• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 10493)
دوشنبه 6/10/1389 - 16:26 -0 تشکر 268182
تفسیر سوره قصص


تفسیرنور

 

 

«سوره قصص»

 

 

تألیف:حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قرائتى

 

 

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 16:47 - 0 تشکر 268265


(81) فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الاَْرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ یَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِینَ
ترجمه:
پس ما، او و خانه اش را به زمین فرو بردیم و هیچ گروهى نبود كه او رادر برابر قهر خداوند یارى كند وخودش نیز نمى توانست از خویش دفاع نماید.
نكته ها:
انسان مىتواند در دو قوس حركت كند: قوس صعودى كه به معراج رسد و قوس نزولى كه به زمین فرو رود.
پیام ها:
1- نتیجه ظلم، هلاكت است. فبغى علیهم... فخسفنابه
2- زمین، گاهى ماءمور قهر خداوند است. فخسفنا به و بداره الارض
3- سرانجام ثروت اندوزى، بخل و غرور و هلاكت است. فخسفنا به و بداره الارض
4- ثروت، وسیله ى نجات نیست. ما كان من المنتصرین

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 16:47 - 0 تشکر 268266



(82) وَاءَصْبَحَ الَّذِینَ تَمَنَّوْاْ مَكَانَهُ بِالاَْمْسِ یَقُولُونَ وَ یْكَاءَنَّ اللّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ یَقْدِرُ لَوْلاََّ اءَن مَّنَّ اللّهُ عَلَیْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَیْكَاءَنَّهُ لاَیُفْلِحُ الْكَفِرُونَ
ترجمه:
و همان كسانى كه موقعیّت دیروز او (قارون) را آرزو مىكردند (با دیدن صحنه هلاكت او) مىگفتند: واى! (بر ما) گویا خداوند، (رزق و) روزى را بر هر كس از بندگانش كه بخواهد، گشاده و یا تنگ مىگرداند، (و) اگر خداوند بر ما منت ننهاده بود، هر آینه ما را نیز (با او) به قعر زمین برده بود، واى! گویى كافران، رستگار نمى شوند.
پیام ها:
1- در برخورد با مسائل، زود قضاوت نكنیم. (آنان كه دیروز حسرت مىخوردند اى كاش مثل قارون بودند، امروز مىگویند: چه خوب شد كه ما مثل او نبودیم) تمنّوا مكانه بالامس یقولون و یكاءنّه...
2- هرگز نخواهیم كه مانند ثروتمندانِ مغرور و غافل باشیم. تمنّوا مكانه... و یكاءنّ
3- به جاى تمنّاى ثروت دیگران، به داده هاى الهى قانع باشیم. تمنّوا مكانه... یبسط الرّزق... و یقدر
4- همه آرزوها، به صلاح نیست. تمنّوا مكانه
5- گاه، مستجاب نشدن دعا و برآورده نگردیدن آرزو، بزرگ ترین لطف و منت الهى بر انسان است. تمنّوا مكانه... منّ اللّه علینا
6- حوادث، سبب بیدارى فطرت ها و تغییر پندارها و خواسته هاى غلط است. لولا اءن منّ اللّه علینا
7- ثروتى كه انسان، آن را از جانب خدا و براى او نداند، او را به كفر مىرساند. لایفلح الكافرون

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 16:47 - 0 تشکر 268267



(83) تِلْكَ الدَّارُ الاَْخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لاَ یُرِیدُونَ عُلُوّاً فِى الاَْرْضِ وَلاَفَسَاداً وَالْعَقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ
ترجمه:
(ما، نجات و سعادت در) آن سراى آخرت را (تنها) براى كسانى قرار مىدهیم كه خواستار برترى و فساد در زمین نباشند و سرانجام، (رستگارى) از آن پرهیزكاران است.
نكته ها:
این آیه به منزله ى قطعنامه ى داستان قارون است كه هر گونه ثروت اندوزى و برترى جویى، مایه ى هلاكت در دنیا و شقاوت در آخرت مىشود. بر اساس روایات، حضرت على علیه السلام، این آیه را براى تاجران بازار تلاوت مىفرمود.(96) امام خمینى قدس سرّه بنیانگذار جمهورى اسلامى نیز در پایان درس اخلاقشان براى طلاّب و فضلاى حوزه ى علمیّه ى قم به آن عنایت داشتند.
در حدیث مىخوانیم كه اگر كسى به واسطه بهتر بودن بند كفشش بر دیگرى خود را برتر ببیند، جزو كسانى است كه اراده ى علوّ در زمین دارند.
چه بسیارند كسانى كه در تهیه مسكن، مركب، لباس، كلام، ازدواج و نام گذارى فرزند، كارى مىكنند كه در جامعه نمودى داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند كه به فرموده روایت، این افراد اراده برترى در زمین دارند و از بهشت محرومند.
پیام ها:
1- سراى آخرت بس عظیم است. (كلمه ى «تلك» براى بیان عظمت است)
2- هرگونه برترى طلبى، ممنوع است. لا یریدون علوّا
3- منشاء فساد، برترى جویى است. لایریدون علوّا... و لا فسادا
4- پرهیزكار كسى است كه اراده ى تفاخر وبرترى بر دیگران ندارد. لایریدون علوّا... والعاقبة للمتّقین

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 16:47 - 0 تشکر 268268



(84) مَن جَآءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَآءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَى الَّذِینَ عَمِلُواْالسَّیِّئَاتِ إِلا مَاكَانُواْ یَعْمَلُونَ
ترجمه:
هر كس نیكى آورد، براى او (پاداشى) بهتر از آن خواهد بود، و هر كس بدى آورد، پس كسانى كه كارهاى ناروا انجام دهند، جز(به اندازه ى) آنچه كرده اند، مجازات نمى شوند.
پیام ها:
1- كار نیك، مطلوب و پسندیده است، از هر كس و به هر مقدار كه باشد. مَن جاء بالحسنة
2- مهم تر از انجام كار نیك، به سلامت رساندن آن به صحنه ى قیامت است. جاء بالحسنة (چه بسیارند كسانى كه كارهاى خوبى انجام مىدهند، ولى به واسطه گناه، منّت گذاشتن، عُجب و یا تحقیر دیگران، آن را از بین مىبرند و نمى توانند كار خوب خود را به قیامت برسانند.)
3- انسان ها در انتخاب راه زندگى آزادند. مَن جاء بالحسنة مَن جاء بالسیئة
4- حتّى در گفتار، سخن خویش را از خوبى ها آغاز كنیم. (ابتدا كلمه «الحسنة» آمده، سپس «السیئة»)
5- در نظام سراسر لطف الهى، پاداش نیكى ها بیشتر از خود نیكى هاست هر چند به مرحله عمل نرسد و در حالت اندیشه و طرح باقى بماند، ولى كیفر كار بد به اندازه كار بد و به شرطى است كه از درجه ى فكر و اندیشه بگذرد و لباس عمل بپوشد. عملواالسیئات
6- كار نیك دیگران را فراموش نكنیم حتّى اگر یك عمل ساده باشد، الحسنة ولى بدكاران را وقتى جزا دهیم كه بركار بد خود اصرار داشته باشند. كانوا یعملون
7- خداوند پاداش نیكى ها را با فضل خود مىدهد، ولى در كیفر بدكاران با عدل خویش رفتار مىكند. فله خیرٌ منهالایجزى... الاّ ما كانوا یعملون

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 16:47 - 0 تشکر 268269



(85) إِنَّ الَّذِى فَرَضَ عَلَیْكَ الْقُرْءَانَ لَرََّادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُلْ رَّبِّىَّ اءَعْلَمُ مَن جَآءَ بِالْهُدَى وَ مَنْ هُوَ فِى ضَلَلٍ مُّبِینٍ
ترجمه:
همانا آن كس كه قرآن را (بر تو نازل و عمل به آن را) بر تو واجب كرد، قطعا تو را به وعده گاه (و زادگاهت) باز خواهد گردانید. بگو: پروردگارم آگاه تر است كه چه كسى هدایت آورده وچه كسى در گمراهى آشكار است.
نكته ها:
در آیه ى هفتم گذشت كه خداوند به مادر موسى الهام فرمود كه فرزندت را به دریا بینداز و نگران مباش كه ما او را به تو باز خواهیم گرداند، القیه فى الیمّ انّا رادّوه الیك در این آیه نیز خداوند به پیامبر اسلام وعده مىدهد كه او را به زادگاهش باز گرداند. لرادّك الى معاد آرى، همان قدرتى كه موسى را به مادر برگرداند، تو را نیز (بعد از هجرت) به مكّه برخواهد گرداند.
در اینكه «معاد» اشاره به چه معنایى دارد و مصداق آن چیست، نظرات متفاوتى ارائه شده است؛ بعضى آن را «مكّه» زادگاه پیامبر صلّى الله علیه وآله و این آیه را یك خبر غیبى دانسته اند، كه اى پیامبر! روزى همین مكّه به دست تو فتح خواهد شد و به آن بازخواهى گشت. عده اى نیز آن را مقام محمود پیامبر (مقام شفاعت)، و جمعى هم آن را به قیامت و بهشت، معنا و تفسیر كرده اند. امّا روایات، مراد از معاد در این آیه را رجعت پیامبر اسلام به دنیا مىدانند.
از عقاید قطعى ما كه از آیات و روایات بسیارى بر مىآید، «رَجعت» است. یعنى اینكه خداوند گروهى از اولیاى خود را قبل از قیامت به دنیا برخواهد گرداند.
پیام ها:
1- ابلاغ قرآن سبب تمرّد كفّار و هجرت پیامبر شد، امّا خداى قرآن دوباره پیامبر را به زادگاهش برخواهد گرداند. لرادّك الى معاد
2- تلاوت، تبلیغ و عمل به قرآن، قبل از هر كس بر خود پیامبر واجب است. فرض علیك القرآن
3- تعبیر به فریضه بودن قرآن، نشانگر اهمیّت و جایگاه والاى آن است. فرض علیك القرآن
4- مهاجر فى سبیل اللّه، با عزّت به موطن خویش باز خواهد گشت. لرادّك الى معادٍ تنوین كلمه ى «معادٍ»، نشانه ى عظمت و عزّتمندى است.(97)
7- در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط مثبت شروع كنیم. مَن جاء بالهُدى مَن هو فى ضلال

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 16:48 - 0 تشکر 268270



(86) وَمَا كُنتَ تَرْجُوَّاْ اءَن یُلْقَىَّ إِلَیْكَ الْكِتَبُ إِلا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ فَلاَتَكُونَنَّ ظَهِیراًلِّلْكَفِرِینَ
ترجمه:
و تو امید نداشتى كه (این) كتاب (آسمانى) به تو القا گردد، (و این نزول نبود) مگر رحمتى از سوى پروردگارت، پس (به شكرانه ى آن) هرگز پشتیبان كافران مباش.
نكته ها:
دو شباهت میان حضرت موسى علیه السلام و حضرت محمّد صلّى الله علیه وآله در آیات این سوره به چیم مىخورد:
1- حضرت موسى به امید به دست آوردن آتش، به سوى آن رفت و به نور رسید، فلمّا اتاها نودى... (آیه 30)، پیامبر اسلام صلّى الله علیه وآله نیز به قصد عبادت به غار حرا رفت كه با وحى آسمانى آشنا شد. ما كنت ترجوا ان...
2- در آیه هفده حضرت موسى اظهار داشت: ربّ بما اَنعمتَ علىّ فلن اكون ظهیرا للمجرمین پروردگارا! به خاطر لطفى كه به من كردى من هرگز یاور تبهكاران نخواهم بود. در این آیه نیز خداوند به پیامبر اكرم صلّى الله علیه وآله مىفرماید: یُلقى الیك الكتاب... فلا تكوننّ ظهیرا للكافرین به خاطر كتاب آسمانى كه به تو القا شده، هرگز یاور كافران مباش.
پیام ها:
1- حتّى انبیا با آن پاكى روح و كمال عبودیّت، توقّع دریافت وحى نداشته اند، وحى، رحمت الهى بوده است. ما كنت ترجوا...الاّ رحمة من ربّك
2- بعثت پیامبران و نزول كتب آسمانى، از شئون ربوبیّت خداوند است. رحمة من ربّك
3- برائت و پرهیز از پشتیبانى كافران به قدرى مهم است كه شكرانه ى نزول وحى قرار گرفته است. یُلقى الیك الكتاب... فلا تكوننّ...
4- هرگونه حمایت از كفر وپشتیبانى از جرم ممنوع است.فلاتكوننّ ظهیرا للكافرین

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 16:48 - 0 تشکر 268271



(87) وَ لاَ یَصُدُّنَّكَ عَنْ ءَایَتِ اللّهِ بَعْدَ إِذْ اءُنزِلَتْ إِلَیْكَ وَ ادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِینَ
ترجمه:
و (به هوش باش) پس از آنكه آیات الهى به سوى تو نازل گردید، (وسوسه ها و تهدیدات كفّار) تو را (از تبلیغ و عمل به آن) باز ندارد و (همچنان دیگران را) به سوى پروردگارت دعوت كن و هرگز از مشركان مباش.
نكته ها:
بعثت، مراحلى دارد:
الف: گرفتن وحى. یُلقى الیك الكتاب
ب: برائت از كفّار. فلا تكوننّ ظهیرا
ج: صلابت در كار. لا یصدنّك
د: دعوت دیگران. ادع الى ربّك
ه‍: اخلاص در عقیده و عمل. لا تكوننّ من المشركین
توجّه به توحید و نفى شرك و كفر آنچنان مهم است كه خداوند در این آیات بارها پیامبر صلّى الله علیه وآله را بر آن هشدار مىدهد. غالب جملات پیرامون این مسئله در آیات اخیر، با نون تاءكید ثقیله و با لحن مبالغه آمده است. لا تكوننَّ لایصدّنّك لا تكوننّ
پیام ها:
1- كوتاه آمدن در ابلاغ وحى، نوعى تقویت كفر است. فلا تكوننّ ظهیرا للكافرین و لا یصدّنّك
2- دشمنان حتّى براى شخص پیامبر صلّى الله علیه وآله نیز نقشه دارند. لا یصدّنّك
3- رهبران آسمانى نیز به تذكّرات الهى نیازمندند. لایصدّنّك
4- رسالت باید همراه عزّت و قاطعیّت باشد. لایصدّنّك... بعد اذ انزلت
5- علم و آگاهى، مسئولیّت را سنگین تر مىكند. بعد اذ انزلت الیك
6- كسى در دعوت به حقّ موفّق مىشود كه قاطع و نفوذناپذیر باشد. لایصدّنّك... اُدع الى ربّك
7- دعوت باید خالصانه باشد و هیچ مسئله اى را جز رضاى خداوند در نظر نگیرد. اُدع الى ربّك ولا تكوننّ من المشركین آرى كسى كه به خاطر ملاحظه دیگران دعوت به خدا نكند، در مدار شرك قرار گرفته است.
8 دعوت باید به سوى خدا باشد، نه خود. اُدع الى ربّك
9- شرك زدایى و مبارزه با كفر، سرلوحه ى فعالیّت پیامبران و از تاءكیدات بسیار جدّى خداوند است. لا تكوننّ من المشركین

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 16:48 - 0 تشکر 268272




(88) وَلاَ تَدْعُ مَعَ اللّهِ إِلَهاً ءَاخَرَ لاََّ إِلَهَ إِلا هُوَ كُلُّ شَىْءٍ هَالِكٌ إِلا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
ترجمه:
و (هرگز) معبود دیگرى را با «اللّه» مخوان كه معبودى جز او نیست. همه چیز جز وجه او نابود است، حُكم (و حاكمیّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوى او بازگردانده مىشوید.
نكته ها:
فرقه «وهّابیّت» اظهار مىدارند كه هر كس، غیر خدا را بخواند، مشرك مىشود، زیرا خداوند فرموده است: لاتدع مع اللّه احدا(98)، بنابراین كسانى كه در توسّل، اولیاى خدا را صدا مىزنند، مشركند! امّا این آیه توضیح مىدهد كه مشرك، كسى است كه غیر خدا را به عنوان خداى دیگر بخواند: لا تدع مع اللّه الها آخر و ناگفته پیداست كه شیعیان هیچ مقامى را به عنوان خدا صدا نمى زنند، بلكه به عنوان كسى كه نزد خداوند آبرو دارد صدا مىزنند، آن هم آبرویى كه از طرف خداوند به او داده شده است، نظیر انبیا و اولیاى الهى، نه هر شفیع و آبرومند موهومى. زیرا بت پرستان نیز در دنیاى خیال خود، براى بت ها آبرویى تصوّر مىكردند.
در این آیه، شرك زدایى با عبارات مختلفى بیان شده است؛
الف: خداى دیگرى را با «اللّه» مخوانید.
ب: معبودى جز اللّه نیست.
ج: همه چیز جز او نابود شدنى است.
د: حاكمیّت، تنها از آن اوست.
ه‍: تنها به سوى او باز مىگردید.
پادشاه كشور سعودى هر سال روز عید قربان علماى فرقه هاى اسلامى را میهمان مىكند. در یكى از سالها علاّمه سیّد شرف الدین جبل عاملى (از علماى برجسته لبنانى) به مهمانى دعوت مىشود. علاّمه همین كه وارد جلسه شد، قرآنى را كه جلد چرمى داشت به شاه هدیه كرد. شاه آن را گرفت و بوسید. علاّمه گفت: تو مشرك هستى! شاه ناراحت شد كه چرا چنین تهمتى مىزنى؟ علاّمه گفت: چون شما چرمى را بوسیدى كه پوست حیوان است و احترام به پوست حیوان شرك است!
شاه گفت: من هر پوستى را نمى بوسم، كفش من از چرم و پوست حیوان است، ولى هرگز آن را نمى بوسم، این قطعه چرم، جلد قرآن قرار گرفته است.
علاّمه فرمود: ما نیز هر آهنى را نمى بوسیم، آهنى را مىبوسیم كه صندوق یا ضریح و درب و پنجره ى قبر پیامبر یا امامان معصوم علیهم السلام باشد.
آرى، شرك آن است كه ما كسى یا چیزى را در برابر خدا عَلم كنیم و براى او قدرتى مستقلّ قائل شویم، در حالى كه شیعه قدرت اولیاى خدا را مستقل نمى داند، بلكه قدرتى وابسته به قدرت الهى مىداند و اگر گنبد وبارگاهى مىسازد به خاطر آن است كه به مردم اعلام كند در این جا مرد توحید دفن شده است. كسى كه در اینجا دفن شده در راه خداشهید گشته و فدا و فناى توحید شده است. پس گنبد و بارگاه، یعنى مركزى كه زیر آن فریاد توحید بلند است، نه مركزى در برابر مسجد.
امام رضا علیه السلام فرمودند: «وجه اللّه» پیامبر خدا و حجّت هاى او در زمین هستند كه به وسیله ى آنان به خدا، دین و معرفت او توجّه مىشود.(99) در دعاى ندبه درباره ى امام زمان علیه السلام مىخوانیم: «اءین وجه اللّه الّذى یُؤتى» و نیز مىخوانیم: «اءین وجه الّذى یتوجّه الاولیاء»
پیام ها:
1- موحّد واقعى كسى است كه از همه ى معبودها، اَبَرقدرت ها، ایسم ها وطاغوت ها آزاد باشد. لا تدع مع اللّه الها آخر
2- به آنچه رفتنى است، دل نبندیم و خود را اسیر آنها نسازیم. كلّ شى ءٍ هالك الاّ وجهه چنانكه حضرت ابراهیم فرمود: اِنّى لا اُحبّ الا فلین (100)
3- حاكمیّت، مخصوص خداوند است. له الحكم
4- معبود واقعى چند شرط دارد:
الف: فناپذیر نباشد. كلّ شى ء هالك الا وجهه
ب: بر هستى فرمانروا باشد. له الحكم
ج: فرجام همه به دست او باشد. الیه ترجعون
5- مرگ، نابودى نیست، بازگشت به مبداء است. الیه ترجعون
پروردگارا! مزه ى تلاوت، تدبّر و پندگیرى از قرآن را به ما بچشان.
پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنى بخش قرار ده.
پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سیره وسنّت پیامبراكرم صلّى الله علیه وآله واهل بیت معصومش علیهم السلام قرار بده.
آمین ربّ العالمین

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 16:49 - 0 تشکر 268273




(1). تفسیر فى ظلال القرآن.
(2). لغتنامه دهخدا.
(3). مفردات راغب.
(4). یس، 58.
(5). نساء، 94.
(6). آل عمران، 164.
(7). حجرات، 17.
(8). تفسیر كنزالدقایق.
(9). نور، 55.
(10). یونس، 12 13.
(11). انبیاء، 105.
(12). اعراف، 137.
(13). ابراهیم، 13 14.
(14). تفسیر المیزان.
(15). یوسف، 84.
(16). طه، 40.
(17). مریم، 51.
(18). ص، 82 83.
(19). قصص، 16.
(20). قصص، 17.
(21). قصص، 24.
(22). قصص، 21.
(23). بحار، ج 13، ص 44.
(24). هو اءنشاءكم من الارض و استعمركم فیها هود، 61.
(25). وسائل، ج 12، ص 43.
(26). هو الذى جعل لكم الارض ذلولا فامشوا فى مناكبها و كلوامن رزقه ملك، 67.
(27). انشراح، 7.
(28). الّذین اعتدوا منكم فى السبت بقره، 65.
(29). ایّكم اءحسنُعملاهود،7.
(30). وسائل، ج 12، ص 37.
(31). وسائل، ج 12، ص 37.
(32). بقره، 138.
(33). میزان الحكمه.
(34). میزان الحكمه.
(35). كافى، ج 5، ص 331.
(36). نور، 32.
(37). نور، 32.
(38). روم، 21.
(39). میزان الحكمه.
(40). میزان الحكمه.
(41). كنزالعمال، ح 46602.
(42). میزان الحكمه.
(43). بحار، ج 103، ص 372.
(44). مكارم الاخلاق، ج 1، ص 446.
(45). میزان الحكمه.
(46). طه، 10.
(47). تفسیر المیزان.
(48). شورى، 51.
(49). تفسیر المیزان.
(50). تورات، سِفر خروج، باب 4، جمله 6.
(51). بقره، 258.
(52). زخرف، 51.
(53). اعراف، 124.
(54). قصص، 79.
(55). اعراف، 114.
(56). آل عمران، 196.
(57). شعراء، 111.
(58). غافر، 36.
(59). انبیاء، 73.
(60). اسراء، 71.
(61). هود، 98.
(62). شعراء، 84.
(63). نهج البلاغه، نامه 31.
(64). تفسیر اطیب البیان.
(65). لیل، 12.
(66). توبه، 122.
(67). طور، 23.
(68). یوسف، 103.
(69). بقره، 272.
(70). نساء، 94.
(71). انعام، 32.
(72). توبه، 38.
(73). آل عمران، 185.
(74). بقره، 212.
(75). كهف، 46.
(76). طه، 131.
(77). بقره، 86.
(78). توبه، 38.
(79). رعد، 26.
(80). ابراهیم، 3.
(81). حجر، 88.
(82). نجم، 29.
(83). نازعات، 38.
(84). نهج البلاغه، خطبه 82.
(85). ابراهیم، 22.
(86). صافّات، 30.
(87). فصّلت، 20.
(88). صافّات، 24.
(89). بقره، 174.
(90). تفسیر المیزان، ج 16، ص 20.
(91). تفسیر نورالثقلین.
(92). اعراف، 6.
(93). نحل، 93.
(94). بقره، 284.
(95). لقمان، 16.
(96). تفاسیر مجمع البیان و روح البیان.
(97). بازگشت شكوهمندانه امام خمینى قدس سرّه پس از سالها هجرت در راه خدا، نمونه اى عینى بود كه خود آن را دیده و بخاطر داریم.
(98). جنّ، 18.
(99). توحید صدوق، ص 117.
(100). انعام، 76.

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 16:49 - 0 تشکر 268274




فهرست مطالب
 مقدمه ناشر
 مقدّمه ى مؤلّف
 سیماى سوره ى قصص
 بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
 طسَّمَّ
 تِلْكَ ءَایَتُ الْكِتَبِ الْمُبِینِ
 نَتْلُواْ عَلَیْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ
 پیام ها:
 إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِى الاَْرْضِ وَجَعَلَ اءَهْلَهَا شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طَآئِفَةًمِّنْهُمْ یُذَبِّحُ اءَبْنَآءَهُمْ وَیَسْتَحْىِنِسَآءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَنُرِیدُ اءَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اءَئِمَّةًوَ نَجْعَلَهُمُ الْوَرِثِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِى الاَْرْضِ وَنُرِىَ فِرْعَونَ وَهَمَنَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّاكَانُواْ یَحْذَرُونَ
 پیام ها:
 وَاءَوْحَیْنَآ إِلَىَّ اءُمِّ مُوسَىَّ اءَنْ اءَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَاءَلْقِیهِ فِى الْیَمِّ وَلاَتَخَافِى وَلاَ تَحْزَنِىَّ إِنَّ ارَآدُّوهُ إِلَیْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ
 فَالْتَقَطَهُ ءَالُ فِرْعَوْنَ لِیَكُونَ لَهُمْ عَدُوّاً وَحَزَناً إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَمَنَ وَجُنُودَهُمَا كَانُواْخَطِئِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَقَالَتِ امْرَاءَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّى وَلَكَ لاَتَقْتُلُوهُ عَسَىَّ اءَن یَنفَعَنَآ اءَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَهُمْ لاَیَشْعُرُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَاءَصْبَحَ فُؤَادُ اءُمِّ مُوسَى فَرِغاً إِن كَادَتْ لَتُبْدِى بِهِ لَوْلاََّ اءَن رَّبَطْنَاعَلَى قَلْبِهَا لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
 وَقَالَتْ لاُِخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَ هُمْ لاَیَشْعُرُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَحَرَّمْنَا عَلَیْهِ الْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ اءَدُلُّكُمْ عَلَىَّ اءَهْلِ بَیْتٍ یَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَصِحُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 فَرَدَدْنَهُ إِلَىَّ اءُمِّهِ كَىْ تَقَرَّ عَیْنُهَا وَلاَ تَحْزَنَ وَ لِتَعْلَمَ اءَنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقُّ وَلَكِنَّ اءَكْثَرَهُمْ لاَ یَعْلَمُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَلَمَّا بَلَغَ اءَشُدَّهُ وَاسْتَوَىَّ ءَاتَیْنَهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذَلِكَ نَجْزِى الْمُحْسِنِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 ودَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَى حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ اءَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلاَنِ هَذَا مِن شِیعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَثَهُ الَّذِى مِن شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِى مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَىفَقَضَى عَلَیْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَنِ إِنَّهُ عَدُوُّ مُّضِلُّ مُّبِینٌ
 نكته ها:
 پیام ها:
 قَالَ رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
 نكته ها:
 پیام ها:
 قَالَ رَبِّ بِمَآ اءَنْعَمْتَ عَلَىَّ فَلَنْ اءَكُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 فَاءَصْبَحَ فِى الْمَدِینَةِ خَآئِفاً یَتَرَقَّبُ فَإِذَا الَّذِى اسْتَنصَرَهُ بِالاَْمْسِ یَسْتَصْرِخُهُ قَالَ لَهُ مُوسَىَّ إِنَّكَ لَغَوِىُّ مُّبِینٌ
 پیام ها:
 فَلَمَّآ اءَنْ اءَرَادَ اءَن یَبْطِشَ بِالَّذِى هُوَ عَدُوُّ لَّهُمَا قَالَ یَمُوسَىَّ اءَتُرِیدُاءَن تَقْتُلَنِىكَمَا قَتَلْتَ نَفْساً بِالاَْمْسِ إِن تُرِیدُ إِلاَّ اءَن تَكُونَ جَبَّاراً فِى الاَْرْضِ وَ مَاتُرِیدُ اءَن تَكُونَمِنَ الْمُصْلِحِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَجَآءَ رَجُلٌ مِّنْ اءَقْصَا الْمَدِینَةِ یَسْعَى قَالَ یَا مُوسَىَّ إِنَّ الْمَلاََیَاءْتَمِرُونَ بِكَلِ یَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّى لَكَ مِنَ النَّصِحِینَ
 فَخَرَجَ مِنْهَا خَآئِفاً یَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِى مِنَ الْقَوْمِ الظَّلِمِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَآءَ مَدْیَنَ قَالَ عَسَى رَبِّىَّ اءَن یَهْدِیَنِى سَوَآءَ السَّبِیلِ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَلَمَّا وَرَدَ مَآءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ اءُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَاءَتَیْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لاَ نَسْقِى حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعَآءُ وَ اءَبُونَا شَیْخٌ كَبِیرٌ
 فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىَّ إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّى لِمَآ اءَنزَلْتَ إِلَىَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ
 نكته ها:
 پیام ها:
 فَجَآءَتْهُ إِحْدَیهُمَا تَمْشِى عَلَى اسْتِحْیَآءٍ قَالَتْ إِنَّ اءَبِى یَدْعُوكَ لِیَجْزِیَكَ اءَجْرَ مَاسَقَیْتَ لَنَا فَلَمَّا جَآءَهُ وَ قَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لاَتَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّلِمِینَ
 پیام ها:
 قَالَتْ إِحْدَیهُمَا یََّاءَبَتِ اسْتَئْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَئْجَرْتَ الْقَوِىُّ الاَْمِینُ
 نكته ها:
 پیام ها:
 قَالَ إِنِّىَّ اءُرِیدُ اءَنْ اءُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَىَّ هَتَیْنِ عَلَىَّ اءَن تَاءْجُرَنِى ثَمَنِىَ حِجَجٍ فَإِنْ اءَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِندِكَ وَ مَآ اءُرِیدُ اءَنْ اءَشُقَّ عَلَیْكَ سَتَجِدُنِىَّ إِن شَآءَ اللّهُ مِنَ الصَّلِحِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 اهمّیت ازدواج
 انتخاب همسر
 قَالَ ذَلِكَ بَیْنِى وَبَیْنَكَ اءَیَّمَا الاَْجَلَیْنِ قَضَیْتُ فَلاَ عُدْوَنَ عَلَىَّ وَاللّهُ عَلَى مَانَقُولُ وَكِیلٌ
 نكته ها:
 پیام ها:
 فَلَمَّا قَضَى مُوسَى الاَْجَلَ وَسَارَ بِاءَهْلِهِ ءَانَسَ مِن جَانِبِ الطُّورِ نَاراً قَالَ لاَِهْلِهِ امْكُثُوَّاْ إِنِّىَّ ءَانَسْتُ نَاراً لَّعَلِّىَّ ءَاتِیكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍاءَوْ جَذْوَةٍ مِّنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 فَلَمَّآ اءَتَهَا نُودِىَ مِن شَطِئِ الْوَادِ الاَْیْمَنِ فِى الْبُقْعَةِ الْمُبَرَكَةِمِنَ الشَّجَرَةِ اءَنیَ مُوسَىَّ إِنِّىَّ اءَنَا اللّهُ رَبُّ الْعَلَمِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَاءَنْ اءَلْقِ عَصَاكَ فَلَمَّا رَءَاهَا تَهْتَزُّ كَاءَنَّهَا جَآنُّ وَلَّى مُدْبِراً وَلَمْیُعَقِّبْ یَمُوسَىَّ اءَقْبِلْ وَلاَ تَخَفْ إِنَّكَمِنَ الاَْمِنِینَ
 پیام ها:
 اُسْلُكْ یَدَكَ فِى جَیْبِكَ تَخْرُجْ بَیْضَآءَ مِنْ غَیْرِ سُوَّءٍ وَاضْمُمْ إِلَیْكَ جَنَاحَكَ مِنَ الرَّهْبِ فَذَنِكَ بُرْهَنَانِ مِن رَّبِّكَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلاَِیْهِ إِنَّهمْ كَانُواْ قَوْماً فَسِقِینَ
 قَالَ رَبِّ إِنِّى قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْساً فَاءَخَافُ اءَن یَقْتُلُونِ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَ اءَخِى هَرُونُ هُوَ اءَفْصَحُ مِنِّى لِسَاناً فَاءَرْسِلْهُ مَعِىَ رِدْءاً یُصَدِّقُنِىَّ إِنِّىَّ اءَخَافُ اءَن یُكَذِّبُونِ
 قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِاءَخِیكَ وَنَجْعَلُ لَكُمَا سُلْطَناً فَلاَ یَصِلُونَ إِلَیْكُمَا بَِایَتِنَآ اءَنتُمَا وَمَنِا تَّبَعَكُمَا الْغَلِبُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 فَلَمَّا جَآءَهُم مُّوسَى بَِایَتِنَا بَیِّنَتٍ قَالُواْ مَا هَذَآ إِلا سِحْرٌ مُّفْتَرىً وَ مَا سَمِعْنَا بِهَذَافِىَّءَابَآئِنَا الاَْوَّلِینَ
 پیام ها:
 وَ قَالَ مُوسَى رَبِّىَّ اءَعْلَمُ بِمَن جَآءَ بِالْهُدَى مِنْ عِندِهِ وَمَن تَكُونُ لَهُ عَقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لاَیُفْلِحُ الظَّلِمُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَقَالَ فِرْعَوْنُ یََّاءَیُّهَا الْمَلاَُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرِى فَاءَوْقِدْ لِى یَهَمَنُ عَلَىالطِّینِ فَاجْعَل لِّى صَرْحاً لَّعَلِّىَّ اءَطَّلِعُ إِلَىَّ إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّى لاََظُنُّهُ مِنَ الْكَذِبِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِى الاَْرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ ظَنُّوَّاْ اءَنَّهُمْ إِلَیْنَالاَ یُرْجَعُونَ
 پیام ها:
 فَاءَخَذْنَهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَهُمْ فِى الْیَمِّ فَانظُرْ كَیْفَ كَانَ عَقِبَةُ الظَّلِمِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَجَعَلْنَهُمْ اءَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَیَوْمَ الْقِیَمَةِ لاَ یُنصَرُونَ
 وَاءَتْبَعْنَهُمْ فِى هَذِهِ الدُّنْیَا لَعْنَةً وَیَوْمَ الْقِیَمَةِ هُم مِّنَ الْمَقْبُوحِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَ لَقَدْ ءَاتَیْنَا مُوسَى الْكِتَبَ مِن بَعْدِ مَآ اءَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الاُْولَى بَصَآئِرَ لِلنَّاسِ وَهُدىً وَرَحْمَةً لَّعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَمَا كُنتَ بِجَانِبِ الْغَرْبِىِّ إِذْ قَضَیْنَآ إِلَى مُوسَى الاَْمْرَ وَمَا كُنتَمِنَ الشَّهِدِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَلَكِنَّآ اءَنشَاءْنَا قُرُوناً فَتَطَاوَلَ عَلَیْهِمُ الْعُمُرُ وَ مَا كُنتَ ثَاوِیاً فِىَّ اءَهْلِ مَدْیَنَ تَتْلُواْ عَلَیْهِمْ ءَایَتِنَا وَلَكِنَّا كُنَّا مُرْسِلِینَ
 وَ مَا كُنتَ بِجَانِبِ الطُّورِ إِذْ نَادَیْنَا وَلَكِن رَّحْمَةً مِّن رَّبِّكَ لِتُنذِرَ قَوْماً مَّآ اءَتَهُم مِّن نَّذِیرٍ مِّن قَبْلِكَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَ لَوْلاََّ اءَن تُصِیبَهُم مُّصِیبَةُ بِمَا قَدَّمَتْ اءَیْدِیِهمْ فَیَقُولُواْ رَبَّنَا لَوْلاََّ اءَرْسَلْتَ إِلَیْنَا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ ءَایَتِكَ وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 فَلَمَّا جَآءَهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِندِنَا قَالُواْ لَوْلاََّ اءُوتِىَ مِثْلَ مَآ اءُوتِىَ مُوسَىَّ اءَوَلَمْ یَكْفُرُواْبِمَآ اءُوتِىَ مُوسَى مِن قَبْلُ قَالُواْ سِحْرَانِ تَظَهَرَا وَقَالُوَّاْ إِنَّا بِكُلٍّ كَفِرُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 قُلْ فَاءْتُواْ بِكِتَبٍ مِّنْ عِندِ اللّهِ هُوَ اءَهْدَى مِنْهُمَآ اءَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَدِقِینَ
 پیام ها:
 فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَكَ فَاعْلَمْ اءَنَّمَا یَتَّبِعُونَ اءَهْوَآءَهُمْ وَ مَنْ اءَضَلُّ مِمَّن اتَّبَعَ هَوَیَهُ بِغَیْرِ هُدىً مِّنَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرُونَ
 اءلَّذِینَ ءَاتَیْنَهُمُ الْكِتَبَ مِن قَبْلِهِ هُم بِهِ یُؤْمِنُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَإِذَا یُتْلَى عَلَیْهِمْ قَالُوَّاْ ءَامَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّنَآ إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلِهِ مُسْلِمِینَ
 اءُوْلََّئِكَ یُؤْتَوْنَ اءَجْرَهُم مَّرَّتَیْنِ بِمَا صَبَرُواْ وَ یَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِالسَّیِّئَةَ وَمِمَّارَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ
 پیام ها:
 وَإِذَاسَمِعُواْ اللَّغْوَ اءَعْرَضُواْ عَنْهُ وَقَالُواْ لَنَآ اءَعْمَلُنَا وَ لَكُمْاءَعْمَلُكُمْ سَلَمٌ عَلَیْكُمْ لاَنَبْتَغِى الْجَهِلِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 إِنَّكَ لاَ تَهْدِى مَنْ اءَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللّهَ یَهْدِى مَن یَشَآءُ وَهُوَ اءَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَقَالُوَّاْ إِن نَّتَّبِعِ الْهُدَى مَعَكَ نُتَخَطَّفْ مِنْ اءَرْضِنَآ اءَوَلَمْ نُمَكِّن لَّهُمْ حَرَماً ءَامِناً یُجْبَىَّ إِلَیْهِ ثَمَرَتُ كُلِّ شَىْءٍ رِّزْقاً مِّن لَّدُنَّا وَلَكِنَّ اءَكْثَرَهُمْ لاَ یَعْلَمُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَكَمْ اءَهْلَكْنَا مِن قَرْیَةٍ بَطِرَتْ مَعِیشَتَهَا فَتِلْكَ مَسَكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَن مِّن بَعْدِهِمْ إِلاقَلِیلاً وَكُنَّا نَحْنُ الْوَرِثِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى حَتَّى یَبْعَثَ فِىَّ اءُمِّهَا رَسُولاً یَتْلُواْعَلَیْهِمْ ءَایَتِنَا وَمَاكُنَّا مُهْلِكِى الْقُرَىَّإِلا وَ اءَهْلُهَا ظَلِمُونَ
 پیام ها:
 وَمَآ اءُوتِیتُم مِّن شَىْءٍ فَمَتَعُ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَ زِینَتُهَا وَمَا عِندَ اللّهِ خَیْرٌ وَاءَبْقَىَّ اءَفَلاَ تَعْقِلُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 اءَفَمَن وَعَدْنَهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لَقِیهِ كَمَن مَّتَّعْنَهُ مَتَعَ الْحَیَوةِالدُّنْیَا ثُمَّ هُوَ یَوْمَ الْقِیَمَةِ مِنَ الْمُحْضَرِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَ یَوْمَ یُنَادِیهِمْ فَیَقُولُ اءَیْنَ شَرَكَآءِىَ الَّذِینَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ
 قَالَ الَّذِینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هََّؤُلاََّءِ الَّذِینَ اءَغْوَیْنَآ اءَغْوَیْنَ هُمْ كَمَا غَوَیْنَا تَبَرَّاءْنَآ إِلَیْكَ مَاكَانُوَّاْ إِیَّانَا یَعْبُدُونَ
 وَقِیلَ ادْعُواْ شُرَكَآءَكُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ یَسْتَجِیبُواْ لَهُمْ وَرَاءَوُاْ الْعَذَابَ لَوْ اءَنَّهُمْ كَانُواْیَهْتَدُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ فَیَقُولُ مَاذَآ اءَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِینَ
 فَعَمِیَتْ عَلَیْهِمُ الاَْنبَآءُ یَوْمَئِذٍ فَهُمْ لاَیَتَسَآءَلُونَ
 فَاءَمَّا مَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ صَلِحاً فَعَسَىَّ اءَن یَكُونَ مِنَ الْمُفْلِحِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَرَبُّكَ یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ وَیَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ سُبْحَنَ اللّهِ وَتَعَلَى عَمَّایُشْرِكُونَ
 وَرَبُّكَ یَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا یُعْلِنُونَ
 وَهُوَ اللّهُ لاََّ إِلَهَ إِلا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِى الاُْولَى وَ الاَْخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
 پیام ها:
 قُلْ اءَرَءَیْتُمْ إِن جَعَلَ اللّهُ عَلَیْكُمُ الَّیْلَ سَرْمَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَمَةِ مَنْ إِلَهٌ غَیْرُ اللّهِ یَاءْتِیكُم بِضِیَآءٍاءَفَلاَ تَسْمَعُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 قُلْ اءَرَءَیْتُمْ إِن جَعَلَ اللّهُ عَلَیْكُمُ النَّهَارَ سَرْمَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَمَةِ مَنْ إِلَهٌ غَیْرُ اللّهِ یَاءْتِیكُم بِلَیْلٍ تَسْكُنُونَ فِیهِ اءَفَلاَ تُبْصِرُونَ
 پیام ها:
 وَمِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ الَّیْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُواْ فِیهِ وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ فَیَقُولُ اءَیْنَ شُرَكَآءِىَ الَّذِینَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَنَزَعْنَا مِن كُلِّ اءُمَّةٍ شَهِیداً فَقُلْنَا هَاتُواْ بُرْهَنَكُمْ فَعَلِمُوَّاْ اءَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَضَلَّ عَنْهُم مَّاكَانُواْ یَفْتَرُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 إِنَّ قَرُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَیْهِمْ وَ ءَاتَیْنَهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَآ إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوَّاءُ بِالْعُصْبَةِ اءُوْلِى الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لاَتَفْرَحْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ الْفَرِحِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَابْتَغِ فِیمَآ ءَاتَكَ اللّهُ الدَّارَ الاَْخِرَةَ وَلاَ تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیَا وَ اءَحْسِن كَمَآاءَحْسَنَ اللّهُ إِلَیْكَ وَلاَتَبْغِ الْفَسَادَ فِى الاَْرْضِ إِنَّ اللّهَ لاَیُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 قَالَ إِنَّمَآ اءُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِىَّ اءَوَلَمْ یَعْلَمْ اءَنَّ اللّهَ قَدْ اءَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ اءَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ اءَكْثَرُ جَمْعاً وَلاَ یُسْئَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِى زِینَتِهِ قَالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا یَلَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَآاءُوتِىَقَرُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ
 پیام ها:
 وَقَالَ الَّذِینَ اءُوتُواْ الْعِلْمَ وَیْلَكُمْ ثَوَابُ اللّهِ خَیْرٌ لِّمَنْ ءَامَنَ وَ عَمِلَ صَلِحاً وَلاَ یُلَقَّهَآإِلا الصَّبِرُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الاَْرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ یَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَاءَصْبَحَ الَّذِینَ تَمَنَّوْاْ مَكَانَهُ بِالاَْمْسِ یَقُولُونَ وَ یْكَاءَنَّ اللّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ یَقْدِرُ لَوْلاََّ اءَن مَّنَّ اللّهُ عَلَیْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَیْكَاءَنَّهُ لاَیُفْلِحُ الْكَفِرُونَ
 پیام ها:
 تِلْكَ الدَّارُ الاَْخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لاَ یُرِیدُونَ عُلُوّاً فِى الاَْرْضِ وَلاَفَسَاداً وَالْعَقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 مَن جَآءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَآءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَى الَّذِینَ عَمِلُواْالسَّیِّئَاتِ إِلا مَاكَانُواْ یَعْمَلُونَ
 پیام ها:
 إِنَّ الَّذِى فَرَضَ عَلَیْكَ الْقُرْءَانَ لَرََّادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُلْ رَّبِّىَّ اءَعْلَمُ مَن جَآءَ بِالْهُدَى وَ مَنْ هُوَ فِى ضَلَلٍ مُّبِینٍ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَمَا كُنتَ تَرْجُوَّاْ اءَن یُلْقَىَّ إِلَیْكَ الْكِتَبُ إِلا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ فَلاَتَكُونَنَّ ظَهِیراًلِّلْكَفِرِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَ لاَ یَصُدُّنَّكَ عَنْ ءَایَتِ اللّهِ بَعْدَ إِذْ اءُنزِلَتْ إِلَیْكَ وَ ادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِینَ
 نكته ها:
 پیام ها:
 وَلاَ تَدْعُ مَعَ اللّهِ إِلَهاً ءَاخَرَ لاََّ إِلَهَ إِلا هُوَ كُلُّ شَىْءٍ هَالِكٌ إِلا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
 نكته ها:
 پیام ها:

به امید ظهوراقا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.