سلام
انسان در بهشت نه گرسنه است و نه عریان و انسان مؤمننه تنها عارى نیست و همواره جامه در بر دارد، بلكه مظهر ملیك و مالك است.
عدهاى مظهر
«تبارك الذى بیده الملك» (24)
هستند و اینان «متوسطان» از مؤمنانند و عدهاى مجلاى
«فسبحان الذى بیده ملكوت كل شىء» (25)
كه اینها «اوحدى» از مؤمنان هستند. از این رو در بهشت، انسان هر چه بخواهد براى او حاصل است:
«لهم ما یشاؤون فیها و لدینا مزید» (26) .
در دنیا هر چه بخواهیم، نصیبمان نخواهد شد خواه متعلق درخواست، متاع دنیا باشد یا آخرت:
«لیس بامانیكم و لا امانى اهل الكتاب» (27) .
بسیارى از تمنیات ما حاصل نشده و نمىشود. ما در راه به ثمر رسانیدن بسیارى از كارها تلاش و كوشش مىكنیم ولى به مقصد نمىرسیم، ولى در بهشت، خواستن همان و تحقق مقصود، همان. خواسته خداوند همیشه محقق است; زیرا هیچ مانعى در برابر حكم او نیست:
«لا راد لقضائه» (28)
و در بهشت چون مؤمنان، مظهر «هو الملیك» و «هو المالك» و مظهر
«تبارك الذى بیده الملك» (29)
و
«فسبحان الذى بیده ملكوت كل شىء» (30)
هستند، ملك و ملكوت هر چیزى به دست آنهاست. چنین عالمى در انتظار ماست. آنگاه ما خود را به زباله دنیا، سرگرم مىكنیم!
مردارى كه در گوشهاى افتاده، شامهاى را نمىرنجاند، ولى شامهاى رهگذر از بوى بد مردارى رنجور مىشود كه بادى وزیده، بوى بد آن را به شامهرهگذر مىرساند. فرستادن بادها به دستخداست:
«و هو الذى یرسل الریاح» (31)
و ذات اقدس اله گاهى در جوامع انسانى تحولى پیش مىآورد كه مانند باد بوى بد مردار درون انسان ریاكار و سمعهگرا را آشكار مىكند و چنین انسانى، یكباره بى حیثیت مىشود. قرآن كریم مىفرماید: غیبت، خوردن گوشتبرادر مرده است. انسان وقتى مردار خوار شد، در درون او انباشته مىشود. آنگاه بادى مىوزد و آن بوى بد را ظاهر مىكند و شخص مردارخوار رسوا مىشود.
با همه بدیهایى كه داریم خدا آبروى ما را نمىبرد.
یا علی