• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 4407)
پنج شنبه 1/2/1390 - 15:32 -0 تشکر 310254
عالم برزخ چگونه عالمی است

عالم برزخ چگونه عالمی است و در کجا واقع شده است؟

به‌ طور خلاصه‌ لازم‌ به‌ یادآوری‌ است‌ که‌ واژة‌ برزخ‌ در اصل‌ به‌ معنای‌ چیزی‌ است‌ که‌ در میان‌ دو شی‌ء حائل‌می‌شود و سپس‌ به‌ هر چیزی‌ که‌ میان‌ دو امر قرار گیرد برزخ‌ گفته‌ می‌شود و دلیل‌ بروجود چنین‌ جهانی‌ کـه‌ گاهی‌ از آن‌ تعبیربه‌ عالم‌ قبر و یا عالم‌ ارواح‌ می‌شود ـ آیات‌ و روایات‌ است‌ که‌ بعضی‌ به‌ طور صریح‌ و بعضی‌ به‌ طور اشاره‌ دلالت‌ دارد .


ازجمله‌ آیه‌ 169 سورة‌ آل‌ عمران‌ که‌ می‌فرماید: «هرگز گمان‌ نکن‌ کسانی‌ که‌ در راه‌ خدا کشته‌ شده‌اند مردگانند بلکه‌ آنهازنده‌اند و نزد پروردگارشان‌ روزی‌ داده‌ می‌شوند» و نیز آیه‌ 154 سوره‌ بقره‌ و آیه‌ 46 سوره‌ مؤمن‌ و نیز روایات‌ اسلامی‌ از این‌واقعیت‌ خبر می‌دهد که‌ انسان‌ پس‌ از مرگ‌ دارای‌ یک‌ نوع‌ حیات‌ برزخی‌ است‌ و اگر اجازة‌ سخن‌ گفتن‌ داشته‌ باشند سخن‌می‌گویند. مانند حدیثی‌ که‌ از امام‌ سجاد(ع‌) وارد شده‌ که‌ فرمود: «قبر باغی‌ است‌ از باغهای‌ بهشت‌ یا گودالی‌ است‌ ازگودال‌های‌ جهنم‌.» تفسیر نور الثقلین‌ ج‌ 2.

در حدیثی‌ دیگر آمده‌ «البرزخ‌، القبر» عالم‌ برزخ‌ همان‌ عالم‌ قبر است‌ که‌ پاداش‌ و کیفر میان‌ دنیا و آخرت‌ است‌. همین‌ طوردر حدیث‌ دیگر آمده‌ که‌ شخصی‌ از امام‌ صادق‌ سؤال‌ کرد «ما البرزخ‌» برزخ‌ چیست‌ و امام‌ فرمود: «قبر از زمان‌ مرگ‌ تا روزقیامت‌ ادامه‌ دارد.» و نیز حدیث‌ دیگر که‌ مورد سؤال‌ شما هم‌ هست‌ این‌ حدیث‌ است‌ که‌ اصبغ‌ بن‌ نباته‌ می‌گوید:«روزی‌حضرت‌ از کوفه‌ خارج‌ شد و به‌ سرزمین‌ غربی‌ نجف‌ آمد که‌ در آن‌جا قبرستانی‌ است‌ و از آن‌ گذشت‌. دیدیم‌ که‌ امام‌ علی‌ (ع‌)روی‌ زمین‌ دراز کشید قنبر گفت‌: یا علی‌ اجازه‌ نمی‌دهی‌ عبایم‌ را زیر پای‌ شما پهن‌ کنم‌ حضرت‌ فرمود: نه‌ اینجا سرزمینی‌است‌ که‌ خاک‌های‌ مؤمنان‌ در آن‌ قرار دارد و این‌ کار تو مزاحمتی‌ برای‌ آنها است‌ اصبغ‌ می‌گوید: سؤال‌ کردم‌ مزاحمت‌ آنهاچه‌ معنی‌ دارد؟ امام‌ فرمود: ای‌ اصبغ‌ اگر پرده‌ از مقابل‌ چشم‌ شما برداشته‌ شود ارواح‌ مؤمنان‌ را می‌بینی‌ که‌ در اینجا حلقه‌حلقه‌ نشسته‌اند و یکدیگر را ملاقات‌ می‌کنند و سخن‌ می‌گویند. اینجا جایگاه‌ مؤمنان‌ است‌ و در وادی‌ برهوت‌ ارواح‌ کافران‌قرار دارد.»

بنابر این‌ از آیات‌ و روایات‌ فوق‌ چنین‌ استفاده‌ می‌شود به‌ طور کلی‌ عالم‌ برزخ‌ همان‌ قبر است‌ که‌ بین‌ دنیا و آخرت‌ قرار گرفته‌که‌ روح‌ انسان‌ پس‌ از خارج‌ شدن‌ از بدن‌ جسمانی‌ و پایان‌ زندگی‌ دنیا در اجساد لطیفی‌ قرار می‌گیرد که‌ به‌ آن‌ قالب‌ مثالی‌ یابدن‌ مثالی‌ می‌گویند که‌ نه‌ به‌ کلی‌ مجرد از ماده‌ است‌ و نه‌ مادی‌ محض‌ که‌ تا قیامت‌ دوباره‌ به‌ فرمان‌ خدا به‌ بدن‌های‌ نخستین‌بر می‌گردد. تفسیر نمونه‌ جلد 14.

و همان‌ طور که‌ در سؤال‌ شما آمده‌ سرزمینی‌ است‌ در کنار نجف‌ بنام‌ غری‌ که‌ از یک‌ موقعیت‌ خاصی‌ برخوردار است‌ که‌پیامبران‌ گذشته‌ در آن‌جا مسکن‌ گزیدند. حضرت‌ امیر وقتی‌ به‌ آنجا رسید دعا کرد و فرمود: خداوندا این‌ سرزمین‌ را قبر من‌قرار بده‌ چرا که‌ عذاب‌ قبر ندارد و سؤال‌ نکیر و منکر و حساب‌ ندارد و آن‌جا وادی‌ السلام‌ است‌. وقتی‌ مؤمنین‌ از دنیامی‌روند از شرق‌ و غرب‌ عالم‌ روحشان‌ به‌ آن‌ وادی‌ السلام‌ نجف‌ منتقل‌ می‌شود. این‌ مطلب‌ درست‌ است‌ ولی‌ اینکه‌ آن‌سرزمین‌ عالم‌ برزخ‌ نامیده‌ می‌شود صحیح‌ نیست‌ چون‌ همانطور که‌ ذکر شد عالم‌ برزخ‌ یک‌ معنای‌ کلی‌ دارد.

سه شنبه 6/2/1390 - 22:15 - 0 تشکر 312106

goolha گفته است :
[quote=goolha;394803;311583]به نام خدا
سلام
انسان مركب از جسم و روح است.
با مرگ، جسم مادى او را در قبر مى نهند و در این دنیا باقى مى ماند و روح او به عالم برزخ وارد مى شود.
روح انسان پس از جدا شدن از جسد خاكى در عالم برزخ در جسم هاى لطیفى قرار مى گیرند كه بسیارى از عوارض ماده را ندارند و چون از هر نظر شبیه این جسم است،
بر آن «قالب مثالى» و یا «بدن مثالى» مى گویند; یعنى بدنى شبیه همین بدن، امّا نه به كلى مجرد است و نه مادى محض. همانند هنگامى كه انسان خواب مى بیند; جسم او در بستر آرمیده است، ولى خواب دیدن او با جسم است كه آن جسم مثالى است.
هنگام وقوع قیامت، خداوند روح را به بدن هاى دنیوى بر مى گرداند، لذا قرآن كریم مى فرماید: پس از دمیده شدن صور دوم، مردم گروه گروه از قبرها بیرون مى آیند و به صحراى قیامت وارد مى شوند.سوره نبا
بنابراین نه عالم برزخ فقط روحانى است و نه جهان قیامت، بلكه هر دو روحانى و جسمانى هستند ولیكن جسم عالم برزخ با جسم عالم قیامت تفاوت دارد.

بسم الله

با سلام

خیلی متشکرم از خانم گلها بخاطر پاسخشون

در بحث های اعتقادی ما دو منبع داریم

یکی عقل

و دیگری نقل ( با بیش از چهاره شرط البته)

می شه لطف کنید و بفرمایید این مطالب رو از چه منبعی اخذ نمودید؟؟

چهارشنبه 7/2/1390 - 6:50 - 0 تشکر 312164

sadra2554 گفته است :

بسم الله

با سلام

خیلی متشکرم از خانم گلها بخاطر پاسخشون

در بحث های اعتقادی ما دو منبع داریم

یکی عقل

و دیگری نقل ( با بیش از چهاره شرط البته)

می شه لطف کنید و بفرمایید این مطالب رو از چه منبعی اخذ نمودید؟؟

goolha گفته است :
[quote=sadra2554;391884;312106]

[quote=goolha;394803;311583]به نام خدا
سلام
انسان مركب از جسم و روح است.
با مرگ، جسم مادى او را در قبر مى نهند و در این دنیا باقى مى ماند و روح او به عالم برزخ وارد مى شود.
روح انسان پس از جدا شدن از جسد خاكى در عالم برزخ در جسم هاى لطیفى قرار مى گیرند كه بسیارى از عوارض ماده را ندارند و چون از هر نظر شبیه این جسم است،
بر آن «قالب مثالى» و یا «بدن مثالى» مى گویند; یعنى بدنى شبیه همین بدن، امّا نه به كلى مجرد است و نه مادى محض. همانند هنگامى كه انسان خواب مى بیند; جسم او در بستر آرمیده است، ولى خواب دیدن او با جسم است كه آن جسم مثالى است.
هنگام وقوع قیامت، خداوند روح را به بدن هاى دنیوى بر مى گرداند، لذا قرآن كریم مى فرماید: پس از دمیده شدن صور دوم، مردم گروه گروه از قبرها بیرون مى آیند و به صحراى قیامت وارد مى شوند.سوره نبا
بنابراین نه عالم برزخ فقط روحانى است و نه جهان قیامت، بلكه هر دو روحانى و جسمانى هستند ولیكن جسم عالم برزخ با جسم عالم قیامت تفاوت دارد.

به نام خدا

سلام

میشه بفرمایید ایراد مطالب چیست؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 7/2/1390 - 10:15 - 0 تشکر 312215


به نام خدا
سلام
درباره این مطلب که نقد کردید فکرکنم اشتباه اینبوده که گفتم برزخ هم جسمانی وهم روحانی است
درصورتیکه برزخ به معنی بین دوچیز است پس درست این است که گفته شود برزخ چیزی بین جسمانی وروحانی است .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 7/2/1390 - 10:41 - 0 تشکر 312255

سلام

من یه چی بگم گلی جان؟

برزخ جسمانی نیست كه هست؟....چون فراتر از عالم ماده ی ماست دیگه...اونجا جسمی كه ازش نام میبریم از جنش همون عالمه...یعنی اصلا اسم جسم هم واسش اشتباه باید باشه...همون تمثیل و صورت اعماله....

نمیدونم...عقل ناقصم اینو میگه:)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 7/2/1390 - 12:43 - 0 تشکر 312292

goolha گفته است :
[quote=goolha;394803;312215]
به نام خدا
سلام
درباره این مطلب که نقد کردید فکرکنم اشتباه اینبوده که گفتم برزخ هم جسمانی وهم روحانی است
درصورتیکه برزخ به معنی بین دوچیز است پس درست این است که گفته شود برزخ چیزی بین جسمانی وروحانی است .

بسم الله

با سلام

خب برزخ به معنای حائل بین دو چیز هست اما حالئل بین دنیا و قیامت

نه بین جسم و روح

در تعریف جسم گفته شده که جوهری است که دارای ابعاد سه گانه طول و عرض و عمق هست و این جوهر در عالم مثال هم وجود داره. برزخ ماده نداره اما جسم داره

توجه داشته باشید که تعریف ماده و جسم غیر از هم می باشد

بین ماده فیزیکی و ماده فلسفی هم فرق است

چهارشنبه 7/2/1390 - 12:45 - 0 تشکر 312294

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;312255]سلام

من یه چی بگم گلی جان؟

برزخ جسمانی نیست كه هست؟....چون فراتر از عالم ماده ی ماست دیگه...اونجا جسمی كه ازش نام میبریم از جنش همون عالمه...یعنی اصلا اسم جسم هم واسش اشتباه باید باشه...همون تمثیل و صورت اعماله....

نمیدونم...عقل ناقصم اینو میگه:)

با سلام

خب برزخ جسم داره ولی فرقش با جسم این دنیا اینه که محدودیت های جسم مادی رو نداره

جسم این دنیا به ماده تعلق داره

جسم برزخی و مثالی به ماده تعلق نداره

و بخاطر همین هم محدودیت های مادی رو نداره بلکه کامل تر از جسم مادی است

چهارشنبه 7/2/1390 - 15:9 - 0 تشکر 312393

MICRO گفته است :
به نام خدا

با تشکر از میثم عزیز بابت مطالب زیباشون، به نوبه خود از ایشان تشکر می کنم

اما

[quote=MICRO;115326;310295]سلام
عالم برزخ مثل خواب است كه روح بر بدن تسلطی ندارد
یا علی

با سلام وعرض ادب خدمت دوست کم پیدا

خوبی MICRO جان

انشاءالله که همیشه شاد باشی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله در کتاب اعتقاد ما پیرامون عالم برزخ تعابیر زیبایی دارند

در میان این جهان و سرای آخرت، جهان سومی به نام «برزخ » است که ارواح همه انسانها پس از مرگ تا روز قیامت در آن قرار می گیرند.

«و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون، و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخی است تا روز قیامت » . (1)

البته از جزئیات آن جهان نیز آگاهی زیادی نداریم و نمی توانیم داشته باشیم، این قدر می دانیم که ارواح نیکان و صالحانی که در درجات بالا قرار دارند (مانند ارواح شهدا) در آن جهان، متنعم به نعمتهای فراوانی هستند: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون، هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه آنها زنده اند و در پیشگاه پروردگارشان متنعمند» . (2)

و نیز ارواح ظالمان و طاغوتها و حامیان آنها در آن جهان معذبند، همان گونه که قرآن درباره فرعون و آل فرعون می گوید: «النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب، عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است که هر صبح و شام بر آن عرضه می شوند، و روزی که قیامت بر پا شود (می فرماید) آل فرعون را داخل سخت ترین عذابها کنید!» (3)

ولی گروه سومی که گناهان کمتری دارند نه جزء این دسته اند و نه جزء آن دسته، و مشمول هیچ کدام از عذاب و کیفر نیستند، گویی در جهان برزخ در حالتی شبیه به خواب فرو می روند و در رستاخیز بیدار می شوند! «و یوم تقوم الساعة یقسم المجرمون ما لبثوا غیر ساعة...و قال الذین اوتوا العلم و الایمان لقد لبثتم فی کتاب الله الی یوم البعث فهذا یوم البعث و لکنکم کنتم لا تعلمون، و روزی که قیامت بر پا شود گنهکاران قسم یاد می کنند که جز ساعتی در عالم برزخ درنگ نکردند... اما کسانی که علم و ایمان به آنها داده شده (خطاب به مجرمان) می گویند:شما به فرمان خدا تا روز قیامت (در عالم برزخ) قرار داشتید، و اکنون روز رستاخیز است ولی شما نمی دانستید!» (4).

در روایات اسلامی نیز از پیغمبر اکرم (ص) آمده است که فرمود: «القبر روضة من ریاض الجنة او حفرة من حفر النیران، قبر یا باغی است از باغهای بهشت، یا حفره ای از حفره های دوزخ » . (5)

پی نوشتها:

1- سوره مؤمنون، آیه 100.

2- سوره آل عمران، آیه 169.

3- سوره مؤمن، آیه 46.

4- سوره روم، آیه 56.

5- صحیح ترمذی، جلد 4، کتاب صفة القیامة، باب 26، حدیث 2460، در منابع شیعه این حدیث گاه از امیر مؤمنان علی (ع) و گاه از امام علی بن الحسین (ع) نقل شده است (بحار الانوار، جلد 6، صفحه 214 و 218) .

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 9/2/1390 - 9:38 - 0 تشکر 312897

ابوبصیر می گوید:

امام صادق(ع) فرمود: کودکان شیعیان ما را [در عالم برزخ] فاطمه زهرا(س) تربیت می کند و در روز قیامت به پدرانشان تحویل می دهد.

منبع

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 10/2/1390 - 20:11 - 0 تشکر 313456

goolha گفته است :

به نام خدا

سلام

میشه بفرمایید ایراد مطالب چیست؟

sadra2554 گفته است :

بسم الله

با سلام

خیلی متشکرم از خانم گلها بخاطر پاسخشون

در بحث های اعتقادی ما دو منبع داریم

یکی عقل

و دیگری نقل ( با بیش از چهاره شرط البته)

می شه لطف کنید و بفرمایید این مطالب رو از چه منبعی اخذ نمودید؟؟

goolha گفته است :
[quote=goolha;394803;312164][quote=sadra2554;391884;312106]

[quote=goolha;394803;311583]به نام خدا
سلام
انسان مركب از جسم و روح است.
با مرگ، جسم مادى او را در قبر مى نهند و در این دنیا باقى مى ماند و روح او به عالم برزخ وارد مى شود.
روح انسان پس از جدا شدن از جسد خاكى در عالم برزخ در جسم هاى لطیفى قرار مى گیرند كه بسیارى از عوارض ماده را ندارند و چون از هر نظر شبیه این جسم است،
بر آن «قالب مثالى» و یا «بدن مثالى» مى گویند; یعنى بدنى شبیه همین بدن، امّا نه به كلى مجرد است و نه مادى محض. همانند هنگامى كه انسان خواب مى بیند; جسم او در بستر آرمیده است، ولى خواب دیدن او با جسم است كه آن جسم مثالى است.
هنگام وقوع قیامت، خداوند روح را به بدن هاى دنیوى بر مى گرداند، لذا قرآن كریم مى فرماید: پس از دمیده شدن صور دوم، مردم گروه گروه از قبرها بیرون مى آیند و به صحراى قیامت وارد مى شوند.سوره نبا
بنابراین نه عالم برزخ فقط روحانى است و نه جهان قیامت، بلكه هر دو روحانى و جسمانى هستند ولیكن جسم عالم برزخ با جسم عالم قیامت تفاوت دارد.

بسم الله

با سلام

خب اولا اینکه اولین و کمترین مرتبه روح ، مرتبه مثال یا همان عالم برزخه فلذا اینگونه نیست که بعد مرگ وارد این مرحله شود.

اینکه گفته بشه وارد عالم مثال شدیم شاید درست نباشه چونکه عالم مثال و برزخ مادی نیست تا ورود و خروج داشته باشه، مرود و خروج نسبت هستند و نسبت ها از عوارضند و عوارض نیاز به محل و ماده دارند فلذا در عالم مثال نسبتی وجود ندارد تا گفته شود ورود یا خروج

نکته بعدی اینکه در قیامت روح به بدن مادی بازگشت ندارد زیرا اولا اعاده معدوم محال است ثانیا قیامت در ظرف مادی واقع نمی شود ثالثا این امر مستلزم بازگشت فعل به قوه است

پس هم عالم برزخ مجرد است و هم قیامت بر خلاف دنیا

در ضمن این سه عالم در طول هم هستند یعنی اگه از پایین نگاه کنیم اول عالم ماده است دوم مثال و سوم عقل

و باید هر چه به سمت بالا تر می رویم به حق تعالی شبیه تر باشیم در خصوصیات و تجرد.

با تشکر از توجهتان

شنبه 10/2/1390 - 23:19 - 0 تشکر 313508

به نام خدا
سلام
توضیحات خیلی خوبی بود
تشکر

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.