• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 10351)
جمعه 23/11/1388 - 15:26 -0 تشکر 181956
دانشجویان مهندسی دریا ورودی 88

سلام به همه دانشجویان عزیز

درانجمن دانشجویی میخواهیم گروهی تحت عنوان دانشجویان مهندسی دریا ورودی 88 راه بیندازیم.

مطالب مفیدی راجع به:

رشته مهندسی دریا

علوم دریایی

کشتی سازی

اطلاعات عمومی مفید و...

تمامی مطالب شما دوستان در وبلاگ .:امپراطور:. قرار خواهد گرفت.

تشکر

امضا ندارم ... !
جمعه 21/3/1389 - 20:8 - 0 تشکر 205027

منابع و صنایع دریایی نفش و تأثیر مهمی در زندگی انسان‌ها دارند. به همین دلیل مطالعه و بررسی بسیاری از مسائل مهندسی، زیست‌شناسی، تجاری و نظامی مرتبط با دریا، همواره مورد توجه محققان بوده‌است. با توسعه و گسترش صنایع دریایی و علوم مرتبط با دریا، امروزه برای انجام بسیاری از کاربردهای کشف و استخراج منابع زیرآبی، بازرسی و جمع‌آوری اطلاعات زیست محیطی و تحقیقاتی و نیز نصب، تعمیر و نگهداری سازه‌های ساحلی و دریایی، به‌کارگیری تکنولوژیِ خاص و جدیدی برای پاسخ‌گویی به نیازهای روزافزون پیش آمده، ضروری می‌نماید. استفاده از وسائل و ابزارآلات مهندسی که قابلیت به کارگیری در اعماق آب را دارند و کاربری‌های متنوع در فضا و بستر دریا را ممکن می‌سازند، چنان در سال‌های اخیر توسعه و گسترش یافته که توانایی بشر را در بررسی، تحقیق و کار در اعماق دریا، به شدت متحول نموده‌است. در بسیاری از صنایع مختلف و گوناگون، استفاده از تجهیزاتی که بتوان آن‌ها را بدون حضور مستقیم نیروی انسانی و از راه دور هدایت و کنترل نمود، کاربردهایی فراوانی یافته‌اند و در بسیاری از موارد به جزء جدانشدنیِ کاربردهای تجاری و صنعتی بدل گشته‌اند، به گونه‌ای که انجام بسیاری از پروژه‌های مهندسی و تحقیقاتی بدون آن‌ها امکان‌پذیر نیست. این تجهیزات شامل ربات‌ها و بازوهای مکانیکی هستند که قابلیت انجام عملیات از پیش برنامه‌ریزی شده و نیز اجرای فرامین لحظه‌ای کاربر را به نحوی مناسب و دقیق، دارند. در صنایع زیردریایی بنا به دلایلی که گفته شد، استفاده از تکنولوژی رباتیک در سال‌های اخیر توسعه و گسترش فراوانی یافته و در بسیاری از شاخه‌های علوم و مهندسیِ دریا نقش مهم و اساسی پیدا نموده‌اند. بهبود و افزایش کارایی این تکنولوژی نیازمند افزایش مطالعات مهندسی بر روی تمامی انواع و اجزای سیستم‌ها و ربات‌های زیرآبی، جهت انجام عملیات پیچیده‌تر و فرامین متنوع‌تر است. به این منظور حجم عظیمی از مطالعات و تحقیقات مهندسی در سراسر جهان و در رشته‌ها و تخصص‌های متفاوت بر این موضوع متمرکز شده‌اند.


یک وسیلهٔ نقلیهٔ پویش‌گرِ قابل کنترل از راه دور (ROV) زیردریایی، ربات زیرآبی است که به اپراتور این امکان را می‌دهد که این وسیله را در اعماق آب کنترل و هدایت کند و از طریق اعمال فرامین عملیات مورد نظر را از طریق تجهیزاتِ ربات، انجام دهد، که اختصارا «ربات زیرآبی» خوانده خواهد شد. ربات‌های زیرآبی در اندازه‌ها و ابعاد متفاوت و با گسترهٔ متنوعی از تکنولوژی‌ها و امکانات در سال‌های اخیر طراحی، ساخت، آزمایش و به‌کارگیری شده و حتی در برخی موارد به تولید صنعتی رسیده‌اند. انواع این ربات‌ها از نمونه‌های کوچک و ساده‌ای که صرفاً مجهز به دروبین فیلم برداری کوچکی هستند تا گونه‌های پیشرفته و بسیار پیچیده‌ای که در اعماق بیش از شش هزار متری دریا امکان انجام عملکردهای متنوع و متعددی را دارند، شامل می‌شوند. اجزای ربات زیرآبی که توسط کابل ارتباطی به اپراتور واقع در سطح دریا متصل است، عبارت‌اند از سیستم هدایتی جهت کنترل ربات، سیستم رانش، سیستم به آب‌انداختن، منابع تامین قدرت و کابل ارتباطی که توان لازم جهت عملکرد پروانه‌ها و نیز دستورات و سیگنال‌های کنترلی را به ربات و داده‌های تولید شده توسط حسگرها را به اپراتور در سطح دریا منتقل می‌کنند. در اغلب موارد این کابل شامل غلاف مقاومی است که آن را در برابر بارهای وارده و نیز برخوردهای احتمالی با اجسام واقع در زیر آب و پارگی و خرابی ناشی از آن، محافظت می‌کند. ربات‌های زیرآبی، می‌توانند دارای تجهیزات متفاوتی باشند که از دوربین تلویزیونی کوچک، که جهت مشاهدات ساده به کار می‌روند تا مجموعه‌های پیچیده‌ای از ابزارآلات مانند بازوهای مکانیکی ماهر متنوع و قدرت‌مند، دوربین‌های تلویزیونی و ویدئویی و دیگر ابزار و وسایل پیشرفته را در بر می‌گیرد.


امروزه ربات‌های زیرآبی پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند که بدون استفاده از کابل، امکان هدایت‌شان در اعماق دریا وجود دارد.این گونه از ربات‌های زیرآبی را «ربات خودکار زیرآبی(AUV)» می‌نامند که جهت جستجو در اعماق اقیانوس و انجام مطالعات اقیانوس‌شناسی و نیز مصارف نظامی، کاربردهای فراوانی دارند. در عین حال که اغلب تکنولوژی طراحی و ساخت ربات‌های زیرآبی با قابلیت‌ها و توانایی‌های متنوع، بسیار گران قیمت و پرهزینه‌است اما در سال‌های اخیر تلاش‌هایی نیز برای ساخت ربات‌های زیرآبی با صرف هزینهٔ پایین صورت پذیرفته‌است.

ادامه این مطلب برای علاقه مندان در اینجا موجود است.

امضا ندارم ... !
جمعه 21/3/1389 - 20:10 - 0 تشکر 205028

معرفی رشته مهندسی معماری كشتی

کشتی سازی در گذشته علم یا هنر بوده است، اما امروزه به شاخه‌ای از مهندسی گفته می‌شود که در زمینه‌ای بسیار وسیعتر کار می‌کند. زمینه‌ای شامل تحقیق، طراحی، ساخت و تعمیر هر سیستم مهندسی‌ای که در سطح دریا حرکت می‌کنند، مانند کشتی‌های تجاری، خدماتی، ماهیگیری، جنگی، تفریحی یا کشتی‌هایی که به منظور اهداف خاص (سرعت بیشتر) طراحی می‌شوند مانند هاورکرافت، هیدورفویل یا کشتی‌های دارای چند بدنه مانند زیردریایی‌ها یا سیستم‌های کنترل از راه دور مانند اژدر و در نهایت سازه‌های دریایی از قبیل سکوهای متحرک اکتشاف و استخراج نفت و اسکله‌ها.

رشته کشتی‌سازی، یک رشته بین رشته‌ای است زیرا در ساخت یک کشتی، تخصص‌های متعددی مورد نیاز است، مانند برق، مکانیک، عمران و متالوژی. وظیفه مهندس كشتی‌ساز این است كه ضمن طراحی و محاسبات مربوط به بدنه كشتی، ارتباط دهندة تخصصهای ذكر شده باشد. به همین سبب این رشته اکثراً توسط فارغ التحصیلان رشته های مذکور به عنوان رشته امتحانی دوم مورد انتخاب واقع می شود.

مجموعه مهندسی معماری كشتی که دفترچه راهنمای آزمون سراسری با کد1256 مشخص شده است، دارای دو گرایش 1 .سازه‌‌كشتی 2. ‌هیدرومكانیك‌‌كشتی است.

دروس امتحانی و ضرایب در آزمون کارشناسی ارشد:

الف) سازه‌ كشتی‌

1.زبان عمومی و تخصصی ‌(با ضریب2)

2.ریاضیات (با ضریب2)

3.مكانیك‌ سیالات (با ضریب3)

 ‌4.مكانیك‌ جامدات‌ و تحلیل‌ سازه‌ها (با ضریب2)

5. آرشیتكت‌ كشتی‌(هیدرواستاتیك‌) (با ضریب2)

6.آرشیتكت‌كشتی‌ (هیدرودینامیك‌) (با ضریب3)

7.ساختمان كشتی‌ (با ضریب2)

ب) هیدرومكانیك‌كشتی

1.زبان عمومی و تخصصی ‌(با ضریب2)

2.ریاضیات (با ضریب2)

3.مكانیك‌ سیالات (با ضریب2)

 ‌4.مكانیك‌ جامدات‌ و تحلیل‌ سازه‌ها (با ضریب2)

5. آرشیتكت‌ كشتی (هیدرواستاتیك‌) (با ضریب3)

6.آرشیتكت‌كشتی‌ (هیدرودینامیك‌) (با ضریب3)

7.ساختمان كشتی‌ (با ضریب2)

توانایی های مورد نیاز فارغ التحصیلان:

كشتی، یك سیستم پیچیده مهندسی است كه از سیستم‌های كوچكتری كه آنها نیز تا حد زیادی پیچیده‌اند، تشكیل شده است. طراحی یك كشتی از نظر فنی، روشهای مختلفی دارد و نرم افزارهای فراوان و در عین حال گرانقیمتی نیز در این زمینه وجود دارد. به‌طور كلی در تمام زمینه‌های مهندسی دریا و كشتی‌سازی، به‌ دلیل پیچیده و طولانی بودن محاسبات و حساسیت نتایج به دست آمده، از امكانات كامپیوتری در سطح وسیعی استفاده می‌شود. به همین دلیل علاوه بر این که یک دانشجوی رشته کشتی‌سازی باید در درس‌های ریاضی و فیزیک و مكانیك بسیار قوی باشد، دانش برنامه‌نویسی کامپیوتر برای دانشجویان این رشته بسیار راهگشاست.

بازار کار:

وظیفه مهندسان كشتی‌سازی، در دو زمینه مطرح است:

اول، امور مربوط به طرح كلی و همیاری كشتی كه باید برآورنده خواسته‌های صاحب طرح از نقطه نظر كارایی، قابلیت اعتماد و مسایل اقتصادی باشد، البته با در نظر گرفتن محدودیتهای مربوط به امنیت و سلامت كشتی، قوانین و مقررات و استانداردهای مربوط و برنامه زمان بندی تحویل كشتی یا سازه دریایی.

وظیفه دوم، امور ویژه در مهندسی كشتی، شامل طراحی بدنه و سازه است، به گونه‌ای كه بر‌آورنده نیازهای شناوری، معادل، هیدرودینامیك، حركت در امواج دریا و استحكام كشتی، و همچنین سیستم‌هایی نظیر تخلیه بار، لوله كشی، محل اسكان خدمه، طراحی پروانه، سكان و. . . باشد.

موضوع اصلی فرا روی یك كشتی‌ساز، طراحی یك كشتی به نحوی است كه توانائی حمل مقدار معینی بار و مقاومت و حركت در دریای متلاطم را داشته باشد و با سرعت معینی حركت كند.

به میدان آمدن كشتیهای تندرو و با بدنه‌های جدید و روشهای جذب انرژی حاصل از جزر و مد امواج آب، افقهای جدیدی را در این زمینه گشوده است.

یك مهندس كشتی‌سازی می‌تواند به عنوان كارشناس در دفاتر و شركتهای طراحی و مشاوره و در كارگاهها و كارخانه‌های ساخت و تعمیر شناورها و سازه‌های دریایی مشغول بكار شود. كارگاهها و كارخانه‌های كشتی‌سازی كشورمان بیشتر در جنوب و در بندرعباس و بوشهر مستقر هستند. البته در كنار دریای خزر و در شهر نكا نیز یك كارخانه كشتی‌سازی وجود دارد. علاوه بر اینها، در دیگر شهرهای ساحلی شمالی و جنوبی ایران نیز كارگاههای كوچكتری مستقرند. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی كشتی‌سازی می‌توانند در ارگانهایی كه به ساخت سكوها و یا اسكله‌ها می‌پردازند، مشغول به كار شوند . همچنین فارغ‌التحصیلان می‌توانند در كارخانه‌های خصوصی و یا دولتی كه كشتی‌های كوچك و قایق‌های موتوری را می‌سازند و بخصوص در زمینه تعمیر كشتی فعال هستند، مشغول به كار گردند.

پذیرش در دانشگاه ها:

در بین دانشگاه های دولتی در گرایش سازه كشتی، دانشگاه صنعتی امیركبیر  و دانشگاه صنعتی شریف و در گرایش هیدرومكانیك كشتی، تنها دانشگاه صنعتی شریف اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد می کنند.

امضا ندارم ... !
جمعه 21/3/1389 - 20:11 - 0 تشکر 205029

سایت American Society of Naval Engineers یا جامعه‌ی مهندسین دریایی امریکا و یا به اختصار ASNE مربوط به انجمنی است که موضوعاتی چون طراحی،ساخت و مطالعه پیرامون شناورهای سطحی و زیرسطحی را برعهده دارد.

یکی از فعالیت‌های این انجمن که محبوبیت خاصی در بین خودشان دارد توسعه‌ی علوم دریایی به کشورهای ضعیف است.به این صورت که با آموزش‌های دوران تحصیل به دانش آموزان کشورها آنان را تشویق به حرکت درمسیر صنایع دریایی برای آبادانی کشورشان می‌کنند.


می‌توانید این سایت را اینجا ببینید.

امضا ندارم ... !
جمعه 21/3/1389 - 20:17 - 0 تشکر 205033

بخش اول

برخی لغات و اصطلاحات در مطالب این مبحث قرار می‌گیرند که لازم است اطلاعاتی راجع به آن بدانیم.

* درجه آزادی شناور

هرجسم دارای 6 درجه آزادی است که این شش درجه آزادی در کشتی به این صورت تعریف می‌شود‌:

حرکات دورانی:

حول محور طولی X یا غلتش عرضی : رول (Roll)

حول محور عرضی Y یا غلتش طولی : پیچ (Pitch)

حول محور Z یا غلتش در صفحه افقی : یاو (Yaw)

حرکات خطی‌:

در راستای محور طولیX : سرج (Surge)

در راستای محور عرضیY : اسوی (Sway)

در راستای محور عمودیZ : هیو (Heave)

برای درک بهتر از تعاریف فوق ،نگاهی به تصویر زیر بیندازید:

* شیب شناور

به شیب طولی شناور "شیب" یا "تریم" گفته می‌شود.

به شیب عرضی شناور "هیل" گفته می‌شود.

* سینه و پاشنه شناور

به قسمت جلوی شناور "سینه"  وبه قسمت انتهایی آن "پاشنه" گویند.

*کیل

به شاه تیر اصلی كف كشتی "كیل" گویند.

امضا ندارم ... !
جمعه 21/3/1389 - 20:18 - 0 تشکر 205034

جهت کسب اطلاع بیشتر شما عزیزان فصل ۱۳ از کتاب جامع مهندسی معماری دریایی مهندس محمد مونسان به صورت PDF در این قسمت قرار گرفته است.


امضا ندارم ... !
جمعه 21/3/1389 - 20:19 - 0 تشکر 205035

یدک کش اصفهان

نام شناور

اصفهان

سال ساخت

1974

نام سازنده

TOWA

کشور سازنده

ژاپن

کاربری

یدک کش

موسسه رده بندی

L.R

نوع کلاس

L.R.+100A1 TUG SERVICE

بندر محل استقرار

بندر امام خمینی

سال خرید

1974

تعداد خدمه

8 نفر  - 12 تخت

طول کشتی

27.91 M

عرض

7 M

ارتفاع

3.5 M

آبخور

3.0 M

تعداد موتور اصلی

1

مجموع قدرت موتورهای اصلی

1125 HP

نیروی کشش

16 TON

سرعت

12 NM

تناژ ناخالص

167

امضا ندارم ... !
يکشنبه 23/3/1389 - 12:56 - 0 تشکر 205235

همان طور که از نام این سایت پیداست، تخصصـش پیـرامـون مباحــث شنــاورهای هاورکرافت است. این سـایت با داشتــن بخشی تحت عنوان فرم مباحثه یا discussion forum به سوالات شما راجع به شناورهای هاورکرافت پاسخ می‌دهد.

ازدیگر بخش‌های این سایت می‌توان به موارد زیر نام برد:

جدیدترین اخبار هاورکرافت

رویدادهای آینده‌ی هاورکرافت‌ها

پروژه‌های تحقیقاتی آمریکا

پروژه‌های تحقیقاتی انگلستان

لینک‌های مرتبط با هاورکرافت

فهرست منابع مناسب برای تحقیق و پژوهش

اطلاعاتی راجع به نشست ABCD Meeting

و...

برای مراجعه به این سایت اینجا را کلیک کنید.

امضا ندارم ... !
دوشنبه 24/3/1389 - 0:41 - 0 تشکر 205345

رییس فراکسیون بنادر و شهرهای ساحلی مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم انتظار جامعه دریایی و مباحث عنوان شده درباره «توسعه دریامحور»، هیچ مطلبی درباره دریا در لایحه برنامه پنجم دیده نمی شود.

مصطفی مطورزاده در گفت وگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: انتظار جامعه دریایی و نمایندگان شهرهای ساحلی و بندری مجلس از دولت آن بود که چند حکم شفاف و روشن را درباره مسایل مختلف دریایی در لایحه برنامه پنجم بیاورد؛ اما این خواست، به هیچ وجه محقق نشد...

ادامه مطلب را میتوانید از اینجا بخوانید.

امضا ندارم ... !
دوشنبه 24/3/1389 - 0:43 - 0 تشکر 205346

یدک کش رشید3 را بشناسیم... 

نام شناور

رشید3

سال ساخت

1373

نام سازنده

صنایع دریائی ایران (صدرا)

کشور سازنده

ایران

کاربری

یدک کش

موسسه رده بندی

لویدز

نوع کلاس

+ 100 A1 + LMC

بندر محل استقرار

بندر امام خمینی

سال خرید

1373

تعداد خدمه

10 نفر

طول کشتی

33.80 M

طول بین دو عمود

30.50 M

عرض

8.45 M

ارتفاع

4.735 M

آبخور

3.0 M

وزن با بار

450 TON

وزن بدون بار

300 TON

تعداد موتور اصلی

2

مجموع قدرت موتورهای اصلی

4400 HP

جابجائی DISPLACEMENT

454.6 TON

نیروی کشش

44 TON

سرعت

14

امضا ندارم ... !
سه شنبه 25/3/1389 - 16:41 - 0 تشکر 205651

تفاهمنامه همکاری بین شرکت صدرا و شرکت sungjin كره جنوبی امضاء شد. گفته می شود امضای این تفاهمنامه در راستای ارتقاء و افزایش توان فنی و تولید کارخانجات کشتی‌سازی صدرا در بوشهر و نکاء صورت گرفته است.
شرکت Sungjin کره جنوبی چهار یارد ساخت تولید سکوهای ثابت و نیمه‌شناور و بلوک‌های کشتی دارد.
به گفته مدیران شركت صدرا، این تفاهمنامه همکاری كه به امضای مدیران عامل دو شركت رسیده، می‌تواند در جهت انتقال تکنولوژی روز و ایجاد بهره‌وری در صنایع کشتی‌سازی این شركت مؤثر باشد.

امضا ندارم ... !
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.