باشد و در رو قرار نداد، لازمه اين بنا قرار گرفتن آجرها روي هم است و اگر بگوئيم چرا آجر آهن نشد و آهن گچ نشد اگر چنين هم ميشد باز اشکال باقي بود . صددرس اعتقادي از نهج البلاغه از محلاتي

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.