• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5557)
دوشنبه 6/10/1389 - 14:58 -0 تشکر 267991
تفسیر سوره ى شُعراء


تفسیرنور

 

 

«سوره ى شُعراء»

 

 

تألیف:حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قرائتى

 

 

 

 

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:15 - 0 تشکر 268017



26 - قَالَ رَبُّكُمْ وَرَبُّ ءَابَآئِكُمُ الاَْوَّلِینَ
ترجمه:
(بار دیگر موسى) گفت: او پروردگار شما و پروردگار نیاكان شماست.
نكته ها:
* قرآن مىگوید: دعواى انبیا با مخالفانشان بر سر ربوبیّت خداوند یعنى مدیریّت و قانونگذارى خداوند و لزوم اطاعت از دستورات اوست وگرنه مخالفان آنان، اللّه را به عنوان خالق جهان قبول داشتند. سخن كسانى كه امروز مىگویند: دین از سیاست جداست، همانند سخن كسانى است كه مىگویند: حساب آفریدن جهان به اراده خداوند از حساب اداره كردن آن جداست. (خداوند خلق كند، ولى ما حكومت كنیم) قرآن و عقل، حقّ ربوبیّت و تكلیف كردن و اطاعت شدن را تنها از كسى مىداند كه خالق است، نه دیگران. كسى كه آفرید مىداند چه قانونى وضع كند. الا یعلم مَن خَلق (11)
* بعضى جمله ى ان كنتم موقنین را این گونه معنا كرده اند كه موسى گفت: من مىدانم كه سؤال شما براى فهمیدن نیست، بلكه براى طفره رفتن است، ولى اگر شما در جستجوى حقیقت باشید، در نظم ونظام هستى فكر كنید، ربوبیّت ویكتایى او را خواهید فهمید.
پیام ها:
1- باید به سؤال هاى اعتقادى، پاسخ صریح و روشن داد. قال و ما ربّ العالمین قال ربّ السموات والارض
2- تمام هستى یك خدا دارد. ربّ السموات والارض (بر خلاف مشركان كه به خدایان متعدّد عقیده داشتند).
3- تمام هستى تحت یك تدبیر، نظارت وحركت تكاملى قرار دارند. ربّالعالمین
4- ذات خداوند قابل شناسایى نیست، باید او را از راه آفریده هایش شناخت و معرّفى كرد. ربّ السموات والارض (فرعون از چیستى وچگونگى خداوند سؤال كرد، ولى موسى از آفریده هاى او پاسخ داد چون ذات قابل شناخت نیست)
5- هر كسى نمى تواند وحدت تدبیر تمام هستى را درك كند. ان كنتم موقنین اهل یقین هرگاه به آفرینش آسمان ها و زمین نگاه عمیق كنند، ربوبیّت الهى را درك مىكنند.
6- جوسازى، حقّپوشى و حرف منطقى دیگران را قطع كردن، ابزار كار طاغوت هاست. اَلا تستمعون (مناظره ى موسى و فرعون علنى بود.)
7- ربوبیّت خداوند نسبت به انسان هاى موجود، انسان هاى گذشته و آسمان و زمین یكسان است. ربّ السموات و الارض... ربّكم و ربّ آبائكم... (تدبیر و نظارت ومدیریّت خداوند بر آیات آفاقى (آسمان ها و زمین)، و آیات انفسى (انسان ها) یكسان است.)

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:15 - 0 تشکر 268018



27 - قَالَ إِنَّ رَسُولَكُمُ الَّذِى اءُرْسِلَ إِلَیْكُمْ لَمَجْنُونٌ
28 - قَالَ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَمَا بَیْنَهُمَآ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ
ترجمه:
(فرعون) گفت: قطعا پیامبرتان كه به سوى شما فرستاده شده، سخت دیوانه است. (موسى) گفت: (او) پروردگار مشرق و مغرب و آنچه میان آن دو است مىباشد، اگر تعقّل كنید.

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:15 - 0 تشکر 268019



29 - قَالَ لَئِنِ اتَّخَذْتَ إِلَهاً غَیْرِى لاََجْعَلَنَّكَ مِنَ الْمَسْجُونِینَ
30 - قَالَ اءَوَلَوْ جِئْتُكَ بِشَىْءٍ مُّبِینٍ
ترجمه:
(فرعون) گفت: (اى موسى!) اگر معبودى غیر از من برگزینى قطعا تو را از زندانیان قرار خواهم داد. (موسى) گفت: (حتّى) اگر نشانه ى آشكارى برایت بیاورم (كه رسالت مرا اثبات كند)؟

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:16 - 0 تشکر 268020



31 - قَالَ فَاءْتِ بِهِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِینَ
ترجمه:
(فرعون) گفت: اگر راست مىگویى آن نشانه را بیاور.
نكته ها:
* در آیه ى 27 مىبینیم كه فرعون براى جبران حقارت خود، سخت ترین لحن ها را با زشت ترین نسبت ها در مورد موسى به كار برد. در ادبیات عرب براى تاءكید یك مطلب از حروف و كلماتى استفاده مىكنند، كلمه ى اِنّ و حرف لام در كلمه ى لَمجنون و جمله ى اسمیّه آوردن، نشانه ى تاءكید بر نسبت نارواى اوست.
پیام ها:
1- طاغوت ها هنگام روبرو شدن با حقّ طفره مىروند. (هر بار كه موسى استدلال و بیانى داشت، فرعون به جاى پاسخ دادن به موسى، چون نگران از دست دادن مردم بود، با آنان حرف مىزد.) قال لمَن حَوله قال اِنّ رسولكم
2- مستكبر هرگز حقّ را نمى پذیرد و خود را از مردم جدا مىداند. رسولكم ارسل الیكم یعنى پیامبر شما، نه من.
3- از قوى ترین حربه هاى مخالفان انبیا، نسبت نارواى جنون است. لمجنون آرى كسى كه از استدلال عاجز باشد، دست به تهمت و ناسزاگویى مىزند.
4- از هماهنگى قوانین و نظام ثابتى كه بر زمین و آسمان، مشرق و مغرب و بر همه ى موجودات جهان حاكم است، مىفهمیم كه جهان هستى با مدیریّت واحدى اداره مىشود. ربّ المشرق والمغرب...
5 - مبلّغ ومربّى نباید از بحث خسته شود، باید استدلال خود را تكرار كند و سعه ى صدر داشته باشد. ربّ السموات والارض، ربّكم و ربّ آبائكم، ربّ المشرق والمغرب
6- تهمت ها، اولیاى خدا را از هدف ها منحرف نمى كند. رسولكم... لمجنون قال ربّ المشرق والمغرب
7- رسیدن به توحید، به تعقّل نیاز دارد. (كفر و شرك، محصول بى عقلى است). ان كنتم تعقلون (اندیشیدن مردم، بزرگ ترین خطر براى مستكبران است).
8 انبیا مؤدّب سخن مىگویند. (فرعون به موسى علیه السلام گفت: لمجنون، امّا موسى گفت: اگر بیاندیشید سخن مرا مىفهمید). ان كنتم تعقلون
9- تهدید، حربه ى دیگر طاغوت هاست. لا جعلنّك من المَسجونین (رهبران دینى باید آماده ى سختى ها باشند).
10- در نظام طاغوتى، خفقان و خشونت حاكم است و افراد زیادى در زندان به سر مىبرند. من المَسجونین
11- آن جا كه منطق تاءثیر نكرد، معجزه لازم است. بشى ء مبین
12- آمادگى قبلى، شرط موفقیّت و پیروزى بر دشمن است. موسى مىدانست كه عصا را اژدها مىكند و كف دستش نورانى مىشود، لذا با قدرت گفت: جئتك بشى ء مبین
13- معجزه ى انبیا حقیقت دارد و مردم به خوبى درك مىكنند. مبین

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:16 - 0 تشکر 268021



32 - فَاءَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِىَ ثُعْبَانٌ مُّبِینٌ
ترجمه:
پس عصاى خود را بیفكند، پس ناگهان آن عصا اژدهایى آشكار شد.

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:16 - 0 تشکر 268022



33 - وَنَزَعَ یَدَهُ فَإِذَا هِىَ بَیْضَآءُ لِلنَّظِرِینَ
ترجمه:
و دست خود را (از گریبانش) بیرون آورد، پس ناگهان آن دست براى تماشاگران سفید و درخشان نمود.
نكته ها:
* مراد از كلمه ى نَزع در اینجا، بیرون آوردن دست از جیب و گریبان است.
* اژدها شدن عصا، ده مرتبه ونورانى شدن دست موسى علیه السلام، پنج مرتبه در قرآن آمده است.
* در اوّلین مرحله اى كه موسى عصا را رها كرد به صورت مار كوچكى درآمد، چنانكه در سوره نمل آیه ى 10 آمده: جانُّ وَلىّ مُدبرا، ولى در برابر طاغوتِ گردنكش، به صورت اژدها در آمد و این شاید به خاطر آن باشد كه براى هر مخاطبى باید حرفى زد وعملى انجام داد.
پیام ها:
1- معجزات انبیا چون وابسته به قدرت الهى است، نیاز به تمرین ندارد و لازم نیست تدریجى باشد. فاذا هى (یعنى عصا ناگهان مار شد)
2- در برابر افراد سركش باید كارى چشمگیر وكوبنده انجام داد. ثُعبان مبین
3- معجزات انبیا روشن و روشنگر است، نه وهم و خیال. مبین
4- در كنار معجزه اى دلهره آور، دست سفید و نورانى، رمز صفا و محبّت است. ثُعبان بیضاء
5 - براى تاءثیر كلام حقّ، از همه ى شیوه هاى صحیح بیم و امید استفاده كنید. ثُعبان بیضاء

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:16 - 0 تشکر 268023



34 - قَالَ لِلْمَلاَِ حَوْلَهُ إِنَّ هَذَا لَسَحِرٌ عَلِیمٌ
35 - یُرِیدُ اءَن یُخْرِجَكُم مِّنْ اءَرْضِكُم بِسِحْرِهِ فَمَاذَا تَاءْمُرُونَ
ترجمه:
(فرعون) به اشرافیان اطرافش گفت: واقعا این مرد، ساحرى كاردان است. او مىخواهد با سحرش شما را از سرزمینتان آواره كند، پس چه راءى و دستور مىدهید؟

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:16 - 0 تشکر 268025



36 - قَالُواْ اءَرْجِهْ وَاءَخَاهُ وَابْعَثْ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِینَ
37 - یَاءْتُوكَ بِكُلِّ سَحَّارٍ عَلِیمٍ
ترجمه:
گفتند: به موسى و برادرش فرصت بده و در تمام شهرها افرادى را براى گردآورى (ساحران) اعزام كن. تا هر ساحر ماهرى را نزد تو بیاورند.

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:17 - 0 تشکر 268026



38 - فَجُمِعَ السَّحَرَةُ لِمِیقَتِ یَوْمٍ مَّعْلُومٍ
ترجمه:
پس ساحران در موعدِ روزى معلوم، گردآورى شدند.

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:17 - 0 تشکر 268027



39 - وَقِیلَ لِلنَّاسِ هَلْ اءَنتُم مُّجْتَمِعُونَ
ترجمه:
و به مردم گفته شد: آیا شما نیز جمع مىشوید؟
نكته ها:
* فرعون با موسى چند نوع برخورد كرد:
الف: تحقیر: اءلم نُربّك فینا ولیدا آیا ما تو را بزرگ نكردیم.
ب: استهزا: لمجنون تو دیوانه هستى.
ج: تهدید: من المَسجونین تورا زندانى مىكنم.
د: تهمت سحر: لساحر علیم تو ساحر هستى.
ه‍: تهمت توطئه: یرید اءن یخرجكم تو قصد شورش دارى.
* در آیات مربوط به گفتگوى موسى با فرعون، حرفى از هارون نیست و این به خاطر آن است كه موضع رسمى باید از طرف رهبر تعیین شود.
* مراد از جمله فماذا تاءمرون، فرمان مشورتى است. چون مشاوران نظر خود را در قالب امر و فرمان مىگفتند. مانند: اءرجِه واءخاه به موسى وبرادرش فرصت بده وبه زندان نیفكن.
* حضرت موسى و فرعون در مورد زمان و مكان مراسمِ مقابله ى ساحران با موسى، با یكدیگر به توافق رسیدند. لمیقات یوم معلوم
* از مردم خواسته شد تا در مكان و زمان موعود حاضر شوند، زیرا این حضور و اجتماع باعث مىشد تا موسى و هارون احساس تنهایى كنند و ساحران نیرو گیرند و غوغاسالارى تبلیغاتى به راه اندازند.
* اطرافیان بى اراده و متملّق، حتّى در كلمات تقلید مىكنند. جمله هاى لساحر علیم و یرید ان یخرجكم من ارضكم در این دو آیه از زبان فرعون است، ولى در سوره ى اعراف آیات 109 و 110، همین كلمات از زبان اطرافیان اوست و حتّى حرفى كم و زیاد نكرده اند.
پیام ها:
1- طاغوت ها تبلیغات شیطانى خود را با تاءكید و قاطعیّت بیان مىكنند. اِنّ هذا لساحر علیم (انّ، حرف لام و جمله ى اسمیّه همه نشانه ى تاءكید است.)
2- فرعون براى آن كه ساحران را در مبارزه با موسى تشویق و تحریك كند، از موسى به عنوان ساحر علیم یاد كرد. لساحرعلیم
3- دروغگو كم حافظه است. فرعونیانى كه به موسى نسبت جنون مىدادند؛ لمجنون اكنون او را ساحرى ماهر و آگاه مىخوانند: لساحر علیم
4- وطن دوستى و انگیزه ى مالكیّت، از غرائز انسان هاست و فرعون براى تحریك مردم علیه موسى این دو سوژه را بهانه قرار داد و گفت: او شما را آواره و مالكیّت شما را لغو خواهد كرد. یخرجكم من ارضكم
5 - دروغ، تزویر وعوام فریبى، شیوه ى طاغوت است. (كلمه ى ارضكم، براى عوام فریبى وكلمه ى بسحره دروغى واضح بود.)
6- طاغوت ها هنگام قدرت و تسلّط، همه چیز را از آن خود مىدانند، اءلیس لى ملك مصر(12) ولى هنگام احساس خطر مردم را به صحنه مىكشند. ارضكم
7- طاغوت ها به زیردستان خود نیازمندند و از آنها راه و چاره مىطلبند. فماذا تاءمرون فرعونى كه به موسى مىگوید: اگر معبودى غیر از من بگیرى تو را زندان مىكنم، امروز محتاج اطرافیان است.
8 زمان فرعون، دوران رواج سحر و جادو بوده است. سحّار علیم
9- اگر متخصّصین، متعهّد نباشند در خدمت فرعون ها در مىآیند. یاءتوك
10- همایش و سمینار كارشناسان، سابقه ى طولانى دارد. یاءتوك بكلّ سحار علیم
11- طاغوت ها براى رسیدن به اهداف خود، از كارشناسان سوء استفاده مىكنند ما چرا استفاده ى خوب نكنیم؟ یاءتوك بكلّ سحّار علیم
12- فرعون تمام توان خود را بكار گرفت. بكلّ سحّار
13- زمان و مكان در حركات تبلیغى مؤثّر است. یوم معلوم
14- براى طاغوت ها جلب افكار عمومى و حضور مردم در صحنه مهم است. هل انتم مجتمعون

به امید ظهوراقا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.