• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 19613)
چهارشنبه 2/10/1388 - 21:17 -0 تشکر 171649
سوالات متفرقه

با سلام

سوالات متفرقه کاربران عزیز ...

دوشنبه 27/7/1388 - 20:25 - 0 تشکر 159434

سلام عزیزان

وقتتون بخیر باشه

آیا نماز خواندن در وقت خاصی مکروه می شه.؟ دقیقا سؤالم اینه که بعد از ادای نماز صبح تا اذان ظهر خواندن نماز مکروهه؟

یا اینکه بعد از نماز صبح تا نماز ظهر؟

مورد دوم حد فاصل نماز عصر تا اذان مغرب چطور؟

یا اینکه بین نماز عصر تا نماز مغرب این کراهت موجوده؟

البته که حقیر در رابطه با هر دو شق نماز مستحب و واجب و قضا و ادا؟؟

شدیدا متشکرم. و البت منتظر

البته شنیدم تندروان افراطی وهابی ،منظورم صهیونیست های به شکل مسلم هست،  در این مدت های قید شده نماز خواندن را حرام می دانند!!!!

شنبه 2/8/1388 - 20:16 - 0 تشکر 160461

با سلام خدمت شما جای دیگری هم از قرآن مونث آمده  در سوره ی قدر می فرماید : تنزل الملائکه تنزل صیغه ی چهارم فعل مضارع یا مفرد مثنی مخاطب هست که در اینجا مونث(مثنی) ذکر شده  

سه شنبه 5/8/1388 - 14:43 - 0 تشکر 160866

سلام علیکم

اون جا مونث اومده به اعتبار ملائکه نه به اعتبار خدا . یعنی ضمیر در تنزل به ملایئکه می خوره . 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

جمعه 29/8/1388 - 9:1 - 0 تشکر 164524

 سلاتم به دوست عزیز

 اولا متاسفم كه هنوز یك نفر پیدا نشده به این سوال جواب بده

ثانیا اینكه گفته میشه نماز در این زمانها مكروه هستش مراد نماز هایی هست كه دلیلی بر استحباب آن نباشد پس نماز قضا ونماز های مستحبی كه وارد شده ودر مفاتیح هستش از این مساله استثنا میشه

اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

جانم فدای رهبر

لبیک یا خامنه ای

سه شنبه 24/9/1388 - 14:46 - 0 تشکر 169818

با سلام :
دوست عزیز  این سوال در وبلاگهای مختلف مشهود است و بعضا در بعضی از سایت ها نیز دنبال می شود اما فکر کنم این سوال نباشد بلکه شبهه وهابیت است که در قالب سوال  بچه مسلمانان ان را می پرسند به هر حال : نظر مشهور فقهای شیعه بر این است که خواندن نماز نافله (نماز مطلق مقصود است نه نمازهایی که استحباب آنها با دلیل شرعی در وقت خاصی ثابت شده است) در اوقات پنج گانه ذیل می‌باشد 1. هنگام طلوع خورشید  2. هنگام غروب خورشید  3. نزدیک ظهر  4. بعد از نماز صبح 5. بعد از نماز عصر. اما خواندن قرآن در هر فرصت مستحب و نیکو است مگر برای جنب که بیش از هفت آیه بخواند مکروه است [البته در حالت جنابت یا حالت حیض و نفاس خواندن سوره‌هایی که سجده واجب دارند حرام است اگر چه یک کلمه از آن سوره‌های چهارگانه باشد.]

لازم به ذکر است که کراهت در عبادت غیر از کراهت در غیر عبادت است غالباً کراهت در عبادت به معنای کم بودن ثواب است از اصل مسأله، مثلاً اگر یک عمل عبادی 20 ثواب دارد در حالتی که مکروه باشد 15 ثواب دارد اما کراهت در غیر عبادت به معنای این است که بهتر آن است که آن را بجا نیاوریم و البته روشن است که بین این دو فرق است.

نماز ظهر و عصر، هر كدام وقت مخصوص و مشتركى دارند.
وقت مخصوص نماز ظهر
از اول ظهر است تا وقتى كه از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر نگذرد. و اگر كسى ، اشتباهاً عصر را در این وقت بخواند، نمازش باطل است .
وقت مخصوص نماز عصر
هنگامى است كه به اندازه خواندن نماز عصر، به مغرب ، وقت ماند باشد.
مابین این دو وقتِ مخصوص ،وقت مشترك نماز ظهر و عصر است . (1)
----------------------------------
رساله عملیه مساله 164

پاسخگو: http://hamporsesh.blogfa.com

پنج شنبه 26/9/1388 - 22:40 - 0 تشکر 170278

با عرض سلام وادب خدمت حضرتعالی؛بررسی جعلی بودن یا نبودن یک روایت نیاز به بررسی فراوان دارد که متخصص حدیث باید به آن بپردازدٰبا اینحال بنده مطالبی خدمت شما عرض می کنم؛البته در مورد جعلی بودن یا نبودن آن هم سعی می کنم از دوستان متخصص بپرسم؛اما نکاتی قابل بیان:

ایذأ و اذیت دیگران با مقام عصمت سازگاری ندارد، و خصوصاً نادیده گرفتن حق‌الناس (ناراحتی همسایه‌) از ساحت قدس حضرت زهرا(س) به دور می‌باشد. حال با توجه به این نكته‌، و با فرض صحت این نقل تاریخی سه پاسخ می‌توان به این سؤال داد:

الف: در پاسخ اول توجه به چند نكته لازم است‌. اول اینكه‌: پس رحلت پیامبر(ص) جوّ اختناق شدیدی بر خاندان اهل بیت (ع) حاكم بود و ایشان در انزوا كامل بودند. به طوری كه به دنبال ماجرای سقیفه‌، حضرت علی‌(ع) خانه‌نشین شدند، درب خانه حضرت زهرا(س) به آتش كشیده شد و ... و در نهایت حضرت مخفیانه دفن شدند، و هیچ حركت و اعتراضی نسبت به این گونه امور انجام نگرفت‌. با نگاه اجمالی به اینگونه حوادث‌، مشخص می‌شود كه فضای سیاسی جامعه آن روز، به گونه‌ای نبوده كه آن حضرت آزادانه و بلند بتوانند چنان گریه كنند كه موجب سلب آسایش دیگران و به دنبال آن‌، نارضایتی مردم شوند. و حتی وجود بیت‌الاحزان نیز گواه بر این مطلب می‌باشد كه حضرت نمی‌توانستند آزادانه اندوه درونی خود را از فقدان پدر بزرگوار خود و ظلمی كه بر خاندان عصمت روا داشته بودند، ابراز كنند.

نكته دوم این‌كه‌: گریه‌های حضرت زهرا (س) و به عبارت صحیح‌تر، حزن و اندوه آن حضرت بیانگر اعتراض ایشان به ظلمی كه در حق اهل بیت (ع) روا داشته بودند، بود. و نوعی افشاگری و جنبة بیداری و آگاه كردن مردم آن زمان را نسبت به ظلمی كه در حق اسلام و اهل بیت (ع) می‌شد، داشت‌.

نكته سوم این‌كه‌: باید توجه كرد چه كسانی نسبت به این عمل حضرت زهرا (س) اعتراض و شكایت داشتند؟! مسلماً شاكی‌ها، محبین اهل‌بیت (ع) نبودند، بلكه مأموران با مزد یا بدون مزد حكومت وقت بودند كه ادامة این مبارزة علوی را مایة بیداری مردم و سقوط خط انحراف می‌دیدند، و می‌دانستند ادامه چنین وضعیتی و رفت و آمد مردم جهت همدردی با حضرت هر چند در خفا و محدود، كم‌كم به بیداری مردم و پیروزی خط علوی می‌انجامد. لذا برای مقابله با این حركت حضرت زهرا(س) برنامه‌ریزی كردند و با این بهانه كه یا شب گریه كنید یا روز، در واقع بخشی از شبانه‌روزِ حضرت زهرا(س) را به تعطیلی كشاندند و بعد از مدتی از بخش دیگر نیز به بهانه واهی ایذأ مردم‌، جلوگیری كردند.

بنابراین اصل طرح اذیت مردم از گریه‌های حضرت زهرا(س) به منظور مقابله با مبارزه‌ای بوده كه حضرت زهرا(س) در این قالب خاص شروع كرده بودند.

ب: اولاً حضرت زهرا(س) قطعاً به سفارش پیامبر (ص)كه ایشان را توصیه به صبر كرده بودند، عمل نمودند بنابراین ناراحتی ایشان در از دست دادن پدر و ستمی كه به این خانواده رفته بود، غالباً به صورت حزن و اندوه بوده است و ثانیاً در مدت كوتاهی كه حضرت بعد از وفات پیامبر(ص) در قید حیات بودند علاوه بر كارهای روزمره فعالیت‌های بسیاری در زمینة در دفاع از حریم اسلام و ولایت با ایراد خطبه‌ها و احتجاج با مردم و ... داشتند، و انجام این كارها با شبانه‌روز گریه كردن قابل جمع نمی‌باشد.

ج: اصل این نقل شاید یك مطلب ساختگی عاطفی مانند خیلی از اشعار مداحان حال و گذشته باشد كه مرحوم مطهری (ره) در كتاب ارزشمند حماسه حسینی آنها را محكوم می‌نماید یعنی اصل حزن و اندوه آن حضرت هیچ جای شبهه ندارد، ولی این مطلب كه گریة آن حضرت مایة ایذأ باشد، شاید ساختة یك دوست غلو كننده باشد كه خواسته بعد عاطفی این ماجرا را بالا برده تا اشك بیشتری از مردم بگیرد، بدون توجه به اینكه شبهة ایذأ با عصمت سازگاری ندارد.

مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در خدمت شما دوستان محترم میباشد

www.hamporsesh.blogfa.com

دوشنبه 30/9/1388 - 2:25 - 0 تشکر 171053

با سلام

 در این بحث انشاءلله خاطرات تبلیغی طلبه ها نقل خواهد شد

دوشنبه 30/9/1388 - 2:29 - 0 تشکر 171054

«خبری از شورا نشد»

 با كوله باری پر از شوق تبلیغ به شهرستان داران رفتم به دفتر امام جمعه وارد شدم با خود گفتم چون داران بسیار سرد است شاید بعضی رغبت نكنند به این محل برای تبلیغ بیایند امام جمعه نیز نامه را برای شورای یكی از روستاها نوشت. وقتی به روستا رسیدم سراغ شورا را گرفتم كسی از شورا خبر نداشت و می گفتند رفته اند شهر بنده نیز به مسجد رفتم هوا خیلی سرد بود در حقیقت نا جوانمردانه سرد بود تا وقت نماز ظهر و عصر صبر نمودم خبری از شورا نشد نماز را خواندیم و چون كسی تعارف نكرد به ناچار داخل مسجد ماندم اذان مغرب گفته شد به نماز ایستادم و بعد از نماز هم از شورا خبری نشد مردم رفتند و بعد برای مراسم آمدند بعد از منبر و عزاداری یكی از جوانان روستا مرا به خانه برد پدر ومادر پیری داشت و پدرش هم مریض بود ولی با این حال 11 شب میزبان خوبی برای من بود. از خدا وند طلب توفیق و موفقیت برای ایشان نموده ام. تا روز پنجم خبری از شورا نشد بعد هم كه آمدند اصلاً طرف ما نیامدند. بنده نیز نامه خود را به ایشان ندادم امضا كنند.                                                  

محمد زارعان

دوشنبه 30/9/1388 - 2:39 - 0 تشکر 171055

الصّلح خیر

الصّلح خیر
در خیابان های مدینه قدم می زدم كه یكی از ایرانی ها نظرم را به خود جلب كرد.
او با یكی از كاسب های مدینه حرفش شده بود. بحث بر سر جنگ ایران و عراق بود. مرد كاسب می گفت : قرآن می گوید: ((والصلح خیر)) حالا كه صدام پیشنهاد صلح داده ، چرا شما صلح را نمی پذیرید؟ زائر ایرانی نمی توانست او را قانع كند.
زائران ایرانی نگاهشان كه به من افتاد گفتند: آقای قرائتی ! بیا جواب این آقا را بده .
من به یكی از ایرانی ها گفتم : یكی از طاقه های پارچه را بردار و فرار كن . او همین كار را كرد. صاحب مغازه خواست فریاد بزند، گفتم : ((والصلح خیر))! خواست ایرانی را تعقیب كند گفتم : ((والصلح خیر))! گفت : پارچه ام را بردند. گفتم : حرف ما هم با صدام همین است . دزدی كرده و خسارت زده ، می گوئیم جبران كند، بعد صلح كنیم . گفت : حالا فهمیدم .


استاد قرائتی

دوشنبه 30/9/1388 - 14:47 - 0 تشکر 171146

«از ته دل حضرت عباس را صدا زدم»

 من به استان چهارمحال و بختیاری اعزام شدم،مرا به شهرستان فارسان فرستادند و از آنجا ما را به روستایی به نام علی آباد،دشت زرین بردند.هوا بسیار سرد بود و اهالی آنجا دارای كمترین امكانات رفاهی بودند. من چند روزی در آنجا بودم كه روز تاسوعای حسینی سرماخوردگی شدیدی پیدا كردم كه دست و پایم بسیار درد گرفته بود و به خاطر آن كه ماشینی نبود،با مسئول سازمان شهرستان تماس گرفتم كه ماشینی برای ما بفرستندتا به درمانگاه بروم. وقتی ماشین رسید،نزدیك غروب بود،ما را به شهر رساندما یك شب بستری بودیم. فردای آن روز كه عاشورای حسینی بود با همان ماشین برگشتم در طول مسیر به علت برف شدید در جاده از مسیر منحرف شدیم و ماشین باسرعت به سوی پرتگاه می رفت!كه من و راننده از ته دل فریاد زدیم یا ابو الفضل(ع)كمكمان كن كه خدا را شكر ماشین به صورت معجزه آسا خاموش شد و توقف كامل كرد(اولین باری بود كه در عمرم از ته دل حضرت ابوالفضل را صدا زده بودم چون در آن موقع امیدم از همه جا بریده بود). براستی چرا ما در پرتگاه های زندگی خالصانه از اهل بیت (ع) كمك نمی گیریم. عبدالرضا فرهادیان

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.