با عرض سلام وادب خدمت حضرتعالی؛بررسی جعلی بودن یا نبودن یک روایت نیاز به بررسی فراوان دارد که متخصص حدیث باید به آن بپردازدٰبا اینحال بنده مطالبی خدمت شما عرض می کنم؛البته در مورد جعلی بودن یا نبودن آن هم سعی می کنم از دوستان متخصص بپرسم؛اما نکاتی قابل بیان:
ایذأ و اذیت دیگران با مقام عصمت سازگاری ندارد، و خصوصاً نادیده گرفتن حقالناس (ناراحتی همسایه) از ساحت قدس حضرت زهرا(س) به دور میباشد. حال با توجه به این نكته، و با فرض صحت این نقل تاریخی سه پاسخ میتوان به این سؤال داد:
الف: در پاسخ اول توجه به چند نكته لازم است. اول اینكه: پس رحلت پیامبر(ص) جوّ اختناق شدیدی بر خاندان اهل بیت (ع) حاكم بود و ایشان در انزوا كامل بودند. به طوری كه به دنبال ماجرای سقیفه، حضرت علی(ع) خانهنشین شدند، درب خانه حضرت زهرا(س) به آتش كشیده شد و ... و در نهایت حضرت مخفیانه دفن شدند، و هیچ حركت و اعتراضی نسبت به این گونه امور انجام نگرفت. با نگاه اجمالی به اینگونه حوادث، مشخص میشود كه فضای سیاسی جامعه آن روز، به گونهای نبوده كه آن حضرت آزادانه و بلند بتوانند چنان گریه كنند كه موجب سلب آسایش دیگران و به دنبال آن، نارضایتی مردم شوند. و حتی وجود بیتالاحزان نیز گواه بر این مطلب میباشد كه حضرت نمیتوانستند آزادانه اندوه درونی خود را از فقدان پدر بزرگوار خود و ظلمی كه بر خاندان عصمت روا داشته بودند، ابراز كنند.
نكته دوم اینكه: گریههای حضرت زهرا (س) و به عبارت صحیحتر، حزن و اندوه آن حضرت بیانگر اعتراض ایشان به ظلمی كه در حق اهل بیت (ع) روا داشته بودند، بود. و نوعی افشاگری و جنبة بیداری و آگاه كردن مردم آن زمان را نسبت به ظلمی كه در حق اسلام و اهل بیت (ع) میشد، داشت.
نكته سوم اینكه: باید توجه كرد چه كسانی نسبت به این عمل حضرت زهرا (س) اعتراض و شكایت داشتند؟! مسلماً شاكیها، محبین اهلبیت (ع) نبودند، بلكه مأموران با مزد یا بدون مزد حكومت وقت بودند كه ادامة این مبارزة علوی را مایة بیداری مردم و سقوط خط انحراف میدیدند، و میدانستند ادامه چنین وضعیتی و رفت و آمد مردم جهت همدردی با حضرت هر چند در خفا و محدود، كمكم به بیداری مردم و پیروزی خط علوی میانجامد. لذا برای مقابله با این حركت حضرت زهرا(س) برنامهریزی كردند و با این بهانه كه یا شب گریه كنید یا روز، در واقع بخشی از شبانهروزِ حضرت زهرا(س) را به تعطیلی كشاندند و بعد از مدتی از بخش دیگر نیز به بهانه واهی ایذأ مردم، جلوگیری كردند.
بنابراین اصل طرح اذیت مردم از گریههای حضرت زهرا(س) به منظور مقابله با مبارزهای بوده كه حضرت زهرا(س) در این قالب خاص شروع كرده بودند.
ب: اولاً حضرت زهرا(س) قطعاً به سفارش پیامبر (ص)كه ایشان را توصیه به صبر كرده بودند، عمل نمودند بنابراین ناراحتی ایشان در از دست دادن پدر و ستمی كه به این خانواده رفته بود، غالباً به صورت حزن و اندوه بوده است و ثانیاً در مدت كوتاهی كه حضرت بعد از وفات پیامبر(ص) در قید حیات بودند علاوه بر كارهای روزمره فعالیتهای بسیاری در زمینة در دفاع از حریم اسلام و ولایت با ایراد خطبهها و احتجاج با مردم و ... داشتند، و انجام این كارها با شبانهروز گریه كردن قابل جمع نمیباشد.
ج: اصل این نقل شاید یك مطلب ساختگی عاطفی مانند خیلی از اشعار مداحان حال و گذشته باشد كه مرحوم مطهری (ره) در كتاب ارزشمند حماسه حسینی آنها را محكوم مینماید یعنی اصل حزن و اندوه آن حضرت هیچ جای شبهه ندارد، ولی این مطلب كه گریة آن حضرت مایة ایذأ باشد، شاید ساختة یك دوست غلو كننده باشد كه خواسته بعد عاطفی این ماجرا را بالا برده تا اشك بیشتری از مردم بگیرد، بدون توجه به اینكه شبهة ایذأ با عصمت سازگاری ندارد.
مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در خدمت شما دوستان محترم میباشد
www.hamporsesh.blogfa.com