• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 3764)
جمعه 18/10/1388 - 14:50 -0 تشکر 174844
"پیشینیه دین ودینداری در جزیره العرب "

به نام خدا

سلام

 

 

پیشینه دین و دینداری در جزیرة العرب

 

ما در این بخش از اعتقادات دینی و شریعت عملی مربوط به آن اعتقادات، سخن خواهیم گفت؛

 

مهمترین این معتقدات در جزیرةالعرب عبارت بود

 

از شرک، یهودیت، نصرانیت و حنفیت.

 

 

در تمام یادگارهای شعری و غیر شعری عرب، سخن از ابراهیم، کعبه و مسایلی است که در ارتباط با شریعت ابراهیمی میباشد. بنابراین آنچه از نظر اعتقادی در این جزیره سابقه تاریخی دارد، اعتقاد به توحید است، این اعتقاد به مرور زمان به شرک تبدیل میشد.

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 14:59 - 0 تشکر 174857

به نام خدا

سلام

مسعودی نیز اشاره به تمایل عرب به دین یهود دارد.[6] جواد علی میگوید: چنانکه از ظاهر کتاب تلمود[7] بر میآید، تعدادی از اعراب به جامعه یهودیان وارد شدهاند، آنان با آمدن نزد احبار یهود به یهودیت پیوستهاند.[8] شهرت یهودیان در جزیرةالعرب بیشتر کشاورزی و در یثرب بیشتر در کارهای معدنی، آهنگری و اسلحه سازی بوده است.[9] از بعضی روایات تاریخی نیز استفاده میشود که آنان از لحاظ اقتصادی وضع مطلوبی داشتهاند؛ وجود مسأله ربا به صورت شایع در میان آنان، با توجه به زندگی اعراب بادیهنشین و حتی یهودیان در مناطق دیگر[10] نشانگر وضع مطلوب اقتصادی آنان بوده است.

در مورد تاریخ سکونت آنان در جزیرةالعرب، بویژه در یثرب، حدس و گمانهایی از سوی مورخان ذکر شده که از نظر تاریخی صورت قطعی ندارد، هر چند این نکته مسلم است که اولین بار یهود در منطقه یثرب سکونت کردند و قبایل عرب چون اوس و خزرج پس از آنها به این منطقه در آمدند؛[11] بعضی علت مهاجرت آنان را از ناحیه فشاری میدانند که حکومت روم به آنان وارد کرده است،[12] .

روایت دیگری حاکی است که سیف بن ذییزن به عبدالمطلب گوشزد کرد که بزودی پیامبری ظهور خواهد کرد و استحکام امر او در یثرب خواهد بود،[16] . او گفت که این مطلب را در کتاب ناطق و علم سابق یافته است.[17] قرآن نیز در آیات زیادی اشاره بدان دارد که اهل کتاب نسبت به پیامبر(ص) شناخت دارند همان گونه که به فرزندان خود شناخت دارند و اصولاً روی این نکته در قرآن بسیار تکیه شده است.[18] این آیات که تعدادی از آنها نیز در مدینه و رو در روی یهودیان و منافقان نازل شده، میتواند نشان دهد که قرآن بر این مطلب از باب احتجاج و اتمام حجت اصرار داشته است، اضافه بر این سکوت اهل کتاب و نیز قبول کردن مسلمین چنین مطلبی، خود شاهد آن است که آنها نیز نسبت به این مسأله مطمئن بودهاند. در میان بزرگان یهود نیز افرادی چون عبدالله بن سلام با اقرار به این مطلب ایمان آوردند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 15:0 - 0 تشکر 174858

به نام خدا

سلام

عدم گسترش مذهب یهود در میان مردم عرب، علل متفاوتی داشت؛

اولاً آنان به علت نژادپرستی حاضر نبودند تا دیگران در مذهب آنان داخل شوند و جز در موارد بسیار اندک، پیوستن عرب به یهودیان ناممکن بود.

ثانیاً آنها از لحاظ فکری و عملی، آن اندازه قوی نبودند تا جاذبهای در مردم برای پیوستن به خود ایجاد کنند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 15:0 - 0 تشکر 174859

به نام خدا

سلام

ویژگی های یهود در قرآن

قرآن نزدیکترین مدرک معتبری است که وضع دینی و فکری آنها را بیان کرده است: یهودیان کسانی هستند که به خاطر منافع شخصی، شرایع خود را کنار گذاشته، به بعضی عمل مینمایند و به بعض دیگر توجه نمیکنند.[23] با این که آنها به سوی گناه و تجاوزِ از حدود خدا و خوردنِ حرام میشتابند، چرا علمای ربانی و احبار، آنها را از گفتار گناه و خوردن حرام (سحت) باز نمیدارند.[24]

یهود با احبارشان رشوه میگیرند و حرام خوری میکنند.[25] بسیاری از احبار و رهبان اموال مردم را به باطل میخورند و مردم را از راه خدا باز میدارند،[26] مَثَل یهود با بسیاری از عالمان آنها که مکلّف شدند که به تورات عمل کنند و عمل نکردند همچون درازگوشانی است که بار کتاب دارند.[27] آنها در اعتقادات خود به سوی شرک گراییده[28] و عزیر را فرزند خدا میدانند.[29] اعتقاد آنها نسبت به احبار و رهبان نیز به حدّ شرک میرسد.[30] یهود در برخورد با کلمات حق، آنها را از مجرای اصلی خود خارج میکنند[31] و به خدا دروغ میبندند.[32] کتمان و پوشاندن حق از جمله کارهای آنان بوده،[33] و به مریم تهمت میزنند.[34] رباخواری با آن که برای آنان تحریم شده در میانشان رواج دارد.[35] پیمان شکنی مهمترین خصیصه یهود است.[36] وقتی مروان را نزد علی علیهالسلام آوردند تا با امام بیعت کند آن حضرت او را در پیمان شکنی همانند یهودیان معرفی کردند.[37] این تشبیه از آن جهت بود که مهمترین خصلت یهود پیمان شکنی بوده و هست. بعدها یهودیان بارها با پیامبر(ص) معاهده بسته و آن را زیر پا گذاشتند. امروزه نیز پیمان شکنی صهیونیستهای یهودی اسرائیل زبانزد مردم جهان است.

منبع :کتاب سیره رسول خدا ص

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 15:0 - 0 تشکر 174860

به نام خدا

سلام

مسیحیت در جزیرة العرب

در مورد این که اوضاع و احوال نصرانیها در جزیرةالعرب تا چه اندازه چگونه بوده اخبار تاریخی آگاهیهای محدودی در اختیار ما گذاشته است. اگر بخواهیم این مسأله را از دیدگاه خود قرآن بررسی کنیم در مییابیم که قرآن همانطور که با مشرکین و یهود برخوردی اعتقادی دارد با نصرانیت نیز برخوردهای اعتقادی دارد.

اما این نکته نیز روشن است که وجود برخوردهای سیاسی و نظامی، به آن صورت که اسلام و قرآن با مشرکین و یهود داشته به هیچ وجه با مسیحیان مطرح نبوده است. این نشانگر آن است که تعداد اینان در قبال یهودیان کمتر بوده، و یا حداقل در محیط مکه و مدینه نسبت به مناطق دیگر بسیار اندک بودهاند.

تنها مرکز تجمع آنان نجران بوده است.

این به معنای آن نیست که اساساً در دو شهر عمده جزیره؛ یعنی مکه و مدینه از این گروه کسی نبوده است. از بعضی روایات تاریخی برمیآید که از جانب نصرانیان یمن، تلاشهایی برای گسترش مسیحیت میشده، چنانکه بعضی از رومیان در مکه خانههای تجارتی داشته و گاهی نیز از این منازل برای تجسس در احوال عرب بهرهبرداری میکردهاند[1] [2]

ابنحزم مینویسد: کسانی از قریش مسیحی شدند! و سپس نام چند نفر را آورده است.[3] در اخبار تاریخی آمده است که رومیان بارها سعی کردند تا از طریق یمن و یا با بهرهگیری از دولت غسانیان بر این مناطق سلطه یابند: از جمله آنکه عثمان بن حویرث یکی از عربهای مسیحی شده، به نزد آل جفنه که از طرف رومیان در شامات حاکم بودند رفته و به آنها پیشنهاد کرده بود که حاضر است قریش را به کیش نصرانیت در آورد به شرط آن که او را حاکم آنها گرداند. اما آل جفنه پیشنهاد او را نپذیرفتند، او از آنجا راهی دیار قیصر روم گردید و همین پیشنهاد را به او داد. او نیز قبول کرده و حکم او را نوشت، اما قبل از آن که وی به مقصد برسد مرد.[4] .

دولت غسانی که توسط رومیان در شامات تأسیس شده بود، از آن جا که عامل رومیان بود، در گسترش مسیحیت تلاش میکرد،

شاید به دلیل همین بود که شماری از عربها به رهبانیت گرایش پیدا کرده بودند.[5]

این حرکت همچنین از نتایج پیوندهای تجاری بود که بین این مناطق صورت میگرفت.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 15:1 - 0 تشکر 174861

به نام خدا

سلام

از نظر رومیان، مسیحی شدن اعراب بادیةالشام بسیار اهمیت داشت زیرا علاوه بر این که راحتتر کنترل شده و در اختیار آنها بودند، میتوانستند مدافع طبیعی آنها در برابر سایر قبایل و نیز ایرانیان باشند؛ در برابر، ایرانیان علی رغم مجوسی بودن، از مذهب نسطوری که مخالف مسیحیت رسمی بیزانس بود حمایت میکردند تا در این میانه نیروی مقاومتی در برابر رومیان ایجاد کنند.[6]

شوقی میگوید: احتمال میرود انتشار نصرانیت در یمن از ابتدای قرن چهارم میلادی بوده باشد. از مهمترین علل انتشار آن، انگیزههای دینی بوده که قیصرها بدنبال آن بودهاند. اضافه بر این، شاید میخواستند از این طریق تسلطی بر این مناطق پیدا کنند.[7] .

یعقوبی در مورد اعراب نصرانی میگوید: از جمله بزرگانی که از میان عرب، نصرانی شدند از قریش از بنی اسدبن عبدالعزی: عثمان بن حویرث، ورقة بن نوفل، و از بنیتمیم: فرزندان امرؤالقیس بن زید، و از ربیعه فرزندان تغلب، و از یمن قبیله طی و مذحج و بهراء و سلیح و تنوخ و غسّان ولخم بوده است.[8] .

ابنقتیبه، ارباب بن رئاب، ورقةبن نوفل، زید بن عمرو بن نفیل و ابوقبیس صرمة بن ابی انس را در شمار نصرانیان یاد میکند.[9] او در جای دیگر میگوید: نصرانیت در قبیله ربیعه، غسان و برخی از طوایف قضاعه بوده است.[10] آلوسی نیز مینویسد: نصرانیت بیشتر در ربیعه و غسان و کسانی از قبیله قضاعه بوده است، او میافزاید: ظاهراً اینها تحت تأثیر روم قرار گرفته بودند، چرا که عرب دایماً در روابط تجاری با روم بوده و به آن مناطق رفت و آمد داشته است؛ بنیتغلب نیز از جمله نصاری عرب بودهاند.[11]

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 15:1 - 0 تشکر 174863

به نام خدا

سلام

قرآن روحیه نصارا را در پذیرش حق ستوده و آنها را در مقابل یهود که دشمنترین دشمنان مؤمنان بودند، نزدیکترین دوستان آنها معرفی میکند،[12]

اما از طرف دیگر، قرآن آنها را نیز همچون یهودیان از نظر دینی تخطئه میکند و به سبب اعتقادی که نسبت به حضرت مسیح(ع) و تثلیث آنها را کافر میشمارد.[13] .

برخورد صریح پیامبر(ص) با مسیحیان، تنها همان داستان مباهله است که در کتب تاریخ اسلام درباره آن سخن گفته شده است. قرارهای چندی نیز با قبایل مسیحی شمال امضا شده است. همچنانکه در میان نامهها، چند نامه به قیصر روم و اسقف بزرگ وجود دارد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 15:2 - 0 تشکر 174864

به نام خدا

سلام

درباره حنیفیت

اصطلاحاً کسانی را که بعضاً فکر توحیدی داشته و دست از بت پرستی و شرک برداشته و رو به سوی ابراهیم آوردند، حنفا مینامند.

از ابوعبیده نیز نقل شده است که، تابع دین ابراهیم را حنیف گویند.در لسان العرب نیز اشاره شده که، در جاهلیت کسی را که ختنه میکرده و حج به جا میآورده، حنیف میگفتهاند؛ زیرا عرب در جاهلیت به غیر از ایندو، به چیز دیگری از دین ابراهیم(ع) تمسک نمیکرده است! دیگران اشاره کردهاند که آنچه از میان معانی ذکر شده برای این کلمه میتوان ترجیح داد، این است که، این کلمه بر کسی اطلاق میشده که از یهودیت و نصرانیت جدا شده و به سوی دینی که نزدیک به فطرت بوده گرایش پیدا کرده است، شاعری میگوید:

«اگر پروردگار ما نبود(بیاری ما نشتافته بود) یهودی بودیم و دین یهود زیبا نیست. و اگر پروردگار ما نبود ما مسیحی و همراه رهبانان در کوهستانها بودیم.اما وقتی ما خلق شدیم بر اساس دین حنیف خلق شدیم»؛

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 15:2 - 0 تشکر 174865

به نام خدا

سلام

حاصل مطالب گذشته آن که حنیف بر کسی اطلاق میشود که در مقابل شرک ایستادگی کرده و تمایل به حق و توحید ابراهیمی دارد. قرآن اشاره بدین معنا دارد که یهودی و نصرانی بودن در حقیقت نوعی شرک است و تمسک به ابراهیم بعنوان دین حنیف و نصرانی و یهودی نبودن است.[6] .

دراینجا باید اشاره کنیم که، افزون بر کسانی که یاد آنها رفت، به اعتقاد شیعه اجداد پیامبر(ص) همه موحّد بودهاند. این مطلب فراوان در روایات امامان معصوم علیهمالسلام گوشزد شده است، به علاوه مورخان نیز در مورد بعضی از آنان، مطالبی عنوان کردهاندکه نشانگر موحد بودن آنها میباشد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 15:2 - 0 تشکر 174866

به نام خدا

سلام

درباره کعب بن لُؤیّ بن غالب یکی دیگر از اجداد پیامبر(ص) آمده که او بر مذهب حنیف بوده، قریش را در روزهای جمعه گردآوری میکرده و آنها را ارشاد میکرده است؛ وی آنها را به تفکر در خلقت آسمان و زمین دعوت میکرده و اعمال گذشتگان را برای عبرت، نقل مینموده؛ او صله رحم را گوشزد و حفظ عهد و پیمان، مراعات حقوق خویشاوندی و صدقه دادن به فقرا و ایتام را تذکر میداده است.[12] .

به هر روی مسأله حنفیت محدود به افراد معدود نبوده بلکه همیشه این گونه افراد بودهاند،[13] چنانکه افراد دیگری را همچون عمیر بن جندب جهنی،[14] و ابوقیس صرمة بنابیانس،[15] از این گروه دانسته شدهاند.

این سخن که نمیتوان میان حنفا و تبلیغات کهن ابراهیم در عربستان رابطهای قایل شد... و باید آیین حنفا را پدیدهای نوین در عربستان دانست،[16] گمان خطایی است، علاوه بر تصریح قرآن، همان گونه که گذشت (مِلَّةَ اَبیکُمْ اِبْراهیمَ)، روایات تاریخی این را مسلم میداند که در عربستان در دوران قبل از پیامبر(ص) از ابراهیم سخن زیاد بوده و حتی چیزی به نام شریعت ابراهیمی نیز مطرح بوده است.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 15:3 - 0 تشکر 174867

به نام خدا

سلام

در این نکته که عرب مکه و آنها که خود را از نسل عدنان میدانند، وابسته به حضرت اسماعیل(ع) بوده و سالهای سال در شعر و غیر آن بر این مطلب تکیه کرده و بدان افتخار مینمودهاند شکی وجود ندارد.

در قرآن نیز بدین نکته اشاره شده است؛حج ایه 78

و در راه خدا چنانكه حق جهاد [در راه] اوست جهاد كنید اوست كه شما را [براى خود] برگزیده و در دین بر شما سختى قرار نداده است آیین پدرتان ابراهیم [نیز چنین بوده است] او بود كه قبلا شما را مسلمان نامید و در این [قرآن نیز همین مطلب آمده است] تا این پیامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشید پس نماز را برپا دارید و زكات بدهید و به پناه خدا روید او مولاى شماست چه نیكو مولایى و چه نیكو یاورى (78)

وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْكُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمینَ مِن قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیَكُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ ﴿78﴾

از این رو همان گونه که سابقاً اشاره کردیم، عرب در بدو امر موحد بوده و پس از آن به عللی گرایش توحیدی خود را شرک آلوده کرده است.شاهد این مطلب، وجود بقایای دین ابراهیم(ع) در میان مردم و بعضاً سنتهایی بود که به جا مانده بود.

طبرسی از امام صادق(ع) نقل میکند که: دین سابق عرب به علت وجود بعضی از سنتهای ابراهیم همچون ختنه، کفن و دفن میت، ازدواج نکردن با محارم، و حج بیت الله الحرام و چیزهای دیگر در مقایسه با دین مجوس، برتر از آن بوده است.وسایل الشیعه ج1 ص 465

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.