• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4600)
شنبه 7/6/1388 - 0:52 -0 تشکر 147265
کلاس اخلاق 2:خوشگمانی نقطه مقابل بدگمانی

به نام هستی بخش عالم

 

*سلام قولا من رب الرحیم*

 

 

 

یَا أیُّهَا الَّذینَ ءَامَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیراً مِّنَ الظَّنِّ إنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إثْمٌ وَلاَ تَجَسَّسُوا وَلاَیَغْتَبَّ بَّعْضُكَم بَعْضاً أَیُحِبُّ أحَدُكُمْ أَن یَأكُلَ لَحْمَ أخِیهِ مَیْتاً فَكَرِهْتَمُوهُ وَاتَّقُوا اللهَ إنَّ اللهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ[1]؛

«ای كسانی كه ایمان آورده اید، از بسیاری از گمان ها بپرهیزید كه پاره ای از گمان ها گناه است، و جاسوسی مكنید، و بعضی از شما غیبت بعضی نكند؛ آیا كسی از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ از آن كراهت دارید. [پس] از خدا بترسید، كه خدا توبه پذیر مهربان است».

 

 

بدگمانی یك بیماری روحی روانی است كه اگر انسان به درمان آن نپردازد، خود و دیگران را با مشكلات اجتماعی و زوال ارزش های اخلاقی مواجه می سازد.

 

روانشناسان معتقدند خوشبینی وبدبینی ، عاداتی هستند كه ما از زمان كودكی می آموزیم و والدین ما الگو و سرمشق ها ی ما هستند .

هر هفته قراره یک صفت خوب رو درخودمون تقویت کنیم ویک صفت بد رو از وجودمان پاک کنیم ....

این هفته سعی دارم این صفت ها رو در خودم تقویت کنم اگر شما هم مایلید به خوش بینی ودوری از بدبینی میتونید با من همراه باشید .......

 

موضوع اصلی درباره ظن وگمانهاست ......

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 10/6/1388 - 22:40 - 0 تشکر 148150

به نام هستی بخش عالم

*سلام قولا من رب الرحیم*

همراهان گرامی امیدوارم از این جلسه هم استفاده لازم برده باشید .....

خوش بین باشید تا سلامت بمانید

خوش بینی را تمرین کنید

بدبینی رو ترک کنید

مطمئنا میتونید

زندگی زیباست

اگر خوشبینانه به ان بنگریم ........

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 11/6/1388 - 2:55 - 0 تشکر 148178

به قول معروف

«هرچه سنگ است برای پای لنگ است» حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید و شاید خودتان هم به‌کار برده‌باشید؛ در این نوشتار به این نکته پرداخته ‌می‌شود که مطلق نگریستن به آن، تا چه اندازه درست است و چه پیامدهایی دارد.

دو نفر را در نظر بگیرید که یکی پولدار و ثروتمند است و دیگری فقیر و مسکین. اتفاقاً برای هر دوی این‌ها مسأله‌ای پیش می‌آید که مجبور خواهند شد، هزینه قابل توجهی را بپردازند: زمستان است و سقف خانه آن‌ها چکه می‌کند و باید آن را تعمیر کنند، تصادفی رخ می‌دهد و بیمارستان و دوا و دکتر و هزینه‌هایی از این قبیل روی دوش آن‌ها قرار می‌گیرد.

در چنین مواقعی شخص پولدار، بدون این‌که زبان به گله و شکایت بگشاید، با تکیه بر مال و ثروت خود، مشکل را از پیش پا برمی‌دارد، گویی اتفاقی نیفتاده است، نه سنگی بوده و نه پایی و نه ضربتی؛ اما وقتی که برای آدم فقیر و بی‌نوا این اتفاقات بیفتد قضیه جلوه‌ای دیگر می‌یابد: زبان شکوه و گلایه باز می‌شود و فریاد و چه‌کنم چه‌کنم به هوا می‌رود. چاشنی آن‌ها این ضرب‌المثل است: «هرچه سنگ است ...». ملاحظه می‌شود که این مشکل هزینه‌بردار برای آن فرد ثروت‌مند هم پیش آمده؛ اما عکس‌العمل این دونفر، دوگونه بوده است. علت آن را باید جای دیگر جست وجو کرد.

پس سنگ‌ها نه خرده‌حسابی با پاهای لنگ دارند ونه قرارومداری با پاهای سالم. حساسیت‌های پاهای لنگ (یعنی آدم‌های فقیر) است که ضربه‌پذیری آن را دوچندان می کند. به طوری که با اصابت یک سنگ‌ریزه هم فریاد برمی‌آورند که «هرچه سنگ است ... »

حتی دیگران هم وقتی می‌بینند که یک آدم فقیر در تنگنای مالی و مشکلات افتاده _ بی‌خبر از این‌که این مشکلات برای آدم‌های پولدار هم رخ می‌دهد _ زبان باز می‌کنند که «هرچه سنگ است ... »

ضرب‌المثل‌های مترادف

در فرهنگ زبان فارسی ضرب المثل‌های مترادف با موضوع این نوشتار به چشم می‌خورد؛ مانند: «اگر به دریا رود، دریا خشک می‌شود!» 

«خاک از ایشان چگونه مشک شود؟

گر به دریا روند خشک شود!»

نگرش خاصی که به بخت و اقبال وجود دارد باعث شده برخی ضرب‌المثل‌ها همسو با ضرب المثل مورد بحث، ساخته شوند:

«برای آدم بدبخت از در و دیوار بدبختی می‌بارد»

«بخت چون برگشت، پالوده دندان بشکست»

«چون بخت قرین نیست، مار گردد مال»

«پیشانی مرا به کجا می‌نشانی؟

یا اشعاری مانند:

«گر در همه دهر یک سر نیشتر است

در پای کسی رود که درویش‌تر است»1

محور تمام این ضرب‌المثل‌ها و اشعاری که گفته شد، این نکته است که: اصولاً در عالم طبیعت، سختی‌ها برای آدم‌های بدبخت و فقیر به وجود آمده‌اند. فقر آن‌ها یک بیچارگی است. مشکلات هم مزید برعلت می‌‌شوند. بنابراین سیاه‌بختی آدم فقیر و بینوا نمود بیش‌تری می‌یابد.‌

پیامدها

مطلق‌نگری به ضرب‌المثل مورد بحث و باور این نکته که در عالم خلقت سنگ‌ها برای پاهای لنگ خلق‌شده‌اند، این نگرش را به دنبال دارد که لابد دست آفرینش بر آن است که در حق آدم‌های درویش و فقیر اجحاف روا داشته‌شود! و آدم‌های ثروت‌مند و پولدار هم‌چنان بر اسب مراد، سوار باشند! آن‌گاه این سوال پیش‌خواهدآمد که این تفاوت در عالم خلقت و تمایل یک‌سویه چگونه قابل توجیه است؟

این نگرش بیمارگونه را مقایسه کنید با فرمایش قرآن‌کریم که خداوند متعال را حتی از ارادة ستم ورزیدن به بندگانش مبرا دانسته، چه رسد به این‌که ستمی در حق آن‌ها اعمال کند.

بر این اساس، بدگمانی به خلقت و عرصه امتحان‌های زندگی اولین و مهم‌ترین پیامدهای منفی مطلق‌نگری به این ضرب‌المثل است؛ البته نمی‌توان این مطلب را منکر شد که افراد فقیر و به‌قول‌معروف، پاهای لنگ بیش از دیگران در معرض سختی و سقوط قرار دارند؛ اما در کنار این‌مطلب چندنکته دیگر هم بایستی در نظر گرفته شوند:

اول: مگر افراد ثروت‌مند و پولدار از مشکلات و سختی‌ها به دور هستند؟ مگر نه این‌که برخی سختی‌ها و دغدغه‌ها دامان ثروت‌مندان را دریده، بدون این‌که در فقیران چنین سختی‌ها و دغدغه‌هایی مصداق پیدا کند؟

دوم: عالم طبیعت و ماده، عالم تزاحم و تعارض‌هاست، در این آشفته‌بازار و آب‌انبار شلوغ چه‌بسا کوزة فقیری هم بشکند و ماستی هم از تغار آدم بینوایی بریزد و کاسه لیسان ثروت‌مند به‌نوایی بیش‌تر از آن‌چه داشته‌اند برسند؛ این امور، طبع زندگی در عالم ماده است.

سوم: بسیاری از آنچه لنگی پای فقیران را رقم می‌زند و آن‌ها را ضربه‌پذیرتر می‌کند، ریشه در عمل‌کرد متولیان جامعه دارد، نه این‌که دست آفرینش در ازل چنین چیزی برای ‌آن‌ها ساخته و پرداخته باشد. فقر، تبعیض، اجحاف و حوادث ناگوار را می‌توان تا حدود زیادی با برنامه‌ریزی و مدیریت درست برطرف‌کرد. با این‌حساب جای نگرش منفی و بدگمانی نسبت به خالق وجود ندارد؛ زیرا او بندگانش را دوست دارد و رحمانیت خود را در امتداد فیض دائمی، برای آنان عرضه داشته است و با آیة «بسم الله الرحمن الرحیم» پس از اسم «الله»، این صفت را اعلام کرده است؟!

با تمام این اوصاف، در روایات به حسن ظن نسبت به پروردگار توصیه شده است:

امام رضا(ع) فرمودند: «نسبت به خداوند متعال خوش‌گمان باش؛ زیرا خداوند متعال فرموده است که من در کنار گمان بنده مؤمن خود هستم؛ اگر به من گمان نیکو برد، برایش نیکویی مقرر می‌کنم و اگر بدگمان شود؛برایش شر مقرر می‌شود.» 2

بر این اساس کسی که به روند امور عالم خلقت بدگمان باشد و با عینک بدبینی به آفرینش بنگرد، طبیعی است که عسرت و تنگی، دامان زندگی‌اش را بگیرد.

وجود آدم‌های فقیر و مستأصل در کنار کاخ نشینان بی‌پروا و بی‌خیال نشانة تبعیض در جریان آفرینش نیست؛ چنان‌که مولاعلی _ علیه السلام _ می‌فرمایند: «خدای سبحان، خوراک فقرا را در اموال ثروت‌مندان واجب کرده است و هیچ فقیری گرسنه نماند، مگر این‌که ثروت‌مند از حق او بهره‌مند شده است و خدای متعال، آنان را در این‌باره بازخواست می‌کند.»

 برگرفته از مقاله ای در پایگاه حوزه


چهارشنبه 11/6/1388 - 3:19 - 0 تشکر 148179

سلام گلها ی عزیز

دیدی مشکل از استاد نیست

مطلبهات عالی بودن

تقریبا همه رو خوندم /خیلی بی انصافی بود باهات همراهی نکنم

اینقدر مطلبم طولانیه که شاید هیچکس حوصلش نگیره بخونه

به هر حال  میخواستم بگم که قدر شما رو میدونیم و این پرکاری و پرتلاش بودنت رو دوست داریم

موفق باشی 

چهارشنبه 11/6/1388 - 7:6 - 0 تشکر 148188

به نام هستی بخش عالم

*سلام قولا من رب الرحیم*

عالی بود هاشمی عزیز ....موفق باشی

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 11/6/1388 - 7:36 - 0 تشکر 148190

باسلام گلها ی خوبم مطالب کلاس عالی بود کم سعادتی ماست که دیر میاییم

بسیار استفاده کردم

مطلب جناب هاشمی رو هم خوندم خوب بود

چهارشنبه 11/6/1388 - 8:0 - 0 تشکر 148192

پیامبر اکرم(ص)فرمودند:

"ثلاث فی المومن لاتستحسن وله منهن مخرج فمخرجه من سوء الظن الا یحققه."

سه چیز است که برای مومن پسندیده نیست مادام که برای او راه گریزی از آنها است

 راه گریز از سوء ظن این است که آنرابه عمل در نیاورد.

چهارشنبه 11/6/1388 - 8:24 - 0 تشکر 148196

مطالبی اماده دارم درپست بعدی میفرستم

چهارشنبه 11/6/1388 - 8:28 - 0 تشکر 148197

[مقصود از" اجتناب از ظن" و مفاد قید" كثیرا" در آیه:" یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیراً مِنَ الظَّنِّ ..."]

" یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ..."

مراد از ظنى كه در این آیه مسلمین مامور به اجتناب از آن شده‏اند، ظن سوء است، و گر نه ظن خیر كه بسیار خوب است، و به آن سفارش هم شده، هم چنان كه از آیه" لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیْراً" «1» هم استفاده مى‏شود.

چهارشنبه 11/6/1388 - 8:30 - 0 تشکر 148198

و مراد از" اجتناب از ظن" اجتناب از خود ظن نیست، چون ظن، خود نوعى ادراك نفسانى است، و در دل باز است، ناگهان ظنى در آن وارد مى‏شود و آدمى نمى‏تواند براى نفس و دل خود درى بسازد، تا از ورود ظن بد جلوگیرى كند، پس نهى كردن از خود ظن صحیح نیست. بله، مگر آنكه از پاره‏اى مقدمات اختیارى آن نهى كند. پس منظور آیه مورد بحث نهى از پذیرفتن ظن بد است، مى‏خواهد بفرماید: اگر در باره كسى ظن بدى به دلت وارد شد آن را نپذیر و به آن ترتیب اثر مده.

چهارشنبه 11/6/1388 - 8:31 - 0 تشکر 148199

و بنا بر این، پس اینكه فرمود بعضى از ظن‏ها گناه است، باز خود ظن را نمى‏گوید، (چون ظن به تنهایى چه خوبش و چه بدش گناه نیست، براى اینكه گفتیم اختیارى نیست)، بلكه ترتیب اثر دادن به آن است كه در بعضى موارد گناه است، (مثل اینكه نزد تو از كسى بدگویى كنند، و تو دچار سوء ظن به او شوى و این سوء ظن را بپذیرى، و در مقام ترتیب اثر دادن بر آمده او را توهین كنى، و یا همان نسبت را كه شنیده‏اى به او بدهى و یا اثر عملى دیگرى بر مظنه‏ات بار كنى كه همه اینها آثارى است بد و گناه و حرام).

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.