• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 4236)
چهارشنبه 7/11/1388 - 23:13 -0 تشکر 178636
خدا=قانون

به نام خدا

 

سلام 

همون طور که تو عنوان بحث آوردم می‌خوام ببینیم آیا خدا همون قانونه و بیشتر از اون چیزی نیست؟

 

اگه در این مورد به پیشرفت رسیدیم در ادامه این عنوان مساوی یک کلمه‌ی دیگه هم قرار می‌گیره.

 

راستش این شبهه برام پیش اومده بود و در نهایت فکر می‌کنم به جواب هم رسیدم. اما دوست داشتم اینجا هم به بحث بذارم، شاید که مفید باشه. و البته شاید به جواب اشتباهی رسیده بوده باشم. که در این صورت شما عزیزان انجمن معارف راهنمایی ام می‌کنید. 

خب این شبهه برام از اونجایی ایجاد شد که شنیدم و فهمیدم خدا تحت تاثیر هیچ چیزی قرار نمی‌گیره، وگرنه دیگه خدا نیست. عذر می‌خوام که این مثال رو میزنم. حتی وقتی امام حسین علیه السلام آنچنان مظلومانه به شهادت رسیدند، خدا ذره ای متاثر نشد. و این طبیعیه، چون علت از معلول تاثیر نمی‌پذیره.

 

به قول آقای قرائتی اگه شما با دستتون جلوی نور خورشید رو بگیرین از عظمت خورشید کم نمیشه و بهتر بگم همون قدر که وقتی جلوی نور خورشید رو بگیریم، فکر کنیم خورشید سرد تر شده، فکری مسخره هست، همون قدر هم تاثیر پذیر بودن خدا از مخلوقات باید مسخره به نظر برسه. حتی بیشتر.

 

قانون هم همین طوره، قانون تحت تاثیر اون چیزی که بهش اعمال میشه قرا نمی‌گیره، بلکه چیزی که قانون مند هست، اتفاقی که براش میفته طبق قانون هست

پس میشه گفت خدا همون قانون هست

 

خدا همون قانونه قانونی که هم مادیات رو شامل میشه و هم معنویات

 

 مثلاً در امری معنوی مثل گناه کردن، طبق همون قانونی که وجود داره گناهکار مستحق عذاب میشه. نه اینکه وقتی گناهکار گناهی انجام میده، خدا از این گناه متاثر میشه و خشمگین از این عمل گناهکار بر او عذابی نازل می‌کنه. که اگه این طوری بود دیگه خدا خدایی که میشناسیم نبود.

میتونیم بگیم چون گناهکار خطائی انجام میده طبق همون قانون کلی مستحق چیزی به نام عذاب میشه.

البته شاید منظورم رو خوب نرسونده باشم که انشالله در جواب هایی که شما دوستان میارین من هم منظورم رو واضح تر بیان می‌کنم

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
دوشنبه 12/11/1388 - 10:46 - 0 تشکر 179484

به نام خدا

سلام

پس بزارید یک نتیجه گیری کلی کنیم راجع به این بحث البته اگر اشتباه بود حتما بیان کنید .....

گفتم که بحث در این مسایل نیاز به شرح دادن هست نه اینکه کوتاه وخلاصه چیزی رو بگیم با این توضیحات خوب شما من به این نتیجه رسیدم """""ایا خدا =قانون هست یا نه ؟؟؟!!اینجا اول ماباید روشن کنیم تعریفمون از قانون وخدا چیه ...بعد که با این تعاریف اشنا شدیم راحتر میتونیم بحث رو ادامه بدیم که ماهم همین کارو کردیم چون قانون یک تعریفی داره وخدا هم یک تعریف دیگه ....

حالا که روشن شد قانون چیست وخدا چیست باید ثابت کنیم ایا این دو با هم برابرند ؟؟؟!!

چون ما دو نوع قانون داریم یک دسته از قوانین ساخته دست بشرند ودسته دیگر قوانین الهی اند که قوانین الهی هرگز تخلف پذیر نیستند

یک چیزی باعث شده که اینطور تصور کنید که خدا عین قانون ه ....واین مربوط میشه به صفات الهی (صفات فعل وصفات ذات )

مثلا رازقیت وعالمیت عین صفات ذاتند وصفات ذات عین صفات ذاتند اگر کسی میگوید خدا متکلم است یعنی کلام خدا عین خداست اما با واسطه این بخش مربوط میشه به فلسفه

پس بزارید طبق این درباره قانون وخدا هم برسی کنیم ....

انسان به خودی خود خودش را نمیشناسد پس نمیتواند برای خودش قانون وضع کند وقانون بشری رو باید کسی بنویسه که اگاه به ریز ودرشت انسان باشه پس کسی نیست جز خالق انسان ...وخالق انسان هم کسی نیست جز خدا .....پس قانون خدا میشه کلام خدا که همون قرآن است ...وکلام خدا صفت فعلی خداست وصفت فعلی خدا عین صفت ذات خداست وصفات ذاتی خدا عین خداست .واین قانونیکه بصورت کلام خداست با واسطه عین ذات خداست .

پس با توجه به همه این تفاسیر نمیتونیم بگیم خدا= قانون در علوم ریاضی وقتی میگیم 1=1 یعنی هر صفتی در 1هست در اون یکی همهست ...وبرای اینکه خدا=قانون رو نقض کنیم باید دنبال چیزی باشیم که در یکی باشه ودر دیگری نباشه مثلا خدا رو کسی خلق نکرده ولی قانون رو یکی بنام خدا خلق کرده پس علاوه براینکه شباهتی های با هم دارند ولی برابر نیستند میشه گفت خدا>قانون

اینقدر قوانین ریاضی وشیمی رو قاطی کردیم که ممکنه خودمون هم کیج بشیم ......

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 12/11/1388 - 15:3 - 0 تشکر 179524

به نام خدا

سلام

با تشکر از نظرات خیلی خوبتون

بذارید اول از قسمت آخر پست قبلیتون شروع کنم شما گفتید:

به قصد یاد گرفتن بپرس نه برای آزردن وخطا گرفتن ،زیرا جاهلی که درصدد آموختن باشد همانند عالم است وعالمی که در بیراهه قدم نهد همچون جاهلی است که به قصد خطا گرفتن میپرسد .  پس هدف همه پرسشکران باید برای یادگیری باشد نه برای خطا گرفتن وبرتری جستن ..... امیدوارم عامل به این احادیث زیبا باشیم ......

امیدوارم این طوری فکر نکنید که من برای این، این سوالات و شبهه رو مطرح کرده باشم، که قصدم خطا گرفتن باشه. پس تو جواب بعدیتون بگین که آیا همچین برداشتی از این کار من داشتید و یا نداشتید و اینکه اگه برداشتتون این بوده، می‌خوام دیگه مطمئن باشید من همچین قصدی نداشتم. تنها هدفم از این بحث این بود که ببینم آیا کسایی دیگه هم هستند که مثل من تو سرشون از این جور فکرا باشه؟ فقط همین و اینکه شاید من در این نتیجه اشتباهی داشته باشم و این طوری اصلاح کنم. که دیدین اشتباه هم داشتم و حالا دیدم نسبت به قضیه اصلاح شد.

اگه این رو اولا نمی‌گفتم از عذاب وجدان می‌مردم

اما بعد....

قانون الهی هیچ ضعفی درش نیست چون سازنده اون بی عیبه ....اون قانویکه ضعف داره قانون دست بشریست ...  .   در قران از چیزهایی خبر میده که الان بعد از مدتها سال داره رخ میده وتازه انسانها تونستند اونها رو کشف کنند درحالیکه خدا این قوانین رو چندین سال پیش توسط پیامبر ص در اختیار انسان قرار داده .... .   اگر قانون دست بشری منظورتونه درسته قانون بشری نقص داره چون سازنده اون ناقص هست وخودش هم عیب داره وهمچنین قابل تغییر هست مثلا طبق قوانین علمی وپزشکی دکتر تشخیص میده فلان خانم در فلان روز زایمان میکنه اما مدت دقیق اون رو نمیدونه تقریبی یک چیزی میگه ولی قوانین الهی محکم وبدون خداست وقتی میگه 2دوتا 4 تاست نمیشه گفت دودوتا 5.... .

ببینید من برای همین اومدم اون مثال خودکشی رو زدم که نشون بدم منظورم قانونی کلی هست و قانون ساخت دست بشر نیست. من نمی‌گم خدای ناکرده قانون خدا نقص داره. من می‌گم خدا مخلوقاتش رو طبق قانونی آفریده و همه‌ی این آفریده ها بی چون چرا از اون تبعیت می‌کنن. مگر مخلوقات مختار.  حالا چرا اینو می‌گم؟

چون اگه غیر از این بود شب قدر معنی پیدا نمی‌کرد. شب قدر اون طوری که می‌دونم شبی هست که تقدیر یک سال انسان رقم می‌خوره و این تقدیر ممکنه عوض هم بشه.. . با دعا کردن

خب اون قانون کلی که خدا قرار داده میگه این انسان در سال بعد این اتفاقات براش میفته. اما اگه تو شب قدر دعا کنیم خدا امتیازی ایجاد می‌کنه که اون قانون کلی شامل ما نشه و یه اتفاق دیگه برامون بیفته. یه اتفاق خوب.   اما این حرف من این معنی رو نمی‌ده که حالا چون این تقدیر عوض شد خدا از اون آگاهی نداشته باشه. بلکه خدا به این عوض شدن تقدیر هم آگاهی داره.

 در این میان فقط خدا سرنوشت ما رو با اراده‌ی خودش عوض کرده، و بر خلاف اون قانون جهان شمول رقم زده.

بذارید با یه مثال دیگه توضیح بدم.

اگه ما یک رویای صادقه ببینیم که مثلاً تو اون رویا می‌بینیم در آینده خدای ناکرده. با یه حرکتی دوستی رو می‌رنجونیم.. حالا چون این علم رو ما به حرکتمون در آینده بدست آوردیم، میتونیم از این کار خودمون جلوگیری کنیم و نذاریم این اقدام زشت رو انجام بدیم. اینجا هم اون رویای صادقه طبق اون قانون کلی که خدا قرار داده آینده‌‌ای احتمالی رو برامون رقم زده . اما ما تونستیم این آینده رو عوض کنیم. این در حالیه که خدا از عوض شدن این آینده که طبق اون قانون باید صورت می‌گرفته آگاهی داره. و این آگاهی هست که هیچ وقت انسان صاحب اون نمی‌تونه بشه.

نمی‌دونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه

پس قانون خدا میشه کلام خدا که همون قرآن است ...وکلام خدا صفت فعلی خداست وصفت فعلی خدا عین صفت ذات خداست وصفات ذاتی خدا عین خداست .واین قانونیکه بصورت کلام خداست با واسطه عین ذات خداست .  پس با توجه به همه این تفاسیر نمیتونیم بگیم خدا= قانون در علوم ریاضی وقتی میگیم 1=1 یعنی هر صفتی در 1هست در اون یکی همهست ...وبرای اینکه خدا=قانون رو نقض کنیم باید دنبال چیزی باشیم که در یکی باشه ودر دیگری نباشه مثلا خدا رو کسی خلق نکرده ولی قانون رو یکی بنام خدا خلق کرده پس علاوه براینکه شباهتی های با هم دارند ولی برابر نیستند میشه گفت خدا>قانون

با توجه به اون توضیحی که دادم، اگه شما تعریفتون از قانون در نهایت به این میرسه که،     خدا> قانون. پس فکر نمی‌کنم این قانون بتونه حتی با واسطه عین ذات خدا باشه. چون بالاخره با واسطه هم که شده عین ذات خدا قرار گرفته، میتونیم بگیم همون خداست.

اما اگه پذیرفته باشید که قانونی داریم که  خدا قرار داده و  بدون این که نقصی توش باشه اما در شرایطی میشه اون به انسانها اعمال نشه و حتی انسانها وقتی نتیجه اون قانون رو بتونن از طریقی مثل رویای صادقه ببینند،و بعد  اون نتیجه رو عوض کنن و کاری کنن مطابق اون قانون سرنوشتشون رقم نخوره، میتونیم بگیم، خدا> قانون

البته شاید بازم اشتباه می‌کنم که در این صورت حتماً بگین کجا اشتباه کردم. هر چه باشه شما تو این زمینه از من اطلاعات بیشتری دارید و من فقط از روی علاقه و به صورت غیر کلاسیک پای این بحثها نشستم

اینقدر قوانین ریاضی وشیمی رو قاطی کردیم که ممکنه خودمون هم کیج بشیم ......

بله درست میگین، با این که تو این جور بحثها خیلی گیج می‌شم و به مغزم فشار میارم، نمی‌دونم چرا این بحثها رو دوست دارم. جدیداً هم با یه دوستی آشنا شدم که تو این زمینه استاد من حساب می‌شه و هر از چند گاهی با ایشون بحث می‌کنم و تو موارد مهمی با ایشون اختلاف نظر دارم

در آخر این پست بازم می‌خوام بگم اصلاً هدفم از ایجاد این تاپیک خطا گرفتن نبوده. اینو مطمئن باشید

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
دوشنبه 12/11/1388 - 17:33 - 0 تشکر 179542

به نام خدا

سلام

خیلی خیلی کار خوبی کردید که نظرتون رو راجع به پست اخرم گفتیدچون اگر نمیگفتید بد میشد ...امان از دست دنیای مجازی انسان از هر چیزی میتونه چند برداشت کنه ببخشید اینجا مقصر من بودم با این حدیثی که بیان کردم ......

ببنیند جناب پارسا زاهد گرامی اون حدیث رو قرار دادم که بهتون بگم میدونم هدف شما از ایجاد این بحث چیست چون اولین باریکه این بحث رو دیدم تصمیم گرفتم بهش پاسخ بدم چون یک جورایی میدونستم منظورتون چیه اما میخواستم بیشتر بدونم سوالاتی ازتون پرسیدم بعد که بیشتر شرح دادید دیگه کامل برام روشن شد که شما میخواید پاسخی برای این شبهه پیدا کنید واهل لجبازی نیستید که بخواید الکی روی یک چیزی بحث کنید اخر بحث که دیدید با دلیل ومنطق به این نتیجه رسیدیدم که خدا نمیتونه برابر قانون باشه چون تعاریف ما از قانون معلوم کردیم ودیگه فکر نکنم در این زمینه جای شبهه باشه میخواستم بهتون بگم شما خوب میپرسید نه از من هااا منظورم کلی هست .

ببینید من تو مباحث زیادی شرکت کردم یکی همون مبحثی که تو انجمن خانواده بود یادتونه !!گاهی سوالاتی از یک کاربر پرسیده میشد که میخواستند بحث رو بهم بزنند وبهش بفهمونند داری خطا میکنی در صورتیکه اگر مبنا رو بر چیز دیگری میدونستن مباحث به حاشیه کشیده نمیشداگر من از همون ابتدا سوالات بی مورد از شما میپرسیدم درباره شبهه ایجاد شده هدفی جز ازار شما نداشتم ولی مبنا رو بر این گذاشتم که شما یک چیزی در این مورد به سوال برخوردید الانم دنبال جوابش هستید وامکان داره در یک پست نتونید منظورتون رو برسونید بهمین خاطر سوالاتی مطرح شد وشما درست ودقیق پاسخ دادید ..تا تونستیم در این مبحث به یک نتیجه واحد برسیم .

ودلیل دوم که این حدیث رو قرار دادم این بود که شما مدام بین حرفهاتون میگفتید ضعف از منه وشما درست میگید خواستم بطور غیر مستقیم بهتون بگم هر دو ما نه عالمیم نه جاهل بلکه جوینده علمیم ومیخواهیم منطقی وعلمی به سوالات ذهنمون پاسخهایی بیابیم ودر این مباحث با مراجعه به قران وکتابهای مرتبط راحت میشه برای این سوالات پاسخی یافت

بحث کردن در این موارد باعث شکوفایی ذهن میشه وبرای اینکه هر دو به بیراهه نریم توصیه کردم خطبه 90 رو بخونیم تا بهتر بتونیم بحث کنیم .

اخه چرا فکر کنم شما دارید خطا میگیرید از کی خطا میگیرید ؟از من؟خب اینکه مسلمه منم بی خطا نیستم ونه شما بی خطا ولی میشه راحت با بحث کردن این خطاها رو بر طرف کرد ....من میگم خوبه همه کاربران یاد بگیرند چطوری بحث کنند ....

مثلا اگر من یا شما که این بحث رو دنبال کردیم هر کدام در اخر بحث بیاییم اونچه خطا بوده رو ویرایش یا حذف کنیم این باعث میشه یکی که این بحث رو میخونه دقیق پی به موضوع نبره ...

در اخر من میخواستم با بیان این حدیث از شیوه بحث کردن شما تعریف کنم که الگویی باشید برای دیگران اما انگار نتیجه عکس داد وشمارو رنجوند ...خب حالا که سوءتفاهمات برطرف شد بحثمون رو ادامه میدیم البته اگر دوست داشتید وسوتفاهم بر طرف شده باشه وگرنه بازم بگید تا براتون توضیح بدم قبل از اینکه از عذاب وجدان بمیرید .دی

پس اگر همه چیز خوبه یک نتیجه گیری کلی از بحث بکنید تا بعد ادامه بدیم ....بازم ممنونم برای گفتن انچه نمیدونستم باعث رنج میشه ....

یاعلی مدد

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 12/11/1388 - 19:28 - 0 تشکر 179556

به نام خدا

سلام

واقعاً ممنون که منو از نگرانی در آوردین. شاید نصف دیگه‌ی مشکل به خاطر اون وسواس فکریه که هنوز کامل رفعش نکردم.

الان دیگه خیالم راحت شد.

 بله کاش همه تو بحث یادگیری باشه نه اینکه بخوان خطا بگیرن. خوشحال شدم در مورد من این طوری فکر نمی‌کردید

اما در مورد ادامه بحث من تو پست قبلی یه عالمه(به قول بچه های کوچیک :دی) چیزای دیگه هم نوشتم و این که در مورد اون قانون گفتم یه قانون دیگه‌ای هم هست که انسانها نساختن و از طرف خداست و انسانها می‌تونن از اون پیروی نکنن. و چیزایی دیگه که گفتم.

پس اگه ممکنه در مورد این چیزایی که گفتم نظرتون رو بگین. ممنون میشم

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
سه شنبه 13/11/1388 - 14:33 - 0 تشکر 179698

به نام خدا

ببینید اینا که گفتید ربطی به قانون =خدانداره بلکه شما دارید راجع به چیز دیگری صحبت میکنید بزارید واضح تر براتون بگم ممکنه زیاد بشه

پس اینکه ما بگیم خدا = قانون ه حرف درستی نیست چرا این میگم ؟؟؟به این دلیل .....

بنظر من تعریف قانون چیز دیگریه دو نوع قانون داریم قانون بشری وقانون الهی این رو شماهم قبول دارید وهمچنین تعریف قانون که شد در پستهای قبلی بیان کردم پس خداوند قوانین خودش رو در قالب یک کتاب برای ما انسانها از طریق پیامبر ص فرستاده .....

تمام کارخانجات دنیا برای تولیدات خود دفترچه راهنما تهیه ودر کنار محصولات به مشتریان ارائه میدهند .این دفترچه ها مشتریان رو راهنمایی میکنند که چطور از کالا بهرمند شوند ...نویسنده این دفترچه ها کسیت؟ایا جز طراح وسازنده فرد دیگری صلاحیت نوشتن ان را دارد ؟؟؟هرگز!ما نیز سازنده وافریدگار داریم که برای راهنمایی ما دفترچه ای بنام قران نازل کرده است ودیگری حق قانون گذاری برخلاف ان ندارد زیرا فقط سازنده میداند که چه ساخته وتنها اوست که به تمام زوایا وابعاد محصول خود اگاه هست وراه بهره وری درست وافات وموانع رشد انرا میداند ......

پس معلوم شد قانون نمیتونه برابر خدا باشه ..چون خودش نیازمند هست وما قبول داریم که خدا بی نیازه ونه زاییده ونه زاده ونه زاییده شده اما قانون توسط یک خالقی خلق میشه واینها ثابت میکنه خدا =قانون نیست ....

خب تا اینجا ثابت کردیم که خدا=قانون نیست

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 13/11/1388 - 14:35 - 0 تشکر 179700

به نام خدا

سلام

درپست قبلی کامل توضیح دادم قانون چیه وخدا چیه وثابت کردیم که نمیشه خدا رو برابر قانون دونست ....اینجا در مورد قوانین الهی میگم که چرا بعضی از این قوانین تغییر میکنه برای روشن شدن این موضوع از ایات قران استفاده میکنیم ..طبق گفته قران

اوست كسى كه این كتاب [=قرآن] را بر تو فرو فرستاد پارهاى از آن آیات محكم [=صریح و روشن] است آنها اساس كتابند و [پارهاى] دیگر متشابهاتند [كه تاویلپذیرند] اما كسانى كه در دلهایشان انحراف است براى فتنهجویى و طلب تاویل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پیروى مىكنند با آنكه تاویلش را جز خدا و ریشهداران در دانش كسى نمىداند [آنان كه] مىگویند ما بدان ایمان آوردیم همه [چه محكم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان كسى متذكر نمىشود (7)

هُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ عَلَیْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِیلِهِ وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا یَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ ﴿7﴾ ال عمران

آیات متشابه طوری است كه مقصود از آن برای فهم شنونده روشن نیست، و چنان نیست كه شنونده به مجرد شنیدن آن، مراد از آنرا درك كند، بلكه در این كه منظور، فلان معنا است یا آن معنای دیگر تردید میكند، و تردیدش بر طرف نمیشود تا آن كه به آیات محكم رجوع نموده و به كمك آنها معنای آیات متشابه را مشخص كند، و در نتیجه همان آیات متشابه نیز محكم شود، پس آیات محكم به خودی خود محكم است، و آیات متشابه به وسیله آیات محكم، محكم میشود.

نظیر آیه شریفه: الی ربها ناظرة

كه وقتی شنونده آن را میشنود، بلافاصله به ذهنش خطور میكند كه خدا هم، مانند اجسام دیدنی است، و وقتی به آیه: لا تدركه الابصار و هو یدرك الابصار مراجعه میكند آن وقت میفهمد كه منظور از نظر كردن تماشا كردن با چشم مادی نیست.

پس با این تفاسیر پی بردیم که قوانین الهی کامل درکتاب خدا توضیح داده شده است .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 13/11/1388 - 14:35 - 0 تشکر 179702

به نام خدا

سلام

بعضی از آنها(ایات) درباره ماورای طبیعت است كه خارج از حس مادی است، و فهم مردم عادی وقتی به آنها بر میخورد دچار اشتباه میشود، و نمیتواند معنائی غیر مادی برای آنها تصور كند،

مثل آیه: ان ربك لبالمرصاد و آیه و جاء ربك كه در برخورد با آنها به خاطر انسی كه فهم او با مادیات دارد، از كمین كردن خدا و آمدنش همان معنایی را درك میكند كه از آمدن و كمین كردن یك جاندار میفهمد، ولی وقتی به آیاتی كه درباره اصول معارف اسلام است، مراجعه میكند از این اشتباه در میآید.

قسم دوم،

آیاتی است مربوط به قوانین اجتماعی و احكام فرعی، و چون مصالح اجتماعی كه احكام دینی بر اساس آن تشریع میشود وضع ثابتی ندارد،

و احیانا متغیر میشود، و از سوی دیگر قرآن هم به تدریج نازل شده قهرا آیات مربوط به قوانین اجتماعی و احكام فرعی دستخوش تشابه و ناسازگاری میشوند، وقتی به آیات محكم رجوع شد آن آیات، این آیات را تفسیر نموده، تشابه را از بین میبرد، آیات محكم تشابه آیات متشابه را، و آیات ناسخ تشابه آیات منسوخ را از بین میبرد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 13/11/1388 - 14:36 - 0 تشکر 179703

به نام خدا

سلام

ببینید من برای همین اومدم اون مثال خودکشی رو زدم که نشون بدم منظورم قانونی کلی هست و قانون ساخت دست بشر نیست. من نمی‌گم خدای ناکرده قانون خدا نقص داره. من می‌گم خدا مخلوقاتش رو طبق قانونی آفریده و همه‌ی این آفریده ها بی چون چرا از اون تبعیت می‌کنن. مگر مخلوقات مختار. حالا چرا اینو می‌گم؟

چون اگه غیر از این بود شب قدر معنی پیدا نمی‌کرد. شب قدر اون طوری که می‌دونم شبی هست که تقدیر یک سال انسان رقم می‌خوره و این تقدیر ممکنه عوض هم بشه.. . با دعا کردن

بله این حرف درسته "ما میگیم علم خدا بی عیب ونقصه و علم بشری معیوبه یعنی امکان خطا درش هست

بزاریید مثال بزنم مثلا فرق بین علم الهی وعلم بشر

1.علم به ساعت فقط خدا میدونه قیامت کی هست وفقط خدا میدونه من کی میمیرم دقیق دقیق اما علم بشری قادر به تشخیص دقیق نیست ممکنه تقریبی یک چیزی بگه اما دقیق نه

2. علم به نزول باران ...الان از طریق ایستگاههای هواشناسی تشخیص میدن فلان منطقه ممکنه باران بیاد اما از مقدارش وزمان دقیق نمیتونن چیزی بگن اما خداوند قادر هست .

3.علوم پزشکی ..الان اقدر پیشرفت کرده که میتونن تشخیص بدن جنین پسره یا دختر اما نمیدونن سعادتمند هست با بدبخت اما خدا همه اینها رو میدونه

وخیلی علوم دیگه ....

درباره علم اخری که شما بهش اشاره کردید وهمین قضا وقدر الهی ونقش دعا در تغییر سرنوشت بزارید براتون بگم

اوست كسى كه شما را آن گونه كه مىخواهد در رحمها صورتگرى مىكند هیچ معبودى جز آن تواناى حكیم نیست (6)

هُوَ الَّذِی یُصَوِّرُكُمْ فِی الأَرْحَامِ كَیْفَ یَشَاءُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ ﴿6﴾ ال عمران

وقتی خدا انسان رو خلق میکنه میدونه این شخص اهل سعادته یا شقاوت

از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) روایت شده كه فرمود: شقی آنكسی است كه در شكم مادرش شقی شده باشد، و سعید كسی است كه در شكم مادرش سعید شده باشد. تفسیر کامل این حدیث در تفسیر المیزان امده میتونید رجوع کنید بخونید چون زیاد میشد قرار ندادم ...

حدیثی مفصل از امام محمدباقر ع درباره چگونگی پیدایش انسان ....بعد از اینکه نطفه دررحم مستقر شد یعنی در اغاز زندگی کودک خداوند متعال دو ملک دستور میدهد که یکی در رحم ودیگری درخارج ان تمام مقدرات بچه را اعم از رزق وروزی وزندگانی مرگ وتندرستی ...را بنویسند ان دو ملک عرض میکنند از کجا بنویسیم ...خداوند متعال میفرماید به پیشانی مادر نگاه کنید وبنویسید البته درتمامی این امور حق تغییر وتبدیل سرنوشت را برای خدا محفوظ میدارند ...بنابرین سعادت وشقاوت در شکم مادر امری تغییر ناپذیر نیست بلکه صرف امکان وتغییر است وسرنوشتی که ان دو فرشته نوشته اند اقتضاح تبع است وممکن است تغییر پیدا کند واینکه این دو فرشته در پیشانی مادر نگاه میکنند ومینویسند یک نحو وراثت وارتباط بین مادر وکودک میرساند ولی چنانچه گفته شد به نحو ضرورت نیست بلکه به نحو اقتضاست وقابل تغییر است واختیار از انسان صلب نمیشود ....

همونطوریکه شما هم گفتید بعضی چیزها قضا وقدر الهی رو تغییر میده مثل صدقه ودعا ....

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 13/11/1388 - 14:37 - 0 تشکر 179704

به نام خدا

سلام

با توجه به اون توضیحی که دادم، اگه شما تعریفتون از قانون در نهایت به این میرسه که، خدا> قانون. پس فکر نمی‌کنم این قانون بتونه حتی با واسطه عین ذات خدا باشه. چون بالاخره با واسطه هم که شده عین ذات خدا قرار گرفته، میتونیم بگیم همون خداست.

نه اینطور نیست من میگم قانون جداست وخدا هم جدا منظورم از تعاریفشونها

دو نظریه وجود داره یکی اینکه صفات ذات عین ذاتند ...ویکی دیگه میگه صفات ذات عین ذات نیست بلکه چیزی جدا از ذاته

وشیعه براین عقیده هست که صفات ذاتی خدا عین خداست واز هم جدا نیست واین درستش هست وقتی ما میگیم خدا عالمه ..عالم بودن صفت ذاتی خداست وصفات ذاتی خدا هم عین ذات خداست ولی اگر بخواهیم بگیم قانون خدا عین خداست اشتباهه چون قانون صفت خدا که نیست بلکه قوانین تجلی ذات خداست ....اگر گفتم خدا>قانون یعنی خدا بزرگتر از هر چیزی هست الله اکبر خدا بزرگتر از ان چیزیست که بشه وصفش کرد .

امیدوارم تونسته باشم مفهوم رو برسونم اگر متوجه نشدید حتما سری به کتابهای فلسفی بزنید وواصح تر توضیح داده اخه علم من تو فلسفه کمه بیشتر نمیتونم توضیح بدم میترسم چیزی بگم مفهوم رو نرسونه ....

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 13/11/1388 - 14:38 - 0 تشکر 179706

به نام خدا

سلام

اما اگه پذیرفته باشید که قانونی داریم که خدا قرار داده و بدون این که نقصی توش باشه اما در شرایطی میشه اون به انسانها اعمال نشه و حتی انسانها وقتی نتیجه اون قانون رو بتونن از طریقی مثل رویای صادقه ببینند،و بعد اون نتیجه رو عوض کنن و کاری کنن مطابق اون قانون سرنوشتشون رقم نخوره، میتونیم بگیم، خدا> قانون

بله همین قانون چیزیکه خدا خلق کرده پس مسلمه خالق اون چیز از خودش بزرگتره ..گفتید خوابهای صادقانه ..منم میگم یک چیزی مثل علم غیب ...خداوند خودش عالم به تمامی علومه ولی گاهی وقتها این علومش رو در اختیار بعضی از بندگانش قرار میده برای شناسوندن خدا به مردم مثلا همین علم زبان حیوانات به حضرت سلیمان یا خیلی چیزهای دیگه

مثلا ائمه ما علم غیب داشتند وهمیشه این سوال مطرح است اگر علم غیب داشتند چرا جانشون رو به خطر میدادند اگر حضرت علی ع علم غیب داره پس چرا خبر نداشت ابن ملجم در مسجد کمینش نشسته ؟؟

واگر علم غیب داره چرا رفت تا کشته شد ایا این خود کشی نیست ؟؟

در پاسخ به سوالات باید گفت :کلید علم وغیب دست خداست وگاهی پرده کنار میرود وحقایقی به این بزرگان نشان داده میشود وگاهی پرده کنار نمیرود خداوند سه چیز رو دراختیار اولیا خود قرار میدهد 1.علم غیب2.معجزه 3.دعای مستجاب

اما اولیای الهی حق ندارند از این نیروها استفاده شخصی کنند انها حق دارند برای دعوت مردم به سوی خدا از معجزه علم غیب ودعا استفاده کنند ولی برای رفع مشکلاتشون چنین حقی ندارند مثلا بر روی اتومبیل های دولتی نوشته شده استفاده شخصی ممنوع ونمیتونن استفاده شخصی کنند .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.