• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 9816)
يکشنبه 4/2/1390 - 12:50 -0 تشکر 311248
*آیا خدا می تواند سنگی را بیافریند که خود نتواند بلندش کند ؟

بنام خدای بزرگ و قدرتمندم
 
سلام
 
آیا خدا می تواند سنگی را بیافریند که خود نتواند بلندش کند ؟
 
می خواستم بپرسم این چه مدل سوالیه؟
اینو در اینترنت دیدم 
و جوابش چیه؟
و چگونه باید اینگونه سوالات رو بررسی کرد؟
 
پیشاپیش ممنون از راهنمایی ها

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 8/2/1390 - 21:24 - 0 تشکر 312784

MRK111 گفته است :
[quote=MRK111;437995;312630]

سلام

به نظر من این سوال بی معنیه!

چون بلند کردن روی زمین یا هر جایی که جاذبه وجود داشته باشه معنی داره.

با سلام

خب روی همون زمین که جاذبه هست

آیا خدا همچین کاری رو میتونه انجام بده؟

پس همچین بی معنی هم نیست

موفق باشید

جمعه 9/2/1390 - 9:55 - 0 تشکر 312904

sadra2554 گفته است :

با سلام

خب روی همون زمین که جاذبه هست

آیا خدا همچین کاری رو میتونه انجام بده؟

پس همچین بی معنی هم نیست

موفق باشید

MRK111 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;312784]

[quote=MRK111;437995;312630]

سلام

به نظر من این سوال بی معنیه!

چون بلند کردن روی زمین یا هر جایی که جاذبه وجود داشته باشه معنی داره.

سلام

اگه خدا سنگی بیافریند، این سنگ یا سبکتر از زمینه یا هموزن زمینه یا از زمین سنگینتره، در حالت اول که مسلما خدا میتواند آن را بلند کند، در حالت دوم با جابه جا شدن یکی دیگری نیز جا به جا میشود و در حالت سوم این جسم سبکتر است که به طرف جسم سنگینتر کشیده میشود. این حالاتی که گفتم براساس قوانین فیزیک است. پس در هر صورت می بینی که این سوال بی معنیه!

جمعه 9/2/1390 - 12:46 - 0 تشکر 312974

valayat گفته است :
[quote=valayat;190629;311510]

به نام خدا با تشکر از شما بابت سوال

و شرکت همه حضرات

برای پاسخ خوب است نخست از شما یك سؤال بدیهی بپرسیم؛ آیا می شود به یك پرفسور ریاضی گفت: اگر ریاضی دان قوی هستی طوری محاسبه كن كه [7 = 2 * 2] شود!! در این صورت آیا صحیح است به او نسبت عدم توانایی بدهیم؟! برای توضیح بیشتر توجه شما را به مطلب زیر جلب می كنیم.
ابتدا لازم است تعریف قدرت مشخص شود. قدرت یعنى «توانایی فاعل مختار براى كارى كه ممكن است از او سر بزند» پس قدرت مربوط به فاعل است و فاعل به حیثى است كه فعلى را كه ممكن است انجام شود مى‏تواند انجام بدهد و مى‏تواند انجام ندهد، اما متعلق قدرت چیست؟ آیا هر چیزى متعلق قدرت است؟ مسلما چنین نیست، متعلق قدرت، كارى است كه امكان تحقق داشته باشد و چیزى كه ذاتا محال یا مستلزم محال باشد، مورد تعلق قدرت واقع نمى‏شود؛ زیرا مقدور نیست.
پس این كه مى‏گوییم خداوند بر هر كارى تواناست، منظور ما این نیست كه بر چیزهایى كه محال هستند نیز تواناست. زیرا آنها كار نیستند تا قدرت به آنها تعلق بگیرد. مثالى كه ذكر كردید كه خداوند سنگى را خلق كند كه نتواند بلند كند، نیز محال ذاتى است؛ و اصلاً قدرت خدا بر آن تعلق نمى‏گیرد.
با دقت در این گونه ها مثال ها معلوم می شود که اصل سؤال بی معنی است یعنی خود سؤال نافی خودش می باشد. توضیح مطلب آن که وقتی گفته می شود «خدا سنگی را بیافریند که نتواند آن را حرکت دهد» معنایش آن است که خدا موجودی فراتر از قدرت خود بتواند خلق کند و حال آن مخلوق (همان موجود فراتر از قدرت خدا) نمی تواند از خالق و قدرتش فراتر باشد وگرنه مخلوق نمی تواند باشد زیرا اگر مخلوق است پس نمی تواند فراتر از خالق باشد و اگر فراتر است پس مخلوق نیست، به دیگر سخن اگر خدا بتواند سنگی را بیافریند حتما می تواند آن را حرکت هم بدهد زیرا حرکت دادن سنگ از خلقت سنگ که مهمتر نیست وقتی که خلقت چنین سنگی ممکن باشد حرکت دادن هم به آسانی امکان پذیر است. مثال تخم مرغ هم چنین است، خدا می تواند جهان را در تخم مرغ جای دهد در صورتی که تخم مرغ را بزرگ کند اما اگر خواست خداوند بر وجود تخم مرغ به همین اندازه فعلی باشد، دیگر معنی دارد که جهان را (با همه بزرگیش) در آن جای داد زیرا یا جهان باید کوچک شود و یا تخم مرغ بزرگ شود تا فرود یکی در دیگری امکان پذیر گردد.
خلاصه کلام آن که با اعتقاد به این که خداوند برتر از هر چیز است دیگر نمی توان چیزی را گفت که فراتر از خدا و صفات او باشد.
  این بدان معنا نیست كه قدرت خداوند محدود است. بلكه قدرت خداوند نامتناهى است؛ اما قدرت مقدور مى‏خواهد كه اصطلاحا به آن متعلق و مورد قدرت مى‏گویند و محالات ذاتى از دایره مقدورات خارجند. بنابراین سؤال از این كه «آیا خداوند تواناست به این كه سنگی بسازد، خودش نتواند بلند كند» سؤال غلطى است.

براى آگاهى بیشتر ر.ك:
1- آموزش عقاید، مصباح یزدى، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامى، ص 77
2- آموزش فلسفه، مصباح یزدى، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامى، ج 2، ص 380
3- الهیات شفا، شهید مطهرى، انتشارات حكمت، ج 2، ص 434
4- عقاید، استاد محسن قرائتی

منبع 

به نام خدا

با تشکر از حضرتعالی

آنچه در پایان این مطلب که نقل قول شده توجه کنید 

بنابراین سؤال از این كه «آیا خداوند تواناست به این كه سنگی بسازد، خودش نتواند بلند كند» سؤال غلطى است.

بنده هم با شما موافق هستم

موفق باشید 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 9/2/1390 - 13:22 - 0 تشکر 312997

سلام
من هم موافق ام

شنبه 10/2/1390 - 8:8 - 0 تشکر 313238

MRK111 گفته است :

سلام

اگه خدا سنگی بیافریند، این سنگ یا سبکتر از زمینه یا هموزن زمینه یا از زمین سنگینتره، در حالت اول که مسلما خدا میتواند آن را بلند کند، در حالت دوم با جابه جا شدن یکی دیگری نیز جا به جا میشود و در حالت سوم این جسم سبکتر است که به طرف جسم سنگینتر کشیده میشود. این حالاتی که گفتم براساس قوانین فیزیک است. پس در هر صورت می بینی که این سوال بی معنیه!

sadra2554 گفته است :

با سلام

خب روی همون زمین که جاذبه هست

آیا خدا همچین کاری رو میتونه انجام بده؟

پس همچین بی معنی هم نیست

موفق باشید

MRK111 گفته است :
[quote=MRK111;437995;312904][quote=sadra2554;391884;312784]

[quote=MRK111;437995;312630]

سلام

به نظر من این سوال بی معنیه!

چون بلند کردن روی زمین یا هر جایی که جاذبه وجود داشته باشه معنی داره.


سلام

دوست گرامی شما با این مقایسه تون دارید برای خدا حد و حدود قایل میشید درصورتی كه قدرت خدا نامحدوده...

درضمن این قوانینی كه فرمودید درصورتیه كه بین دوتا جسم داره اتفاق میافته..یعنی باید وزن شخصی كه میخواد جسمی رو بلند كنه رو با وزن اون جسم مقایسه كرد..یعنی بین دو تا....وقتی بحث خدا هست یعنی خدا و جسم رو مقایسه كنید(با اینكه مقایسه اشتباهیه) و به زمین ربطی نداره.

بازم مشكلی بود بفرمایید

درپناه حق

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

شنبه 10/2/1390 - 10:52 - 0 تشکر 313266

dehkade2010 گفته است :

سلام

دوست گرامی شما با این مقایسه تون دارید برای خدا حد و حدود قایل میشید درصورتی كه قدرت خدا نامحدوده...

درضمن این قوانینی كه فرمودید درصورتیه كه بین دوتا جسم داره اتفاق میافته..یعنی باید وزن شخصی كه میخواد جسمی رو بلند كنه رو با وزن اون جسم مقایسه كرد..یعنی بین دو تا....وقتی بحث خدا هست یعنی خدا و جسم رو مقایسه كنید(با اینكه مقایسه اشتباهیه) و به زمین ربطی نداره.

بازم مشكلی بود بفرمایید

درپناه حق

MRK111 گفته است :

سلام

اگه خدا سنگی بیافریند، این سنگ یا سبکتر از زمینه یا هموزن زمینه یا از زمین سنگینتره، در حالت اول که مسلما خدا میتواند آن را بلند کند، در حالت دوم با جابه جا شدن یکی دیگری نیز جا به جا میشود و در حالت سوم این جسم سبکتر است که به طرف جسم سنگینتر کشیده میشود. این حالاتی که گفتم براساس قوانین فیزیک است. پس در هر صورت می بینی که این سوال بی معنیه!

sadra2554 گفته است :

با سلام

خب روی همون زمین که جاذبه هست

آیا خدا همچین کاری رو میتونه انجام بده؟

پس همچین بی معنی هم نیست

موفق باشید

MRK111 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;313238][quote=MRK111;437995;312904][quote=sadra2554;391884;312784]

[quote=MRK111;437995;312630]

سلام

به نظر من این سوال بی معنیه!

چون بلند کردن روی زمین یا هر جایی که جاذبه وجود داشته باشه معنی داره.

با سلام

افرین به شما

دقیقا همین مطلب درست است.

صحبت بر سر این نیست که این جسم مثلا در کجا باشد و که بعد گفته بشه آیا در زمین همچین چیزی مطح می شود یا نه

اگه دوستان کمی بیشتر توجه می کردند متوجه اصل شبهه می شدند و اینکه بحث در مورد قدرت خداوند است که ایا خداوند قادر به انجام این گونه امور هستند یا خیر؟؟

یا مثلا خداوند می تواند :

مثــلثی چهار ضلعی بیافریند؟؟

مربعی با سه ضلع خلق کند؟؟

خود به صورت مادی و جسمانی حاضر شود؟؟

معدومی با بعینه بار بازگرداند( بحث اعاده معدوم)؟؟

خدایی همانند خود ایجاد نماید؟؟

جهانی دیگر دقیقا به همین ابعاد این جهان خلق کند؟؟

دو نقیض را با هم جمع نماید؟

 همه ای سئوالات در دسته ی همان سئوال نخست این تاپیک مطرح می شوند یعنی آیا خداوند قدرتش شامل این گونه موارد می شود یا خیر؟؟

همه این موارد از قبیل محالات ذاتی یا وقوعی هستند که قدرت به آنها تعلق نمی گیرد

قدرت تنها به امر ممکن تعلق می گیرد و نه به امر محال از این رو آمده است که « ان الله علی که شیء قدیر» و نگفته است ان الله علی کل لاشیء قدیر. پس قدرت خدا شامل امور محال نمیشود

و همه این موارد ذکر شده از قبیل محالات است.

متشکرم از جناب دهکده بخاطر پاسخشون

موفق باشید

شنبه 10/2/1390 - 19:55 - 0 تشکر 313447

dehkade2010 گفته است :

سلام

دوست گرامی شما با این مقایسه تون دارید برای خدا حد و حدود قایل میشید درصورتی كه قدرت خدا نامحدوده...

درضمن این قوانینی كه فرمودید درصورتیه كه بین دوتا جسم داره اتفاق میافته..یعنی باید وزن شخصی كه میخواد جسمی رو بلند كنه رو با وزن اون جسم مقایسه كرد..یعنی بین دو تا....وقتی بحث خدا هست یعنی خدا و جسم رو مقایسه كنید(با اینكه مقایسه اشتباهیه) و به زمین ربطی نداره.

بازم مشكلی بود بفرمایید

درپناه حق

MRK111 گفته است :

سلام

اگه خدا سنگی بیافریند، این سنگ یا سبکتر از زمینه یا هموزن زمینه یا از زمین سنگینتره، در حالت اول که مسلما خدا میتواند آن را بلند کند، در حالت دوم با جابه جا شدن یکی دیگری نیز جا به جا میشود و در حالت سوم این جسم سبکتر است که به طرف جسم سنگینتر کشیده میشود. این حالاتی که گفتم براساس قوانین فیزیک است. پس در هر صورت می بینی که این سوال بی معنیه!

sadra2554 گفته است :

با سلام

خب روی همون زمین که جاذبه هست

آیا خدا همچین کاری رو میتونه انجام بده؟

پس همچین بی معنی هم نیست

موفق باشید

MRK111 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;313238][quote=MRK111;437995;312904][quote=sadra2554;391884;312784]

[quote=MRK111;437995;312630]

سلام

به نظر من این سوال بی معنیه!

چون بلند کردن روی زمین یا هر جایی که جاذبه وجود داشته باشه معنی داره.

دوباره سلام

فکر می کنم سوء تفاهم شده

اساسا بلند کردن روی زمین به این معنی است که من بر نیروی جاذبه غلبه کرده و سنگ رو از سطح زمین دور کنم.

پس به طور کلی بلند کردن رو میشه تعریف کرد: غلبه بر نیروی گرانش بین دو جسم و دور کردن آندو از یکدیگر

اگر ما فقط یک سنگ داشته باشیم هر چقدر هم که جرم داشته باشه حتی بینهایت تا جرم دیگری وجود نداشته باشد بلند کردن معنی ندارد.

این که من نمیتونم روی زمین یک سنگه پانصد کیلویی رو بلند کنم دلیلش گرانش زمینه و الا در فضا و دور از زمین من میتونم سنگی با ده برابر این وزن بلکه بیشتر را جا به جا کنم.

پس تا ما حداقل دو جسم نداشته باشیم که یکدیگر را جذب کنند بلند کردن یا جا بجا کردن کار بسیار راحتی است.

والسلام 

يکشنبه 11/2/1390 - 8:1 - 0 تشکر 313525

MRK111 گفته است :

دوباره سلام

فکر می کنم سوء تفاهم شده

اساسا بلند کردن روی زمین به این معنی است که من بر نیروی جاذبه غلبه کرده و سنگ رو از سطح زمین دور کنم.

پس به طور کلی بلند کردن رو میشه تعریف کرد: غلبه بر نیروی گرانش بین دو جسم و دور کردن آندو از یکدیگر

اگر ما فقط یک سنگ داشته باشیم هر چقدر هم که جرم داشته باشه حتی بینهایت تا جرم دیگری وجود نداشته باشد بلند کردن معنی ندارد.

این که من نمیتونم روی زمین یک سنگه پانصد کیلویی رو بلند کنم دلیلش گرانش زمینه و الا در فضا و دور از زمین من میتونم سنگی با ده برابر این وزن بلکه بیشتر را جا به جا کنم.

پس تا ما حداقل دو جسم نداشته باشیم که یکدیگر را جذب کنند بلند کردن یا جا بجا کردن کار بسیار راحتی است.

والسلام 

dehkade2010 گفته است :

سلام

دوست گرامی شما با این مقایسه تون دارید برای خدا حد و حدود قایل میشید درصورتی كه قدرت خدا نامحدوده...

درضمن این قوانینی كه فرمودید درصورتیه كه بین دوتا جسم داره اتفاق میافته..یعنی باید وزن شخصی كه میخواد جسمی رو بلند كنه رو با وزن اون جسم مقایسه كرد..یعنی بین دو تا....وقتی بحث خدا هست یعنی خدا و جسم رو مقایسه كنید(با اینكه مقایسه اشتباهیه) و به زمین ربطی نداره.

بازم مشكلی بود بفرمایید

درپناه حق

MRK111 گفته است :

سلام

اگه خدا سنگی بیافریند، این سنگ یا سبکتر از زمینه یا هموزن زمینه یا از زمین سنگینتره، در حالت اول که مسلما خدا میتواند آن را بلند کند، در حالت دوم با جابه جا شدن یکی دیگری نیز جا به جا میشود و در حالت سوم این جسم سبکتر است که به طرف جسم سنگینتر کشیده میشود. این حالاتی که گفتم براساس قوانین فیزیک است. پس در هر صورت می بینی که این سوال بی معنیه!

sadra2554 گفته است :

با سلام

خب روی همون زمین که جاذبه هست

آیا خدا همچین کاری رو میتونه انجام بده؟

پس همچین بی معنی هم نیست

موفق باشید

MRK111 گفته است :
[quote=MRK111;437995;313447][quote=dehkade2010;591792;313238][quote=MRK111;437995;312904][quote=sadra2554;391884;312784]

[quote=MRK111;437995;312630]

سلام

به نظر من این سوال بی معنیه!

چون بلند کردن روی زمین یا هر جایی که جاذبه وجود داشته باشه معنی داره.


سلام دوست گرامی

با این قسمت موافقم كه عدم بلند كردن یه جسم مثلا 500 كیلویی توسط ما بخاطر گرانشه ولی ربطی به زمین نداره دوست عزیز..بخاطر ناتوانی ماست...و الا مثلا رضازاده میتونه یه 200كیلویی رو بلند كنه ولی من یه 20 كیلویی رو نمیتونم با اینكه روی همین زمینه و با همون جاذبه...پس اینجا من ناتوانم نسبت به رضازاده

بحثمون شد فیزیكی:)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 11/2/1390 - 21:16 - 0 تشکر 313722

سلام
نمی دونم چه قدر درسته یا نه
ولی می خوام بگم که قدرت الهی به کارهای محال تعلق نمی گیره ... و به نظرم میاد که کارهای محال در حوزه ی اراده ی خداوند قرار می گیره ...
کارهایی که خدا چون اراده کند ان چیز خواهد شد ...

دوشنبه 12/2/1390 - 8:30 - 0 تشکر 313794

SOHA_1990 گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;313722]سلام
نمی دونم چه قدر درسته یا نه
ولی می خوام بگم که قدرت الهی به کارهای محال تعلق نمی گیره ... و به نظرم میاد که کارهای محال در حوزه ی اراده ی خداوند قرار می گیره ...
کارهایی که خدا چون اراده کند ان چیز خواهد شد ...

سلام

نه درسته

كلا كارهایی امكان پذیر هست كه از نظر عقلی امكانش باشه...هركاری حالا عقلی باشه خدا انجامش میده...

به كارهای غیرعقلی هم نباید توجهی كرد

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.