• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن طنز و سرگرمی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
طنز و سرگرمی (بازدید: 12491)
يکشنبه 29/6/1388 - 20:33 -0 تشکر 152972
آموزش طنز نویسی

با سلام و عرض تبریك به مناسبت عید سعید فطر خدمت تمامی طنز دوستان گرامی

انشاءالله از امروز قرار است كلاس ما شروع شود در زیر كمی توضیح درباره نحوه كارمان می دهم هر یك از دوستان هم اگر سوالی داشت در همین جا بیان فرماید.

قبل از اینكه درباره نحوه برگزاری دوره توضیح دهم لازم است كه كمی درباره دوره توضیح دهم. درس های این دوره برگرفته شده از درس های اساتید برجسته ای چون جلال سمیعی و رضا ساکی كه علاوه بر این كه از سردبیران موفق برنامه های رادیو جوان هستند از همكاران قدیمی دفتر طنز حوزه هنری نیز می باشند. در این دوره 114 نفر شركت كردند.

1- طول دوره آموزش 10 هفته می باشد، هر هفته یك درس به ایمیل كاربران ارسال می شود البته در طول دوره خلاصه درس ها توسط كاربران در انجمن قرار می گیرد و در پایان دوره كل درس ها توسط خودم در انجمن برای استفاده عموم قرار می گیرد.

2- در طول هفته علاوه بر ارسال یك درس به ایمیل كاربران فایل های آموزشی ای نظیر مقالات و یا كتب طنز برایتان ارسال می شود.

3- در پایان هر درس تكالیفی قرار دارد كه یك هفته فرصت دارید تا آنها را از طریق ایمیل ارسال نمایید هر كدام از این تكالیف نمره ای دارند و در پایان به سه نفری كه بیشترین نمره را كسب كرده باشند جوایزی اهدا می شود.

4- یك هفته در میان كنفرانس های آنلاینی برای رفع مشكلات، سوالات و ... برگزار می شود.

5- نمرات دوستان به ایمیلشان ارسال می شود.

6- در طول هفته به معرفی سایت ها و وبلاگ های مفید در رابطه با طنز نیز پرداخته می شود.

7- دوستانی كه تكالیف خود را كامل انجام دهند علاوه بر تكلیف عمومی تكالیف خصوصی نیز برایشان ارسال می شود تا نمره ی بیشتری كسب نمایند.

اگر سوالی، ابهامی وجود دارد در همین جا بیان بفرمایید.

************************************************************************

مطالب مرتبط :

نحوه برگزاری دوره آموزش طنز نویسی

ثبت نام آموزش طنز نویسی

************************************************************************

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

سه شنبه 19/8/1388 - 19:14 - 0 تشکر 163031

جواب تکلیف شماره شش:

با توجه به پیشنهاد مانی عزیز جواب تکالیف نیز از این به بعد قرار داده می شود. انشاءالله جواب تکالیف قبل نیز در موقعیتی مناسب قرار داده می شود.

به دلیل اینکه جواب های حسین طهوری کامل و زیبا بود عینا جواب ایشان را برایتان قرار می دهم.

1- ساختار طنز چند نوع است و هر کدام را به طور خلاصه تعریف کنید؟

ساختار طنز به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

طنز عبارتی: طنز کلامی باید خلق شود . ممکن است این تلفن در موقعیت خودش خنده دار نباشد اما اگر به کلام طنز نویس دربیاد، می تواند خنده دار باشه .

با بازی کلمات و ابهاماتی که در سخن می توان ایجاد کرد ، می تواند دیگران را خنداند

لطیفه هم از این گروه نیز می باشد.

طنز مضمونی: لطیفه هایی که هم به صورت کتبی باشه و هم بصورت بیان کردن شفاهی که داستان هایی که حوادث خنده دار را تعریف می کند از گروه طنز مضمونی هستند

هدفش هم دست انداخحتن نادانها و ابلهان است و بیان خنده دار از کمبوده و نقصانهای جامعهاست

طنز موقعیت: در طنز موقعیت خنداندن کار خیلی ساده ای ست کافی است دو عنصر متضاد کنارهم قرار بگیرد. مثل فیل و قنجان

یا موش و گربه. این خنده دار است

در این طنز حرفهای نیشدار موجود نمی باشد و این گونه طنز موقعیتی را نشان می دهد که کاملا جدی است ولی وقتی به لایه زیرینش می رسی خنده اور است

2- برای هر یک از ساختار طنز مثالی بزنید؟

طنز عبارتی

محکوم به اعدام: آخرین آرزوم اینه که پسرم را ببینم.

دادستان: اشکال نداره، پسرت کجاست؟

محکوم: من هنوز ازدواج نکرده ام!

طنز مضمونی

موقع کادو خریدن، چرب باشد کادوتان

پس حذر از تابلو و ساعات دیواری کنید!

هرچه باشد نسبت قومی تان نزدیک تر

هدیه را هم چرب تر، از روی ناچاری کنید!

در امور زندگی، دینار اگر باشد حساب

کادو نوعی بخشش است، آن را سه خرواری کنید!

طنز موقعیت

گویند: پسری قصد ازدواج داشت. پدرش گفت: بدان ازدواج سه مرحله دارد. مرحله اول ماه عسل است كه در آن تو صحبت می‌كنی و زنت گوش می‌دهد. مرحله دوم او صحبت می‌كند و تو گوش می‌كنی، اما مرحله سوم كه خطرناكترین مراحل است و آن موقعی است كه هر دو بلند بلند داد می‌كشید و همسایه‌ها گوش می‌كنند!

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

چهارشنبه 20/8/1388 - 12:42 - 0 تشکر 163103

کسی نیس جواب ما رو بده ؟؟؟

 برای دیدن وبلاگ من اینجا کلیک کنید .  
 

 

چهارشنبه 20/8/1388 - 22:21 - 0 تشکر 163213

دوست گرامی آینده ساز عزیز

همان روز که ثبت نام کردید توسط یک ایمیل با عنوان " آموزش طنزنویسی " تمامی درس ها و فایل هایی که برای دیگران تا آن لحظه ارسال شده بود برایتان ارسال شد.

اگر به دستتان نرسیده است بفرمایید تا دوباره فرستاده شود.

موفق باشید.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 22/8/1388 - 7:12 - 0 تشکر 163431

سلام من یه انتقاد داشتم.

مطالبی که الان تو انجمن هستند به نظر من تعداد کمی شون طنز میان .بیشتر تو مایه های سرگرمی اند.به نظر من باید یه جوری   روند عوض بشه.

باید یه جوری بشه که بچه ها حتی مطالب اولیشون که ممکنه خیلی هم خوب نباشه ولی به قلم خودشون باشه رو  تو ی فروم بزنن و ما نقدش کنیم.و به نظر من یا دارند تنبلی می کنند یا اینکه وقت ندارند یا این که خودشون رو قبول ندارند.....چون واقعا یاد گیری بدون تمرین هیچ فایده ای نداره......!

جمعه 22/8/1388 - 16:27 - 0 تشکر 163498

دوست گرامی mani_pit عزیز

این بحث ها برای گذشته ها می باشد و بحث های جدید اکثرا تخصصی و طنز می باشند

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

شنبه 23/8/1388 - 14:4 - 0 تشکر 163649

شعر طنز با مسخره بازی فرق دارد

طنز

البته این را می‌دانم که طنز با فکاهه فرق دارد و این دوتا با آن دوتا برادر خلاف‌کارشان یعنی هزل و هجو فرق دارند و لابد این راا هم می‌دانم که شعر طنز با طنز منظوم فرق دارد. تازه فرق خیلی چیزهای دیگر را نیز می‌دانم که تواضع می‌کنم و بر زبان نمی‌آورم؛ هم چنان که فرق خیلی چیزها را نمی‌دانم و درباره شان حرف می‌زنم و مطلب می‌نویسم و شعر می‌گویم و برای خودم دردسر می‌سازم!

اما در این نوشته می‌خواهم شعر طنز را به همین معنای متعارف به کار برم، زیرا قصد دارم در این نکته تأمل کنم که شعر چه قابلیت هایی برای طنزپردازی دارد. به زبان ساده تر عناصر شعری مثل وزن و قافیه و بدیع و بیان و معانی و قالب‌های شعری چه کمکی به طنزپرداز می‌کنند.

کتاب «املت دسته دار» را که مجموعة شعرهای طنز ناصر فیض است، مناسب این بحث دیدم؛ چون هم کتاب جامعی ست و هم شاعر این مجموعه آدم باجنبه ای است و اگر در داوری‌های عالمانه ام خطایی بر قلمم رفت، فردا که مطلب را دید مثل برخی دوستان باظرفیت اخم نمی‌کند و حالم را نمی‌گیرد.

به نظرم تصویر روی جلد کتاب نمونة مناسبی ست برای شناخت طنز. تصویری تر و تمیز که در نگاه اول یک آدم حسابی را نشان می‌دهد که قاشق و چنگال به دست پشت میز نشسته و بشقاب غذا روبه‌روی اوست، اما وقتی به غذای داخل بشقاب نگاه می‌کنی می‌بینی که املت دسته دار این غذا ترکیبی است از یک تخم مرغ شکسته با پوست، قفل، فندک، گیرة‌ لباس، مداد، نوار تفلون و خیلی چیزهای دیگر.

همین ویژگی در مقدمه و متن کتاب نیز دیده می‌شود. اما قرار ما این است که در متن کتاب جست وجو کنیم و ببینیم شعر چه خدمتی به طنز کرده است.

1ـ قافیه و الزامات آن به ویژه هنگامی‌که مجموع ابیات و قافیه های قبلی به تداعی قافیه طنزآمیز کمک می‌کنند:

زندگی یک مسیر طولانی ست
در حقیقت شبیه سوسیس است
از قضا زندگی بدون غذا
مثل مرگ است، دشنه در دیس است
در همین کوچه های شهر شلوغ
گاه صغری‌بگم فرنگیس است
کاش صغری‌بگم نمی‌دانست
پایتخت فرانسه سوئیس است
آخرین قافیه در این قطعه
به نظر می‌رسد که جرجیس است

***

ای دوست، ای آیینة بی رنگ و خالص! دوستت دارم
در خانه، در کوچه، خیابان، در مجالس دوستت دارم
هرچند نامت نام زیبا و ظریفی نیست، باورکن
حتی اگر نام تو باشد گونزالس دوستت دارم
ای شخص اول، شخص دوم،شخص هرچندم که میخواهی
فعلا به عنوان مثال ای شخص ثالث! دوستت دارم
من اصفهانی نیستم، اما تو را ای دخترِ خاله!
با این که خُلقت مثل خُلقِ گندِ خاله س، دوستت دارم
...

دیگر ندارم قافیه، با هر بهانه دوستت دارم

همین الزام قافیه و امکان حدس زدن قافیة بعدی که در بدیع به آن ارصاد و تسهیم می‌گویند گاهی کمک می‌کند که حرف‌های غیربهداشتی به شکل پوشیده بیان شوند.

حالا به ضرورت آوردنِ شاهد مثال از «املت دسته دار» بیرون می‌رویم و شعری از ابوالفضل زرویی نصرآباد متخلص به ملانصرالدین را به یاری می‌طلبیم:

کنون که خسته و درمانده ام منِ درویش
چه سازم ار نگشایم به مدح جانان نیش؟
تو حق به جانبی ار ناز می‌کنی، ای دوست!
که نیست مثل تو در چین و گینه و اتریش
لبان سرخ تو شیرین و گفته ات دل‌چسب
در آن مکان که تو باشی چه حاجتی به سریش؟

...

اگر وصال تو گردد میسر، ای محبوب!
مرا به مشرق و مغرب گشاده گردد نیش
ولی دریغ، ندارم پشیزی اندر جیب
به گور فقر ببارد از آسمان آتیش

...

درِ سرای بزرگان دگر مزن، «ملّا»!
که بهر آب گر آن‌جا گرو گذاری ریش
به آب مرحمتی مر تو را غریق کنند
چنین کنند بزرگان چو کرد باید... کار!

2ـ چنان که ملاحظه فرمودید این سرودةابوالفضل زرویی نصرآباد نقیضه ای بود بر غزلی از حافظ. نقیضه سازی یعنی شوخی کردن با شعرهای مشهور، یکی از مهم ترین قابلیت های شعر طنز است که از فرط شهرت نیازی به ذکر مثال ندارد. در این موضوع شاعر بزرگ روزگارمان مهدی اخوان ثالث کتابی فراهم آورده بسیار ارجمند و خواندنی به نام نقیضه و نقیضه سازان که لابد اهل شعر و طنز آن را خوانده اند. اگر نخستین بار است که نام آن را می‌شنوید، خجالت بکشید و صدایش را درنیاورید و در اولین فرصت این کتاب را بخوانید که بعید است آدم شاعر و طنزپرداز باشد و این کتاب را نخوانده باشد!

3ـ انواع صنایع بدیعی، که امروز در مدارس به آن‌ها آرایه های ادبی می‌گویند.

الف) متناقض نما (پارادوکس):

بنشین صاف و ساده گریه کنیم
مثل یک خانواده گریه کنیم
گرچه آن قدرها هم آسان نیست
بنشین ایستاده گریه کنیم
گریة مرد کار خوبی نیست
مثل یک مرد ماده گریه کنیم

ب) مراعات نظیر:

برای گریة من شانه ات مناسب نیست
بیا به خانة من، خانه ات مناسب نیست
اگر به میکده ات هیچ کس نمی‌آید
درِ ورودیِ میخانه ات مناسب نیست
برای چرخ زدن گرد شمع من آیا
دو بال نازک پروانه ات مناسب نیست
چرا به زلف تو برمی‌خورد عزیز دلم؟!
تو هم شبیه منی، شانه ات مناسب نیست
همیشه مشتری دائم الخمار توام
اگرچه قیمت پیمانه ات مناسب نیست

این هم یک نمونه عجیب تر از مراعات نظیر:

نه فقط خوار و بار موجود است
هرکجا، هر نه وار موجود است
پرتقال و گلابی و انگور
سیب، لیمو، انار موجود است
آش زالو، خورشت پشمالو
سوپ انواع مار موجود است
بلبل و قمری و کلاغ و الاغ
عنتر و سوسمار موجود است
کره از عاج فیل و دوغ از قیر
املت دسته دار موجود است

ج) التزام

 یعنی شاعر ملزم باشد که کلمه ای یا عبارتی را در شعر تکرار کند، در شعر مثنوی هفتاد «من» با استفاده از ایهام در کلمة من (توقع ندارید که توضیح بدهم در دو معنای واحد وزن و ضمیر اول شخص مفرد! لطفاً کمی‌از معلومات خود استفاده کنید) شاعر هفتاد «من» را در یک مثنوی یازده بیتی آورده است:

من اگر با من نباشم می‌شوم تنهاترین
کیست با من گر شوم من باشد از من ماترین
من نمی‌دانم کی ام من، لیک یک من در من است
آن که تکلیف منش با من منِ من روشن است
ای من با من! که بی من، من تر از من می‌شوی
هرچه هم من من کنی، حاشا شوی چون من قوی
در دهان من نمی‌دانم چه شد افتاد من
مثنوی گفتم که آوردم در آن هفتاد من

این هم یک مثال از سروده های خودمان که در آن التزام به جناس مکرر در قافیه است:

صبحدم آواز می‌خواند سر کهسار، سار
هم نوایش می‌نوازد در نوا کفتار، تار
روی ساحل با چه شوری می‌زند خرچنگ، چنگ
قورباغه می‌کشد با لحن ناهنجار، جار
ماهی آزاد، رند و ماهی شیلات، لات
گشته از کمبود طعمه مرغ ماهی‌خوار، خوار
دشت و صحرا گشته از گل‌های رنگارنگ، رنگ
دامن آکنده ز گل با شادی بسیار، یار
ابر نیسان بس‌که بر دشت و دمن بارید... آه
از تأسف ناله زد بلبل سر گلزار، زار

د) تلمیح

 تلمیح به اشعار و امثال و کنایات، که البته در نقیضه سازی یکی از شگردهای اصلی طنزآوری است:

مشکلی دارم ز نجّاران وارد باز پرس
گر نرفت آدم ز در داخل، چه با در می‌کنند؟
کارهای دیگری دارند سامان می‌دهند
توبه فرمایان اگر خود توبه کمتر می‌کنند
خانه خالی کن دلا تا منزل سلطان شود
غالباً در این مواقع خاک بر سر می‌کنند
دوش از حمام می‌آمد صدایی ناشناس
کیست با قدسی که شعر حافظ از بر می‌کنند؟

بی گمان تمام صنایع بدیعی لفظی و معنوی در طنز کارآیی ویژه دارند و این چند سطر البته فقط برای نمونه تقدیم شد. بقیه اش را خودتان بگردید تا بیابید.

اسماعیل امینی

تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 25/8/1388 - 17:22 - 0 تشکر 164038

دوست عزیز drmgangineh

والا من اینباکسمو و اسپم هامو همه رو زیرو کردم . به خدا هیچی نبود . لطف کن دوباره بفرست . اینم میلم .

ali_voroojak206@yahoo.com 

 برای دیدن وبلاگ من اینجا کلیک کنید .  
 

 

دوشنبه 25/8/1388 - 20:57 - 0 تشکر 164077

دوست عزیز آینده ساز گرامی

دوباره مطالب برایتان ایمیل شد.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

سه شنبه 26/8/1388 - 10:28 - 0 تشکر 164121

دوست من ، مطمئنی فرستادی ؟؟؟

 ببین به این میلم بفرست :

voroojak206@gmail.com 

 برای دیدن وبلاگ من اینجا کلیک کنید .  
 

 

سه شنبه 26/8/1388 - 17:16 - 0 تشکر 164170

كارنامه هفته هفتم كاربران طنز نویسی انجمن تخصصی طنز تبیان

نمره كل دوره

نمره فعالیت در انجمن

نمره خلاصه نویسی درس ها

نمره تكلیف عمومی

نام كاربری

125

17

10

10

mani_pit

92-------1010لاو
11721010hsm110
92141010movahedian
46.5--------------8HAMED

نكات قابل توجه:

1- كارنامه برای همه ی دوستان به صورت عمومی ارسال می شود تا از جایگاه خود در بین دیگران اطلاع داشته باشند.

2- اگر در كارنامه نام كاربری شما درج نشده است بدین معنی می باشد كه تكلیف خود را ارسال نكرده اید و یا فعالیتی در انجمن طنز نداشته اید و نمره این هفته شما صفر می باشد.

3- برای آموزش نحوه باز كردن درس ها اینجا کلیک کنید.

4- شركت در بحث های مفید انجمن طنز و همچنین بحث هایی كه در گوشه سمت چپ درس ها ذكر و لینك داده شده اند امتیاز ویژه دارد.

5- نمره فعالیت در انجمن تنها به کسانی که تکلیف هفته را انجام دهند تعلق می گیرد.

6- نوشتن خلاصه درس ها در بحث " آموزش مجازی طنزنویسی-خلاصه درس ها " در هر درس 10 امتیاز دارد.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.