• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 4194)
شنبه 27/6/1389 - 14:18 -0 تشکر 232715
اصول برقراری روابط حسنه با کودک

با نام و یاد خدا و با سلام...........برای ایجاد رابطه مناسب با یک کودک که می خواهیم او را تعلیم دهیم یا تربیت نماییم باید :1- به کودک آشنایی و آگاهی داشته باشیم یعنی مراحل رشد و تکامل او را بشناسیم و ویژگیهای ه رمرحله را بدانیم 2-با هدف کار کنیم یعنی رابطه بدون هدف یک سرگرمی است وبدون نتیجه.باید برای کاری که می خواهیم انجام هدف گذاری صحیح و با برنامه ای داشته باشیم.3 -کودک را با نام صدا بزنیم نا با نام خانوادگی زیرا احساس صمیمیت بیشتری پیدا می کند. 4 -به اصل تفاوتهای فردی اعتقاد و ایمان داشته باشیم و با هر کودک مطابق با خودش رفتار کنیم.5 - صبر و حوصله داشته باشیم 6 - در رفتار و کردارمان صادق باشیم صداقت در رفتار و گفتار 7 -همدلی و همراهی با کودک و صمییت با کودک.

بطور کلی در یک جمله :«چون که با کودک سرو کارت فتاد             پس زبان کودکی باید گشاد.»

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 16/12/1389 - 8:50 - 0 تشکر 294827

سلام. عالی
پشتکارتون قابل تحسینه. با اینکه اعضای دیگه خیلی فعال نیستند خودتون پیگیر همه بحث ها هستید و به عنوان مدیر انجمن جواب همه افراد رو می دید. معلومه که به کارتون علاقه دارید. خوب مطمئن باشید کسی که پشتکار و علاقه داره پیشرفت می کنه؛ یکی از دلایلش اینه که همیشه آماده برای پیدا کردن و پذیرفتن نقطه ضعف ها و اشکالات و دنبال یافتن راه های جدید و راهکارهای بهتر و موثرتر هست.
یک نکته هم به عنوان جواب این تایپک عرض کنم: به نظر بنده درس رو هر چقدر هم که پیچیده باشه، اگه اولاً برای استاد و معلم آموزش دهندۀ اون درس کاملا شناخته شده و مسلط باشه یعنی درس براش راحت باشه و هیچ اشکالی توش نداشته باشه. و دوماً شروع کنه از مراحل کاملاً ابتدایی ذهن کودک رو با اون مبحث و موضوع آشنا کنه، یعنی از دنیای خود کودک و دانسته هاش و چیزهایی که فهمیدنش برای اون راحته شروع کنه و ارتباط برقرار کنه. با کلمات ساده (نه قلمبه سلمبه و کتابی و... که ما خوندیم) و همینطور که درس پیش می ره مطمئن باشه کودک تا اون مرحله رو کاملا ارتباط برقرار کرده و مفهوم رو فهمیده و ازش سوالاتی بپرسه یا بازیهایی که امتحان رو در قالبش مطرح کنه و بچه خودش ذهنش رو فعال کنه و بخواد بدونه. بدون هیچ نگرانی از امتحان یا دلواپسی از یاد نگرفتن یا مباحث سخت درس. و این زمان شاد و خوشی رو برای بچه خواهد داشت و بعداً هم تداعی می شه براش. یادش هم نمی ره. حالا بعداً مثالهایی که خودم انجام دادم رو می گم...
اینا تجربه خودمه. به غیر از معلم اول و دوم و سوم دبستان، معلمای دبستانم خیلی بداخلاق بودند و اصلا رابطه صمیمی با بچه ها نداشتند و سنشون هم خیلی زیاد بود. سال چهارم از درس ترسیده بودم فکر می کردم خیلی کار خاصیه و... خیلی از بچه ها هم مشقاشونو می دادن والدینشون براشون انجام بدهند (درحالیکه سال چهارم واقعا این کار ظلمه) و معلم درسی رو که قبلا داده بود حاضر نبود تکرار کنه. از نظر اون باید بچه ها کاملا یاد می گرفتند و مشکلی نداشتند. بزرگتر که شدم دیدم سختی درسهای سال چهارم و پنجم فقط به خاطر این بود که معلم از بچه ها خیلی فاصله داشت و اصلا نمی تونست رابطه برقرار کنه. نه رابطه روحی و صمیمیتی، و اینکه بچه ها احساس راحتی باهاش نداشتند و می ترسیدند سوال بپرسند یا بلد نباشند به خاطر همین حفظ می کردند و... دنبال دونستن و یادگرفتن نبودند فقط انگار می خواستند اون رو راضی نگه دارند که یه وقت شاکی نشه. همیشه هم اخم داشت و انگار تازه چند تا پرس غذا خورده بود و حال نداشت.  حوصله بچه ها رو نداشت. اینجوری: انگار مجبور بود بیاد سر کلاس و درس بده. قیافه اش هم دقیقا (تا حدودی) این شکلی بود.  یا اینجوری 

یا اینجوری  بعدش بنده چند سال بعد دیدم چه چقدر این چیزا راحت بودند. ما هم که مامانو بابامون تو درسا کمکمون نمی کردند اوضاعمون واویلا بود. همه اش می ترسیدیم وقتی رفتیم پای تخته یه چیزی رو غلط بنویسیم. ولی خیلی چیزهای سخت دیگه که مثلا بازی فکری بودند یا تو یه کتاب نوشته بود راحت یاد می گرفتم ولی نمی دونم این چیکار می کرد که اون دو سال ما مثل محاکمه گذشت. امتحان نهایی پنجم هم از کنکورم بی اغراق سخت تر و پراسترس تر بود.

نتیجه گیری اینه که با زبان بچه ها اون طوری که خودشون تایید کنند و دنبال قضیه رو بگیرند می شه خیلی از مسائل سخت رو به راحتی یادشون داد. به صورت کاملا طبیعی با مثال زدن و زنده کردن درس. مثلا اگه جغرافیه بچه خودش رو اونجا حس کنه و براش ملموس بشه نه اینکه 32 تا محصولات کشاورزی و 12 تا روش زراعت و 6 تا محصولات دامی و اسم 483 تا کشور رو بخواد حفظ کنه و مثل بلبل پای تخته نام ببره اونم در حالی که انگار داره بازجویی می شه و همه بچه ها دلشون به حالش می سوزه و زیر چشمی با خنده نگاهی به اون یا معلم می اندازند و یه جوری قیافه می گیرند که الان معلمه به عنوان نفر بعدی صداشون نزنه. خلاصه اینم خلاصه ای از دوران سربازی ما بود که.. به حضورتون رسید. ولی خودم به شخصه عاشق درسی که می دم و بچه ها و یادگیریشون هستم. اصلا لذت می برم وقتی یاد می گیرند. دوست دارم از جیب خودم براشون کادو بگیرم یا تو کلاس مهمونی بگیرم. جشن بگیریم. دوست دارم از درس و کلاس لذت ببرند و ببینند این دنیا و روابطش که ما می گیم (علم) اونجوریا هم سخت نیست. و محقق و دانشمند شدن هم کار بزرگی نیست. فقط باید به کارت و رشته ات و به دونستن و کشف کردن عشق داشته باشی.

 

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى

دوشنبه 16/12/1389 - 8:56 - 0 تشکر 294828

یه چیز دیگه هم بگم (یادم رفت)
من هیچ وقت به بچه ها نمی گم باید ((پشتکار)) و ((تلاش)) داشته باشید یا خیلی کلمات دیگه از این دست.
می گم باید درس رو دوست داشته باشید. بهش علاقمند بشید و بفهمید. ببینید و بخواهید بدونید. اونوقت پشتکار و تلاش اوتوماتیک میاد و هیچ کی هم نمی تونه متوقفش کنه ولی وقتی بچه فکر کنه که الان باید سعی کنم و کوشا باشم این درس خوندن می شه یه غول بی شاخ و دم. من الانشم اصلا دوست ندارم سعی کنم. درس رو تفننی می خونم. هر وقت دوست دارم هر درسی رو که بیشتر میلم میاد می خونم. موقع امتحانم کتاب رو باز می کنم ببینم توش چی بوده... و می بینم اصلا سخت نبوده. وقتی هم جواب رو می دونم تو امتحان برام لذت بخشه و سوالهایی رو که جوابشونو نمی دونم کنجکاو می شم که بعد از امتحان حتماً برم دنبالش و پیدا کنم.
یعنی پیدا کردن جواب سوالها و روابط برام مهم و جالبه نه "نمره گرفتن".

 

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى

دوشنبه 16/12/1389 - 12:14 - 0 تشکر 294960

با نام خداو سلام
ممنونم از حضور و مطالبتون.حضور شما و بقیه دوستان باعث تشویقه.
از نظرات و مطالبتون هم تو کارم استفاده می کنم.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 22/12/1389 - 16:17 - 0 تشکر 298137

با نام خدا و سلام
برقراری یه رابطه سالم صمیمی و پراز مهر و محبت کار معلم رو خیلی راحت می کنه بچه ها اینجوری بهتر با معلم ارتباط برقرار می کنن و همین اولین و اساسی ترین قدم در راه همراهی با کودک در پیمودن مسیر تعلیم و تربیته.
بنظر شما چه کنیم تا ارتباط خوب و موثری داشته باشیم؟

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 26/6/1390 - 17:57 - 0 تشکر 366893

با نام خدا و سلام

چگونگی برقراری ارتباط با کودکان تا حد بسیار زیادی تعیین کننده میزان موفقیت والدین و بازدهی تدریس معلمان است.
برای برقراری ارتباط با کودکان نیاز به مهارت های بسیاری است که اولیا و مربیان باید از این مهارت ها اطلاع کافی داشته باشند و از آنها در رابطه با کودکان خود استفاده کنند. جهت برقراری یک ارتباط خوب، معلم باید اسامی بچه ها را یاد بگیرد.
یاد گرفتن اسامی بچه ها ممکن است امری نسبتا" کم اهمیت به نظر برسد اما در آشنا شدن با بچه ها نقش بسیار مهمی دارد. زمانی که معلم با استفاده از نام بچه ها با آنها صحبت می کند، بچه ها احساس دلگرمی می کنند و تصور خوبی خواهند داشت.
به محض این که معلم به اسم یک دانش آموز نگاه می کند و تصور ذهنی او را مجسم می نماید، آمادگی دارد که بیشتر در باره او بداند.
به اهمیت صدا توجه داشته باشید، صدای خود را صاف، قاطع و خوشایند کنید، نباید به طور مقطع یا با ترش رویی صحبت کنید. سعی کنید در مدرسه سرگرمی ایجاد کنید. زیرا بچه ها برنامه های خارج از کلاس و جالب را دوست دارند. آنها نسبت به رویدادهای خارق العاده و نمایشی احساس خوشایندی دارند. از این که با بچه ها بخندید واهمه ای نداشته باشید بلکه با شادی آنها، شما نیز شاد و خندان باشید.

زمانی که معلم با استفاده از نام بچه ها با آنها صحبت می کند، بچه ها احساس دلگرمی می کنند و تصور خوبی خواهند داشت.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.