• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 9815)
يکشنبه 4/2/1390 - 12:50 -0 تشکر 311248
*آیا خدا می تواند سنگی را بیافریند که خود نتواند بلندش کند ؟

بنام خدای بزرگ و قدرتمندم
 
سلام
 
آیا خدا می تواند سنگی را بیافریند که خود نتواند بلندش کند ؟
 
می خواستم بپرسم این چه مدل سوالیه؟
اینو در اینترنت دیدم 
و جوابش چیه؟
و چگونه باید اینگونه سوالات رو بررسی کرد؟
 
پیشاپیش ممنون از راهنمایی ها

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 15/2/1390 - 14:1 - 0 تشکر 314983

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;314903]
سلام
بحث جالبیه...دنبال میكنم...
در مورد عینیت اراده و علم هم...."اذا اراد شیئا ان یقول له كن فیكون"...سوال سها رو دارم....
**در روایت آمده است که بکیر بن اعین از امام صادق (ع) پرسید: آیا علم و اراده خداوند با هم اختلاف دارند یا هردو یکی هستند؟ امام صادق (ع) فرمود: «علم همان اراده نیست. آیا نمی بینی که تو می گویی چنین خواهم کرد اگر خدا بخواهد و نمی گویی چنان خواهم کرد اگر خدا بداند؟!»(کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج1، ص109، باب اراده)**
این روایت بالایی صحیحه؟...منبعش:
http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=37971
همون آیه ای كه سها گذاشته هم هستش...اذا اراد شیئا ان یقول له كن فیكون.....یعنی از یه جهت دیگه نفی میشه عینیت اراده و علم.
تابعد
حق یارتون

بسم الله
با سلام
یکی از راه های فهم حدیث شناخت نحوه سئوال و سطح فکری مخاطب حدیث می باشد
در مورد اراده گفتیم که اراده مانند علم هم در مقام ذات وجود دارد و هم در مقام فعل
این بحث اراده ذاتی و بحث های مختص به آن اکثرا از زمان پانصد سال پیش وارد بحث ها به این شکل شده
فلذا تاقبل از آن فهم اکثر مردم و علما از اراده اراده در مقام فعل بوده که متأخر از ذات می باشد فلذا ائمه هم جوابی که داده اند ناظر به همان مطب است. یعنی همانطور که امام در جواب فرمودند « آیا نمی بینی که تو می گویی چنین خواهم کرد اگر خدا بخواهد و نمی گویی چنان خواهم کرد اگر خدا بداند؟! » این نشانگر این است که مخاطب در واقع بین اراده در مقام ذات و در مقام فعل را خلط نموده است و چیزی را که از مقام فعل انتزاع کرده به ذات نسبت داده است.
و الا این احادیث را هم بزرگانی چون امام خمینی(ره) و آیت الله جوادی آملی هم مشاهده کرده اند و به قول حضرت آیت الله جوادی ایشان کتاب توحید صدوق را خیلی ها یک بار هم دوره نکرده اند ایشان تنها دو سال مباحثه داشته اند.
و الا ما در ذات اراده داریم و مقام ذاتی است و نمی توان ذات حق تعالی را بدون اراده در نظر گرفت
به نظر شما می شود ذات خداوند اراده نداشته باشد؟؟؟
اما در مورد عینیت علم و اراده
یه بحث اینجا مطرح است که آیا صفات خداوند عین ذات خداوند هستند یا جدا از ذات؟؟
به نظرم اول این سئوال رو جواب بدید تا بعدش ادامه مطلب رو داشته باشیم
منتظرم

پنج شنبه 15/2/1390 - 14:11 - 0 تشکر 314994

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;314952]


اینكه قراره علم و اراده ی خدا یكی باشه خب خدا كه آگاهه به خلقت ما پس علم داره...چون علم داره اراده هم داره...خب آیه چی میگه؟..مگه نمیگه خدا اراده كنه اون چیز به فعلیت میرسه؟....پس خدا كه علم داره به خلقت موجودی و این علمش عین اراده است پس آنی كه علم داره همون آن هم خلق میشه......

مشكل من اینه....

نیدونم:(..شاید تو تفسیر آیه مشكل دارم....ولی خب حدیث امام چی؟....جناب صدرا اینو نگفتن كه...

ممنون از پاسخت ولی اینو هم دریاب:)

حق یارت

در مورد خلقت خدا بحث جدا میشه
ما در مورد مخلوقات چند مورد داریم
یکی ابدائیات
یکی موجودات عالم امر
و ...
برخی از این موجوداتی که خدا می افرینه نیاز به علت آماده ساز ندارند مثل فرشتگان و ملکوت یا همون عالم امر
اینا تنها با علم خداوند برای وجودش کافیه
لذا همواره این موجودات بوده اند و باقی هستند به بقای حق تعالی
ولی موجودات عالم ماده نیاز به علت های آماد هساز دارن
یعنی برای اینکه درختی میوه بده باید اولش دونش رو کاشت و از این حرفا
پس مشکلی پیش نمیادش
خداوند ازلا عالم بوده به خلقت عقل اول و ازلاً هم آفریده

پنج شنبه 15/2/1390 - 14:25 - 0 تشکر 315005

سلام

خب معلومه كه ذات خدا اراده داره..قبول دارم

اما سوال شما....خب صفات عین ذات خداهست دیگه.

خب آقامعلم بفرمایید منتظرم.:)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 15/2/1390 - 15:26 - 0 تشکر 315059

سلام
سوالی که محدود به بلی یا خیر بشه خودش خدا رو محدود میکنه...
آیا خداوند میتواند سنگی را بیافریند که خود نتواند بلندش کند؟

جواب : خداوند میتواند سنگی را بیافریند که نخواهد بلندش کند

اگر دنبال اثبات قدرت خدا بر خود باشیم مطمئنا همین که چنین سنگ سنگینی را آفریده برای اثبات قدرتش بس است و کسانی که دنبال نقض قدرت خدا هستند این جور سوالات را مطرح میکنند چرا که اگر چنین سنگی را خدا بلند کند میگویند پس سنگی که آفریده اینهمه سنگین نبوده که توانسته بلندش کند یعنی قدرت خدا در آفرینش سنگ سنگین ضعیف است
و اگر سنگ را بلند نکند میگویند که خداوندی که نتواند سنگی را بلند کند ضعیف است.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 15/2/1390 - 18:29 - 0 تشکر 315106

سلام

خوبید که؟
تقصیر منه که بحث از قدرت به علم و اراده هم کشیده شد؟ خب عیب نداره. . .خاصیت من همینه.

بگذریم.
خواستم عرض کنم که مشکل من سرتاپا گیج تو فهم کلمه ی "عین" بود.

به نظرم میاد که عین بودن رو نافهمیده بودم.

میگم چه جوری


ﺍﮔﺮ ﺑﯿﺎﻥ شه ﮐﻪ صفاﺕﺧﺪﺍ ﻋﯿﻦ ﺫﺍﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻋﯿﻦﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ،
معنیش ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﯾﻢ، ﺩومی ﺭو ﺍﺯش
ﮔﺮفتیم.
درصورتی که معنیش ﺍینه که ﺧﺪﺍ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﺎ ﻋﻠﻤﺶ ﭼﯿﺰﯼﺑﺎشه ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩﺍﺵ ﭼﯿﺰ ﺩیگه ای ﻭ ﻫﺮﮐﺪوﻡ ﻣﻨﺸﺎﺀ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪﺍﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎشه ﻭ
ﺍﯾﻨﻬﺎ ﮔﺎﻫﯽ با ﺗﻌﺎﺭﺽ
ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷن ﻭ ..‏.

اگه بازم گیجم بگین بهم

تا فعلا یا علی

پنج شنبه 15/2/1390 - 20:3 - 0 تشکر 315118

SOHA_1990 گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;315106]سلام

خوبید که؟
تقصیر منه که بحث از قدرت به علم و اراده هم کشیده شد؟ خب عیب نداره. . .خاصیت من همینه.

بگذریم.
خواستم عرض کنم که مشکل من سرتاپا گیج تو فهم کلمه ی "عین" بود.

به نظرم میاد که عین بودن رو نافهمیده بودم.

میگم چه جوری


ﺍﮔﺮ ﺑﯿﺎﻥ شه ﮐﻪ صفاﺕﺧﺪﺍ ﻋﯿﻦ ﺫﺍﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻋﯿﻦﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ،
معنیش ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﯾﻢ، ﺩومی ﺭو ﺍﺯش
ﮔﺮفتیم.
درصورتی که معنیش ﺍینه که ﺧﺪﺍ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﺎ ﻋﻠﻤﺶ ﭼﯿﺰﯼﺑﺎشه ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩﺍﺵ ﭼﯿﺰ ﺩیگه ای ﻭ ﻫﺮﮐﺪوﻡ ﻣﻨﺸﺎﺀ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪﺍﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎشه ﻭ
ﺍﯾﻨﻬﺎ ﮔﺎﻫﯽ با ﺗﻌﺎﺭﺽ
ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷن ﻭ ..‏.

اگه بازم گیجم بگین بهم

تا فعلا یا علی

سلام

برادر عزیزم 

شما همشو گفتید دیگه چیزی برای ما نذاشتید بگیم

درسته همینه که فرمودید

سربلند باشی

پنج شنبه 15/2/1390 - 20:53 - 0 تشکر 315123

سلام

به...پس فقط ما این وسط پیچونده شدیم:)....منم جبران میكنم:)

البته جناب صدرا برام توضیح دادن...ولی من هنوزم نمیگنجه تو مغزم كه همه ی صفات خدا با هم هستند و عین هم. میدونما هستند با هم..ولی نمیتونم بفهمم...كه اونم به این عقل ناقصم میربطه:)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

جمعه 16/2/1390 - 14:15 - 0 تشکر 315403

سلام

از همگی دوستان به خاطر بحث ها و توضیح های خوبشون ممنونم
آفرین به همگییی:D
***
دهکده تو چطور پیچونده شدی
خب یه جور دیگه سوالتو بکن
چه میدانم والا:D

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 17/2/1390 - 12:23 - 0 تشکر 315575

به نام خدا

مطلب به صورت مقاله در آمد

آیا خدا می تواند؟! 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 30/2/1390 - 12:34 - 0 تشکر 319066

به نام خدا
سلام
خیلی دیر اومدم به این بحث
اگه دیر نشده باشه میخوام یه جور دیگه که احتمالاً تکراری هست در مورد این سنگی که خدا می‌خوایم بیافرینه و بمونه تو اینکه بتونه بلندش کنه

به نظر من، که فکر کنم جناب ولایت هم یه جورایی اشاره‌ای بهش داشتن، این سوال در واقع وجود نداره و به نوعی عدم هست.

یه مثال که برای خودم قابل فهم تره میزنم. مثلاً بگیم خدا بیاد و نیستی رو به تصور ما در بیاره، (البته میدونم همه جا هستی هست و هستی مرز نداره. منظورم از نیستی نیستی مادی هست. مثلاً عدم وجود فضا و مکان. چیزی که حتی مادیون هم برای قبل از انفجار بزرگ بهش اعتقاد دارن و میگن هه چیز حی فضا هم بعد از اون انفجار ایجاد شده و در مورد قبل از اون چیزی نمی تونیم بگیم)

حالا اگه یکی بیاد و بگه من میخوام خدا برام این عدم وجود فضا و فاصله رو به تصویر بکشه.

فرض محال می کنیم خدا این کار رو کرد. و ما از این نیستی یه تصویری دیدیم. برای این تصویر 3 حالت ممکنه وجود داشته باشه
1- به صورت یه خط باشه 2- به صورت یه صفحه باشه 3- یه تصویر سه بعدی باشه.
در تمام این‌ها یا فاصله وجود داره یا فضا و این‌ها همه وجود دارند و به نوعی هستی هستند. پس ما عدم رو نتونستیم ببینیم.
من می‌گم توانایی بر بلند کردن یا عدم توانایی بر بلند کردن اون سنگ هم شبیه همین به تصویر در اومدن عدم هست. در واقع این کار فعل نیست بلکه عدم فعل هست

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.