• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 3263)
سه شنبه 30/1/1390 - 15:33 -0 تشکر 309507
*مسجد مقدس جمکران*

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به همگی
 
نمیدونم تا به حال جمکران رفتی؟

 
رفتی نماز امام زمان(ع) بخونی؟
 
 
باز هم دوست داری بری؟
 
 
از این مسجد چی میدونی؟
 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 31/1/1390 - 21:3 - 0 تشکر 310035

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;309949]سلام

بابا دیگه تابلوإ كه....یعنی این ملعونین از هرچیزی میخوان شبهه بسازن؟.....بیراه نمیگن بعضی هاشون آیكیوشون زیر صفره...نه؟

سلام دهکده عزیز

بله ...و خوب هم بلدن چیکار کنن... حتی یک نفر هم به راهشون بره... کلی خوشحال میشن

برعکس من فکر میکنم آیکیوشون در اینگونه موارد بالاس...متاسفانه

باید خیلی هوشیار باشیم

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 2/2/1390 - 21:49 - 0 تشکر 310820

بنام خدای بزرگم
سلام علیکم جمیعا"
شیخ فاضل، حسن بن محمّد بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق،
در كتاب تاریخ قم از كتابِ مونس الحزین فی معرفه الحقّ و الیقین
ـ از تألیفات شیخ صدوق ـ
بنای مسجد جمكران را به این عبارت نقل كرده است:

شیخ عفیف صالح حسن بن مُثله‌ی جمكرانی می‌گوید:
شب سه‌شنبه، هفدهم ماه مبارك رمضان 393 هجری،
در سرایِ خود خفته بودم كه جماعتی به درِ سرای من آمدند.
نصفی از شب گذشته بود.
مرا بیدار كردند و گفتند:
«برخیز و امر امام محمّد مهدی صاحب الزّمان، صلوات الله علیه، را اجابت كن كه ترا می‌خواند.»

حسن بن مثله می‌گوید: «من، برخاستم و آماده شدم».
چون به درِ سرای رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم.
سلام كردم.
جواب دادند و خوشامد گفتند
و مرا به آن جایگاه كه اكنون مسجد (جمكران) است، آوردند.»
چون نیك نگاه كردم،
دیدم تختی نهاده و فرشی نیكو بر آن تخت گسترده و بالش‌های نیكو نهاده
و جوانی سی‌ساله، بر روی تخت، بر چهار بالش، تكیه كرده،
پیرمردی در مقابل او نشسته، كتابی در دست گرفته، بر آن جوان می‌خواند. 
ادامه دارد....

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 6/2/1390 - 14:48 - 0 تشکر 311916

بنام خدای عزیزم
سلام
بیش از شصت مرد كه برخی جامه‌ی سفید و برخی جامه‌ی سبز بر تن داشتند،
بر گرد او روی زمین نماز می‌خواندند.
آن پیرمرد كه حضرت خضر ـ علیه السّلام ـ بود، مرا نشاند
و حضرت امام ـ علیه السّلام ـ مرا به نام خود خواند و فرمود:
«برو به حسن بن مسلم بگو:
«تو، چند سال است كه این زمین را عمارت می‌كنی و ما خراب می‌كنیم.
پنج سال زراعت كردی و امسال دیگر باره شروع كردی، ‌عمارت می‌كنی.
رخصت نیست كه تو دیگر در این زمین زراعت كنی،‌
باید هر چه از این زمین منفعت برده‌ای،
برگردانی تا رد این موضع مسجد بنا كنند.» 
ادامه دارد....

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 6/2/1390 - 17:7 - 0 تشکر 312001

سلام

طیبه جان منتظر ادامه اش هستم..خوبه...قبلاها ماجراشو خونده بودم...تجدید شدم واسم:)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 7/2/1390 - 18:21 - 0 تشکر 312478

hamedjonami گفته است :
[quote=hamedjonami;232940;309662]به نام خدا - سلام .
من چاهی که توش نامه می ندازن تا به امام زمان برسه رو قبول ندارم . مگه نمی شه مستقیم با امام صحبت کرد که باید نامه بندازیم . بعدشم مگه امام ته چاه گیر کردن ؟!
ازتون عذر خواهی می کنم که تو بحثتون افتادم ولی اینا تو دلم بود گفتم بگم تا سبک شم :D
وقت چک ندارم . ولی امیدوارم این دفعه غلط نداشته باشم :!D

حامد عزیزم علیکم السلام ورحمة الله

حامد جان به این می گن عریضه نویسی

اغلب لغت شناسان عریضه را به عرض حال و درخواست نامه معنی می‌کنند

در اصطلاح، عریضه نویسی یکی از شیوه‌های خاص توسل که در طول تاریخ، در فرهنگ اسلامی همواره مورد توجه بوده است.
توضیح آن که گاهی افراد جامعه با یک سلسله نیاز و گرفتاری‌ها مواجه می‌شوند که برحسب ظاهر امکان برطرف نمودن آنها از طریق اسباب عادی میسر نیست، یا حداقل بسیار مشکل است؛ در چنین مواردی به جای ناامید شدن و زانوی غم در بغل گرفتن، از ناحیه پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) توصیه شده است که از اموری نظیر دعا و توسل که در جای خود ثابت شده است، که هر یک از آنها اگر مؤثرتر از اسباب و علل عادی نباشند کمتر از آنها نیستند؛ کمک گرفته شود. آن‌گاه برای خود توسل، شیوه‌های مختلفی بیان شده است که از جملة آنها نوشتن عریضه است.

توجیه عقلی و ادلة نقلی عریضه نویسى

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 7/2/1390 - 18:30 - 0 تشکر 312481

hamedjonami گفته است :
[quote=hamedjonami;232940;309662]به نام خدا - سلام .
من با تعداد مناره ها مشکل دارم خیلی شلوغ کردن و به نظرم این همه مناره هم نیاز نیست . 
ازتون عذر خواهی می کنم که تو بحثتون افتادم ولی اینا تو دلم بود گفتم بگم تا سبک شم :D
:!D

در مورد مناره هم عرض کنم خدمتتون:

تاریخ الحاق مناره به مسجد

بعضى در این مورد گفته‏اند: «مبتكر منار (یا گلدسته) در مساجد اسلامى «قتیبة بن مسلم‏» ، فرمانفرماى خراسان و عراق عجم از طرف «ولید بن عبدالملك‏» است، تا آن موقع مساجد گلدسته نداشت و مؤذن، یا در صحن مسجد و یا در بام مسجد مى‏ایستاد و اذان مى‏گفت . «قتیبة بن مسلم‏» اولین مرتبه در سال 86ه ق در خراسان در مسجد، منار ساخت تا مؤذن بر بالاى منار اذان بگوید و صدایش به گوش تمام مردم شهر برسد» (13) .

اما آنچه از شواهد تاریخى و روائى به دست مى‏آید، خلاف این معنا است .

سمهودى و بلاذرى معتقدند اولین مناره در سال 44 یا 45 توسط «زیاد بن ابیه‏» براى مسجد جامع بصره ساخته شد (14) .

عده‏اى دیگر پا را از این فراتر نهاده گفته‏اند: در زمان رسول اكرم صلى الله علیه و آله مناره وجود داشته است و بلال در آن اذان مى‏گفته است .

سمهودى مى‏گوید: «در خانه عبدالله بن عمر كه در جانب قبله مسجد رسول اكرم صلى الله علیه و آله قرار داشت، اسطوانه‏اى (ستونى) وجود داشت كه بلال بر آن اذان مى‏گفت‏» (15) .

محمد بن یعقوب كلینى و شیخ طوسى از ابا عبدالله جعفربن محمد علیه السلام نقل مى‏كنند «طول دیوار مسجد رسول خدا به اندازه قامت انسان بود هرگاه وقت نماز داخل مى‏شد، رسول خدا به بلال مى‏فرمود: اى بلال بالاى دیوار برو و با صداى بلند اذان بگو ...» (16) .

باز «شیخ طوسى‏» نقل مى‏كند ابا الحسن موسى بن جعفر علیه السلام كه از «استحباب اذان بر مناره سؤال شد، جواب داد: همانا براى رسول اكرم صلى الله علیه و آله بر روى زمین اذان مى‏گفتند و در آن زمان مناره‏اى نبود» (17) .

همچنین مجلسى نقل مى‏كند: «مسجد رسول خدا صلى الله علیه و آله مناره نداشت و بلال بر زمین اذان مى‏گفت ...» (18) .

ابن هشام هم از افراد قبیله «بنى‏نجار» نقل مى‏كند كه خانه ما جزء بلندترین خانه‏هاى اطراف مسجدى بود كه بلال هر صبح براى اذان به بالاى آن اذان مى‏گفت (19) .

بنابر نقل سمهودى تاریخ بناى مناره مساجد درست‏به زمان رسول اكرم صلى الله علیه و آله برمى‏گردد نه زمان بنى‏امیه اما همانطور كه ملاحظه نمودید، بنا به نقل محمد بن یعقوب كلینى و شیخ طوسى در زمان رسول اكرم صلى الله علیه و آله مناره‏اى وجود نداشته است .

در سندیت و اعتبار روایت كلینى و طوسى هیچ جاى شك و شبهه‏اى نیست پس تقدم با قول این دو است . بنابر این در زمان رسول گرامى اسلام مناره‏اى وجود نداشته است .

اما در زمان خلفاى سه‏گانه (ابوبكر، عمر و عثمان) هیچ دلیلى نشانگر این باشد كه مساجد در زمان آنها مناره داشته‏اند، وجود ندارد (20) .

اما شواهدى در دست است كه ثابت مى‏كند مساجد در زمان على علیه السلام داراى مناره بوده‏اند از جمله: «محمد بن بابویه‏» و همچنین «شیخ طوسى‏» نقل مى‏كنند:

«روزى عبور على علیه السلام بر مناره بلندى افتاد، آن حضرت امر به تخریب آن مناره كرد، بعد فرمود: هیچ‏گاه مناره را بیشتر از سطح مسجد بالا نبرید» (21) .

همچنین مرحوم مجلسى از اباعبدالله الحسین علیه السلام نقل كرده: «ما در مسجد نشسته بودیم كه مؤذن به بالاى مناره رفت و همین كه صداى «الله اكبر، الله اكبر» بلند شد، امیرالمؤمنین على علیه السلام شروع به گریه كرد و ما هم از گریه او گریه كردیم ...» (22) .

بنابراین قبل از تاریخ 44 هجرى یعنى زمان خلافت على علیه السلام (حدود سال 35 - 41) مساجد داراى مناره بوده‏اند . پس نمى‏توان «قتیبة بن مسلم‏» و یا «زیاد بن ابیه‏» را مبتكر مناره دانست .


پی نوشت ها:

13) امام حسین و ایران، كورت فریشلر، ترجمه ذبیح‏الله منصورى، سازمان انتشارات جاویدان، چاپ هفتم 1369ش، ص 547 . 

14) نورالدین على بن احمد سمهودى، وفاءالوفاء باخبار دارالمصطفى، مطبعة السعادة بمصر، چاپ اول، 1373، تحقیق عبدالحمید، ج‏2، ص 530 - بلاذرى، فتوح‏البلدان، دارالكتب العلمیة، بیروت، لبنان، 1398ه ق، ص 343 .

15) نورالدین على بن احمد سمهودى، وفاءالوفاء باخبار دارالمصطفى، ج‏2، مطبعة‏السعادة بمصر، چاپ اول 1373ه تحقیق و تحشیه محمد محیى الدین عبدالحمید، ص 530 .

16) فروع كافى، دارالكتب الاسلامیة، چاپ 1350ش، ج‏2، ص 12، باب 18، ص 307، ح 31، - تهذیب‏الاحكام، دارالكتب الاسلامیة، چاپ دوم 1378، مكتبة‏الصدوق، چاپ اول 1376ش . ج‏2، ص 63، ح 206 .

17) تهذیب‏الاحكام، مكتبة‏الصدوق، چاپ اول، تهران 1376ش . ، ج‏2، ص 307 .

18) بحارالانوار، دارالكتب الاسلامیة، تهران، ج‏16، ص 111، باب 6، ح 41 .

19) ابى محمد عبدالملك بن هشام معافرى، السیرة‏النبویة، ج‏2، مكتبة‏الكلیات الازهریة بمصر، طبع جدید، به تصحیح و تعلیقه طه عبدالرؤوف سعد، ص 112 .

20) نورالدین على بن احمد سمهودى، وفاءالوفاء باخبار دارالمصطفى، ج‏2، ص مطبعة‏السعادة بمصر، چاپ اول 1373، به تحقیق عبدالحمید، ص 530 .

21) صدوق، محمد بن على بن بابویه، من لا یحضره‏الفقیه، مكتبة‏الصدوق، تهران، ج‏1، ص 239 ح 722، تهذیب‏الاحكام، مكتبة‏الصدوق، تهران، 1376، ج‏3، ص 282، باب 13، ح 710 . «ان علیا مر على منارة طویلة فامر بهدمها ثم قال لا ترفع المنارة الا مع سطح‏المسجد» .

22) بحارالانوار، دارالكتب الاسلامیة، تهران، ج‏84، ص 131، باب 13، ح 24 .


حامد جان این دو منبع هم یادت نره بخون-مطلب گیرت می آد

تحقیقى پیرامون مناره (1) 

تحقیقى پیرامون مناره (2) 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 7/2/1390 - 18:37 - 0 تشکر 312483

hamedjonami گفته است :
[quote=hamedjonami;232940;309662]به نام خدا - سلام .

خواب تو مسجد مکروهه ولی تو اون روزی که ما رفته بودیم همه تو مسجد زیر باد کولر خوابیده بودن . خب بهتر نیست کنار مسجد یه مکان برای استراحت احداث بشه .

ازتون عذر خواهی می کنم که تو بحثتون افتادم ولی اینا تو دلم بود گفتم بگم تا سبک شم :D
:!D

حامد جان کاملا باهات موافقم

ایشالله این مرتبه که بیای جات خالی

دارند جایگاه یا همون استراحتگاه درست می کنن بیا وببین

انشاءالله جمکران ببینمت

التماس دعا 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 7/2/1390 - 23:40 - 0 تشکر 312553

سلام
ولایت گرامی ...ممنون از پاسخگویی جامعتان

ولی فکر کنم منظور ایشون اصل مناره نبود... تعداد رو اشاره کردن
البته منم نمیدونم چنتا مناره اونجا هست؟ و قضیه چیه!

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 8/2/1390 - 5:24 - 0 تشکر 312578

jtayebe گفته است :
[quote=jtayebe;393644;312553]سلام
ولایت گرامی ...ممنون از پاسخگویی جامعتان

ولی فکر کنم منظور ایشون اصل مناره نبود... تعداد رو اشاره کردن
البته منم نمیدونم چنتا مناره اونجا هست؟ و قضیه چیه!

با تشکر از حضرتعالی

وقتی اصل مناره برامون ثابت شد

کم وکیف هم انشاءالله حل میشه

البته مناره هم من خیلی ندیدم شایدم مقصودشون گنبد بوده که اون مهندس ها واهل فن باید بگن

که اگه شکل مهندسی و زیر ساخت  مسجد با گنبد همراه نباشه  احتمالات عمر مسجد از لحاظ بازدهی در بلندمدت

اثر دارد یا ندارد

موفق باشید 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

دوشنبه 12/2/1390 - 9:2 - 0 تشکر 313806

آخ كه چقدر دلم تنگه
اشك رو مهمون چشام كردید
هیچ وقت دفعه آخری رو كه رفتم یادم نمیره،بیش تر از 4-5سال میشه
چقدر خوب بود چقدر به دلم نشست
هیچ وقت فكر نمی كردم كه شاید آخرین بار باشه

 

 آيا در اين دنيا كسي هست بفهمد كه در اين لحظه چه ميكشم؟چه حالي دارم؟
چقدر زنده نبودن خوب است خوب خوب خوب!!!

باختنت بي گناه ترين گناهم بود،يافتنت بهانه دلم و خواستنت نيازم و با تو بودن آرزويم و تو را گم كردن،پيدايش سراب بود.
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.