[quote=valayat;190629;291502] آیا رجعت جسمانی است؟
از عموم روایات رجعت چینن استفاده می شود که رجعت انسانهای خاصی که به دنیا آمدنشان قطعی است، جسمانی است نه مثالی. زیرا در هیچ روایتی رجعت را مقیّد به غیر جسمانی بودن، نکرده اند.
شیخ حر عاملی(ره) در کتاب ایقاظ می فرماید: « اوّلاً این که در رجعت ، روح به یک بدن مثالی وارد شود، نوعی تناسخ است که باطل و محال می باشد، ثانیاً بر خلاف صریح روایات است، ثالثاً بر خلاف اجماع است، رابعاً آن بدن مثالی گناهی نکرده، تا مجازات آن در مورد رجعت بدکاران جایز باشد.»(1)
1-الایقاظ من الهجعه/ ترجمه جنتی/ ص 427.
منبع
با سلام
یک مطلبی رو دوستمون از شیخ حر عاملی نقل کردند که به
برسی برخی از ایرادات آن می پردازیم
شیخ فرموده اند :« این که در رجعت ، روح به یک بدن مثالی وارد شود، نوعی تناسخ است که
باطل و محال می باشد »
اولا تناسخ به معنای تعلق
گرفتن روح به جسم و بدن مادیه نه مثالی و شیخ از این نکته غفلت کردند. ثانیا روح وارد یا
خارج ازبدن نمیشه زیرا روج مجرده و لامکان و چیزی که مکانی نباشه صحبت از دخول و
خروجش بی معناست. روح مجرد به بدن مادی یا مثالی تعلق میگیره نه اینکه داخل بشه.
این اشتباه شیخ بخاطره این بوده که شیخ روح رو مادی می دونستند.
شیخ فرموده اند:« ثانیاً بر خلاف صریح روایات است»
این گفته شیخ هم ایراد داره
زیرا روایات دراین زمینه ظاهرند و تصریحی ندارند اولاً . ثانیا مقام ، مقام عقله و هر
جا عقل برهانی با نقل ظاهری متعارض بود باید نقل رو کنار زد و حکم عقل رو پذیرفت.
شیخ فرموده اند:« ثالثاً بر خلاف اجماع است»
ایراد این سخن همه اظهر
من الشمس است. زیرا اجماع در مسائل فقهی معنا پیدا می کند و نه در مسائل اعتقادی.
و در فرض قبول چنین مسئله ای بزرگانی از علما مانند امام خمینی (ره) و مرحوم ملاصدرا و میرزا مهدی
آشتیانی و علامه حسنزاده چنین نظری نداشتند .پس اجماعی صورت نیست.
شیخ فرموده اند:« رابعاً آن بدن مثالی گناهی نکرده، تا مجازات آن در مورد رجعت بدکاران جایز
باشد»
سئوال ما از شیخ این است که مگر
قرار است بدن مادی مجازات شود تا حالا باید آن بدن حاضر باشد و در صورت فقدانش بی
عدالتی می شود؟؟!!
باید جواب داد که خیر.
این مجازات ابداً متوجه بدن نیست تا بعد حضور و یا غیبتش مشکل ساز شود. همه می
دونیم که بدن همیشه در حال تغییر و دگرگونی و نو شدنه و دانشمندان این بحث رو
اثبات کردن که در حدود هر هفت سال یکبار تمامی سلول های بدن عوض میشن. یعنی بدن
الان من غیر از بدن هفت سال پیشم هست. حالا اگه قرار بر مجازات بدن باشه باید کدوم
بدن مجازات بشه؟؟
بدن الان؟
سال پیش؟
دو سال پیش؟
چند سال؟؟
اشکال اصلی این حرف اینه
که ایشون شاید متوجه نبودند که بدن ابزاری برای نفاس است و نفس تا زمانی که به
کمال خود نرسیده بوسیله این وسیله (بدن) اعمال خود را انجام می دهد و هر گاه که به
کمال خودش رسید دیگه به بدن احتیاجی نداره. و عقل سلیم هم میگه که برای مجازات فرد
مجرم هیچگاه ابزار و وسایل جرمش رو مجازات نمی کنند. مثلا اگه فردی با چوب یا چاقویی
فرد دیگری را مضروب نماید ، هیچگاه چاقو و چوب را شلاق نمی زنند و زندانی نمی کنند
چون شعور نداره. بلکه همواره صاحب اصلی فعل را مجازات می کنند. در انسان هم همین
حکم صادقه. بدن مادیه انسان فاقد شعور و درک می باشد زیرا ماده است و ماده هم نه
می فهمد و نه درک می کند. بلکه این روح و نفس است که هم درک می کند و هم می فهمد
فلذا مجازات بدن مدخلیتی ابدا در بحث ندارد. هرچند نفس تا هنگامی که به کمال شخصی
خود نرسیده است باید بوسیله ابزارش که همین بدن است درک کند.