• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 10337)
پنج شنبه 16/10/1389 - 14:10 -0 تشکر 271055
آیا قرآن نظریه داروین را در خصوص خلقت ادم نقض می كند؟

آیاتی در قرآن هست که با تامل در آن می توان گفت قرآن نظریه داروین را در مورد خلقت نقض می كند:
«ان مثل عیسی عندالله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون»آل عمران/59

«همانا مثل عیسی(ع) در پیش خداوند همانند مثل آدم است که خداوند او را از خاک آفرید. و سپس به او گفت موجود شو پس شد.»


«خلق الانسان من صلصال کالفخار»الرحمن/14

«خداوند، ‌انسان را از گل خشک همانند سفال بیافرید.

بله تمام آیاتی را که خلقت انسان از خاک را مطرح می‌کند با نظریه داروین معارض است ؛چرا که می‌گوید انسان از خاک آفریده شده نه از موجود قبلی که زنده بوده است

ایت الله مشکینی درباره تکامل و ایات قران کتابی نگاشته اند : قرآن صریحأ تاکید میکند که آفرینش «انسان» از خاک آغاز شده است و طی مراحل و تطورات گوناگون تبدیل به انسان ، عالیترین موجود زنده در آخرین مرحله تکاملی میشود.

« کسی که آفرینش همه چیز را نیکو کرد و آفرینش انسان را از گل آغاز نمود » سجده 7

و نیز قرآن آفرینش هر موجود زنده را از آب میداند : « و هر موجود زنده ای را از آب آفریدیم » انبیا 30

« و خداوند تمام جنبندگان را از آب افرید برخی از آنها بر شکم میروند برخی بر دوپا و برخی برچهارپا حرکت میکند خداوند هر چه بخواهد می آفریند که خدا بر هرکاری توانا است» نور45

قرآن در عموم آیات مربوط به آفرینش آدم روی این محور تاکید میکند که در افرینش او کاری خاص و برجسته صورت گرفته و آن حلول روح الهی در پیکر مادی است که آنرا از سایر موجودات که پیش از او آفریده شده اند ، متمایز میکند و این خود متاسیون و جهشی است در روند آفرینش .

بدین ترتیب موجودی بر این کره خاکی بوجود آمده است که از آن پس یکه تاز کره زمین میشود؛ یکه تازی بی معارض که هیچ موجودی از موجودات قبل از او توانایی ندارد او را محدود کند.

ماجرای آفرینش آدم در قرآن چنین ترسیم شده است ،که انسان در جریان تحول مادی و دگرگونیهای فیزیولوژیک [1] به مرحله ای از مراحل آفرینش میرسد که به « نفخۀ روح الهی » نام میگیرد [2]و آفرینشی دیگر می یابد [3]و در مسیر عادی طبیعی خود به یک جهش الهی و ملکوتی دست می یابد و موجودی برتر میشود [4] بدانگونه که حتی فرشتگان در برابر او خضوع میکنند [5] و نیروهای معنوی جهان هم منحصرأ رام او شدند .[6]

آفرینش آدم و اعتراض گونه ملائکه:
« هنگامیکه خدایت به فرشتگان فرمود : من جایگزینی را در زمین قرار خواهم داد...» بقره 30
جانشین یا جایگزینی آدم به چه معنی است و آدم در زمین بجای کیست ؟
برخی گفته اند : او خلیفه الله ، بجای خداوند است که به حق حکمرانی میکند ؛ اما این معنی بعید است ، زیرا خداوند در شئون خداوندیش جای خالی ندارد تا دیگری بجای او بنشیند ،
خداوند پیامبران می فرستد و کتب مشتمل بر احکام و تکالیف نازل میکند ، پیامبران و هر که در خط آنها است احکام و وحی دریافتی را به دیگر مکلفین میرسانند ، عنوان منطبق بر اینها سفارت ، رسالت و نبوت است نه خلافت .
قول دوم آنست که ادم و نسل او جانشینان فرشتگان شده اند که آنها پیش از آدمیان سکنه زمین بوده اند . این قول نیز مخدوش است ، زیرا کیفیت خلقت زمین با خلقت ملائکه متناسب و سازوار نیست و چنین کاری از حکیم صادر نشود.
قول سوم انست که آدم و فرزندانش جایگزین جننیان هستند که براین زمین میزیسته و عامل تبهکاری و خونریزی بوده اند این قول نیز به قول دوم شبیه است و مخدوش است.
قول چهارم که صحیح است آنست که ادم و نسلش جایگزین آفریده ای مکلف و صفاتی مشابه حالات و صفات آدمیان که براین زمین زندگی میکرده اند
چنان که آفرینش این نسل نیز چون دوران خود را سپری کند جای خود را به نسلی مشابه به این نسل که آفرینش آنها سازوار آفرینش دگرگون شده ی زمین باشد بسپارد
و طبق احادیث عدیده پیش از آفرینش آدم و این عالم و نسل حاضر ، عالمهایی و نیز نسلهایی از همین نوع بر این زمین میزیسته اند .
حتی برخی از آیات قرآن این معنا را میرسانند :
« آیا ما به آفرینش نخست خسته شده ایم ؟! خیر بلکه این افریدگان هم اکنون در حال تبدیل به آفرینشی نویین می باشند» ق 15
« آیا روزگارانی دراز بر انسان نگذشت که چیز قابل بیانی هیچ نبود ؟!» انسان 1
« چرا به خداوند شکوهمندانه نگاه نمیکنید در حالی که شما را در مراحل و خلقتهای گوناگون آفرید » نوح13و14
«پروردگار تو (از خلق) بی نیاز و به همه مهربان است. اگر بخواهد شما را (از روی زمین) ببرد و همه را فانی کند .آنگاه پس از شما هر که را خواهد جانشین شما کند . چنان که شما را از ذریه گروهی دیگر پدید آورد.»انعام ۱۳۳

در برخی روایات که در اینباره آمده تعبیراتی مانند « الف الف عالم و الف الف ادم» بکار برده شده که مراد از این لفظ میلیون نیست بلکه منظور از این تعبیر مبالغه و بیان کثرت است ؛ یعنی چه بسیار ؟!
امام علی (ع) : « بنی آدم هفتاد جنس بوند همه انها از نسل آدمند جز یاجوج و ماجوج ( اقوام یوچانگ و مانچو) »[7]
باز از امیر المونین روایات شده که حضرت در پاسخ به کسی که پرسید قبل از ادم ابوالبشر که بوده ؟ فرمود : آدم ، وی سئوال خودرا تکرار کرد ، فرمود : اگر صد بار هم بپرسی خواهم گفت ادم.[8]
ابو حمزه ثمالی گوید : امام سجاد – ضمن حدیثی مفصل ــ به من فرمود : تو گمان داری که خداوند آفریده ای را پیش از شما نیافریده ؟
آری بخدا سوگند هزار هزار ادم و هزار هزار عالم افریده که تو در اخرین آن عالمهایی [9]
نیز از امام باقر روایات شده : خداوند پس از فنای این خلق و این عالم ،خلق و عالمی دیگر پدید می آورد که او را به یگانگی پرستش کنند با زمین و آسمانی دیگر (دگرگون شده ) ،
انگاه فرمود : آیا میپنداری جز شما بشری نیافریده ؟ چنین نیست بلکه هزار هزار عالم و هزار هزار ادم آفریده که تو آخر آن عالمهاو اخر آن ادمهایی .[10]
و بسا سخن گونه ملائکه :« آبا کسی (یا کسانی) در زمین جای میدهی که در آن تبهکاری کند و کشتار و نماید ؟! در حالی که ما تو را تسبیح و تقدیس میکنیم و هرگز سر از بندگیت برنتابیم ..» اشاره به همان افریده های مشابه باشد.

آدم و بهشت :
« و گفتیم ای آدم تو وهمسرت در این باغ سر سبز و پر نعمت سکنی گزینید و از نعمتهای ان هرچه خواهید بخورید اما به این درخت نزدیک نشوید که در اینصورت از ستمکاران به خویش خواهید بود»
«اما این بهشت که قرآن انرا به «جنه» ( باغ سرسبز) تعبیر کرده آن بهشت جاوید نیست که خداوند در غیب به مومنان وعده داده است .
حسین بن بشار از یاران نزدیک امام صادق گوید : از امام راجع به بهشت ادم – که بر اثر ترک اولی از ان بیرون شد ــ پرسیدم .
فرمود : آن بهشتی در این دنیا بوده که ماه و خورشید در آن طلوع میکرده و اگر بهشت جاوید بود از آن بیرون نمیشد. [11]
و قلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو...»
یعنی : آنها ( ادم و حوا و ابلیس یا ادم و حوا به لحاظ نسل و ذریه آنها) را گفتیم : ( از منزلت خویش یا از خوشی و تنعم ) فرود آیید ( و ازاین پس ) دشمن یکدیگر باشید ( ابلیس با ادم و نسل او یا فرزندان ادم با یکدیگر به مقتضای سرشت ). بقره ۳۶
_____________________________






شناخت اسلام : 1- حج22 2- سجده 9 3- حج22 4- اسرا70 5- ص73 6- در میان آیات قران تنها یک آیه است که روی آفرینش معجزه آسای ادم نکیه دارد که آن آیه 59 سوره آل عمران است . « همانا مثل سرگذشت عیسی پیش خدا نظیر سرگذشت ادم است او را از خاک بپداخت سپس(ثم = میتواند به معنای بعد از مدت طولانی باشد) بدان گفت باش پس چنان شد»
این ایه بدنبال آیاتی آمده است که مربوط به حضرت عیسی است و همواره تاکید میکند که عیس مخلوق خداست نه فرزند خدا و انچه در سرگذشت عیسی امده که وی از مریم به دنیا آمده ،
بی آنکه پای انسان دیگری به عنوان پدر در کار باشد دلیل نمیشود که عیسی پسر خدا خوانده شود ، زیرا پیدایش این فرزند از مادر ، بدون دخالت پدر ، یک رویداد خارق العاده بود که به ارادۀ خداوند رخ داده است ،
همچنانکه پیدایش ادم یعنی جاندار دارای روح الهی که باعث شده از همه موجودات برتر و متمایز شود نیز یک رویداد خارق العاده و اعجاز گونه بوده است که به اراده خداوند بوده است.
ملاحضه میشودکه در این آیه این نکته نهفته است که آفرینش ادم و افرینش عیسی همسانند.
ایا کسی میتواند ادعا کند که قرانبا انچه دربارۀ آفرینش حضرت عیسی گفته روند طبیعی و علمی و عمومی انسانها و تمام موجودات را در طول زمان و تولد انها را از پدر و مادر نفی کرده است ؟
مسامأ خیر زیرا قرآن در دهها ایه نظام توالد و تناسل را از نشانه های قدرت و حکمت آفریدگار جهانیان شمرده است.» (اندکی تصرف در تلخیص)
در اینجا توجه به دو نکته لازم بنظرمی‌رسد:
الف ـ به نظر می‌رسد که در آیه 59 سوره آل عمران « مثل عیسى عندالله کمثل آدم» می‌توان وجه شبه را به چند گونه تصور کرد:
1ـ تشبیه از جهت پدر نداشتن آدم و عیسی(ع).


وجه شبه‌های شماره سه و چهار در آیه مورد بحث از جمله «کن» (ادامه آیه) برداشت می‌شود. ولى به نظر می‌رسد جمله « ثم قال له کن فیکون» در مقام بیان وجه شبه نباشد
بلکه مرحله دوم خلقت را بیان می‌کند که ایجاد روح است و در تمام افراد انسان وجود دارد که در آیات دیگر تحت عنوان « نفخت فیه من روحی» به آن اشاره شده بود.
وجه شبه اول با توجه به شأن نزول، نزدیک‌تر از وجه شبه سوم و چهارم است. اما به هر حال فقط وجه شبه دوم یا پنجم در خود آیه تصریح شده است. چرا که جمله (خلقه من تراب) بیان وجه شبه عیسی(ع) و آدم(ع) است. که فقط به خاک اشاره کرده است.
ب : در مورد خلقت عیسى (ع) از خاک دو احتمال وجود دارد:
1ـ‌خلقت بلا واسطه از خاک 2
ـ خلقت باواسطه سلسله موجود از خاک(و همین دو احتمال در مورد آدم نیز وجود دارد.»
اما خلقت بلاواسطه از خاک در اینجا صحیح نیست چرا که حضرت عیسی(ع) بلا واسطه از خاک آفریده نشده است بلکه از جسم مریم(ع) بود که مریم (ع) با واسطه مواد غذائى او را از خاک بوجود آورد.
پس فقط وجه شبه دوم (خلقت با واسطه از خاک) باقى می‌ماند و این مطلب شاهدى بر نظریه تکامل است نه بر نظریه ثبات انواع.
البته این احتمال نیز در آیه فوق بعید نیست که بگوییم وجه شبه پنجم مراد است چرا که مسیحیان نجران اصل خلقت عیسى (ع) و خاکى بودن او را قبول نداشتند و او را غیر مخلوق و ماوراء‌طبیعى می‌دانستند .
پس آیه درصدد رد این نظر آنهاست و در مقام بیان واسطه داشتن یا نداشتن خلقت آنها از خاک نیست . یعنى آیه درصدد رد این نظر آنهاست و در مقام بیان واسطه داشتن یا نداشتن خلقت آنها از خاک نیست.
یعنى آیه درصدد بیان واسطه و عدم واسطه نیست پس نمی‌تواند دلیلى بر نظریه تکامل انواع یا ثبات انواع باشد. (دکتر محمدعلی رضایی کتاب پژوهشایی در اعجاز علمی قران)




2ـ تشبیه از جهت خلقت هر دو از خاک با واسطه (یعنى مواد غذائى تبدیل به نطفه، علقه ... تا انسان شد ) و در عیسی(ع) این کار از طریق حضرت مریم (ع) صورت گرفت و در آدم(ع) از طریق انسانها یا انسانهای نسل قبل از او و بالاخره میمنونها. 3ـ‌تشبیه از جهت نبوت هر دو باشد. 4-تشبیه از جهت علم و عقل هر دو باشد. 5ـ تشبیه از جهت اصل خلقت از خاک (در مقابل مسیحیان که عیسى (ع) را خاکى نمی‌دانستد ) 8- بحار ج 25/25و26 9- همان 10- سفینه البحار + توحید شیخ صدوق 11- بحار ج6/284+ روایتی از امام باقر نیر بدین مضمون هست.
7- روضه کافی حدیث274


سه شنبه 28/10/1389 - 23:9 - 0 تشکر 275604

ashrostaghi گفته است :
[quote=ashrostaghi;549918;275590]فرضیه تکامل و قرآن:
اول:آیاتی که در رابطه با اثبات نظریه تکامل مورد استناد قرار گرفته است:
این آیات را جداگانه ذکر می‏کنیم و مورد بررسی قرار می‏دهیم. این آیات را می‏توان به چند دسته تقسیم کرد.
الف:آیاتی که خلقت همه چیز را از آب می‏داند:
1. «و جعلنا من الماء کل شی‏ء حی»
«و هر چیز زنده را از آب بوجود آوردیم.»
استاد مشکینی با طرح آیه فوق می‏نویسند:
«آیه فوق دلالت بر آفرینش همه موجودات زنده اعم از نباتات و حیوانات از جمله انسان از «آب» دارد. پس اینجا قسمتی از عقاید قائلین به تکامل اثبات می شود.»445
سید قطب نیز با ذکر آیه فوق آن را دلیل بر پیدایش حیات از آب می‏داند و اشاره می‏کند این همان چیزی است که علم جدید بیان کرده که اصل حیوانات زنده از آب است و زندگی از آب دریا پیدا شده و سپس انواع و اجناس از آن پیدا شد. پس این مطلبی که داروین را بر آن تمجید می‏کنند قرن‏ها قبل از او قرآن بیان کرده بود.446
برخی از نویسندگان در مورد پیدایش حیات در زمین آورده‏اند که:
«پس از گذشت 1500 میلیون سال از عمر زمین تدریجاً این کره سرد شد و سپس در درون آن فعل و انفعالات شدیدی از حرارت درونی و سرمای برونی در گرفت و تکانها و زلزله‏های شدید اتفاق افتاد. و سپس بخارهایی از زمین برخاست و ابرها تشکیل شد و باران‏ها آمد و سطح زمین را پوشاند و دریاها تشکیل شد.
حدود پانصد میلیون سال زندگی در قعر دریاها به صورت ابتدائی بود. و موجودات تک سلولی پیدا شد. و سپس گروههای مختلف گیاهان و حیوانات دریایی حدود 175 میلیون سال قبل پیدا شدند.»447
قبلاً سخنان صاحبنظران دیگر در مورد خلقت همه چیز از آب و استناد آنان به این آیه را آورده‏ایم (در بحث «منشأ پیدایش حیات در زمین»).
بررسی:
در مورد این آیه بحث مفصلی خواهد آمد که چهار تفسیر مختلف (پیدایش انسان از نطفه - پیدایش نخستین موجود از آب - ماده اصلی بدن موجودات آب است - ماده اولیه جهان مایع آبگونه بوده) در مورد این آیه شده است448 که فقط تفسیر اول با آیه فوق ناسازگار بود. بنابراین می‏توان به صورت احتمالی گفت که این آیه دلالت بر مرحله اول خلقت موجودات در آب دریاها دارد. ولی این تنها تفسیر آیه نیست.

منبع : http://www.jawab.ir

سه شنبه 28/10/1389 - 23:15 - 0 تشکر 275606

می بخشید چون به قول شما بحث تخصصی بود و بضاعت علمی ما كم مطالب فوق را از سایتی كه آدرس شو قید كردم گرفتم . كه بعضی قسمت ها رو حذف كردم خواستید می توانید خودتان به اون سایت مراجعه كنید .

سه شنبه 28/10/1389 - 23:31 - 0 تشکر 275611

سلام

ع ساده نبود :(

میگم که زمینه زیاد میخواد...که میشه درس "مولکولی ژنتیک "

اوهههه

چقدر مطلب گذاشتیدااا

یه چند روز وقت بدین منم بخونم  :دی

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 29/10/1389 - 13:14 - 0 تشکر 275759

سلام

دیشب نشد كه همشو بخونم....بعد یادم اومد یه كتاب دارم به اسم "پژوهشی در اعجاز علمی قرآن" از دكتر محمدعلی رضایی اصفهانی...كتاب خوبیه...در مورد تكامل و نظریه داروین و نظر قرآن هم آورده بود...هم آیات مستند بر تكامل رو آورده بود...هم آیات مستند بر ثبات انواع و هم آیاتی كه هردو رو قبول داشت...

در نهایت هم نویسنده می گفت نمیشه به طور قطع گفت كدوم نظریه درسته...و اینكه پذیرش هركدوم از این نظریه ها با خداشناسی منافاتی نداره..می گفت قرار نیست هر نظریه علمی ای كه وجود داره از طریق قرآن به اثبات برسه چون قرآن كتابیه برای هدایت بشر.....

شما هم اینایی كه اینجا نوشتی توش بود....تا اونجاییكه من با عقل ناقصم فهمیدم این كتاب هم موافق اصل تكامل در آفرینش انسان نبود...حالا ما كه نمی دونیم قضیه چیه....!

خیلی خیلی ممنون از شما...اگه این بحث رو راه نمی انداختین شاید این كتاب ماهم همینطوری خاك میخورد..راستی منو خیلی به زیست علاقمند كردین!!

موفق باشید

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

چهارشنبه 29/10/1389 - 14:39 - 0 تشکر 275790

سلام
بنده اصلا علاقه ای به درس زیست شناسی ندارم اما از این كه این علاقه در شما به وجود امد خوشحالم انشالله موفق باشیدو پیروز . زیست شناس موفقی كه شدید از ما هم یادی كنید.

چهارشنبه 29/10/1389 - 22:42 - 0 تشکر 275864

سلام

مرسی از معرفی کتاب

و خرسند ازینکه یه کم با ما هم سو بوده :دی

به به علاقمند به زیست هم که پیدا شد

آقا من هنوز تو فرجه ام این مطالب رو بخونما :دی

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 22/1/1390 - 16:12 - 0 تشکر 306452

با سلام 

بحث بسیار جالبی بود.

فقط یک سوال برای من پیش آمد که حل نشده. اگر دوستان نظری دادند ، بفرمایند : اگر انسان از تکامل میمون ها بود، چرا امروزه دیگر دیده نمی شود که انسانی از میمون ها زاییده شود؟ چون به نظر من این اتفاق نمی توانسته مقطعی باشد. 

پنج شنبه 25/1/1390 - 10:44 - 0 تشکر 307525

سلام
من یه مستند دیدم جدیدا راجع نظریه داروین که در علوم زیستی در غرب در دانشگاه هاشون هیچ کس حق نداره این نظریه رو نقض کنه والا اخراج و برخورد در پی داره واسش.
نشون داده بود که تمام کسانی که تحت تاثیر نظریه داروین بودن خدارو انکار می کردن و حتی شخصی هم بود که کتابی با عنوان توهم خدا نوشته بود
و یادمه مستندی دیگه ای که دیده بودم نظریه داروین برای اروپا و غرب راهی بود برای از بین بردن انجیل بودن این که بسوزنندش ... چون اولین فرد مذهبی که باور کنه از یه اتفاق ساده و انتخاب هایی اتفاقی به خلق شده دیگه مخلوق خدا بودن رو نخواهد پذیرفت

متاسفانه این نظریه رو ما توی ایران هم در اموزش پرورش و دانشگاه ها هم تدریس می کنیم و ترویج می دیم

پنج شنبه 25/1/1390 - 11:27 - 0 تشکر 307530

m2farzan گفته است :
[quote=m2farzan;443183;306452]

با سلام 

بحث بسیار جالبی بود.

فقط یک سوال برای من پیش آمد که حل نشده. اگر دوستان نظری دادند ، بفرمایند : اگر انسان از تکامل میمون ها بود، چرا امروزه دیگر دیده نمی شود که انسانی از میمون ها زاییده شود؟ چون به نظر من این اتفاق نمی توانسته مقطعی باشد. 

سلام

این نظر شما نشون میده...

نه تنها از نظریه داروین هیچ اطلاعی ندارین

مطالب آورده شده در تاپیک رو هم بدقت مطالعه نفرمودین

بهر حال حرف داروین اینه :

انشقاق از یکدیگر ....نه اون چیزی که شما فرمودین

من آخرشم نفهمیدم... چرا وقتی اطلاعات خاصی نداریم... باید درباره چیزی نظر بدیم؟

حداقل مطالب آورده شده ... اینجارو مطالعه میکردین.

:|

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 25/1/1390 - 15:19 - 0 تشکر 307646

منبع اینایی می خونید ازهمین مستنده هست که واستون گفتم ... نمس دونم مرتبط هست یا نه ولی می ذارم خواستیدحذف کنید

دکتر برادلی : این گونهمحاسبه شده است که برای ایجاد کمترین و ساده ترین شکل حیات ، حداقل حدود 250پروتئین مورد نیاز است.اما اگر ایم مسئله حقیقت داشتته باشد پس فکر می کنم کهاحتمال شکل گیری حیات از یک شکل ساده و ان هم به صورت مرحله به مرحله تقریبا غیرقابل تصور باشد

با این حساب برای یک شکلساده از حیات نیاز به 250 پروتیئن است تا بتوانند با هم کنش مند عمل کنند

در اینجا مستند با یهانیمیشن سعی کرده تا منظورش رو برسونه

فرض بگیرید در یک بازی جکپات فردی بخواهد برای ایجاد هر پروتیین اهرم را بچرخاند و به صورت تصادفی یکپروتیین بسازد 

و جایزی برد این بازی هم یک موجود تک سلولیساده مثل همونی که اول حیات بوده باشه

خب پیرمرد اهرم رو می چرخونه ...!


 اوه پسر ... یعنی موفق می شه؟



وای خدای من ... اون موفق شد ....
ولی ایا پیرمرد بازی رو برد و یه موجود تک سلولی رو برد؟
نه خیر بلکه باید 250 بار دیگه شانسش رو امتحان کنه  

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.