• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 6004)
شنبه 30/5/1389 - 14:11 -0 تشکر 223017
کلاس اخلاق2: نظم و انضباط

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

امام علی علیه السلام

 

اُوصِیكُما و جَمیعَ وَلَدی و اَهْلی وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتابی بتَقْوَی اللّهِ وَ نَظْمِ اَمْرِكُمْ.

 

من شما –حسن و حسین!- و همه ی فرزندان و خانواده ام و هر كسی را كه این نوشته ام به او برسد به ترس از خدا و نظم در امور زندگی تان سفارش می كنم.

 

نهج البلاغه، ن 47، ص 977.

 

 

نظام هستى و قوانین حاكم بر آن، از ریزترین موجودات تا بزرگترین آن ها، از نظمى شگفت انگیز حكایت مى كند. اگر نگاهى دقیق به اطراف خود بیندازیم و پدیده هاى هستى را با دیده دقت بنگریم، در مى یابیم كه دست پر مهر پروردگار چه قدر زیبا و منظم هر چیز را در جاى خویش نهاده است .

 

کلاس اخلاق 2: "نظم و انضباط"

هفته ی دوم ماه مبارک رمضان

سی ام مرداد تا پنجم شهریور 1389

 
يکشنبه 31/5/1389 - 18:29 - 0 تشکر 223363


استفاده بهینه از فرصت ها

فرصت ها، چونان ابر بهارى، در آسمان عمر آدمى ظاهر مى گردند و به سرعت مى گذرند. آن كس كه از این فرصت ها استفاده نكند، جز افسوس، بهره اى نخواهد داشت. پیامبر گرامى اسلام (ص ) درباره استفاده از فرصت مى فرماید:
آن كس كه به رویش در خیرى گشوده شد، غنیمت بشمارد و از فرصت استفاده كند؛ زیرا نمى داند چه وقت آن در به رویش بسته مى شود.


حضرت امام صادق (ع ) مى فرماید:
هر گاه یكى از شما قصد خیر با رساندن نفعى به غیر كرد، از سمت راست و چپش دو شیطانند؛ پس بشتابد، مبادا او را از آن باز دارند.


امیر مومنان (ع ) نیز درباره بهره گیرى از فرصت ها مى فرماید:
فرصت هاى نیك را غنیمت بشمارید به درستى كه فرصت ها، مانند گذر كردن ابر مى گذرد.

به گفته سعدى علیه الرحمه :

جوانا ره طاعت امروز گیر

كه فردا جوانى نیاید ز پیر

قضا، روزگارى ز من در ربود

كه هر روزش از پى شب قدر بود

من آن روزها، قدر نشناختم

بدانستم اكنون كه درباختم

به غفلت بدادم ز دست آب پاك

چه چاره كنون جز تیمم به خاك

مكن عمر، ضایع به افسوس و حیف

كه فرصت عزیز است و الوقت ضیف

 
يکشنبه 31/5/1389 - 18:29 - 0 تشکر 223364

بزرگی می گوید، دلیل اینکه بسیاری از افراد تلاش می کنند، نتیجه ای نمی گیرند و انگیزه و شور لازم رو هم ندارند در یک کلمه نهفته است. آن کلمه "خواستن" است. آنها واقعا در صرف این فعل مشکل دارند. واقعا نمی دانند چه می خواهند! همین الان دقایقی را با خود خلوت کن، به آنچه که می خواهی فکر کن. بر روی کاغذ بیاور. یادمه قبلا ها یک مقاله ای خوانده بودم با این عنوان "در 20 دقیقه هدفت را مشخص کن" شیوه به این صورت بود که یک تکه کاغذ برمی دارید و شروع می کنید به نوشتن اهداف خود، در نوشتن این اهداف به هدفی خواهید رسید که اشک در چشمانتان حلقه خواهد زد این همان هدفی است که واقعا می خواهید پس دست به کار شوید!

من سعی می کنم مثال نزنم بخاطر اینکه ارائه ی نمونه های عملی رو به عهده شما گذاشتم.

منتظر مطالب زیبای شما هستم.

خدایا به برکت این ماه مبارک ما را در زمره افراد منظم قرار ده.

آمین یا رب العالمین

 
دوشنبه 1/6/1389 - 6:6 - 0 تشکر 223551

با سلام
آفرینش بر نظم استوار است و در نظام هستى ، هر پدیده اى جاى خاصى و ماءموریت و كار ویژه اى دارد. كـرات آسـمـانـى در مـدار مـعـیـّنـى حـركـت مـى كـنـنـد، فـصـول سـال و گـذشـت شـب و روز نـظـم بـسـیار دقیقى دارد و خلقت اشیا از اندازه ، حدّ و میزان خاصى برخوردار است . خداى تعالى مى فرماید:
(اِنّا كُلَّ شَىْءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ)18
ما هر چیزى را به اندازه (و روى حساب ) آفریدیم .
حـكمت الهى در هر چیز تجلّى یافته و موجودات عالم نیز روى حساب و نظم دقیق و نیز براساس هدف معیّنى آفریده شده اند.
جهان چون خد و خال و چشم و ابروست
كه هر چیزى بجاى خویش نیكوست
نظم شگفت و محیرالعقولى كه در همه آفریده ها اعم از سیّاره ها و ستارگان ، گیاهان ، موجودات دریـایـى و صـحـرایـى ، بـدن انـسـان ، گـردش خـون و... وجـود دارد، هـمـه و هـمـه معلول تدبیر خداوند حكیم و مدبّر است .
بر ماست که بعنوان خلیفه و جانشبن خدا روی زمین روش و منش خدایی در پیش گیریم و یکی از ایت روشها نظام مندی کارها و برنامه هامونه.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 1/6/1389 - 22:48 - 0 تشکر 223793

با سلام خدمت همگی

Teachman عزیز، ممنون از مطلبی كه ثبت كردید، با ما همراه باشید.

مطالب رو با دو مورد از جلوه های نظم ادامه می دهیم.

 
دوشنبه 1/6/1389 - 22:49 - 0 تشکر 223795

نظم در عبادت

نقش عبادت و نیایش در تربیت و تهذیب انسان و پیوندش با فراخناى عالم هستى، انكارناپذیر است. نیاز روح به این پیوند و ارتباط، نیازى فطرى است. پیشوایان دین سفارش ‍ مى كنند كه آدمى شبانه روز خود را به چند بخش تقسیم كند و یك بخش از آن را به عبادت اختصاص دهد.


دقت و تامل در عبادت های اسلامى نشان مى دهد كه موضوع نظم در آن ها اهمیتى ویژه دارد. تعیین وقت براى خواندن نمازهاى یومیه، رو به قبله ایستادن، لزوم رعایت شرایطى خاص هنگام اقامه نماز، مانند وضو داشتن، معین كردن ماهى مشخص براى روزه گرفتن از طلوع فجر تا مغرب، اعلام زمانى ویژه براى انجام دادن اعمال حج و... همه از اهمیت نظم در عبادات حكایت مى كند.

نكته اى كه در همه كارها حتى در عبادت ها باید مد نظر قرار گیرد، رعایت اعتدال و میانه روى است. چه این كه افراط و تفریط، شور و نشاط عبادت را از انسان مى گیرد. ورع و پرهیزگارى، سبب حضور قلب و توجه به باطن عبادت مى شود.

دورى از گناه، هم باعث نظم و انسجام ظاهر عبادت مى گردد و هم انسجام و نظم باطنى آن. پیامبر بزرگوار اسلام (ص ) مى فرماید:
همانا این دین، محكم و استوار است. پس با ملایمت در آن وارد شوید و عبادت خداوند را بر بندگان خدا به زور تحمیل نكنید، تا مانند سوار درمانده اى باشید كه نه مسافت را پیموده و نه مركبى به جا گذاشته (یعنى به واسطه زیادى سرعت، مركبش در بین راه از رفتن باز مانده است).

بزرگان اهل معرفت، براى همه ساعت هاى شبانه روز خود برنامه دارند و زندگى شان بر محور نظم مى چرخد. در حالات حضرت امام خمینى قدس سره گفته اند:
امام، براى كار روزانه شان، جدولى داشتند كه خود ایشان آن را تهیه كرده بودند. در آن جدول، كارهاى همه ساعات شبانه روز امام، درج شده بود، به جز ساعاتى از شب كه ایشان براى نماز شب و راز و نیاز با خدا از خواب بر مى خاستند. امام، همیشه، از ساعت دوم و نیم شب تا چهار صبح، براى نماز شب و عبادت بر مى خاستند. برنامه زندگى شان، یك برنامه حساب شده اى بود؟ لحظه لحظه آن، حساب داشت، حتى ایشان در مواقعى كه كسالت و مریضى داشتند نیز برنامه هایشان تغییر چندانى نمى كرد.

 
دوشنبه 1/6/1389 - 22:51 - 0 تشکر 223797

نظم در گفتار


نظم در گفتار، یكى دیگر از جلوه هاى نظم است. انسان منظم، زبان كنترل شده و سنجیده دارد و در گفتار خود، حدود را مراعات مى كند: چه بگوید، كى بگوید، چه میزان بگوید و چه گونه بگوید و حد و حدود را رعایت كند، همه از نشانه هاى معتدل و منظم است .

امیر مومنان على (ع ) بهترین گفتار را منظم ترین آن مى داند و مى فرماید:
زیباترین گفتار، آن است كه نظم نیكویش آن را زینت بخشیده و خاص و عام آن را بفهمند.

و بدترین گفتار را آن مى داند كه عارى از نظم باشد:
بدترین گفتار، گفتارى است كه برخى از آن با برخى دیگرش ناسازگار باشد.

درباره سیره پیامبر (ص ) در سخن گفتن مى خوانیم :
سخنان آن حضرت، همه كوتاه بود. گفتارش به هم پیوند داشت. كلماتش را شمرده بیان مى كرد...در گفتار، تكرار نداشت و گفتارش روشن بود؛ به گونه اى كه هر شنونده اى آن را مى فهمید و هنگام سخن گفتن، تبسم مى كرد.

از سفارش هاى حضرت رسول (ص ) این بود كه :
وقتى با جمعى سخن مى گویى، در میان آنان به یك فرد معین توجه مكن و لكن براى هر كدام شان بهره اى قرار ده .

هم چنین، در سیره آن حضرت مى خوانیم :
حضرت، كلام هیچ كس را قطع نمى كرد، مگر این كه از حد شرعى تجاوز مى كرد، در آن صورت با نهى یا از جا برخاستن ، كلام را قطع مى كرد.

 
دوشنبه 1/6/1389 - 23:7 - 0 تشکر 223803

امیرمومنان (ع ) نیز سخن بیهوده و سكوت بى موقع را نهى فرموده است:
خیرى نیست در خاموشى از بیان حق، چنان كه خیرى نیست در گفتار از روى جهل و نادانى.

به اندازه فهم مردم سخن گفتن نیز یكى از شروط گفتار مفید و منظم است كه پیامبر(ص) درباره اش مى فرماید:
به ما امر شده است كه با مردم، در حد فهم شان سخن گوییم.

دیگر این كه امام على (ع ) مردم را به سخن گفتن به اندازه نیاز فرا مى خواند:
آن چه را نمى دانى مگو، بلكه همه آن چه را نیز كه مى دانى، مگو.

از موضوعاتى كه در مبحث نظم در گفتار مى توان مطرح كرد، موضوع ستایش و نكوهش ( مدح و ذم ) دیگران است. در این باره نیز لازم است، انسان، حدودى را مراعات كند تا از راه میانه خارج نشود و به گرداب افراط و تفریط در نیفتد. در روایتى از مولای مومنان (ع ) آمده است :
ستایش دیگران، زیادتر از آن چه شایسته است، چاپلوسى است، و كم تر از آن چه سزاوار است، ناتوانى و زبونى و یا از حسد است.



تا بعد

 
سه شنبه 2/6/1389 - 6:3 - 0 تشکر 223847

سلام من و سورش هم آروم مث جلسه هفته قبل ته کلاس نشستیم......با هم دعوا هم نمی کنیم!!! آقا معلم! ادامه بدید. لطفا....سروش..مدادتراشتو بده!D:

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

سه شنبه 2/6/1389 - 18:36 - 0 تشکر 224061

رو به آسمان گفته است :
[quote=رو به آسمان;265666;223797]

نظم در گفتار


نظم در گفتار، یكى دیگر از جلوه هاى نظم است. انسان منظم، زبان كنترل شده و سنجیده دارد و در گفتار خود، حدود را مراعات مى كند: چه بگوید، كى بگوید، چه میزان بگوید و چه گونه بگوید و حد و حدود را رعایت كند، همه از نشانه هاى معتدل و منظم است .

امیر مومنان على (ع ) بهترین گفتار را منظم ترین آن مى داند و مى فرماید:
زیباترین گفتار، آن است كه نظم نیكویش آن را زینت بخشیده و خاص و عام آن را بفهمند.

و بدترین گفتار را آن مى داند كه عارى از نظم باشد:
بدترین گفتار، گفتارى است كه برخى از آن با برخى دیگرش ناسازگار باشد.

درباره سیره پیامبر (ص ) در سخن گفتن مى خوانیم :
سخنان آن حضرت، همه كوتاه بود. گفتارش به هم پیوند داشت. كلماتش را شمرده بیان مى كرد...در گفتار، تكرار نداشت و گفتارش روشن بود؛ به گونه اى كه هر شنونده اى آن را مى فهمید و هنگام سخن گفتن، تبسم مى كرد.

از سفارش هاى حضرت رسول (ص ) این بود كه :
وقتى با جمعى سخن مى گویى، در میان آنان به یك فرد معین توجه مكن و لكن براى هر كدام شان بهره اى قرار ده .

هم چنین، در سیره آن حضرت مى خوانیم :
حضرت، كلام هیچ كس را قطع نمى كرد، مگر این كه از حد شرعى تجاوز مى كرد، در آن صورت با نهى یا از جا برخاستن ، كلام را قطع مى كرد.


به نام خدا

سلام

به نکات خیلی خوبی اشاره کردید

نظم درگفتار ...خدا بهمون نظم درتمامی امور زندگی بده  ان شاالله

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 2/6/1389 - 23:25 - 0 تشکر 224174

با سلام

Medman عزیز و سروش گرامی، خیلی خوش اومدین، توجه كنید، ما ته كلاس نداریم اینجا! كلاس ما به صورت حلقه ای مجازی است. و همه می تونند صحبت كنند و نظرشون رو بفرمایند و یا حتی مطالبی در راستای موضوع كلاس ثبت كنند.

چیزی نمونده ها! سه رو دیگه موند، پس دست به كار شید...؛

Goolha گرامی، ممنون به خاطر دعای زیبایی كه ثبت كردید: ان شا الله.

خوب؛ ازتون دعوت می كنم به ادامه مباحث توجه فرمایید:

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.