[quote=dehkade2010;591792;314903]
سلام
بحث جالبیه...دنبال میكنم...
در مورد عینیت اراده و علم هم...."اذا اراد شیئا ان یقول له كن فیكون"...سوال سها رو دارم....
**در روایت آمده است که بکیر بن اعین از امام صادق (ع) پرسید: آیا علم و اراده خداوند با هم اختلاف دارند یا هردو یکی هستند؟ امام صادق (ع) فرمود: «علم همان اراده نیست. آیا نمی بینی که تو می گویی چنین خواهم کرد اگر خدا بخواهد و نمی گویی چنان خواهم کرد اگر خدا بداند؟!»(کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج1، ص109، باب اراده)**
این روایت بالایی صحیحه؟...منبعش:
http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=37971
همون آیه ای كه سها گذاشته هم هستش...اذا اراد شیئا ان یقول له كن فیكون.....یعنی از یه جهت دیگه نفی میشه عینیت اراده و علم.
تابعد
حق یارتون
بسم الله
با سلام
یکی از راه های فهم حدیث شناخت نحوه سئوال و سطح فکری مخاطب حدیث می باشد
در مورد اراده گفتیم که اراده مانند علم هم در مقام ذات وجود دارد و هم در مقام فعل
این بحث اراده ذاتی و بحث های مختص به آن اکثرا از زمان پانصد سال پیش وارد بحث ها به این شکل شده
فلذا تاقبل از آن فهم اکثر مردم و علما از اراده اراده در مقام فعل بوده که متأخر از ذات می باشد فلذا ائمه هم جوابی که داده اند ناظر به همان مطب است. یعنی همانطور که امام در جواب فرمودند « آیا نمی بینی که تو می گویی چنین خواهم کرد اگر خدا بخواهد و نمی گویی چنان خواهم کرد اگر خدا بداند؟! » این نشانگر این است که مخاطب در واقع بین اراده در مقام ذات و در مقام فعل را خلط نموده است و چیزی را که از مقام فعل انتزاع کرده به ذات نسبت داده است.
و الا این احادیث را هم بزرگانی چون امام خمینی(ره) و آیت الله جوادی آملی هم مشاهده کرده اند و به قول حضرت آیت الله جوادی ایشان کتاب توحید صدوق را خیلی ها یک بار هم دوره نکرده اند ایشان تنها دو سال مباحثه داشته اند.
و الا ما در ذات اراده داریم و مقام ذاتی است و نمی توان ذات حق تعالی را بدون اراده در نظر گرفت
به نظر شما می شود ذات خداوند اراده نداشته باشد؟؟؟
اما در مورد عینیت علم و اراده
یه بحث اینجا مطرح است که آیا صفات خداوند عین ذات خداوند هستند یا جدا از ذات؟؟
به نظرم اول این سئوال رو جواب بدید تا بعدش ادامه مطلب رو داشته باشیم
منتظرم