174 - إِنَّ فِى ذَلِكَ لاََیَةً وَمَا كَانَ اءَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِینَ
175 - وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ
ترجمه:
البتّه در این (ماجرا) نشانه اى (از قدرت الهى) است، لكن بیشتر مردم ایمان آورنده نیستند. همانا پروردگار تو همان تواناى مهربان است.
نكته ها:
* كلمه ى قالین به معناى اظهار نگرانى و مخالفت شدیدى است كه از عمقِ جان باشد.
پیام ها:
1- با كار بد مخالفت كنید، نه با شخص خلافكار. لعمَلِكم من القالین
2- انبیا، در برابر تهدیدها نمى ترسیدند و حرف خود را مىزدند. من القالین لوط در برابر تهدید اخراج وتبعید، فرمود: من دشمن كار شما هستم.
3- تنفّر از كار بد، هم باید زبانى باشد و هم عملى. قال اِنّى لعملكم ربّ نجّنى آرى نگرانى تنها كافى نیست، باید به فكر رهایى ونجات از مركز فساد بود.
4- محیط آلوده براى مردان خدا قابل تحمّل نیست؛ اگر از اصلاح محیط ماءیوس شدند، حداقل خود را از آنجا نجات مىدهند. نجّنى
5 - بزرگان جامعه باید به فكر خاندان و یاران خود باشند. نجّنى و اهلى
6- دعاى انبیا مستجاب است. ربّ نجّنى فنجّیناه
7- زن، در انتخاب راه وابسته به شوهر نیست. الاّ عجوزاً (زن لوط راه انحرافى را برگزیده بود)
8 در ادیان آسمانى، همه ى قوانین و ارزش ها بر اساس ضوابط است نه روابط. الاّ عجوزًا (زن پیامبر نیز اگر منحرف شد، هلاك مىشود، زیرا ملاك و میزان، كفر وایمان است نه رابطه ها و نسبت ها)
9- حساب اطرافیان و وابستگان شخصیّت ها را، از حساب خود آنان جدا كنید. الاّ عجوزًا (ممكن است انسان پیامبر وفرستاده خدا باشد، ولى بستگانش در راه حقّ نباشند. همسر لوط در خانه پیامبر بود، ولى داراى تفكّر انحرافى بود.)
10- كیفر گناه براى همه یكسان است، زن لوط در میان نابودشدگان است و امتیاز ویژه اى ندارد. فى الغابرین
11- كیفر كسانى كه مسیر ازدواج را به لواط مىكشانند، آن است كه باران رحمت، باران عذاب شود و آنان را از پاى در آورد. فساء مَطر المنذرین
12- خداوند قبل از عذاب، هشدار مىدهد و اتمام حجّت مىكند. المنذرین
13- همین كه جامعه از افراد صالح خالى شد، زمینه ى قهر الهى فراهم شده است. نجّیناه و اهله... ثمّ دمّرنا
14- طبیعت، در اختیار قدرت الهى است. (همان قدرتى كه از آسمان باران نازل مىكند، مىتواند سنگ نازل كند) فامطرنا علیهم مطرا...
15- تاریخ، مایه ى عبرت است. اِنّ فى ذلك لایةً
16- در تربیت، تكرار لازم است. (در این سوره بعد از نقل ماجراى هریك از پیامبران، جمله ى اِنّ فى ذلك لایة آمده است).
17- اكثر مردم پند پذیر نیستند. و ما كان اكثرهم مؤمنین
18- قدرت همراه با رحمت ارزش دارد. العزیز الرّحیم