• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5532)
دوشنبه 6/10/1389 - 14:58 -0 تشکر 267991
تفسیر سوره ى شُعراء


تفسیرنور

 

 

«سوره ى شُعراء»

 

 

تألیف:حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قرائتى

 

 

 

 

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:47 - 0 تشکر 268112



192 - وَإِنَّهُ لَتَنزِیلُ رَبِّ الْعَلَمِینَ
193 - نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الاَْمِینُ
194 - عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِینَ
ترجمه:
والبتّه این (قرآن) فرستاده پروردگار جهانیان است. (كه جبرئیل) فرشته ى امین الهى آن را فرو آورده است بر دل تو، تا از هشداردهندگان باشى.

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:47 - 0 تشکر 268113



195 - بِلِسَانٍ عَرَبِی مُّبِینٍ
196 - وَإِنَّهُ لَفِى زُبُرِ الاَْوَّلِینَ
ترجمه:
(این قرآن) به زبان عربى روشن (نازل شده) و همانا (خبر) آن در كتاب هاى (آسمانى) پیشین آمده است.
نكته ها:
* زُبُر از واژه ى زَبر به معناى نوشتن و جمع زبور به معناى كتاب است.
* قرآن را ساده ننگریم، زیرا:
الف: سرچشمه ى آن، ربّ العالمین است.
ب: واسطه ى آن، روح الامین است.
ج: ظرف آن، قلب پاك پیامبر صلّى الله علیه وآله قلبك است.
د: هدف آن، بیدارى مردم المنذرین است.
ه‍: زبان آن، فصیح و بلیغ عربىّ مبین است.
و: بشارت آن، در كتاب هاى پیشینیان، زُبُر الاوّلین است.
* حضرت اسماعیل، هود، صالح و شعیب علیهم السلام، به زبان عربى سخن مىگفته اند.(56)
* فرشته ى وحى داراى چند نام است: روح الامین، روح القدس، شدیدالقوى، رسولٌكریم و جبرئیل. دلیل این كه به جبرئیل روح گفته شده، یا به خاطر آن است كه دین و روح مردم به واسطه ى او زنده شده، یا خودش موجودى روحانى است.
پیام ها:
1- قرآن وحى الهى است، نه شنیده ها وبافته هاى پیامبر. اِنّه لتنزیل
2- قرآن از دنیاى غیب به دنیاى شهود نازل شده است. لتنزیل ربّ العالمین
3- كسى كه وحى مىفرستد، همانى است كه تمام هستى را اداره و تربیت مىكند. (قوانین آسمانى با نظام آفرینش هماهنگ است) لتنزیل ربّ العالمین
4- نزول وحى، وسیله ى رشد واز شئون ربوبیّت است. لتنزیل ربّ العالمین
5 - سنّت الهى به استخدام واسطه هاست. نَزَل به الرّوح الامین
6- وحى الهى بدون كم و كاست نازل شده است. نَزَل به الرّوح الامین
7- قلب، مركز دریافت حقایق است. على قلبك
8 تا از عمق جان چیزى را باور نداشته باشیم، نمى توانیم هشدار جدّى بدهیم. على قلبك لتكون من المنذرین
9- سنّت خداوند، فرستادن پیامبران براى انذار و هشدار است. من المنذرین
10- درمان غافل، با انذار وهشدار است. من المنذرین در قرآن، انذار بیشتر از بشارت آمده است.
11- تبلیغ باید روشن و با زبان مردم باشد. عربىّ مبین
12- بشارتِ قرآن، در كتب آسمانى پیشین آمده است. زُبرالاوّلین چنانكه بشارت آمدن پیامبر اسلام در تورات وانجیل بوده است. یجدونه مكتوبا فى التوراة والانجیل (57)
13- در برنامه ریزى و مدیریّت، زمینه را براى رشد و هدایت و فعالیّت آیندگان فراهم سازید. زُبرالاوّلین
14- مضمون و محتواى قرآن، در كتاب هاى آسمانى پیشین بوده، ولى الفاظ آن بر قلب مبارك رسول خدا صلّى الله علیه وآله نازل شده است. زُبرالاوّلین

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:48 - 0 تشکر 268114



197 - اءَوَلَمْ یَكُن لَّهُمْ ءَایَةً اءَن یَعْلَمَهُ عُلَمَؤُاْ بَنِى إِسْرَءِیلَ
ترجمه:
آیااین كه علماى بنى اسرائیل از آن (قرآن) اطلاع دارند، براى آنان (مشركان عرب) نشانه اى (بر صحّت آن) نیست؟

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:48 - 0 تشکر 268115



198 - وَلَوْ نَزَّلْنَهُ عَلَى بَعْضِ الاَْعْجَمِینَ
ترجمه:
(بر فرض) اگر ما قرآن را بر بعضى غیر عرب ها نازل مىكردیم.

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:48 - 0 تشکر 268116



199 - فَقَرَاءَهُ عَلَیْهِم مَّا كَانُواْبِهِ مُؤْمِنِینَ
ترجمه:
پس او آن را برایشان مىخواند، عرب ها به آن ایمان نمى آوردند.
نكته ها:
* امام صادق علیه السلام فرمودند: ارزش و فضیلت غیر عرب این است كه آنان به سوى قرآنى كه به زبان عربى است گرایش پیدا كردند، ولى اگر قرآن به زبان غیر عربى بود، بعضى عرب ها ایمان نمى آوردند.(58)
پیام ها:
1- عذرِ جاهلِ مقصّر، پذیرفته نیست. اءولم یكن لهم آیة شما كه از علماى خود نمى پرسید، سزاوار توبیخ و سرزنش هستید.
2- علماى بنى اسرائیل از حقّانیّت قرآن آگاه بودند. یعلمه علماء بنى اسرائیل
3- در تبلیغ و تربیت، به احساسات و زبان ملّى مخاطب توجّه كنید. لو نزّلناه على بعض الاعجمین...
4- تعصّب و نژادپرستى، مانع حقّپذیرى است. لو نزّلناه ما كانوا به مؤمنین
5 - تعصّب و ملیّت گرایى در قوم عرب زیاد است. لو نزّلناه... ما كانوا به مؤمنین

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:48 - 0 تشکر 268117



200 - كَذَلِكَ سَلَكْنَهُ فِى قُلُوبِ الْمُجْرِمِینَ
201 - لاَ یُؤْمِنُونَ بِهِ حَتَّى یَرَوُاْ الْعَذَابَ الاَْلِیمَ
202 - فَیَاءْتِیَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لاَیَشْعُرُونَ
ترجمه:
ما این گونه قرآن را (با بیانى رسا وروشن) در دلهاى گناهكاران عبور دادیم، (ولى آنان) ایمان نمى آورند، مگر آنكه عذاب دردناك را مشاهده كنند. كه ناگهان و در حالى كه آگاه نباشند به سراغشان آید.

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:49 - 0 تشکر 268118



203 - فَیَقُولُواْ هَلْ نَحْنُ مُنظَرُونَ
204 - اءَفَبِعَذَابِنَا یَسْتَعْجِلُونَ
ترجمه:
پس گویند: آیا به ما مهلتى (براى توبه وجبران) داده خواهد شد؟ آیا نسبت به نزول عذاب ما عجله دارند (كه مىپرسند قهر خدا چه زمانى است)؟

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:49 - 0 تشکر 268119



205 - اءَفَرَءَیْتَإِن مَّتَّعْنَهُمْ سِنِینَ
206 - ثُمَّ جَآءَهُم مَّاكَانُواْ یُوعَدُونَ
ترجمه:
آیا دیدى كه اگر سال ها هم آنان را (از نعمت هاى خود) برخوردار كنیم، آنگاه عذاب موعود به آنها خواهد رسید.
نكته ها:
* در روایات مىخوانیم: رسول خدا صلّى الله علیه وآله در خواب دیدند كه بنى امیّه از منبرش بالا مىروند و مردم را منحرف مىكنند، چون از خواب برخاستند غمگین بودند، در این وقت جبرئیل این آیات را آورد: اءفراَیت اِن متّعناهم سِنین. ثمّ جائهم ما كانوا یُوعدون (59)
پیام ها:
1- خداوند حتّى با كفّار اتمام حجّت مىكند و قرآن را بر آنان عرضه مىكند و بر دلشان عبور مىدهد. سَلَكناه
2- اگر قابلیّت نباشد، قرآن هم كارساز نیست. سَلكناه فى قلوب المجرمین لایؤمنون
3- جرم و گناه، زمینه ى هدایت را در انسان محو مىكند. المجرمین لایؤمنون
4- همان گونه كه اگر قرآن به زبان اعجمى نازل مىگردید، عرب هاى مشرك مكّه ایمان نمى آوردند، اكنون هم كه به زبان عربى روشن نازل ومطالب آن بر دل آنان وارد مىشود، باز هم ایمان نمى آورند. لا یؤمنون به
5 - ایمان در لحظه ى اضطرار سودى ندارد. لا یؤمنون به حتّى یَروا العذاب
6- به مهلت دادن خداوند مغرور نشویم، زیرا مرگ و عذاب الهى به صورت ناگهانى مىآید. فیاءتیهم بَغتَةً
7- مجرم، در لحظه ى مرگ تقاضاى مهلت دارد.هل نحن مُنظَرون
8 روزى وجدان هاى خفته بیدار خواهد شد. هل نحن مُنظَرون
9- كسانى كه در دیدن عذاب الهى عجله دارند، روزى براى در امان بودن از عذاب، مهلت خواهند خواست. مُنظَرون یستعجلون
10- مهلت براى سیه دلان سودى ندارد. مَتّعناهم سِنین... جائهم ما كانوا یوعدون

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:49 - 0 تشکر 268120



207 - مَآ اءَغْنَى عَنْهُمْ مَّا كَانُواْ یُمَتَّعُونَ
ترجمه:
آنچه برخوردار بودند، در دفع عذاب به كارشان نیاید.

به امید ظهوراقا

دوشنبه 6/10/1389 - 15:49 - 0 تشکر 268121



208 - وَمَآ اءَهْلَكْنَا مِن قَرْیَةٍ إِلا لَهَا مُنذِرُونَ
209 - ذِكْرَى وَمَا كُنَّا ظَلِمِینَ
ترجمه:
وما (مردم) هیچ منطقه اى را هلاك نكردیم، مگر آن كه بیم دهندگانى داشتند. تا مایه ى پند و عبرت باشد، و ما ستمكار نبودیم (كه بدون هشدار مجازات كنیم).
نكته ها:
* خداوند، هر فرد و قوم گمراهى را زمانى هلاك مىكند كه از قبل به آنان هشدار داده باشد، وگرنه عقوبت بدون هشدار ظلم است و ظلم در شاءن خداوند نیست. قرآن، این حقیقت را در آیات مختلف بیان كرده است:
* و ما ظلمناهم (60) ما به آنان ظلم نكردیم.
* و ما اللّه یُرید ظلما(61) خداوند اراده ى ظلم نمى كند.
* ما كان اللّه لیَظلمهم (62) شاءن خداوند ظلم كردن نیست.
* لا یظلمون نَقیرا(63)، لا یظلمون شیئا(64) كمترین ستمى به آنها نخواهد شد.
* لا یظلمون فَتیلا(65) خداوند به اندازه نخ درون هسته خرما وكمتر از آن ظلم نمى كند.
* لا یظلم مِثقال ذَرّة (66) خداوند به اندازه ى سنگینى ذرّه اى ستم نمى كند.
پیام ها:
1- در هنگام قهر الهى، همه ى اسباب كامیابى بى فایده است. ما اءغنى عنهم
2- رفاه مخالفان دین، شما را غمگین نكند كه روزى آن را خواهیم گرفت. ما اءغنى عنهم ما كانوا یُمتّعون
3- قهر الهى، بعد از اتمام حجّت است. تنبیه باید بعد از تذكّر باشد. و ما اهلكنا... الاّ لها منذرون
4- در هر امّتى اولیاى خدا هستند كه آنان را هشدار دهند. من قریة الاّ لهامنذرون
5 - وظیفه ى انبیا هشدار است و در قبول یا ردّ مردم مسئولیّتى ندارند. منذرون
6- انسان فطرتا حقایق را درك مىكند، لكن چه بسا غفلت او را فرا مىگیرد، و درمان غفلت، تذكّر و هشدار است. منذرون
7- تنبیه قبل از تذكّر، ظلم است. ذِكرى و ما كنّا ظالمین
8 شاءن الهى از ظلم دور است. و ما كنّا ظالمین

به امید ظهوراقا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.