• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 5774)
چهارشنبه 27/11/1389 - 17:21 -0 تشکر 284990
"ایا رجعت جسمانی است؟

به نام خدا

سلام

رجعت چیست ؟

رجعت در لغت بمعنی بازگشت است ودر اصطلاح بمعنی بازگشت گروهی از مومنان خالص وعده ای از منافقان فاجر پیش از قیامت به این جهان است .

ایا رجعت جسمانی است؟

منتظر پاسخ های شما هستم
.

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 25/12/1389 - 5:59 - 0 تشکر 299214

به نام خدا
چشممون به جمال صدرای عزیز روشن شد
خوش آمدید
پس می خواهید در این مساله صحه بر اختلف العلماء بودن مطلب بگذارید
که جای اندیشه دارد(دقت در مطالب قبل و بعد)
در مورد مطالب امام رحمة الله علیه لطفا آدرس منابع را بگذارید

اعتراف علامه با توجه به بیان مطالب فوق هم مستند کنید

چون اینجا در کتاب شریف المیزان مطلب دیگری بر( مرحبا بناصرنا) بودن ما دارد 

در مورد جزئیات رجعت هر چند ممکن است در این باب کمتر پرداخته شده 


اما در مصادیق و موارد این چنینی الی ماشاءالله روایت داریم

رجوع به اینجا (یک نمونه)

با تشکر از حضرتعالی 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 25/12/1389 - 10:7 - 0 تشکر 299241

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;190629;291502]   

در مورد سخن مرحوم آملی هم که شکال فراوانی به این سخن وارد است ، ایشون در حدیث تبحر دارند ولی در اعتقادات وارد نبودند برای همین هم اینگونه اشتباهات از ایشان بعید نیست.

شیخ حر عاملى

شناخت این عالم بزرگ اینجا 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 25/12/1389 - 17:3 - 0 تشکر 299459

valayat گفته است :
[quote=valayat;190629;299214]

به نام خدا
چشممون به جمال صدرای عزیز روشن شد
خوش آمدید
پس می خواهید در این مساله صحه بر اختلف العلماء بودن مطلب بگذارید
که جای اندیشه دارد(دقت در مطالب قبل و بعد)
در مورد مطالب امام رحمة الله علیه لطفا آدرس منابع را بگذارید

اعتراف علامه با توجه به بیان مطالب فوق هم مستند کنید

چون اینجا در کتاب شریف المیزان مطلب دیگری بر( مرحبا بناصرنا) بودن ما دارد 

در مورد جزئیات رجعت هر چند ممکن است در این باب کمتر پرداخته شده 


اما در مصادیق و موارد این چنینی الی ماشاءالله روایت داریم

رجوع به اینجا (یک نمونه)

با تشکر از حضرتعالی 

سلام جناب ولایت

خسته نباشی برادر

این اختلاف رو فکر کنم به عنوان اولین پست درج شده ام بیان کردم. که در نحوه رجعت اختلاف نظر هست.

در مورد مطالب حضرت امام هم مشکل فقط آدرسه یا در بیانات امام مناقشه دارید؟

این آدرسا تقدیم شما میشه:

تقریرات فلسفه ج‏3 ص: 194 جواب از استدلال اهل تناسخ ..... ص : 192

تقریرات فلسفه ج‏3 ص:197 جواب از استدلال به حشر و رجعت ..... ص : 196

تقریرات فلسفه ج‏3 ص:195

اعتراف علامه را هم در همین کتاب شریف المیزان می تونید در ادامه بحث رجعت مشاهده نمایید. هر چند در بحث های قبلی تقریبا مفصل بیان شد اما چون شمایید چشم.

علامه در تقریر رجعت فرمودند که رجعت از مراتب معاد و قیامت هست 

قیامت و معاد و لوازم و مراتب آن هم یا مثالی هستند و یا عقلی و ماده در آن وجود ندارد. پس در نتیجه اگر فرمایش علامه را در خصوص اینکه رجعت از مراتب قیامت است بپذیریم باید قبول کنیم که رجعت هم غیر مادیست و این نشان دهنده تزلزل رای مرحوم علامه است .

نکته دیگر اینکه پذیرفتن مادی بودن رجعت از سوی علامه به معنای انکار مبانی فکری و فلسفی ایشون می باشد

رجوع کنید به بحث قوه و فعل در کتاب نهایة الحکمة اثر این بزرگوار

چهارشنبه 25/12/1389 - 17:5 - 0 تشکر 299461

valayat گفته است :

   شیخ حر عاملى

شناخت این عالم بزرگ اینجا 

sadra2554 گفته است :
[quote=valayat;190629;299241][quote=sadra2554;190629;291502]   

در مورد سخن مرحوم آملی هم که شکال فراوانی به این سخن وارد است ، ایشون در حدیث تبحر دارند ولی در اعتقادات وارد نبودند برای همین هم اینگونه اشتباهات از ایشان بعید نیست.

با سلام

لطفا مطالب مورد اشاره در مورد شیخ حر آملی رو درج بفرمایید.

بخاطر استفاده از اینترانت دسترسی ها محدود می باشد

پنج شنبه 26/12/1389 - 9:12 - 0 تشکر 299596

به نام خدا
سلام
باتشکر از مدیران معارف
پیشاپیش عید مبارک

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 26/12/1389 - 10:50 - 0 تشکر 299654

به نام خدا

با تشکر از صدرای گرامی بابت جواب 

و سرکار گلهای گرامی جهت تبریک، متقابلا خدمت حضرتعالی و خانواده محترم این عید باستانی را تبریک می گم

وبابت پی گیری بحث متشکرم

صدرا جان ، برادر به زودی منابع را می بینم

اما در مورد لینک مرحوم شیخ حر عاملی

اینجا

این مبحث را با اجازه سرکار گلهای گرامی  

در سایت مرکز ملی به اشتراک گذاشتم

تا الان مبحث بر جسمانی بودن امر پیش رفته است

جوابها که بر پخته بودن  و وزانت صاحبانش است در ادامه می آورم.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 26/12/1389 - 10:51 - 0 تشکر 299655

کاربری حامد
سلام
روایات رجعت بسیار است تا جایی که از عقاید حتمی شیعه محسوب می شود اما بحث در جسمانی بودن آن مرتبط و مشابه بحث معاد است .
به نظر بنده مساله رجعت هرچند در ادامه زمانی حیات دنیوی است اما مربوط به اشخاص نیست بلکه مربوط به نوع بشر و بازگشت مظاهر تامه اسماء الهی به دنیاست .
دلیل :
1- روایت امام باقر علیه السلام که برای حیات بشر روی کره ارض ادوار متعددی قائل شده اند
2- در روایت به بازگشت مومنان خالص و کافران خالص تاکید شده که می تواند منظور از آن مظاهر اسماء الله باشد که در هر دوره ای ظهور می کنند . لذا ما آدمها و خاتمها و ابلیسها داشته و خواهیم داشت که هریک مظهر تامه ای از اسماء الهی اند مثلا آدم ع مظهر اسم هادی و ابلیس مظهر اسم مضل است و اینها باز خواهند گشت به نحو ظهور مجدد اسم هادی و مضل در اشخاص دیگر در دوره بعدی نه به نحو بازگشت شخص آدم ع و ابلیس
3- در روایتی برای حضرت امیر مومنان علیه السلام چهل هزار بار رجعت قائل شده است که امثال این بیانات نظریه تکرار ادوار حیات بشری را ثابت می کند وگرنه وقوع چهل هزار بار رجعت در همین دوره و پس از ظهور حضرت حجت جدا بعید است
4- کشف اهل معرفت که وجود ادوار متعدد حیات بشری را بر کره ارض تایید می کند
هرچند این بیان مستلزم تغییر اساسی در نگاه ما به معاد است اما پیگیری ان شایسته است . یعنی بهش می ارزه
موفق در پناه حق

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 26/12/1389 - 10:52 - 0 تشکر 299656

کاربری erfan_alavi

.یا ستار.

با سلام.

اینکه رجعت جسمانی است شکی در ان نیست؛چون جسم جوهری است عقلی که جهات می پذیرد ولی فعلیت ان در مراتب وجودی، نظامهای مغایری را می طلبد نتیجتا عمل فعلیت دادن به این جهات کار خود جسم نیست بلکه کار جوهری دیگر است که نظام مورد نظر هم سنخ با ان ساخته می گردد؛مثلا در عالم مادی جهات مادی با احکام و خصوصیات ان و در عالم مثال جهات مثالی و در عالم قیامت جهات دیگر را ؛پس جسم مادی داریم و جسم غیر مادی ،منظور شما کدام مرتبه جسمیت است؟!!...البته باید این موضوع را مد نظر داشت که احکام هر مرتبه وجودی مغایر با نظام مراتب دیگر است که البته ذاتی همان مرتبه می باشد...

یاحق

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 26/12/1389 - 14:25 - 0 تشکر 299719

valayat گفته است :
[quote=valayat;190629;299654]

به نام خدا

با تشکر از صدرای گرامی بابت جواب 

و سرکار گلهای گرامی جهت تبریک، متقابلا خدمت حضرتعالی و خانواده محترم این عید باستانی را تبریک می گم

وبابت پی گیری بحث متشکرم

صدرا جان ، برادر به زودی منابع را می بینم  

اما در مورد لینک مرحوم شیخ حر عاملی

اینجا

 این مبحث را با اجازه سرکار گلهای گرامی  

در سایت مرکز ملی به اشتراک گذاشتم

تا الان مبحث بر جسمانی بودن امر پیش رفته است

جوابها که بر پخته بودن  و وزانت صاحبانش است در ادامه می آورم.

با سلام

میگم چون برخی از کاربران گرامی از اینترانت استفاده می کنند، لطفا لینک مطالب اصلی رو به صورت متن قرار بدهید تا اونا هم بتونن استفاده کنند.

در هر صورت من لینک رو دیدم و خلاف مطلب قبلی در اون نیافتم چون من گفتم ایشون در اعتقادات تبحر نداشتند و لینک شما هم همینو تأیید می کنه .

این بزرگوار عالم در علم حدیث بودند . و مسلمه که نظر دادن در مورد اعتقادات کار ایشون نیست و بخاطر همین این اشکالات بروز کرده

پنج شنبه 26/12/1389 - 15:9 - 0 تشکر 299731

valayat گفته است :
[quote=valayat;190629;291502]

آیا رجعت جسمانی است؟
از عموم روایات رجعت چینن استفاده می شود که رجعت انسانهای خاصی که به دنیا آمدنشان قطعی است، جسمانی است نه مثالی. زیرا در هیچ روایتی رجعت را مقیّد به غیر جسمانی بودن، نکرده اند.
شیخ حر عاملی(ره) در کتاب ایقاظ می فرماید: « اوّلاً این که در رجعت ، روح به یک بدن مثالی وارد شود، نوعی تناسخ است که باطل و محال می باشد، ثانیاً بر خلاف صریح روایات است، ثالثاً بر خلاف اجماع است، رابعاً آن بدن مثالی گناهی نکرده، تا مجازات آن در مورد رجعت بدکاران جایز باشد.»(1)


1-الایقاظ من الهجعه/ ترجمه جنتی/ ص 427.

منبع 


با سلام

یک مطلبی رو دوستمون از شیخ حر عاملی نقل کردند که به برسی برخی از ایرادات آن می پردازیم

شیخ فرموده اند :« این که در رجعت ، روح به یک بدن مثالی وارد شود، نوعی تناسخ است که باطل و محال می باشد »

اولا تناسخ به معنای تعلق گرفتن روح به جسم و بدن مادیه نه مثالی و شیخ از این نکته غفلت کردند. ثانیا روح وارد یا خارج ازبدن نمیشه زیرا روج مجرده و لامکان و چیزی که مکانی نباشه صحبت از دخول و خروجش بی معناست. روح مجرد به بدن مادی یا مثالی تعلق میگیره نه اینکه داخل بشه. این اشتباه شیخ بخاطره این بوده که شیخ روح رو مادی می دونستند.

شیخ فرموده اند:« ثانیاً بر خلاف صریح روایات است»

این گفته شیخ هم ایراد داره زیرا روایات دراین زمینه ظاهرند و تصریحی ندارند اولاً . ثانیا مقام ، مقام عقله و هر جا عقل برهانی با نقل ظاهری متعارض بود باید نقل رو کنار زد و حکم عقل رو پذیرفت.

شیخ فرموده اند:« ثالثاً بر خلاف اجماع است»

ایراد این سخن همه اظهر من الشمس است. زیرا اجماع در مسائل فقهی معنا پیدا می کند و نه در مسائل اعتقادی. و در فرض قبول چنین مسئله ای بزرگانی از علما مانند امام خمینی (ره) و مرحوم ملاصدرا و میرزا مهدی آشتیانی و علامه حسنزاده چنین نظری نداشتند .پس اجماعی صورت نیست.

شیخ فرموده اند:« رابعاً آن بدن مثالی گناهی نکرده، تا مجازات آن در مورد رجعت بدکاران جایز باشد»

سئوال ما از شیخ این است که مگر قرار است بدن مادی مجازات شود تا حالا باید آن بدن حاضر باشد و در صورت فقدانش بی عدالتی می شود؟؟!!

باید جواب داد که خیر. این مجازات ابداً متوجه بدن نیست تا بعد حضور و یا غیبتش مشکل ساز شود. همه می دونیم که بدن همیشه در حال تغییر و دگرگونی و نو شدنه و دانشمندان این بحث رو اثبات کردن که در حدود هر هفت سال یکبار تمامی سلول های بدن عوض میشن. یعنی بدن الان من غیر از بدن هفت سال پیشم هست. حالا اگه قرار بر مجازات بدن باشه باید کدوم بدن مجازات بشه؟؟

بدن الان؟

سال پیش؟

دو سال پیش؟

چند سال؟؟

اشکال اصلی این حرف اینه که ایشون شاید متوجه نبودند که بدن ابزاری برای نفاس است و نفس تا زمانی که به کمال خود نرسیده بوسیله این وسیله (بدن) اعمال خود را انجام می دهد و هر گاه که به کمال خودش رسید دیگه به بدن احتیاجی نداره. و عقل سلیم هم میگه که برای مجازات فرد مجرم هیچگاه ابزار و وسایل جرمش رو مجازات نمی کنند. مثلا اگه فردی با چوب یا چاقویی فرد دیگری را مضروب نماید ، هیچگاه چاقو و چوب را شلاق نمی زنند و زندانی نمی کنند چون شعور نداره. بلکه همواره صاحب اصلی فعل را مجازات می کنند. در انسان هم همین حکم صادقه. بدن مادیه انسان فاقد شعور و درک می باشد زیرا ماده است و ماده هم نه می فهمد و نه درک می کند. بلکه این روح و نفس است که هم درک می کند و هم می فهمد فلذا مجازات بدن مدخلیتی ابدا در بحث ندارد. هرچند نفس تا هنگامی که به کمال شخصی خود نرسیده است باید بوسیله ابزارش که همین بدن است درک کند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.