• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 10359)
جمعه 23/11/1388 - 15:26 -0 تشکر 181956
دانشجویان مهندسی دریا ورودی 88

سلام به همه دانشجویان عزیز

درانجمن دانشجویی میخواهیم گروهی تحت عنوان دانشجویان مهندسی دریا ورودی 88 راه بیندازیم.

مطالب مفیدی راجع به:

رشته مهندسی دریا

علوم دریایی

کشتی سازی

اطلاعات عمومی مفید و...

تمامی مطالب شما دوستان در وبلاگ .:امپراطور:. قرار خواهد گرفت.

تشکر

امضا ندارم ... !
يکشنبه 30/3/1389 - 18:22 - 0 تشکر 206416

کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها در سال 1973 با برگزاری کنفرانس بین المللی آلودگی دریا توسط IMO به تصویب رسید و متعاقباً توسط پروتکل 1978 اصلاح گردید. این مقررات دربرگیرنده منابع گوناگون آلودگی ناشی از کشتیها بوده و هدف اصلی آن، حذف آلودگی عمدی محیط زیست دریا بوسیله نفت و سایر مواد مضر و کاهش تخلیه چنین موادی بصورت عمدی و یا غیرعمدی، از طریق اعمال قوانین و مقررات بر کشتی ها و بنادر می باشد.



کاربرد کنوانسیون:
1) در خصوص کشتی هایی که حق برافراشتن پرچم یک دولت عضو را داشته باشند.
2) در خصوص کشتی هایی که حق برافراشتن پرچم یک دولت عضو را ندارند ولی تحت نظر آنها بهره برداری می گردند.

هرگونه تخلف از الزامات کنوانسیون ممنوع می باشد و مجازات ها باید تحت قوانین دستگاه اجرایی کشتی متخلف صورت پذیرد. همچنین هرگونه تخلف در منطقه تحت حاکمیت هر دولت عضو ممنوع بوده و مجازات ها باید تحت مقررات همان دولت عضو صورت پذیرد.
چنانچه تخلیه و یا آلودگی رخ دهد، هر دولت عضو باید مدارک و مستنداتی که نشان دهنده تخلیه مواد مضر یا جریانی از مواد که حاوی چنین مواد مضری باشد که باعث تخلف از مفاد کنوانسیون گردد را جهت مرجع دریایی دولت صاحب پرچم کشتی تهیه و ارائه نماید و هنگامیکه یک دولت عضو گزارشی مبنی بر سانحه آلودگی دریافت نمود باید بلافاصله مرجع دریایی کشتی آلوده کننده را از وقوع سانحه آلودگی مطلع نماید. در صورتی که یک سانحه در بردارنده اثرات مضر مهمی برای محیط زیست باشد، دولتهای عضو باید به سانحه رسیدگی و متخلفین به دادگاه معرفی شده و مجازات ها باید به اندازه کافی محکم باشند تا از وقوع مجدد تخلف جلوگیری نمایند.


ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

امضا ندارم ... !
سه شنبه 8/4/1389 - 11:54 - 0 تشکر 207972

ضرایب بدنه شناور تعیین کننده شکل بدنه می‌باشند به گونه‌ای که با در اختیار داشتن این ضرائب، می‌توان شکل کلی بدنه را تصور کرد.همچنین با دراختیار داشتن این ضرائب می‌توان جدول آفست مناسب برای موضوع طراحی شناور را از جداول سری 60 انتخاب کرد.در جداول سری 60تعداد زیادی جدول آفست وجود دارد که برای انواع کشتی‌ها قابل کاربرد است.درحالت کلی،ضرایب بدنه توصیفی از شکل کلی شناوراند.این ضرایب عبارتند از:

1-ضریب بلوکی

2-ضریب منشوری عمودی

3-ضریب منشوری طولی

4-ضریب صفحه‌ی آبخور

5-ضریب مقطع میانی

کلیه‌ی این ضرایب مربوط به بخشی از بدنه هستند که در زیر آب قرار می‌گیرد و درحداکثر آبخور شناور بیان می‌شود.

طول معیار شناور برای محاسبه‌ی این ضرایب نیز طول بین دو عمود (LBP) است که فاصله‌ی بین عمود سینه وعمود پاشنه است:

- عمود سینه: عمود وارد برمحل تقاطع سینه با خط آبخور تابستان

- عمود پاشنه: عمود وارد بر محور سکان

فرمول هریک از ضرایب بدنه به شرح زیر است:

امضا ندارم ... !
سه شنبه 8/4/1389 - 11:59 - 0 تشکر 207973

رزم ناو (Battlecruiser) نوعی از ناوهای زره‌دار هستند که هزینه ساخت بالا همچون نبردناو دارند ولی در ساخت آنها از قدرت آتش و زره به نفع سرعت بالا کاسته شده است. اولین رزم ناو اینوینسبل انگلیسی بود که به سال ۱۹۰۷ به آب انداخته شد. در جنگ جهانی دوم انگلستان آلمان و ژاپن به ساخت رزم ناو پرداختند و در بسیاری از نبردهای دریایی این رزم ناوها شرکت داشتند. پس از شروع جنگ جهانی دوم به بعد دیگر هیچ رزم ناوی ساخته نشد چرا که نیاز به ساخت هواپیمای بیشتر ساخت این ناوها را در اولویت قرار نمی‌داد.

در انتهای قرن نوزدهم ناوهای مدرن زره‌دار قدرت سریع و توانایی بود که به راحتی می‌توانست
مسیرهای تجاری جهانی را تهدید کند. لذا نیروی دریایی انگلستان و آدمیرال فیشر به این فکر افتادند که برای مقابله با این خطر ساخت ناوهای پرسرعت و زره‌داری را در برنامه قرار دهند. در آن زمان (۱۹۰۲-۱۹۰۴) تفکر غالب نیروی دریایی ساخت رزم‌ناوهای قدرمند بود، فیشر ایده مسلح سازی نبردناو با توپهای دوازده اینچ (همانند رزم‌ناوها) را اجرا کرد و به این ترتیب این کلاس از با سه نبردناو کلاس ایوینسبل خلق شد. ساخت آنها تا 1908 به طول انجامید. سرعت آنها 25 گره دریایی بود و هر یک هشت توپ دوازده اینچی (در مقایسه ده تا روی رزم‌ناو دردنات) داشتند. زره بدنه آنها 6 تا 7 اینچ ضخامت داشت (در برابر یازده اینچ زره دردنات). نقش آنها عملیات شناسایی سنگین و ردگیری گروه‌ناوهای دشمن بود، سرعت بالای آنها این اجازه را می‌داد که از آتش دشمن بگریزد و قدرت بالای توپهای آن در نبرد بر علیه یک رزم‌ناو درگیر با رزم‌ناو خودی کارآمد بود. همچین در تعقیب دشمن درحال عقب نشینی کارآمد بود.

امضا ندارم ... !
سه شنبه 8/4/1389 - 12:0 - 0 تشکر 207974

نبردناو (Battleship) یک کشتی بزرگ با زره سنگین و یک یا چند توپ‌خانه اصلی است که دارای توپهای با کالیبر بالا می‌باشد. رزم‌ناوها، بزرگتر، با قدرت آتش و زره بهتری نسبت به ناوها و ناوشکن‌ها هستند.

امضا ندارم ... !
شنبه 12/4/1389 - 11:55 - 0 تشکر 208871

دوستان سلام

کتاب کنوانسیون خط شاهین کشتی‌ها را می توانید از اینجا دانلود کنید.

International Convention on
Load Lines, 1966




PDF | 0.4 MB

امضا ندارم ... !
شنبه 12/4/1389 - 12:1 - 0 تشکر 208873

با مراجعه به سایت اینترنتی ABS می توانید بسیاری از کتابهای قوانین این موسسه را در زمینه های مختلف دانلود کنید. لازم به ذکر است که موسسات رده بندی داخلی مثل ایرانیان و آسیا نیز در رده بندی کشتیها به قوانین ABS استناد می کنند. یکی از مهمترین کتابهایی که می توانید دانلود و استفاده کنید کتاب قوانین طراحی و ساخت شناورهای فولادی زیر 90 متر می باشد. برای دانلود باید اول در سایت بصورت رایگان ثبت نام کنید.

لینکABS

امضا ندارم ... !
سه شنبه 15/4/1389 - 10:57 - 0 تشکر 209722

سفارش ساخت شش فروند کشتی به هیوندای 

شرکت کشتی‌سازی هیوندای سفارش ساخت شش فروند کشتی را دریافت کرد.شرکت معدن‌کاری BHP Billiton ساخت این شش فروند کشتی را به شرکت هیوندای سفارش داده است .
این شش فروند کشتی فله‌بر ،205 هزار DWT ظرفیت دارد .
با انعقاد این قرارداد شرکت BHP Billiton نیز همانند رقبای دیگر خود Vale و Rio Tinto به مالک کشتی تبدیل شد.
شرکت های Rio Tino و Vale در ماه گذشته ساخت هشت چند فروند کشتی را به یاردهای کشتی‌سازی چین و کره سفارش دادند.



دوران کاهش قیمت کشتی‌ باعث شده تا چنین شرکت هایی نیز صاحب کشتی سفارشی شوند.

امضا ندارم ... !
چهارشنبه 23/4/1389 - 19:39 - 0 تشکر 211317

هشتاد و چهارمین شماره ماهنامه «مهندسی دریا»،ارگان انجمن مهندسی دریایی ایران، مورخ تیر‌ماه 1389 در 20 صفحه منتشر شد.

«ایران‌-اراك؛ پرونده‌ای كه بسته شد» و «LNG؛ بازگشایی یك پرونده» عناوین اصلی این شماره است كه به دو گزارش خبری-تحلیلی درباره تحویل اولین كشتی اقیانوس‌پیمای ساخت داخل و نیز تأسیس شركت كشتیرانی حمل LNG ایران اختصاص دارد كه هر دو مورد به‌نوعی متوجه فعالیت‌ها و توانمندی‌های شركت ایزوایكو در حوزه ساخت شناورهای بزرگ است.

دانلود نشریه در اینجا

امضا ندارم ... !
چهارشنبه 23/4/1389 - 19:42 - 0 تشکر 211319

 معرفی بندر خرمشهر........................................

تاریخچه بندر خرمشهر

بندر خرمشهربعنوان  بخشی از استان خوزستان و همجواری با کشور عراق یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری اقتصادی و سیاسی می باشد. بندر خرمشهر در آخرین نقطه سرحد غربی کرانه خوزستان و بارانداز، یا به اصطلاح پیشین، بارگاه و اسکله های آن در کرانه اروندرود واقع است.
در سال 1308 ه.ش اولین اسکله تجاری بزرگ خرمشهر برای پهلو گرفتن یک فروند کشتی اقیانوس پیما مورد بهره برداری قرار گرفت. در جنگ جهانی دوم، بندر خرمشهر در پیروزی متفقین نقش بزرگی داشت، زیرا 6 اسکله دیگر ساخته شده بود. پس از جنگ جهانی دوم، اسکله بتنی دیگری به درازای 360 و پهنای 8/32 متر بنا شد. ساختمان بندر در سال 1334 ه.ش آغاز و در سال 1337 ه.ش در طرح آن تجدید نظر شد و در سال 1340 ه.ش اعتبار طرح افزایش یافت. با طرحهای توسعه این بندر، طول اسکله از 1000 متر به 1350 متر و شمار اسکله های پهلو گیری به 19 اسکله افزایش یافت.
در 23 آبان 1371 ه.ش به دنبال راه اندازی و آغاز کار اسکله 4 پست بندر خرمشهر پس از 12 سال، نخستین شناورهای باری با ظرفیت بالای 85 تن کالا، طی مراسمی در این اسکله به مقصد کویت بارگیری شد. دریکم دی 1371 ه.ش اولین کشتی تجاری از امارات متحده عربی با داشتن 160 تن کالا، وارد آبهای بندر خرمشهر شد و در این بندر پهلو گرفت.
در حال حاضر این بندر دارای 20پست اسکله آماده است که قدرت پذیرش کشتی هایی با درافت 6 متر را دارا میباشد . ظرفیت بندر خرمشهر برای تخلیه کالای عمومی حداقل 4000 و حداکثر 6000 تن  در روز می باشد .

بندر خرمشهر - تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر - اسکله ها بندر خرمشهر - سکو ها ی نفتی بندر خرمشهر - انبار ها

بندر خرمشهر - محوطه ها بندر خرمشهر - ترمینال مسافری خلیج فارس بندر خرمشهر - تجهیزات بندر بندر خرمشهر - ساختمان های  اداری


برای مراجعه به سایت رسمی بندر اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده اطلاعات جغرافیایی بندر خرمشهر اینجا را کلیک کنید.

امضا ندارم ... !
چهارشنبه 23/4/1389 - 19:47 - 0 تشکر 211320

 کاربرد نانو فناوری در صنایع دریایی

-----------------------------------------------

صنایع دریایی شامل گستره‌ی عظیمی است که شامل مواردی مانند: شناورهای سطحی(کشتی‌ها) ، زیرسطحی (زیردریایی‌ها) ،سکوهای دریایی و کلیه‌ی صنایع مرتبط با دریا می‌باشد.برخی از این کاردبردها در ذیل مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

  • کلیه‌ی تحولاتی که در فناوری کامپیوتر ،الکترونیک و مخابرات بر اساس فناوری نانو ایجاد می‌گردد،قطعاً بر صنایع دریایی تأثیر گذار خواهندبود، چراکه این صنایع نیز مانند سایر صنایع وابستگی بسیاری به این فناوری‌ها دارند.

و اما کاربردهای نانو در صنایع دریایی:

الکترودهای جوشکاری دما پایین

سوخت

نانو کامپوزیت‌ها

جاذب‌های ارتعاشی

جاذب‌های صوتی

رنگ‌های دریایی

جاذب‌های انرژی موج دریا و نور آفتاب

نانو فیلتراسیون

نانو مورفولوژی

تحول در فناوری پیل سوختی

باطری‌های با ذخیره‌ی انرژی بسیار بالا

گرافیت و سرامیک

شما می توانید برای مطالعه متن کامل مقاله فوق اینجا را کلیک کنید.

شما می توانید برای دریافت متن کامل مقاله فوق اینجا را کلیک کنید.

امضا ندارم ... !
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.