عنوان-كلیات بهداشت محیط
كلمات كلیدی:آب-فاضلاب-بهداشت-سلامتی-تبصره-آیین نامه-موادغذائی
نوع مقاله:تجمعی
بهداشت محیط
سوابق بهداشت محیط در ایران
بهداشت محیط سابقه ای همچون تاریخ بشردارد . دخل و تصرف در عوامل و شرایط محیط برای رسیدن به حد مطلوب زیست ، یافتن سرپناه با شروع غار نشینی ، چاره اندیشی برای در امان ماندن از نیش پشه و حشرات دیگر ، گناه شمردن آلوده کردن آب ، استفاده از ظروف نقره ای برای ذخیره آب آشامیدنی در مسافرتها و جنگهای خارج از مرز در گذشته ، استفاده از تکنولوژی در شناخت میکروارگانیسمهای بیماریزا و چارچوبی در جلوگیری از انتقال بیماریها توسط این موجودات و خلاصه اتخاذ تدابیری در جهت مقابله با اثرات نامطلوب توسعه ناپایدار از آن جمله اند . خدمات بهداشت محیطی به عنوان یک فعالیت منسجم دولتی در ایران سابقه ای حدود نیم قرن دارد . سازمان همکاری بهداشت در سال 1331 در ایران بوجود آمد . یکی از واحدهای فعال سازمان همکاری بهداشت مهندسی بهداشت وابسته به وزارت بهداری سابق بود که تاریخچه آن بشرح زیر خلاصه می شود : مهندسی بهداشت از سال 1331 تا 1335 غالبا بصورت تیمی مرکب از مهندسین کادر ستادی وزارتخانه در نقاط مختلف کشور فعالیت داشته اند . وظایف آنها علاوه بر تهیه دستورالعملها و فرمهایی در زمینه مرکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی ، اماکن عمومی ، مبارزه با حشرات و جوندگان و دفع فضولات جامد و بهسازی منابع آب و طراحی نقشه های تیپ و اجرای پروژه های تامین آب مشروب بود . در این مدت آنها توانستند در حد امکانات موجود از جمله نسبت به پیاده کردن پروژه های آب آشامیدنی 46 شهر اقدام کنند . اکثر پروژه هایی که در آن زمان از نظر تامین آب مشروب برنامه ریزی ، طراحی و اجرا شده اند دهها سال مورد بهره برداری بوده اند .این پروژه ها با همکاری مشاوری به نام لیج فیلد صورت گرفت .از سال 1335مهندسی بهداشت به دلیل خدمات ارزنده ای که ارایه داده بود بصورت اداره کل درامد ودر مدت کوتاهی بسیاری از استانهای کشور ادارات مهندسی بهداشت تشکیل و بدین ترتیب در مراکز استانهای کشور گسترش پیدا نمود. در سال 1340 مدت کوتاهی مهندسی بهداشت با ریشه کنی مالاریا ادغام گردید ولی بنا به دلایلی ادامه فعالیت واحدهای ادغام یافته ممکن نگردید و در نتیجه مجددا ( اداره کل مهندسی بهداشت مستقلا ) به کار خود ادامه داد . در طی 5سال 1335 تا1340 به علت بوجود آمدن سازمانها و وزارتخانه هایی مرتبط با مسایل آب و برق مسئله تامین آب شهری از وظایف اداره بهداری سابق منفک و به عهده وزارت آب و برق کشور گذاشته شد و بر تامین آب مشروب و بهسازی محیط روستاها توسط اداره کل مهندسی بهداشت تاکید شد . در طی سالهای قبل از 1340 و بعد از آن تعداد زیادی از مهندسین رشته های مختلف بویژه ساختمان و شیمی جهت اخذ تخصص در زمینه مهندسی بهداشت و مدارک تحصیلی فوق لیسانس ، اکثرا با استفاده از بورسهای مختلف بین المللی به خارج از کشور اعزام شدند . اعزام مهندسین مذکور به خارج از کشور عمدتا به دلیل ضرورت تامین نیروی انسانی ماهر در امر طراحی و اجرای پروژهای آب مشروب و دفع بهداشتی فاضلابها صورت گرفت . فارغ التحصیلان یاد شده عمدتا پایه گذاران اصلی مهندسین مشاور فعلی در امور آب و فاضلاب و شرکتهای تامین و تولید لوازم مورد نیاز تصفیه خانه های آب و فاضلاب کشورگردید . با گسترش فعالیتها ضرورت توسعه نیروی انسانی در داخل کشور بیشتر احساس شد و در این راستا پیرو تشکیل دوره کمک بهسازی و کمک مهندسی بهداشت که از اوان تشکیل مهندسی بهداشت به همت آقای دکتر فریس در پاکدشت ورامین ( پلشت سابق ) ، اولین دوره یا کلاس بهسازی با پذیرش لیسانسیه های علوم ( شیمی ، فیزیک ، زیست شناسی ، ... )در دانشکده بهداشت دانشگاه تهران آغاز فعالیت نمود . این دوره در سال 1345 تبدیل بع دوره عالی بهسازی گردید که مدرک تحصیلی آن فوق لیسانس بود . فارغ التحصیلان دوره های مذکور عمدتا در فعالیتهای بهداشت شهری اشتغال می یافتند . در جهت جبران کمبود نیروی انسانی مهندسی بهداشت ، اولین دوره تخصصی مهندسی بهداشت که بعدها با گذراندن پایان نامه منجر به اخذ مدرک فوق لیسانس گردید با همت آقای مهندس محمد عصار مدیر کل مهندسی بهداشت وقت و همکاری سازمان بهداشت جهانی که مشاور تمام وقتی را در اختیار گذاشت در دانشکده فنی دانشگاه تهران ایجاد شد .
شرکت کنندگان در دوره از فارغ التحصیلان فوق لیسانس دانشکده فنی در رشته های ساختمان الکترومکانیک ، شیمی و معدن ، همچنین تعداد بورسیه از وزارت بهداری ، وزارت آب و برق و دیگر ارگانها بودند . این دوره چند سال بیشتر ادامه فعالیت نداد و بدلیل مشکل تامین اساتید مورد نیاز که از رشته های مختلف مهندسی ، علوم و بهداشت بودند و جمع آوری آنها در یک دانشکده کاملا مهندسی امکانپذیر نمی نمود تعطیل گردید . به محاذات فعالیت دوره تخصصی مهندس بهداشت کلاس بهسازی در سال 1345 تبدیل به دوره عالی فوق لیسانس بهسازی گردید که با گنجاندن تعدادی از واحدهای فنی بویژه در زمینه آب و فاضلاب موفق به اخذ عنوان مهندسی در زمینه علوم بهسازی گردید . در حال حاضر علاوه بر دوره مذکور 18 دانشگاه اقدام به تربیت نیروی انسانی کارشناس در زمینه بهداشت محیط نموده و در 26 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی دوره کاردانی بهداشت محیط فعال می باشد . ضمنا چندین دانشگاه نیز در زمینه دکترای بهداشت محیط دانشجو می پذیرند . برگردیم به گذشته و با اطلاعاتی که تاکنون بدست آمده است با خلاصه ای از وضعیت تشکیلاتی و نیروی انسانی اداره کل مهندسی بهداشت در سال 1344 ( سال تشدید مجدد فعالیت مهندسی بهداشت در وزارت بهداری سابق در زمینه تامین آب مشروب و دفع بهداشتی مدفوع در روستاها ) آشنا شویم . تشکیلات اداره کل مهندسی بهداشت در سال 1344 شامل ادارات آب و فاضلاب ، بهسازی ( شهری و روستایی ) ، هوا و محیط کار بود . تشکیلات استانی به تبع از ساختار ستادی متشکل از ادارات آب و فاضلاب ، بهسازی شهری ، بهسازی روستایی بود و واحدهای محیط کار و هوا در تعدادی از استانها بویژه شهرهای صنعتی فعالیت داشتند. لازم به ذکر است که عمده فعالیتهای واحدهای استانی بویژه در زمینه آب و فاضلاب تحت نظر مستقیم اداره کل بوده و کلیه پروژه ها توسط مهندسین اداره کل تهیه ، نظارت و اجرا می شدند، فقط تعداد معدودی از استانها به دلیل داشتن افراد واجد شرایط پس از تایید پروژه ها توسط اداره کل و تامین اعتبار اجرا مستقیم را به عهده می گرفتند . نیروی انسانی مهندسی بهداشت در سال 1344 در سطح کشور جمعا 564 نفر شامل پرسنل ذیل بود : مهندسی بهداشت 38 نفر ، بهساز 13 نفر ، كمك مهندس بهداشت 90 نفر ، كمك بهساز 80 نفر ، لوله كش و افزار مند 27 نفر ، راننده 78 نفر ، ماشین نویس 20 نفر ، آشپز رختشوی و خدمتكار 13 نفر ( اكثرا شاغل در آموزشگاه كمك مهندسی بهداشت فریس در پلشت یا پاكدشت فعلی ) از اتفاقات عمده برای اداره کل مهندسی بهداشت ، تصویب قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی وبهداشتی در سال 1346 بود که زمینه اجرای قانونمندی را برای کنترل بهداشتی مراکز تهیه ، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی با استفاده از ماده 13 آن برای کارشناسان در مشاغل بهسازی شهری و روستایی فراهم نمود که تا حد زیادی خلا انتقال وظیفه تامین آب مشروب وبهسازی محیط روستاها در سال 1346از وزارت بهداری به وزارت آبادانی و مسکن را جبران نمود. متاسفانه در اواخر سال 1346طراز فکر اجرای پروژه های تامین آب آشامیدنی به عنوان یک امر کاملا مهندسی نضج گرفت و غافل از اینکه مهندسین شاغل در وزارت مذکور به دلیل در گیری با پروژه های پر هزینه تجربه لازم را در زمینه اجرای پروژه های کوچک که با مشارکت و خود یاری مردم ( نیروی کار، مصالح محلی ، وسیله حمل ونقل و...) در سطح روستاها انجام می شد را نداشتند ، طبق مصوبه مسئولیت تامین آب آشامیدنی روستاها و احداث و بهسازی حمام غسالخانه ، کشتارگاه ، رختشویخانه و ...در روستاها به عهده وزارت فوق الذکر واگذار شد . در همین سال اداره کل مهندسی بهداشت به اداره کل بهداشت محیط تغییر نام یافت . پنجسال بعد یعنی در سال 1351 به مدت پنجسال وظیفه مذکور به عهده وزارت کشاورزی و پس از تشکیل وزارت تعاون ( امور روستاها ، تحت مسئولیت وزارت جدید قرار گرفت و در سال 1356 با مصوبه ای وظایف یاد شده مجددا به اداره کل بهداشت محیط اعاده شد که در سال 1358 مصوبه مذکور مجدد مورد تاکید شورای انقلاب قرار گرفت . اجرای پروژه های آب مشروب روستاها و عملیات بهسازی محیط با پیروزی انقلاب اسلامی توسعه قابل ملاحظه ای یافت و با گسترش فعالیتها و بدلیل اقتصادی نبودن اجرای پروژه های مجتمع اجتناب ناپذیر گردید ( از جمله اجرای پروژه های مجتمعی همانند پروژه مجتمع روستاهای 800 گانه زابل که مستلزم بکارگیری نیروهای انسانی متخصص متعدد ، استفاده از مهندسین مشاور ، نظارت با کمک مهندسین ورزیده بود و در قالب فعالیتهای شبکه های بهداشتی درمانی کشور نمی گنجید .) و نتیجتا مشکلاتی در امر ادغام فعالیتهای بهداشت محیط در شبکه های بهداشتی درمانی کشور ایجاد شد . توسعه فعالیتها فرصتی را به مسئولین مربوطه داد که در جهت هماهنگ کردن تشکیلات بهداشت محیط با شبکه های بهداشتی درمانی کشور در قالب سطح بندیهای انجام شده تدابیر لازم را اتخاذ نمایند و نهایتا با واگذاری مسئولیت تامین آب آشامیدنی و بهسازی محیط روستاها به وزارت جهاد سازندگی زمینه ادغام فعالیت های بهداشت محیط در شبکه فراهم گردید . طرز فکر تعدیل نیروی انسانی و کوچک کردن تشکیلات وزارت بهداشت از جمله در اوایل سال 1374 منجر به ادغام دو اداره کل بهداشت محیط و اداره کل بهداشت حرفه ای گردید که با ادامه روند کوچک سازی تشکیلات و واگذاری بعضی از وظایف به بخش خصوصی و واگذاری مسئولیتها به دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور و تصویب ساختارجدید تشکیلاتی وزارت متبوع در آذرماه 1379 ، اداره کل بهداشت محیط و حرفه ای به دفتر (( سلامت محیط و کار )) تغییر نام یافت
بهداشت محیط
دیباچه: رشته بهداشت محیط به مطالعه مسائل زیست محیطی از قبیل آب، فاضلاب، زباله، هوا و كنترل بهداشت مواد غذایی میپردازد تا دانشجویان پس از فارغالتحصیلی بتوانند در اجتماعات كوچك مستقر شده و پس از مطالعه و بررسی مشكلات بهداشت منطقه در جهت رفع این مشكلات قدم بردارند؛ یعنی دانشجویان باید بتوانند با دادن طرحهایی مفید و عملی در زمینه تأمین آب آشامیدنی سالم كمی و كیفی، دفع صحیح زباله، بهسازی اماكن عمومی، مبارزه با حشرات و ناقلین بیماری، مردم را در رفع این مشكلات راهنمایی و كمك كرده و اطلاعات و آمارهای لازم را در موارد فوق جمعآوری و طبقهبندی نمایند.این رشته در مقطع كاردانی مسائل زیستمحیطی را به صورت سادهتری مطرح میكند چون كاردانها در اجتماعات كوچكتری مثل روستاها به مردم خدمت میكنند و به مسائل بهداشتی اولیه آنها از قبیل پاكیزه كردن آب (گندزدایی آب)، مبارزه با حشرات، تصفیه فاضلاب و بهداشت مسكن و اماكن عمومی میپردازند. اما در مقطع كارشناسی تخصصیتر و فنیتر میشود، چون فارغالتحصیلان باید بتوانند برای اجتماعات بزرگتر از قبیل شهرها برنامهریزی بهداشتی كنند. برای مثال طراحی تصفیهخانه آب یا فاضلاب شهرها، نحوه جمعآوری فاضلاب، نحوه توزیع و انتقال آب، شناخت آلایندههای هوا و كنترل آنها در حیطه فعالیت فارغالتحصیلان كارشناسی بهداشت محیط میباشد.
تواناییهای لازم :
رشته بهداشت محیط دارای سه جنبه بیولوژی، شیمی، فیزیك و ریاضی است و دانشجوی بهداشت محیط در صورت علاقهمندی به هر یك از زمینههای فوق میتواند در این رشته موفق گردد.برای مثال كارشناس بهداشت محیط كه به دروس فنی به ویژه مكانیك سیالات علاقهمند است، میتواند در زمینه طراحی تصفیه خانهها فعالیت كند. كارشناس علاقهمند به بیولوژی نیز میتواند در زمینه انتقال بیماریها به انسان توسط فاكتورهای زیست محیطی مطالعه و تحقیق كند و فردی كه به شیمی علاقهمند است میتواند در زمینه فرآیندهای مختلف اعم از فرآیند تصفیه آب یا فاضلاب فعالیت نماید. درواقع این رشته میتواند طیف گستردهای از داوطلبان را كه دارای علایق و توانمندیهای متفاوتی هستند، جذب خود كند. قابل ذكر است كه زمینههای فوق بیشتر در كارشناسی و مقاطع بالاتر مطرح میشود و در مقطع كاردانی كه جنبه كاربردی دارد، آنچه مهم است علاقهمندی به حفظ بهداشت محیط و آموزش این مسأله به عموم مردم است.گفتنی است كه رشته بهداشت محیط ابتدا در مقطع كاردانی دانشجو میپذیرد اما دانشجویان میتوانند تا مقطع دكترا در كشور ادامه تحصیل دهند.
موقعیت شغلی در ایران :
اگر جامعه و حكومت به بهداشت و سلامتی اهمیت دهد، فرصتهای شغلی این رشته بسیار زیاد خواهد بود چون هر جا انسان وجود داشته باشد، برای حفظ سلامت او، متخصصان این رشته باید حضور داشته باشند، اما متأسفانه در كشور ما توانمندیهای متخصصان بهداشت محیط ناشناخته مانده و از همینرو فرصتهای شغلی فارغالتحصیلان این رشته به طور كاذب كم شده است.با این وجود یك فارغالتحصیل توانمند بهداشت محیط در مقطع كاردانی میتواند در وزارت بهداشت - درمان و آموزش پزشكی و در مقطع كارشناسی در شهرداریها، سازمان آب و فاضلاب، شركتهای خصوصی طراحی تصفیهخانه آب و فاضلاب و سازمان حفظ محیطزیست فرصتهای شغلی مناسبی داشته باشد.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه و اصلی :
فیزیك عمومی، شیمی عمومی، آمار حیاتی مقدماتی، اصول هیدرولیك، نقشهبرداری، آموزش بهداشت، پاتوبیولوژی، اپیدمیولوژی بیماریهای واگیر، جامعهشناسی شهری و روستایی، نظام عرضه خدمات بهداشتی و درمانی.
دروس تخصصی :
شیمی و میكروبیولوژی آب و فاضلاب ، كارگاه لولهكشی آب و فاضلاب، اصول تصفیه و بهسازی منابع آب، دفع فاضلاب در اجتماعات كوچك، كاربرد موتور تلمبه در تأسیسات آب و فاضلاب، كارگاه نصب و راهاندازی و تعمیر موتور تلمبهها، حفاری و بهرهبرداری از چاه ، اصول بهداشت هوا، بهداشت مواد غذایی، بهداشت مسكن و اماكن عمومی، گندزداها، آشنایی با پرتوهاو پرتوزاها، كاربرد سموم و ناقلین ، بهداشت حرفهای ، اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری ، بهرهبرداری و نگهداری تأسیسات آب و فاضلاب ، كارآموزی در عرصه.
اهداف بهداشت محیط در نظام شبكه
با عنایت به ماده یك قانون تشكیلات ووظائف وزارت بهداشت وآموزش پزشكی مهمترین هدف بهدا شت محیط در كنار سا یر وا حد ها تا مین بهدا شت عمومی و ارتقاء سطح آن از طریق اجرای برنامه های بهداشتی در زمینه بهداشت محیط مراكز تهیه و توزیع وفروش مواد غذایی ؛اماكن عمومی؛ كنترل كیفیت آب و مواد غذایی؛ دفع مواد زائد جامد ؛ مبارزه با بندپایان وغیره ....می باشد كه دراین راستا پزشكان ؛ كارشناسان وكاردانهاوهمچنین بهورزان شاغل درمراكز بهداشت درمانی وخانه های بهداشت در سطح شهر وروستا با پایش مستمر خود سعی در نیل به این هدف را دارند .
حال قبل از اینكه به برنامه های بهداشت محیط در نظام شبكه بپردازیم لازم است كه به چند تعریف و اصطلاح مهم در اینجا اشاره كنیم .
بهداشت محیط
با عنایت به آئین نامه بهداشت محیط مصوب سال 71 هئیت وزیران بهداشت محیط عبارت است از كنترل عواملی از محیط زندگی كه به گونه ای روی سلامت جسمی ـ روانی و اجتماعی انسان تاثیر می گذارد.
آب آشامیدنی سالم
آب آشامیدنی سالم آب گوارایی است كه عوامل فیزیكی؛ شیمیایی و بیولوژیكی آن در حد استاندارد های مصوب باشد و مصرف آن عارضه سوئی دركوتاه مدت ودراز مدت در انسان ایجاد نكند.
اماكن عمومی
اماكن عمومی عبارت است از اماكن متبركه و زیارتگاهها و زائر سرا ها ؛ هتل ها؛ مسافرخانه ها؛ پانسیونها؛ آسایشگاههای سالمندان ؛ آرایشگاهها ؛ حمامها؛ حمامهای سونا؛استخرهای شنا؛ سینماها؛پاركها؛ مراكز تفریحاهای سالم ؛ باشگاههای ورزشی ؛ ترمینالها ؛ وسایل حمل ونقل عمومی و مسافرتی ؛ توالتهای عمومی و گورستانها ومانند این موارد.
مراكز تهیه و توزیع ونگهداری و فروش مواد خوردنی آشامیدنی بهدا شتی
عبارتند ازكلیه كارخانه ها ؛كارگاهها؛ سردخانه ها؛ اماكن ومغازه هایی كه به گونه ای نسبت به تهیه وتوزیع ونگهداری و فروش مواد خوردنی آشامیدنی بهداشتی اقدام می نمایند.
تعریف بهداشت مواد غذایی
بهداشت مواد غذایی كه یكی از شاخه های بهداشت محیط می باشد عبارتست از رعایت كلیه اصولی كه باید درتهیه ؛تولید؛نگهداری؛عرضه وفروش مواد غذایی مورد توجه قرار گیرد تا غذای سالم با كیفیت مطلوب بدست آید.
شاخصهای هدف بهداشت محیط در روستا
همانگونه كه مطلع می باشید حدود 60 درصد جمعیت استان در روستاها ساكن هستند ویكی ازاهداف ارزشمند سیستم نظام شبكه وبه تبعیت ازآن بهداشت محیط ارتقاء سطح بهداشت در روستا می باشد كه در چندمحور این فعالیت هاتداوم می یابند كه در ذیل به آنها اشاره می شود.
1: در صد خانوارهای روستایی كه از آب آشامیدنی سالم استفاده می كنند
2: در صد خانوارهای روستایی كه از مستراح بهداشتی استفاده می كنند
3: درصد خانوارهای روستایی كه زباله های خود رابه طریق بهداشتی دفع می كنند
البته این شاخص ها بطور مرتاب و هر ششماه یك بارتوسط بهورزان در قالب فرم شماره 2 ـ 110 بهداشت محیط تكمیل و ارسال می گردد.
بهداشت آب
كلرآزاد باقیمانده: مقدار كلر مؤثر ی است كه باید در هر نقطه از شبكه آب آشامیدنی موجود باشد.
كدورت آب :عبارت است ازوجود ذرات معلق در آب كه سبب شكستگی؛ پراكندگی وجذب قسمتی از نور شده ومانع از عبور بخشی از نور تابیده شده از آن می گردد.
استاندارد میزان كلر آزاد باقیمانده : مقدار توصیه شده كلر آزاد باقیمانده پس از نیم ساعت زمان تماس در شرایط عادی 5 /. تا 8 /. میلی گرم در لیتر در انتهای شبكه با توجه به pH و در شرایط اضطراری ؛ همه گیری بیماریهای روده ای و بلایای طبیعی1 میلی گرم در لیتر می باشد.
ویژگیهای میكروبیو لوژیكی آب
مطالعات همه گیری شناسی بیانگر این مسئله است كه مصرف آب آلوده چه بصورت مستقیم وچه از طریق استفاده از آن برای مصارف بهداشت فردی یا تفریح می تواند سلامت انسان را به خطر بیاندازند لذا برقراری ضوابط و استانداردهایی به منظور ارتقاء سطح بهداشت و پیشگیری از بیماریها ضروری است .
كلیفرم
میكروبهای شاخص آلودگی آب بوده كه بعلت فراوانی بسیارزیاد بعنوان ملاك تشخیص از آن استفاده می شود و منظور از كلیفرمها باسیلهای گرم منفی بدون اسپور هوازی و بی هوازی اختیاری است كه ساكن روده بزرگ انسان و حیوانات خونگرم بوده وقادر به تخمیر قند لاكتوز و تولید اسید و گاز در دمای 35 تا 37 درجه سانتی گراد می باشند كه البته در خاك و بقایای گیاهی نیز می توانن یافت شوند.
كلی فرم مدفوعی
همان تعریف بالا با این تفاوت كه مختص روده انسان و حیوان خونگرم بوده و قادر به تخمیر قند لاكتوز و تولید اسید وگاز در دمای 44 تا 45 درجه سانتی گراد می باشند
استاندارد میكروبی آب
استاندارد كیفی آب در خصوص این در شاخص جهت آب آشامیدنی در 100 میلی لیتر نمونه ارسالی صفرمی باشد.
بهداشت مواد غذایی
تعریف تقلب در مواد غذایی
انجام هر یك از اعمال زیر تقلب در مواد غذایی محسوب می شود.
1: عرضه یا فروش یك جنس به جای جنس دیگر مثل فروش روغن آفتابگردان بجای روغن زیتون
2: مخلوط كردن مواد مشابه به جنس به منظور سوء استفاده مثل افزودن شكر به عسل ویا آب به شیر
تعریف فساد مواد غذایی
زمانی كه یك ماده غذایی دچار تغییراتی شود بطوریكه ارزش مصرفی آن كاملا پایین آمده ویا ازبین برود در این صورت چنین ماده غذایی را فاسد می نامند.
انواع فساد مواد غذایی
فساد مواد غذایی را می توان بطور كلی به دو دسته تقسیم بندی نمود
الف : میكروبی ب : غیر میكروبی
تعریف فساد میكروبی مواد غذایی
عبارتست از تغییرات ایجاد شده دراثر تكثیر میكروبها در یك ماده غذایی بطور یكه رنگ ، طعم و بوی آن ماده غذایی غیر طبیعی شده و ارزش غذایی آن كاملا پایین آمده و یا از بین رفته باشد مانند گوشت فاسد كه دارای بوی نامطبوع و رنگ قهو های و خاكستری و سطح لزج می باشد
تعریف فساد غیر میكروبی مواد غذایی
منظور از فساد غیر میكروبی فاسد شدن مواد غذایی بدون دخالت میكروبها می باشد مانند تند شدن كره یا روغن
طرز تشخیص فساد مواد غذایی از نظر ظاهری با استفاده از اندامهای حسی
در تشخیص مواد غذایی فاسد از اندامهای حسی زیر استفاده می نمایند
حس بینائی ( با دقت دیدن مواد غذایی )
حس بویایی( با دقت بو نمودن مواد غذایی )
حس لامسه ( لمس نمودن با انگشت )
( استفاده از حس چشایی برای تشخیص فساد مواد غذایی ممنوع است)
علائم ظاهری مواد غذایی فاسد یا مواد غذایی كه دارای كیفیت غذایی پایین باشند
علائم فساد در گوشت خام
1: داشتن بوی نامطبوع 2: لزج شدن سطح 3: دارا بودن رنگ قهوه ای و خاكستری
علائم فساد در ماهی خام
1: داشتن بوی نامطبوع
2: لزج شدن سطح بدن
3: جدا شدن پولك ( فلس) به راحتی از بدن ماهی
4: فرو رفتگی چشم
5: تغییر رنگ آبشش از قرمز به قهوهای تیره
علائم فساد آبلیمو
رنگ غیر طبیعی – رسوب بیش از حد – وجود كپك در سطح – زنگ زدگی درب بطری بعلت نگهداری در شرایط نامناسب
علائم فساد مرغ
بوی غیر طبیعی ـ تغییر رنگ از حالت صورتی روشن به سفید كم رنگ یا خاكستری
علائم فساد در كشك مایع
بوی تند و زننده ـ غلیظ شدن بیش از حد ـ تغییر رنگ ـ طعم نامطبوع
علائم فساد در شیر
بوی نا مطبوع ـ بریدن در اثر حرارت
علائم فساد در تخم مرغ
1: تخم مرغ تازه در برابر نور شفاف ولی تخم مرغ كهنه در مقابل نور كدر است
2: در تخم تازه سفیده غلیظ و كششی خاص دارد و بازرده مخلوط نمی شود در حالیكه در تخم مرغ كهنه
سفیده آبكی شده وحتی گاهی رنگ آن كمی متمایل به سبز می شود
3 : در تخم مرغ كهنه زرده به آسانی می تركد و به عوض قرار گرفتن در وسط در كنار قرار می گیرد
علائم فساد در كنسرو
1: وجود تورم ( باد كردگی) در دو طرف كنسرو
2: زنگ زدگی كنسرو
3: تغییر رنگ محتویات كنسرو
4: بوی نامطبوع محتویات كنسرو
5: كنده شدن لعاب داخل كنسرو
مشخصات مواد غذایی بسته بندی شده مجاز
بر چسب مواد غذایی بسته بندی شده مجاز بایستی دارای مشخصات زیر باشد
1: نام محصول
2: نام و آدرس كارخانه سازنده
3: مواد تشكیل دهنده محصول
4: تاریخ تولید و انقضاء محصول
5: شماره پروانه ساخت از وزرات بهداشت درمان آموزش پزشكی
آئین نامه نامه مقررات بهداشتی
در اجرای تبصره سه قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی بهداشتی مصوب آذر ماه 1379 مجلس شورای اسلامی آئین نامه اجرای ماده 13 مشتمل بر 5 فصل 95 ماده 54 تبصره و 46 بند كه بطور خلاصه به شرح ذیل آورده شده است جهت اجرابه كلیه واحدهای بهداشت محیط ابلاغ گردید.
فصل اول بهداشت فردی
فصل دوم شرایط ساختمانی و بهداشتی مراكز تهیه و توزیع و نگهداری مواد غذایی و اماكن عمومی
فصل سوم وسایل و لوازم كار
فصل چهارم وظائف مسئوول بهداشت محل و مامورین نظارت و تكالیف صاحب یا مدیر محلهای مشمول قانون
فصل پنجم طبقه بندی اماكن و مراكز و كارگاههاو كارخانجات از لحاظ شمول مواد این آئین نامه
تعاریف
دارای معیار بهسازی
به مراكز و اماكنی اطلاق می شود كه نسبت به انجام فصل دوم آئین نامه مقررات بهداشتی ماده 13 قانون مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی اقدام نموده است .
دارای معیاربهداشتی
به مراكز و اماكنی اطلاق می شود كه نسبت به انجام و رعایت كلیه مقررات بهداشتی آئین نامه ماده 13 قانون مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی ( فصل 1؛2؛3 ) اقدام نموده است .
قانون مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی
همانگونه كه در ابتدا به آن اشاره رفت یكی از اهداف مهم واحد بهداشت محیط كنترل مراكز تهیه و توزیع و نگهداری و فروش مواد غذایی و اماكن عمومی در سطح شهر و روستا می باشد كه در این راستا پرسنل شاغل دراین قسمت با پایش های مستمر خود سعی در ارتقاء سطح بهداشت در این گونه اماكن را دارند. البته جهت هر چه بهتر انجام گرفتن این فعالیت ها در قانون به منظور خد شه دار نشدن تلاشهای همكاران بهداشت محیط و برخورد با متخلفین موادی پیش بینی شده است كه هر كدام دارای كاربردی خاص می باشند كه در ذیل بطور مختصر به آنها اشاره می شود.
ماده 13
به منظور برخورد با متخلفین بهداشتی ( متصدیان مراكز تهیه و توزیع و نگهداری و فروش مواد غذایی و اماكن عمومی غیر بهداشتی ) با استفاده از این ماده قانونی متخلف را به داد گاه معرفی نموده و پس از مهلت تعیین شده كه در قانون پیش بینی گردیده در صورت عدم توجه به موارد قانونی از ادامه كار متصدی جلوگیری بعمل می آید . البته شایان ذكر است كه روند اجرای قانون در نمودارآموزشی كه در انتهای جزوه موجود می باشد بطور كامل توضیح داده شده است .
ماده 14
به منظور برخورد با متخلفین توزیع كننده مواد غذایی غیر بهداشتی یا فاقد مشخصات بهداشتی لازم در سطح عرضه با استفاده از این ماده قانونی ضمن نمونه برداری و پلمپ نمودن نمونه و ارسال به آزمایشگاه كنترل كیفی مواد غذایی در صورت آلوده بودن ماده مذكور با راجاع پرونده به مراجعه ذیصلاح قضائی با متخلف بر خورد قانونی بعمل خواهد آمد.
ماده 31 تعزیرات حكومتی
برابر با این ماده قانونی تولید مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی كه با علامت و بسته بندی مشخص بصورت بازرگانی عرضه می گردد منوط به اخذ پروانه ساخت از وزارت بهداشت و آموزش پزشكی می باشد و تخلف از آن جرم بوده و با متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.
ماده 37 تعزیرات حكومتی
با عنایت به این ماده قانونی فروشگاهها ـ سوپر ماركتها ـ تعاونیها و سایر اماكن باید از عرضه و تحویل كالاهای غیر بهداشتی خودداری نمایند و عرضه و تحویل كالا با علم به غیر بهداشتی بودن آن تخلف محسوب شده و با متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.
ماده 39 تعزیرات حكومتی
برابر با یان ماده قانونی متصدیان و مسئولین كارخانجات و كارگاهها و مراكز تهیه و توزیع مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی – اماكن عمومی – مراكز بهداشتی درمانی – مراكز آموزش وپرورش ـ محلهای نگهداری و پرورش دام وطیور و كشتارگاهها ملزم به رعایت ضوابط و مقررات بهداشت محیطی در محل فعالیت خود می باشند و با متخلفین برابر مقررات برخورد قانونی بعمل خواهد آمد.
ماده 688 تعزیرات حكومتی
هر اقدامی كه تهدیدی علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده كردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده ؛ دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید و ریختن مواد مسموم كننده در رودخانهها ؛ زباله در خیابانها و كشتار غیر مجاز ؛ استفاده غیر مجاز فاضلاب خام یا پسآب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف كشاورزی ممنوع می باشد و مرتكبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یك سال محكوم خواهند شد .
تبصره 1 : تشخیص اینكه اقدام مزبور تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته می شود و نیز غیر مجاز بودن كشتار دام و دفع فضولات دامی و همچنین اعلام جرم مذكور حسب مورد بر عهده وزارت بهداشت و آموزش پزشكی ؛ سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشكی خواهد بود .
طرح تفویض اختیار اجرای ماده 13 به مراكزبهداشتی درمانی
در پی اجرای دستورالعمل وزارت متبوع و به موجب دسترسی آسانتر مردم به خدمات بهداشت محیط طرح تفویض اختیار ماده 13 در قالبی صدور صلاحیت بهداشتی و عدم صلاحیت و معرفی به دادگاه پیشه ور به اجرا در آمد كه در این راستا بخشی از وظائف رییس مركز بهداشت شهرستان و كارشناس مسئوول
بهداشت محیط جهت تسریع در امورات به روسای مراكز بهداشتی درمانی واگذار شده است كه به منظور آشنایی بیشتر روند اجرایی قانونی موارد فوق به صورت نمودار آموزشی در انتهاآورده شده است . البته همزمان با این طرح ؛ طرح یكنواخت سازی پرونده ها نیز به اجرا در آمده كه توضیحات لازم در آن زمینه نیز در انتها آورده می شود.
شرح وظائف كاردان بهداشت محیط در مراكز بهداشتی در مانی
همانگونه كه در اهداف بهداشت محیط به آن اشاره شد در راستای اعتلای اهداف یاد شده می طلبد كه با برنامه ریزی مدون كاردان مركزبهداشتی درمانی نسبت به وظائف محوله اقدامات لازم را معمول دارد كه می توان به اهم برنامه ها بصورت ذیل اشاره نمود.
1: پایش از خانه های بهداشت تحت پوشش
2: نمونه برداری از آب شرب در صورت موجود بودن شبكه آبرسانی و بازدید مستمر از منابع تامین كننده آب شرب
3: نمونه برداری از مواد غذایی
4: بازدید از مراكز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی و اماكن عمومی به صورت روتین
5: پرونده سازی و ثبت كلیه فعالیت ها
6: فعالیت به منظور تشكیل شورای بهداشت روستایی
7: بازدید از مدارس و فعالیت در بخش بهداشت مدارس
8: پرونده سازی جهت كلیه مرازك تهیه و توزیع و اماكن عمومی
9: فعالیت در انجام عملیات بهسازی محیط روستا با هماهنگی بهورزان و ستاد مركز بهداشت
البته پایش از خانه های بهداشت توسط كاردان و نیز پایش از فعالیتهای كاردان از سوی ستاد مركز بهداشت جهت آشنایی بیشتر در ضمیمه انتهای جزوه آورده شده است .
نتیجه گیری
با عنایت به موارد گفته شده در جزوه ای كه پیش رو دارید ضمن آرزوی اینكه مطالب آورده شده در آن
بتواند در جهت ارتقاء وضعیت بهداشت جامعه مورد استفاده قرار گیرد امیدواریم در مواردی را كه عملا شما با آن در حین كار مواجه می باشید یاری گر و كمك كننده باشد . البته حتما در تهیه این جزوه كمی ها و كاهستی هایی نیز به چشم می خورد كه امید است با نظرات سازنده شما بتوانیم آنها را بر طرف سازیم .
در خاتمه انتظار می رود كه شما ( پزشك – كارشناس و كاردان محترم ) با توجه به مواردی كه بعنوان شرح وظائف و اهداف واحد از آن یاد شده است بتوانید در انجام امورات موفق باشید .
آیین نامه بهداشت محیط مدارس
ماده 1: محلی كه برای احداث مدرسه در نظر گرفته می شود ، باید در فاصله و موقعیت مناسبی نسبت به مراكز جمعیتی و نواحی مسكونی و آموزشی بوده و در مالكیت آموزش و پرورش و داخل محدوده شهری یا روستا قرار داشته ، و امكان دسترسی به تاسیسات مانند آب، برق، تلفن و گاز داشته باشد . بر اساس مطالعات اقلیمی منطقه ، در هنگام احداث ساختمان مدرسه ، رعایت نكات زیر ضروری است :
با توجه به تعیین جهت وزش باد ، زمین انتخابی نباید در مسیر و مجاورت عوامل الودگی زا مانند كارخانجات صنعتی ، شیمیایی ، محل های دفن زباله ، فاضلاب شهری ، دامداری ، مرغداری ، دباغ خانه ها ، كشتارگاهها ، كوره های آجرپزی ، محل انباشت كود و سایر مراكزی كه به نحوی ممكن است ایجاد دود ، بو و گرد غبار نماید قرار داشته باشد . باید دقت شود تا محل احداث مدرسه در جوار بیمارستان ، تیمارستان ، گورستان ، زندان ، خطوط راه آهن ، بزرگراهها قرار نداشته باشد و خارج از حریم های كابلهای فشار قوی برق (هوایی یا زمینی) خطوط اصلی و فرعی گاز رسانی ، پست های زمینی فشار قوی ، پمپ بنزین ، محل عرضه و فروش كپسول های گاز ، انبار های مواد محترقه ، منفجره ، تركیبات شیمیایی مانند كاغذ ، پارچه ، لاستیك ، چوب ، الیاف و غیره و نیز در مسیر حوزه های آبریز فرعی و مصب رودخانه واقع نشود .
تبصره 1 : در صورتیكه احداث مدرسه در نزدیك محیط های ذكر شده در ماده 1 اجتناب ناپذیر و اجباری باشد ، باید حداقل 500 متر با مراكز فوق فاصله داشته باتشد
تبصره 2 : در صورتیكه ابتدا مدرسه احداث شده باشد سایر مراكز باید فاصله مناسب (حداقل 500 متر) تا مدرسه را رعایت نمایند .
ماده 2 : معیار محاسبه مساحت زمین مورد نیاز به منظور احداث مدرسه ، تعداد دانش آموزانی خواهد بود كه در آن مدرسه به تحصیل اشتغال خواهند داشت و متناسب با دوره های ابتدایی
تبصره 1: برای احداث مدارس فنی و حرفه ای ، مدارس شبانه روزی و مدارس كار و دانش حسب مورد علاوه بر زمین اشاره شده در ماده 2 این آیین نامه باید زمین كافی جهت احداث كارگاه ، آزمایشگاه اختصاصی ، فضاهای ورزشی ، خوابگاه ، سالن غذا خوری ، آشپزخانه و انبار در نظر گرفته شود .
تبصره 2 : تعداد طبقات مدارس برای دوره های ابتدایی و راهنمایی حتی الامكان دو طبقه و در صورت ضرورت حداكثر سه طبقه و برای دبیرستان های فنی و حرفه ای و كار و دانش حداكثر چهار طبقه مجاز است .
تبصره3 : ضوابط احداث خوابگاه ، سالن غذاخوری ، آشپزخانه ، انبار ، سردخانه ، بوفه ، حمام ، سرویس های بهداشتی و ضوابط و معیارهای طراحی فضاهای آموزشی و پرورشی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور رعایت گردد .
تبصره 4 : آیین كار مكان یابی و ساختمان ، تجهیزات و بهداشت بوفه مدارس می بایست با استاندارد 4072 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مطابقت داشته باشد
ماده 3 : لازم است نقشه های ساختمانی مدارس و سایر فضاهای مرتبط در مقطع مختلف تحصیلی منطبق با معیارهای بهداشتی وبر اساس استانداردهای موجود در ضوابط طراحی فضاها ( مربوط به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور و بند 7 استاندارد ملی ایران ، شماره 2086 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ) طراحی شود .
تبصره : هر گونه اصلاحات ، تعویض محل و توسعه ساختمان مشمول ماده 3 این آیین نامه خواهد بود .
ماده 4: دیوارهای كلاسها باید كاملاٌ خشك، بدون درز ، صاف و حداقل تا ارتفاع كف پنجره ها از سنگ مناسب استفاده شده و بقیه سطح دیوار مطابق با جدول رنگ فضاهای آموزشی و جدا ول نازك كاری رنگ آمیزی گردد و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از انتقال صوت به كلاس مجاور انجام شود .
ماده 5 : كف كلاسها، راهروها و پله ها باید مقاوم ، مسطح و قابل شستشو بوده و لغزنده نباشد .
ماده6 : سقف كلاسها باید صاف ، بدون درز و شكاف و به رنگ روشن باشد
ماده 7 : تابلو كلاس درس باید در محلی مناسب كه نور كافی به آن می رسد قرار داشته ودر معرض دید كامل دانش آموزان وبه رنگ سبز مناسب و غیر براق باشد ، تا از ایجاد خیرگی بر اثر بازتاب نور جلوگیری گردد . فاصله تابلو كلاس درس از اولین ردیف دانش آموزان نباید از 20/2 منر كمتر باشد .
ماده 8 : برای هر نفردانش آموز در كلاس حداقل باید 25/1 متر مربع سطح در نظر گرفته شود .
حداكثر ابعاد قابل قبول برای كلاس درس 8 متر طول و 7 متر عرض می باشد . ارتفاع سقف كلاس نباید از 3 متر كمتر باشد .
ماده 9 : ضوابط ارگونومی (مناسبات فیزیكی بدن) برای دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی باید بر اساس معیارها و ضوابط طراحی سازمان نوسازی مدارس و مركز سلامت محیط وكار و بند 6 استاندارد ملی ایران 2086 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، در ساخت تجهیزات ، منطبق باشد .
ماده 10 : پله های مشرف به پرتگاه در مدارس باید لغزنده نبوده و به نرده مناسب مجهز باشد .
ماده 11 : حداكثر ارتفاع پله در مدرسه 18 سانتیمتر و حداقل عرض آن 30 سانتیمتر و طول آن حداكثر 30/1 متر باشد .
ماده 12: نقشه مدارس استثنایی، طبق ضوابط و استانداردهای موجود برای معلولین بوده و كلاسها در طبقه همكف در نظر گرفته شود .
ماده 14: در و پنجره های مشرف به فضای خارج ، برای جلوگیری از ورود حشرات باید به توری سیمی مناسب مجهز باشند و پنجره های طبقات فوقانی مشرف به پرتگاه علاوه بر موارد فوق دارای نرده محافظ یا كتیبه ثابت باشد ( از جا شیشه بزرگ استفاده نشود ).
ماده 14: كلاس دانش آموزان خرد سال باید در طیقات پایین تر ساختمان قرار گیرد .
ماده 15 :ایجاد هر گونه بالكن و تراس مرتبط با كلاس ممنوع است .
ماده 16 : سالن اجتماعات، كارگاه، آموزشگاه، مكانهای ورزشی و اتاقهای عمومی در نقشه ساختمانی مدرسه طوری منظور شود ، كه مزاحمتی برای كلاسهای درس بوجود نیاورد .
ماده 17: در مدارس شبانه روزی مساحت اتاق خواب باید مطابق استانداردهای طراحی فضای سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس و مركز سلامت محیط و كار، برای هر اتاق خواب حدود 40متر مربع با 4 تخت دو طبقه به ظرفیت 8 نفر باشد ( برای هر نفر 5 متر مربع سطح در نظر گرفته شود).
تبصره: حداكثر تعداد افراد در هر اتاق عمومی نبایستی بیش از 8 نفر باشد .
ماده 18: كف آزمایشگاه و سطح میزهای آن باید قابل شستشو و نسبت به حرارت و مواد شیمیایی و غیره مقاوم باشد.
ماده 19: آب مورد مصرف باید با استاندارد ملی 1053 و 1011 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مطابقت داشته باشد .
تبصره 1: در روستاهایی كه آب لوله كشی دارند باید مدرسه به شبكه آب روستا متصل شود .
تبصره2 : در مدارسی كه از آب لوله كشی برخوردار نیستند و یا با قطع آب شبكه مواجه می باشند لازم است با استفاده از منبع بهداشتی ، ذخیره آب مورد نیاز شرب و سایر مصارف بهداشتی با رعایت ضوابط و برای هر دانش آموز حداقل 15 لیتر در روز تامین گردد . ضمنا برای مدارس شبانه روزی حداقل میزان آب مصرفی یكصد لیتر برای هر نفر در نظر گرفته شود .
تبصره 3 : آبخوری عمومی آموزشگاه باید دارای شرایط زیر باشد :
الف ) كف محوطه آبخوری قابل شستشو و دارای شیب كافی و مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد .
ب) دیوار لبه آبخوری بایستی از جنس قابل شستشو (نظیر كاشی) بوده و دارای شیب مناسب بطرف مجرای فاضلاب باشد .
ج) دیوار اطراف آبخوری از جنس قابل شستشو (نظیر كاشی ، سرامیك ، سنگ و ...) باشد .
د) آبخوری عمومی دانش آموزان باید با شیرهای مناسب یا آب سرد كن مجهز گردد و حداقل برای هر 45 نفر یك شیر آبخوری پیش بینی شود . ارتفاع شیر آن متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی (100- 75 سانتیمتر) از سطح زمین باشد .
ه) آبخوری باید خارج از سرویس های بهداشتی و با رعایت شرایط بهداشتی و با فاصله حداقل 15 متر احداث گردد .
ماده 20 : تعداد توالت ها در مدرسه به ازاء هر 40 نفر حداقل یك چشمه توالت و هر 60 نفر یك دستشوئی در نظر گرفته شود .
تبصره 1 :مشخصات بهداشتی توالتها و دستشوئیها از نظر طراحی و اجرا مطابق با موارد مندرج در ماده 2 آیین نامه باشد .
تبصره 2 : ارتفاع دستشوئی ها متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی (75-60 سانتیمتر از سطح زمین ) باشد .
تبصره 3 : استفاده از صابون مایع در دستشوئی ها ضروری بوده كه بهتر است توسط مخزن ثابت صابون مایع و لوله كشی روی دستشوئی ها انجام شود .
ماده 21 :نحوه دفع فاضلاب بایستی بر اساس استاندارد های موجود از نظر بهداشتی ، طراحی و اجرا شود .
تبصره 1 : مناطقی كه سیستم دفع فاضلاب (اگو) ندارند ، دفع فاضلاب به چاههای جاذب و یا سپتیك تانك طبق اصول بهداشتی انجام گرفته و طرح آن بایستی طبق ضوابط و معیارهای طراحی فضای آموزشی و پرورشی سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس كشود تهیه و اجرا گردد .
تبصره 2:حجم سپتیك تانك یا چاه فاضلاب بر اساس طراحی پروژه از نظر معماری با توجه به ظرفیت مدرسه محاسبه و تعیین گردد .
ماده 22 : كلاسها باید حتی الامكان طوری ساخته شوند كه از نور طبیعی استفاده نمایند ، ترجیحا پنجره ها در سمت چپ دانش آموزان تعبیه شود و سطح آن حدود یك پنجم مساحت كلاس باشد .
تبصره 1: در مورد كلاسهای شبانه روزی و یا كلاسهایی كه اجبارا" از نور مصنوعی استفاده می نمایند شدت روشنائی بایستی برابر 500-300 لوكس بوده و نحوه تابش طوری باشد كه ایجاد خیرگی دانش آموزان ننماید .
میزان نور راهروها بایستی برابر 150-100 لوكس و رختكن ها و دستشوئی ها حداقل 500-100 لوكس در نظر گرفته شود .
تبصره2 :شدت روشنایی برای كارگاههای فنی و حرفه ای در مدارس و آزمایشگاهها مطابق با معیارهای بهداشت كار موضوع ماده 85 قانون كار جمهوری اسلامی ایران رعایت شود .
ماده 23 : درجه حرارت مناسب جهت كلاسها بین 21- 18 درجه سانتیگراد و رطوبت 60-50 درصد می باشد .
تبصره : در مورد تامین گرمای كلاسها باید ضوابط زیر رعایت شود :
وسایل گرمایشی بخصوص بخاریهای گازی مدارس باید استاندارد بوده و گازهای حاصل از سوخت دستگاههای مولد حرارت به خارج از كلاس هدایت شود تا حداقل اكسیژن را برای سوخت كامل مصرف كند . خطر آتش سوزی وجود نداشته باشد و فضای كلاس را بطور یكنواخت گرم نماید ( نكات ایمنی بطور كامل رعایت گردد) .
ماده23: كلیه مراكز آموزشی مشمول این آیین نامه باید مجهز به وسایل اعلام و اطفاء حریق بوده و از نظر طراحی بایستی پیش بینی های لازم جهت تامین راههای ورودی و خروجی اضطراری با توجه به ظرفیت مدرسه و تعداد طبقات به عمل آید . این راهها بایستی با علائم ویژه و با رنگ سبز مشخص گردد تا محل فرار اضطراری مشخص گردد.
تبصره1: حداقل دو راه برای مواقع اضطراری كه از هر نقطه داخل ساختمان قابل رؤیت باشد لازم است . و بایستی امكان تخلیه ساكنین در كوتاه ترین زمان میسر گردد و اجزاء سازه ای مسیرهای فرار در مقابل حریق مقاوم باشند .
تبصره 2: اصول طراحی سازه های ایمنی مدارس طبق استاندارد ملی 4571 مؤسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران رعایت گردد .
ماده 25 : كلیه كلاسها ، راهروها ، قسمتهای اداری ، خوابگاه ، ناهارخوری ، آشپزخانه ، توالت و دستشویی ، محوطه سالن ورزشی، كارگاه و آزمایشگاه باید دارای زباله دان بهداشتی درب دار، ضد زنگ با ظرفیت و تعداد مناسب باشند و روزانه تخلیه و به موقع شستشو و تمیز گردند.
ماده 26 : وجود هر گونه حوض و حوضچه در محوطه مدارس ممنوع است .
ماده27 : دیوارها و كف كارگاه و آزمایشگاه بایستی از جنس مقاوم و قابل شستشو (كاشی، سرامیك، موزاییك و ...) باشد و كف لغزنده نبوده و دارای شیب مناسب به طرف كف شوی باشد .
تبصره 1: آزمایشگاه و كارگاه بایستی مجهز به دستشویی و صابون مایع باشد .
تبصره2: آزمایشگاه و كارگاه باید دارای دستگاه تهویه متناسب با حجم سالن جهت تهویه هوا باشد .
تبصره 3 : دستورالعمل ایمنی كار در آزمایشگاه باید دارای دستگاه تهویه متناسب با حجم سالن جهت تهویه هوا باشد.
تبصره 4 : دستوالعمل ایمنی كار در آزمایشگاه و كارگاه مطابق با ماده 85 و تبصره 1 ماده 96 قانون كار جمهوری اسلامی ایران و دستوالعمل ایمنی كار در آزمایشگاه و كارگاه حسب مورد تهیه و در محل مناسب و قابل روئیت نصب گردد
ماده 28 : هر مدرس بایستی دارای اتاق خدمات بهداشتی مجهز به تجهیزات كامل جهت انجام فعالیتهای بهداشتی تغذیه ای ( معاینات بهداشتی درمانی دانش آموزان شامل بیمار یابی ، بینایی سنجی ، شنوایی سنجی، و پایش رشد آموزش بهداشت و تغذیه به كاركنان و دانش آموزان ، كمكهای اولیه در موقع بروز حادثه و....) باشد .
ماده 29 : برای هر 15 مدرسه همجوار ، یك مدرسه كه مركزیت دارد بعنوان مدرسه پایگاه سلامت دانش آموز در نظر گرفته شود. در مدرسه پایگاه سلامت ، فضایی به مساحت حداقل 30متر مربع ( شامل سه اتاق) جهت انجام معاینات تخصصی دانش آموزان با كلیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز اختصاص داده شود .
تبصره : از درمانگاههای دانش آموزی یا فرهنگیان و مراكز بهداشتی درمانی نیز می توان به عنوان پایگاه های سلامت برای مدارس همجوار استفاده كرد .
ماده 30 : در هر درسه باید به ازاء هر دانش آموز5/0 متر مربع فضای سبز در نظر گرفته شود .
ماده31 : به منظور جلوگیری از ایجاد گرد وغبار در محیط مدرسه، محوطه مدرسه باید با آسفالت یا بتون كف و نظایر آن مفروش گردد .
ماده 32 : كلیه مراكز آموزشی اعم از پیش دبستان، دبستان، مدرسه راهنمایی، دبیرستان مراكز پیش دانشگاهی و مدارس فنی و حرفه ای و كار و دانش مرتبط با آموزش و پرورش و امثال آن مشمول این آیین نامه می باشند .
ماده 33 : اخذ صلاحیت بهداشتی جهت احداث و تاسیس مدرسه طبق قانون ماده 13 مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی از سوی مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی لازم الاجرا است .
منابع :
ابراهیم محمودزاده
http://www.hc-nahavand.ir/behdashte%20mohite%20madares.htm
http://ebrahim-mahmoudzadeh.blogsky.com