• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4405)
پنج شنبه 1/2/1390 - 15:32 -0 تشکر 310254
عالم برزخ چگونه عالمی است

عالم برزخ چگونه عالمی است و در کجا واقع شده است؟

به‌ طور خلاصه‌ لازم‌ به‌ یادآوری‌ است‌ که‌ واژة‌ برزخ‌ در اصل‌ به‌ معنای‌ چیزی‌ است‌ که‌ در میان‌ دو شی‌ء حائل‌می‌شود و سپس‌ به‌ هر چیزی‌ که‌ میان‌ دو امر قرار گیرد برزخ‌ گفته‌ می‌شود و دلیل‌ بروجود چنین‌ جهانی‌ کـه‌ گاهی‌ از آن‌ تعبیربه‌ عالم‌ قبر و یا عالم‌ ارواح‌ می‌شود ـ آیات‌ و روایات‌ است‌ که‌ بعضی‌ به‌ طور صریح‌ و بعضی‌ به‌ طور اشاره‌ دلالت‌ دارد .


ازجمله‌ آیه‌ 169 سورة‌ آل‌ عمران‌ که‌ می‌فرماید: «هرگز گمان‌ نکن‌ کسانی‌ که‌ در راه‌ خدا کشته‌ شده‌اند مردگانند بلکه‌ آنهازنده‌اند و نزد پروردگارشان‌ روزی‌ داده‌ می‌شوند» و نیز آیه‌ 154 سوره‌ بقره‌ و آیه‌ 46 سوره‌ مؤمن‌ و نیز روایات‌ اسلامی‌ از این‌واقعیت‌ خبر می‌دهد که‌ انسان‌ پس‌ از مرگ‌ دارای‌ یک‌ نوع‌ حیات‌ برزخی‌ است‌ و اگر اجازة‌ سخن‌ گفتن‌ داشته‌ باشند سخن‌می‌گویند. مانند حدیثی‌ که‌ از امام‌ سجاد(ع‌) وارد شده‌ که‌ فرمود: «قبر باغی‌ است‌ از باغهای‌ بهشت‌ یا گودالی‌ است‌ ازگودال‌های‌ جهنم‌.» تفسیر نور الثقلین‌ ج‌ 2.

در حدیثی‌ دیگر آمده‌ «البرزخ‌، القبر» عالم‌ برزخ‌ همان‌ عالم‌ قبر است‌ که‌ پاداش‌ و کیفر میان‌ دنیا و آخرت‌ است‌. همین‌ طوردر حدیث‌ دیگر آمده‌ که‌ شخصی‌ از امام‌ صادق‌ سؤال‌ کرد «ما البرزخ‌» برزخ‌ چیست‌ و امام‌ فرمود: «قبر از زمان‌ مرگ‌ تا روزقیامت‌ ادامه‌ دارد.» و نیز حدیث‌ دیگر که‌ مورد سؤال‌ شما هم‌ هست‌ این‌ حدیث‌ است‌ که‌ اصبغ‌ بن‌ نباته‌ می‌گوید:«روزی‌حضرت‌ از کوفه‌ خارج‌ شد و به‌ سرزمین‌ غربی‌ نجف‌ آمد که‌ در آن‌جا قبرستانی‌ است‌ و از آن‌ گذشت‌. دیدیم‌ که‌ امام‌ علی‌ (ع‌)روی‌ زمین‌ دراز کشید قنبر گفت‌: یا علی‌ اجازه‌ نمی‌دهی‌ عبایم‌ را زیر پای‌ شما پهن‌ کنم‌ حضرت‌ فرمود: نه‌ اینجا سرزمینی‌است‌ که‌ خاک‌های‌ مؤمنان‌ در آن‌ قرار دارد و این‌ کار تو مزاحمتی‌ برای‌ آنها است‌ اصبغ‌ می‌گوید: سؤال‌ کردم‌ مزاحمت‌ آنهاچه‌ معنی‌ دارد؟ امام‌ فرمود: ای‌ اصبغ‌ اگر پرده‌ از مقابل‌ چشم‌ شما برداشته‌ شود ارواح‌ مؤمنان‌ را می‌بینی‌ که‌ در اینجا حلقه‌حلقه‌ نشسته‌اند و یکدیگر را ملاقات‌ می‌کنند و سخن‌ می‌گویند. اینجا جایگاه‌ مؤمنان‌ است‌ و در وادی‌ برهوت‌ ارواح‌ کافران‌قرار دارد.»

بنابر این‌ از آیات‌ و روایات‌ فوق‌ چنین‌ استفاده‌ می‌شود به‌ طور کلی‌ عالم‌ برزخ‌ همان‌ قبر است‌ که‌ بین‌ دنیا و آخرت‌ قرار گرفته‌که‌ روح‌ انسان‌ پس‌ از خارج‌ شدن‌ از بدن‌ جسمانی‌ و پایان‌ زندگی‌ دنیا در اجساد لطیفی‌ قرار می‌گیرد که‌ به‌ آن‌ قالب‌ مثالی‌ یابدن‌ مثالی‌ می‌گویند که‌ نه‌ به‌ کلی‌ مجرد از ماده‌ است‌ و نه‌ مادی‌ محض‌ که‌ تا قیامت‌ دوباره‌ به‌ فرمان‌ خدا به‌ بدن‌های‌ نخستین‌بر می‌گردد. تفسیر نمونه‌ جلد 14.

و همان‌ طور که‌ در سؤال‌ شما آمده‌ سرزمینی‌ است‌ در کنار نجف‌ بنام‌ غری‌ که‌ از یک‌ موقعیت‌ خاصی‌ برخوردار است‌ که‌پیامبران‌ گذشته‌ در آن‌جا مسکن‌ گزیدند. حضرت‌ امیر وقتی‌ به‌ آنجا رسید دعا کرد و فرمود: خداوندا این‌ سرزمین‌ را قبر من‌قرار بده‌ چرا که‌ عذاب‌ قبر ندارد و سؤال‌ نکیر و منکر و حساب‌ ندارد و آن‌جا وادی‌ السلام‌ است‌. وقتی‌ مؤمنین‌ از دنیامی‌روند از شرق‌ و غرب‌ عالم‌ روحشان‌ به‌ آن‌ وادی‌ السلام‌ نجف‌ منتقل‌ می‌شود. این‌ مطلب‌ درست‌ است‌ ولی‌ اینکه‌ آن‌سرزمین‌ عالم‌ برزخ‌ نامیده‌ می‌شود صحیح‌ نیست‌ چون‌ همانطور که‌ ذکر شد عالم‌ برزخ‌ یک‌ معنای‌ کلی‌ دارد.

يکشنبه 11/2/1390 - 6:12 - 0 تشکر 313519

به نام خدا
سلام
توضیحات خوبی بود اما یک سوال
گفتید برزخ ورود وخروجی نداره
میشه بیشتر توضیح بدید .....ما در دنیای مادی ورود وخروج داریم یعنی تغییراز یک حالت به حالت دیگری
واما درجسم مثالی یا برزخی چنین چیزی نیست
بدن ادمی از جسم وروح تشکیل شده ،وجسم مربوط به دنیای مادی وروح مربوط به دنیای برزخی ماست
ایا درحال حاضر جسم ما خالی از روحی ،ووقتی مردیم روح حیات پیدا میکنه ؟؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 11/2/1390 - 8:9 - 0 تشکر 313528

سلام

گلی جان من بگم؟...البته جناب صدرا هم تكمیل یا تصحیح كنن

الان ما كه در عالم دنیا قرار داریم به نوعی در برزخ هم هستیم..یعنی این عالمها مثل پوسته های پیازند كه یكی در دیگری هست..ما در عین اینكه در دنیای مادی هستیم در برزخ هم هستیم واسه همینه كه می فرمایند برزخ ورود و خروج نداره....و در عین اینكه در این دو عالم هستیم در عالم عقل هم هستیم...(ترتیب عوالم یادم نیست) ولی اگه پوسته ی پیاز رو در نظر بگیری كوچكترین و مركزی ترینش دنیای پست تره...و همین طور وسعت پیدا میكنه...

اینی كه میگیم هر عملی انجام میدیم در برزخ صورتی داره هم اكنون صورتش داره شكل میگیره....همین الان همین پاسخ من به سوال شما برطبق نیتی كه دارم شكل و صورتی داره

اینی هم كه میمیریم چون جسم مادی برای ما حجاب بوده و مانع دیدن عالم برزخ میشده، چون با مرگ تعلق به جسم از بین میره حجاب میره كنار....

بخاطر همین بوده كه علما و بزرگان میتونن اعمال ما و صورت حقیقی ما رو ببینن...چون ما هم اكنون تو برزخ هم هستیم...و اون ها بهش اشراف دارن میتونن ببینن صورت اعمال مارو....

جناب صدرا خوش حال میشم نظارت كنید.

درپناه حق

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 11/2/1390 - 10:43 - 0 تشکر 313562

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;313528]سلام

گلی جان من بگم؟...البته جناب صدرا هم تكمیل یا تصحیح كنن

الان ما كه در عالم دنیا قرار داریم به نوعی در برزخ هم هستیم..یعنی این عالمها مثل پوسته های پیازند كه یكی در دیگری هست..ما در عین اینكه در دنیای مادی هستیم در برزخ هم هستیم واسه همینه كه می فرمایند برزخ ورود و خروج نداره....و در عین اینكه در این دو عالم هستیم در عالم عقل هم هستیم...(ترتیب عوالم یادم نیست) ولی اگه پوسته ی پیاز رو در نظر بگیری كوچكترین و مركزی ترینش دنیای پست تره...و همین طور وسعت پیدا میكنه...

اینی كه میگیم هر عملی انجام میدیم در برزخ صورتی داره هم اكنون صورتش داره شكل میگیره....همین الان همین پاسخ من به سوال شما برطبق نیتی كه دارم شكل و صورتی داره

اینی هم كه میمیریم چون جسم مادی برای ما حجاب بوده و مانع دیدن عالم برزخ میشده، چون با مرگ تعلق به جسم از بین میره حجاب میره كنار....

بخاطر همین بوده كه علما و بزرگان میتونن اعمال ما و صورت حقیقی ما رو ببینن...چون ما هم اكنون تو برزخ هم هستیم...و اون ها بهش اشراف دارن میتونن ببینن صورت اعمال مارو....

جناب صدرا خوش حال میشم نظارت كنید.

درپناه حق

بسم الله

با سلام

آفرین به شما

دقیقا به مطلب اشاره کردید

مؤید سخن شما آیه 54 سوره عنکبوت می باشد

« أن جهنم لمحیطة بالکافرین »

یعنی الان جهنم به کفار احاطه داره ولی آنها به علت وجود حجاب نمی تونن مشاهده کنن

البته آیات فراوان دیگه ای هم هست که همین مطلب شما و غیر مادی بودن بهشت و جهنم رو تأیید می کنند

باز هم متشکرم از مطلب خوبتون

دوشنبه 12/2/1390 - 10:5 - 0 تشکر 313831

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;313528]سلام

گلی جان من بگم؟...البته جناب صدرا هم تكمیل یا تصحیح كنن

الان ما كه در عالم دنیا قرار داریم به نوعی در برزخ هم هستیم..یعنی این عالمها مثل پوسته های پیازند كه یكی در دیگری هست..ما در عین اینكه در دنیای مادی هستیم در برزخ هم هستیم واسه همینه كه می فرمایند برزخ ورود و خروج نداره....و در عین اینكه در این دو عالم هستیم در عالم عقل هم هستیم...(ترتیب عوالم یادم نیست) ولی اگه پوسته ی پیاز رو در نظر بگیری كوچكترین و مركزی ترینش دنیای پست تره...و همین طور وسعت پیدا میكنه...

اینی كه میگیم هر عملی انجام میدیم در برزخ صورتی داره هم اكنون صورتش داره شكل میگیره....همین الان همین پاسخ من به سوال شما برطبق نیتی كه دارم شكل و صورتی داره

اینی هم كه میمیریم چون جسم مادی برای ما حجاب بوده و مانع دیدن عالم برزخ میشده، چون با مرگ تعلق به جسم از بین میره حجاب میره كنار....

بخاطر همین بوده كه علما و بزرگان میتونن اعمال ما و صورت حقیقی ما رو ببینن...چون ما هم اكنون تو برزخ هم هستیم...و اون ها بهش اشراف دارن میتونن ببینن صورت اعمال مارو....

جناب صدرا خوش حال میشم نظارت كنید.

درپناه حق

به نام خداسلامممنونم از توضیحات خوب دهکده وصدرا گرامیتشبیه جالبی بود پیاز ولایه های ان درسته همه عوالم مثل حجاب میمونه وهربار که حجابی برداشته میشه دید اگاهی ما به محیط اطرافمون بیشتر میشهدر ایه 8و9 سوره یس به دو نوع حجاب اشاره میکند اولی تشبیه کرده به غل وزنجیر که صاحبش را مقمح میکند واجازه نمیدهد سربلند کند وخود را نگاه کند .دومی تشبیه میکند به سدی که اطراف ادمی کشیده شده واجازه نمیدهد اطرافش را بخوبی ببیند روح ادمی اگر در دنیا خوب تقویت بشه میتونه به عالم ملکوت راه پیدا کنه....روح هرچقدر پاکتر باشه به خدا هم نزدیکترهوهرچقدر ما عملمون بسوی بدی سوق پیدا کنه به همان اندازه اطرافمون سدهایی ایجاد میکنیم که از دیدن خیلی از حقایق باز داشته میشیموقتیکه مرگ بسراغ ادمی میاد این پرده ها کنار میرن وانسانها به حقایقی دست پیدا میکنند، که اگر در دنیا به ان رسیده بودند در برزخ افسوس نمیخوردند .عالم برزخ عالمی بین دنیا واخرته وقتی ادمی در برزخ قرار گرفت بطور کلی ارتباطش با دنیا قطع نمیشهمیتونه بنا بر مرتبه اش از حال خانوده اش اگاهی پیدا کنهاهل دنیا میتونند برای میت خیرات کنند وقتی قیامت بپا میشه طبق ایه 19 سوره نبا وفتحت السماءفکانت ابوابادرهای اسمان گشوده میشود منظور این است انسانها به عالم فرشتگان راه مییابند ودرهای عالم غیب به عالم شهود گشوده میشودحجابها کنار میرود .ودر قیامت هست که ارتباط روح با دنیا بطور کامل قطع میشود . پس شرط اصلی رستگاری ایمان بغیب است که در ایه 3سوره بقره قبل از هرچیز به ان اشاره میکند یومنون بالغیب باتشکر از همگی راستی اساتید محترم اگر مطالبم ایرادی داشت بیان کنید .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 20/3/1390 - 12:8 - 0 تشکر 329424

بسم الله با سلام خب اولا اينکه اولين و کمترين مرتبه روح ، مرتبه مثال يا همان عالم برزخه فلذا اينگونه نيست که بعد مرگ وارد اين مرحله شود. اينکه گفته بشه وارد عالم مثال شديم شايد درست نباشه چونکه عالم مثال و برزخ مادي نيست تا ورود و خروج داشته باشه، مرود و خروج نسبت هستند و نسبت ها از عوارضند و عوارض نياز به محل و ماده دارند فلذا در عالم مثال نسبتي وجود ندارد تا گفته شود ورود يا خروج نکته بعدي اينکه در قيامت روح به بدن مادي بازگشت ندارد زيرا اولا اعاده معدوم محال است ثانيا قيامت در ظرف مادي واقع نمي شود ثالثا اين امر مستلزم بازگشت فعل به قوه است پس هم عالم برزخ مجرد است و هم قيامت بر خلاف دنيا در ضمن اين سه عالم در طول هم هستند يعني اگه از پايين نگاه کنيم اول عالم ماده است دوم مثال و سوم عقل و بايد هر چه به سمت بالا تر مي رويم به حق تعالي شبيه تر باشيم در خصوصيات و تجرد. با تشکر از توجهتان [/quote] به نام خدا سلام درمورد اينکه برزخ غيرماديه وورد وخروجي نداره بايد بگم درست گفتيد ودر تاييد حرفتون بايد بگم ايه 22 سوره ق به روشني ميفرمايد با فرا رسيدن مرگ شما پرده ها کنار ميرود وشما با با ديد بهتري ميتونيد حقايق رو ببينيد .  

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.