• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن کارآفرینی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
کارآفرینی (بازدید: 8629)
يکشنبه 6/11/1387 - 16:8 -0 تشکر 84884
***کارگاه آموزش کارآفرینی***

به نام خالق زیبایی ها
سلام دوستان
عزاداری هاتون قبول
چند وقت پیش شروع کردم به مرور کتاب کارآفرینی که دوران دبیرستان گذرونده بودم.
  می خوام خلاصه کتاب رو تو انجمن بذارم.
شاید برای شما هم مفید باشه.



مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




سه شنبه 8/11/1387 - 0:26 - 0 تشکر 85297

 سلام

فصل اول : شناخت موفقیت
موفقیت و توسعه هر کشور به وجود افراد موفق در آن کشور بستگی دارد . کشورهایی چون کره مالزی و هند از این راه به توسعه دست یافته اند .
افراد بشر در برخورد با زندگی سه دسته اند :
1- تماشاچیان : اکثریت جزء این گروه هستند . این گروه ، از موفقیت به دلیل وظایف بعدی که بر دوششان گذاشته می شود بیم دارند .
2- بازندگان : فقط به گذران روزمره زندگی قانع هستند . اهداف بلندی ندارند ، اگر هم داشته باشند به آن ها نمی رسند . این گروه از حس انتقادی شدیدی نسبت به جامعه برخوردارند .
3- برندگان و افراد موفق : تعدادشان نسبتا کم است . این گروه با رسیدن به اهداف خود به خود و جامعه سود می رسانند .
(خب حالا شما جزء کدوم گروهین ؟ ایشالله که سومی .)
مفهوم موفقیت
1- موفقیت یعنی بالفعل کردن استعدادهای نهانی. 2- موفقیت یعنی دستیابی به هدف
3- موفقیت یعنی پیشرفت نسبت به گذشته 4- موفقیت یعنی شیوه درست فکر کردن و زندگی کردن .
تعیین هدف
هدف چیست : هدف یعنی همان نقطه و موقعیتی که می خواهیم به آن برسیم .
انسان بی هدف تابع حوادث است در عوض کسی که هدف روشنی دارد پس از رسیدن به هدف احساس خوشبختی می کند .
برای تعیین اهداف خود ار افراد آگاه و خبره کمک بگیرید . پس از تعیین هدف برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید .
نکات مورد استفاده برای رسیدن به موفقیت :
1- الگوبرداری از افراد موفق 2- تعیین اهداف بزرگ 3- پرورش خلاقیت 4- حداکثر استفاده از زمان
5- اشتیاق داشتن برای رسیدن به هدف 6- پشتکار 7- اعتماد به نفس
8- نهایت استفاده از هوش و استعداد :فراموش نکنیم که فقدان استعداد با عواملی چون مقاومت ، سختکوشی ، نظم ، دقت ، صبر و شکیبایی قابل جبران است .
9- استفاده از فرصت ها : نسبت دادن موفقیت افراد به شانس کاملا اشتباه است . درحالی که معنی واقعی شانس استفاده از فرصت هاست .
10- خواستن رمز موفقیت : خواستن ــــــــــــ تصمیم قطعی ـــــــــــــ عمل ـــــــــــــ نتیجه
11- راضی نبودن به وضع موجود : ناراضی بودن به وضع موجود باعث حرکت و گام برداشتن به سوی موفقیت می شود .
 ***امام علی (ع) می فرمایند : ارزش هر فرد به اندازه همت اوست .***


مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




سه شنبه 8/11/1387 - 0:55 - 0 تشکر 85304

سلام
فصل دوم : برنامه ریزی مسیر شغلی
ضرورت تعیین اهداف شغلی
تعیین اهداف شغلی گامی هوشمندانه به سوی موفقیت است . برای تعیین اهداف شغلی خود از خود بپرسید :
1- در 5 سال آینده می خواهم کجا باشم ؟ 2- در 10 سال آینده به کجا خواهم رسید ؟
3- چه اتفاق هایی ممکن است مانع رسیدن من به اهدافم شود؟ 4- چه کارهایی باید انجام دهم تا بر این موانع غلبه کنم؟
کارآفرینی به عنوان یک شغل
بسیاری از مشاغل قدیم امروزه از بین رفته اند . این مسئله ناشی از سرعت پیشرفت در فن آوری و دگرگونی در نوع نیاز و احتیاجات مردم است . از این رو باید در انتخاب شغل آینده خود کاملا هوشیار باشید . با در نظر گرفتن این تغییرات و تحولات یکی از گزینه های مهم ایجاد کسب و کار برای خود است .
مزایای راه اندازی کسب و کار
1- فرد برای خود کار می کند . 2- از تمام مهارتها و دانش خود استفاده می کند .
3- کارهای مختلفی می کند و در انجام کار خود تنوع دارد که باعث رضایت درونی فرد خواهد شد .
4- به جای سود بردن کارفرما از انجام کار ، خود فرد سود می برد .
نکات مورد توجه در راه اندازی کسب و کار
• ممکن است برای سودآوری به زمان زیادی نیاز داشته باشید و درآمدتان در نوسان و متغیر باشد .
• مسئولیت اشتباه در کسب و کار به عهده خودتان است .
• باید زمان بیشتری را به کسب و کار خود اختصاص دهید (اکثر کارآفرینان این مورد را عامل اصلی موفقیتشان دانسته اند .)
• با رشد و توسعه کسب و کارتان بخشی ازمسئولیتها و وظایفتان را به دیگران بسپارید .
شما پس از اتمام تحصیلات (در مقطع دبیرستان) 4 گزینه پیش رو دارید :
1- ادامه تحصیل : در این صورت باز هم باید به فکر برنامه شغلی آینده خود باشید .
2- استخدام : قوانین استخدام در بسیاری از مراکز تغییر کرده و سازمانها و شرکتها تمایلی به استخدام دائم افراد نشان نمی دهند . یعنی با کوچکترین تغییر و تحولی ممکن است شغل خود را از دست دهید .
3- ایجاد کسب و کار : در صورت انتخاب این گزینه باید خیلی شجاع باشید و تجربیات لازم را بدست آورده و در این زمینه مطالعه و بررسی نمایید .
4- خویش فرما : خویش فرما کسی است که برای خودش کار کند و در استخدام شرکت یا سازمانی نباشد . مثل لوله کشی که بدون استخدام در سازمانی یا داشتن کسب و کار مشغول لوله کشی است .
***امام علی (ع) فرمود : عاقل ترین مردم کسی است که به آینده کارها بیندیشد.***


مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




چهارشنبه 9/11/1387 - 17:57 - 0 تشکر 85707

سلام

فصل سوم : شناخت انواع کسب و کار
هدف از راه اندازی کسب و کار
1- داشتن سهم بیشتر در بازار. 2- تولید محصولاتی با بالاترین کیفیت .
3- انجام فعالیتهای خیر خواهانه (موسسات خیریه )
مهمترین هدف راه اندازی کسب و کار کسب سود برای حفظ موجودیت و ابقای خویش است .
انواع کسب و کار
1- کسب و کار کوچک : تعداد افراد شاغل در آن کمتر از 50 نفر است . مثل مغازه محله ، کسب و کارهای خانگی ، اینترنتی و خانوادگی
2- کسب و کار متوسط : تعداد افراد شاغل در آن بین 50 تا 500 نفر است . مثل فروشگاههای زنجیره ای .
3- کسب و کار بزرگ : تعداد افراد شاغل در آن بیش از 500 نفر است . مثل شرکتهای بزرگی چون ایران خودرو و سایپا
کسب و کار خانگی : راه اندازی هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی با استفاده از وسایل و امکانات منزل را کسب و کار خانگی می نامند .
سابقه کسب و کار خانگی
کسب و کار خانگی در ایران سابقه ای دیرینه دارد . صنایع دستی که امروزه هم وجود دارند در گذشته در منازل و محل سکونت افراد تولید می شده اند . در عصر حاضر با توجه به اهمیت کسب و کارهای خانگی این نوع کسب و کارها روز به روز توسعه می یابند .
مزایای کسب و کار خانگی نسبت به دیگر کسب و کارها
1- آزادی و استقلال عمل بیشتر 2- ساعات کاری انعطاف پذیر 3- ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی
4- پایین بودن هزینه راه اندازی 5- پایین بودن میزان ریسک 6- امکان کار کردن پاره وقت
7- راحت تر بودن تربیت بچه ها 8- داشتن فرصت و زمان بیشتر 9- تناسب با ویژگی جسمی افراد معلول و کم توان
10- احتمال موفقیت بیشتر11- تناسب با اقشار مختلف 12- احساس راحتی بیشتر 13- عدم نیاز به مجوز
کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی یعنی فروش محصولات یا خذمات در اینترنت
زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سراسر دنیا پراکنده اند . این نوع بازار هیچ موقع بسته نمی شود . مشتریان شما می توانند به طور 24 ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی داشته باشند .
نکات مورد توجه در طراحی سایت :
1- سایت تان به سادگی در دسترس باشد .
2- مطالب و محتوای سایت تان را سودمند کنید .
3- امکان ارتباط دوطرفه را با مخاطبان فراهم آورید .

***پیامبر گرامی اسلام (ص)می فرمایند : کاسب دوست خداست .***


مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




پنج شنبه 10/11/1387 - 0:25 - 0 تشکر 85819

 سلام

فصل چهارم : ویژگی های کارآفرینان

کارآفرین کیست : فردی دارای ایده و فکر جدید که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار محصول یا خدمات جدیدی به بازار عرضه می کند .در این تعریف سه نکته اهمیت دارد :1- کارآفرین کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کند . 2- راه اندازی کسب و کار با خلاقیت و نوآوری همراه است .3- روشهایی را تجربه می کند که دیگران آن را تجربه نکرده اند ودر واقع ریسک می کند .تفاوت کارآفرین با نوآور ، مخترع ، سرمایه گذار و مدیر:نوآور : کسی است که قابلیت استفاده و مقرون به صرفه بودن محصول اختراع شده را بررسی و در صورت امکان آن را تجاری می کند .مخترع : مخترع همان کسی است که روش یا محصولی را برای اولین بار تولید می کند .سرمایه گذار : کسی که سرمایه مالی را در اختیار کارآفرین می گذارد و در سود بدست آمده شریک می شود .تفاوت کارآفرین با مدیر : مدیران اداره واحد کسب و کار را به عهده دارند و کارآفرینان با نگاه فرصت گرایانه واحد کسب و کار را راه اندازی می کنند .کارآفرین چه کارهایی می کند ؟1- سرمایه اش را با ریسک مواجه می کند 2- امور مربوط به خودش را شخصا سازماندهی می کند3- تصمیم گیرنده کارش خودش است . 4- مجبور است برای ادامه فعالیت مشتریانش را خودش پیدا کند5- همزمان به فعالیتهای متفاوتی می پردازد ویژگی های کارآفرینان· نیاز به موفقیت· برخورداری از مرکز کنترل درونی : کارآفرینان موفق به خود ایمان دارند و به شانس معتقد نیستند و موفقیت را حاصل تلاش خود می دانند .· مخاطره پذیری· استقلال طلبی· خلاقیت· تحمل ابهام : پذیرفتن عدم قطعیت به عنوان بخشی از زندگی ویژگی های جمعیت شناختی کار آفرینان :1- تجربه کاری 2- الگوی نقش 3- تحصیلات 4- سن 5- نظام آموزشی 6- جایگاه اجتماعیانواع کارآفرینی1- فردی 2- سازمانی

      ***حضرت علی (ع) می فرمایند : فرصتها را مغتنم بشمارید که همچون ابرها درگذرند .***


مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




پنج شنبه 10/11/1387 - 22:37 - 0 تشکر 86006

سلام
فصل پنجم : اصول راه اندازی کسب و کار
اولین قدم در راه اندازی کسب و کار آن است که تصمیم بگیرید چه نوع کسب و کاری را راه اندازی کنید . موفقیت آینده کسب و کار شما بیشتر به این مرحله بستگی دارد .
راه های یافتن ایده کسب و کار :
سفر به شهر ها و محله های دیگر - استفاده از تبلیغات موجود در رسانه ها(رادیو – تلویزیون – روزنامه ها و ...)
بازدید از نمایشگاه های مختلف - استفاده از تجربیات شغلی – پیگیری اخبار
با استفاده از روش های زیر خودتان ایده بسازید:
از علایق و سرگرمی هایتان شروع کنید . - چیزهای مورد نیاز و خواستنی های خویش را فهرست کنید .
به راه های مختلف و تازه استفاده از محصولات موجود فکر کنید .
به علایق اجتماعی در حال تغییر گروه های مختلف مردم از نزدیک توجه کنید .
به تغییرات و پیشرفت های تکنولوژیکی دقت کنید . - به کسب و کارهایی که اکنون وجود دارند به دقت بنگرید .
به مشخصات کالاها و خدماتی که هم اکنون در اطرافتان وجود دارند توجه کنید .
تعیین شکل کسب و کار
کسب و کار انفرادی - کسب و کار شریکی - کسب و کار شرکتی
انتخاب نام مناسب
سادگی و زیبایی نام معمولا باعث جذب مشتری می شود .
افتتاح حساب بانکی
برای کسب و کار خود حساب بانکی جداگانه ای افتتاح کنید تا محاسبه هزینه ها و حساب سود و زیان برایتان به راحتی ممکن باشد .
نکات مورد توجه در انتخاب محل کار
محل تامین مواد خام - نزدیکی به بازار - عرضه نیروی کار - حمل و نقل و ارتباطات - صرفه جویی ناشی از تمرکز
سیاست دولت - دشواری جابجایی - شرایط آب و هوایی - دلایل شخصی
راههای تامین منابع مالی کسب و کار
پس انداز شخصی - وام از بانکها و موسسات اعتباری مختلف - جلب افراد سرمایه گذار - فروش وسایل و لوازم شخصی
قرض از خانواده و فامیل - قرض از دوستان
تحقیقات نشان می دهد که بیشترین منابع مالی کار آفرینان برای راه اندازی کسب و کار ، پس اندازهای شخصی و استقراض از خانواده و خویشاوندان خود بوده است . شاید یکی از مهم ترین خصوصیات کارآفرینان توانایی متقاعد کردن دیگران است ،اگر این توانایی را در خود به وجود بیاورید در جلب حمایت های مالی و غیر مالی برای ره اندازی کسب و کار یا توسعه آن به راحتی عمل خواهید کرد .
رسول اکرم (ص) می فرمایند : نه جزء رزق و روزی بندگان خدا در کسب و کار است .


مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




پنج شنبه 10/11/1387 - 22:40 - 0 تشکر 86008

سلام
فصل ششم (1)  :  بازاریابی
بازاریابی هنر پیدا کردن مشتریان یالقوه برای محصول یا خدمات خود به ساده ترین روش ممکن است .
چهار عنصر بازاریابی عبارتند از : محصول(product) - قیمت(price) - ارتقا(promotion) - مکان(place)
چهارعامل عمده برای تقسیم مردم به بخشها و گروههای مختلف وجود دارد :
سن - طبقه اجتماعی - محل - فرهنگ و مذهب
تحقیقات بازار
تحقیقات میدانی : در این تحقیق اطلاعات مورد نیاز بازار را خودتان گرد می آورید .
تحقیق کتابخانه ای : به آن تحقیق ثانویه یا انتشار یافته نیز گفته می شود . در واقع استفاده از تحقیقات دیگران است .
تدوین پرسشنامه
پرسشنامه یکی از مهم ترین و موثرترین ابزارهای جمع آوری اطلاعات در تحقیقات بازار است بدلیل اینکه توزیع پرسشنامه و جمع آوری آن برای کل افراد جامعه وقت گیر و پر هزینه است بهتر است تنها بخشی از افراد جامعه را برای توزیع پرسشنامه بین آنان انتخاب کنید . به این گونه افراد که از جامعه انتخاب می شوند نمونه می گویند .
چهار قانون طلایی محصول
بازار محور باشید نه محصول محور : شرکت های بازار محور ابتدا در بازار تحقیق و نیازهای مردم و بازار را شناسایی می کنند .
به اجزای محصول خود توجه بیشتری کنید : طراحی محصول باید متناسب با هدف آن باشد ؛ نام محصول باید گیرا و جذاب باشد، در عرضه محصول باید تنوع ایجاد کرد .
منحنی عمر محصول خود را بشناسید : همه محصولات منحنی عمر مشابهی دارند . آنها راه اندازی می شوند ، فروششان رشد می کند و به حد بلوغ می رسند و پس از آن بازار را اشباع می کنند و در نهایت کهنه و قدیمی شده و از رده خارج می شوند .
محصولاتی تولید کنید که متفاوت با محصولات رقیبان باشند .
قیمت ، عرضه ، تقاضا و تعادل
قیمت : تنها عنصر بازاریابی است که در آمد ایجاد می کند .
عرضه : مقداری است که تولید کنندگان می خواهند بفروشند .
تقاضا : مقداری است که مصرف کنندگان می خواهند خرید کنند .
تعادل : نقطه ای است که تولید کنندگان و مصرف کنندگان بر آن توافق دارند . تولید کنندگان می خواهند محصولاتشان به بالاترین قیمت به فروش رود . در مقابل ، مصرف کنندگان نیز می خواهند محصولات مورد نیازشان را به قیمت پایین تری بخرند . خوشبختانه نیروهای موجود در بازار به این دو عامل فشار وارد می کنند تا به نقطه سازشی برسند. سرانجام تولید کنندگان و مصرف کنندگان کالا درمورد میزان تولید و قیمت آن توافق می دهند که به این محل توافق نقطه تعادل گفته می شود .
امام حسین (ع) می فرمایند : کسی که وارد کسب و کاری شود ، از مردم بی نیاز می شود .



مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




پنج شنبه 10/11/1387 - 22:42 - 0 تشکر 86009

سلام
فصل ششم (2) : بازاریابی
استراتژی قیمت گذاری
الف) قیمت گذاری بازار محور : اگر محصولاتی مشابه محصولات دیگر تولید کنندگان تولید کنید ، در تعیین قیمت آن مجبورید با توجه به بازار موجود عمل کنید . به این نوع قیمت گذاری ، بازار محور گفته می شود .
قیمت گذاری نفوذی : شیوه ای از قیمت گذاری است که در آن شرکتی ، نرخ کالایی را پایینتر از حد معمول آن تعیین می کند و پس از جذب مشتری قیمت کالا را بالا می برد .
قیمت گذاری گران : در این روش به منظور دستیابی به حداکثر درآمد در شرایطی که کالا نسبت به قیمت حساس نیست و خریداران آن را افرادی با درآمد بالا تشکیل می دهند ، برای محصول قیمت بالایی تعیین می کنند ، پس از پیدا کردن مشتریان اولیه قیمت آن را پایین می آورد .
قیمت گذاری مخرب : به قیمت گذاری شکاری نیز معروف است . شرکتها قیمت پایین تری برای محصولات خود تعیین می کنند و می دانند که رقیبانشان نمی توانند با قیمت مشابهی محصول تولید کنند و سود ببرند . به همین دلیل ، با این روش قیمت گذاری رقیبان خود را از بازار خارج می کنند . پس از خارج کردن رقیبان از بازار قیمت محصولات خود را بالا می برند .
تبعیض در قیمت : شرکت کالای واحدی را با قیمت های متفاوت به مشتریان مختلف می فروشد . مثل ارائه تخفیف ویژه برای دانش آموزان و دانشجویان .
قیمت گذاری با توجه به رقیب : در این روش به خاطر شباهت کالا با کالای رقیبان قیمت آن نیز با توجه به آن و مشابه آن تعیین می شود .
قیمت گذاری بالاتر از هزینه : شرکت هایی که در تولید محصول رقیبی نداشته باشند ، قیمت محصول یا خدماتشان را بیشتر از هزینه واقعی آن تعیین می کنند .
توسعه ، تبلیغات
برای اقدام به تبلیغات باید تصمیم بگیرید که در کجا تبلیغ کنید . انتخاب محل به عوامل زیر بستگی دارد :
الف) مخاطبان مورد نظر
ب) اندازه بازار محصولات
ج) میزان بودجه تبلیغاتی
تبلیغات می تواند به دو صورت آگاه کننده و یا متقاعد کننده باشد :
در تبیلغات آگاه کننده ، اطلاعات و مشخصات موثر و مفید محصول را در اختیار مخاطبان می گذارند . در این نوع تبلیغ ، مخاطبان با پی بردن به ویژگی های محصول ، تصمیم می گیرند که آن را انتخاب کنند یا نه. اما در تبلیغ متقاعد کننده ، صاحبان کالا یا خدمات سعی می کنند مخاطبان را قانع کنند که بدون محصول مورد نظر نمی توانند به راحتی و با آسایش زندگی کنند .
توسعه با استفاده از رسانه های تبلیغاتی
تلویزیون - رادیو- روزنامه های و مجلات - پوسترها ، تابلوهای خیابانی و جاده ای - سینما - بروشورها و بسته های پستی - سایت های اینترنتی
شش روش عمده بهبود فروش
دادن محصول به عنوان جایزه - تخفیف در فروش - طرح مسابقه درباره محصول - اعطای جایزه - آزمایش محصول - تبلیغ در محل فروش
انواع کانالهای توزیع محصول
تولید کننده – عمده فروش – مصرف کننده
تولید کننده – عمده فروش – خرده فروش – مصرف کننده
تولید کننده – خرده فروش – مصرف کننده
تولید کننده – مصرف کننده
مکان فروش : علاوه بر روش توزیع محصول ، محل فروش آن نیز در بازاریابی محصول مهم و اساسی است . به همین دلیل ، بسیاری از تولید کنندگان محصولات ، برای محل فروش آن اهمیت بیشتری قائل می شوند . مثلا قرار گرفتن محصولات آرایشی و بهداشتی در نزدیکی فروشگاه ماهی و مواد گوشتی چندان مناسب نیست
.


مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




پنج شنبه 10/11/1387 - 22:45 - 0 تشکر 86013

سلام
فصل هفتم : خلاقیت

ضرورت و نقش خلاقیت در زندگی و کار
اگر افراد بالاترین سطح تخصص و بیشترین تجربه را در رشته کاری خود داشته باشند و سرمایه کافی نیز در اختیارشان باشد اما حرف تازه ای برای گفتن در بازار نداشته باشند ؛ نه تنها موفق نخواهند شد ، بلکه به سرعت نابود خواهند شد .
به طور کلی عواملی که باعث شده اند خلاقیت در بعد مادی به عنوان یک ضرورت شناخته شود عبارتند از :
کاهش منابع طبیعی - رقابت فشرده و بی رحم - تنوع طلبی مصرف کنندگان - جهانی شدن اقتصاد و صنعت
تعریف خلاقیت و تفاوت آن با نوآوری
بیش از صدها تعریف برای خلاقیت ارائه شده است ، از جمله تعاریف زیر :
خلاقیت = رهایی از عادتهای ذهنی
خلاقیت = توانایی تفکر+ کشتن ویروسهای ذهنی
خلاقیت = نگاهی متفاوت به پدیده ها
خلاقیت = فرآیند تغییر ، توسعه و تکامل در سازمان بندی حیات ذهنی
خلاقیت = شناسایی نیاز و ارضای آن
اما چیزی که اغلب دانشمندان بر آن اتفاق نظر دارند این است که :
خلاقیت = تازگی + ارزش
در بین عموم مردم واژه های خلاقیت ، نوآوری ، ابتکار ، اختراع و تازگی ، همگی به یک معنا به کار می روند ، اما در کتب تخصصی و در بین افراد صاحب نظر و متخصص ، هریک از آنها مفهوم ، تعریف و کاربرد جداگانه ای دارد .
ابتکار : فرآیند ایجاد هرچیز جدیدی که قبلا وجود نداشته است .
خلاقیت : فرآیند ایجاد هرچیز جدیدی که برای فرد ، گروه ، سازمان و صنعت یا اجتماع خاصی ارزش مهمی داشته باشد .
ایده ــــــ خلاقیت ـــــــ نوآوری
اختراع : هرگاه ایده جدیدی از ذهن مخترع به طرح تبدیل یا نمونه ای از آن ساخته شود ، آن ایده به اختراع بدل می شود .
تازگی : به معنی خلق یا پدید آوردن چیز جدیدی نیست ، بلکه بیشتر بعد زمان در آن مطرح است .
تکنیک های خلاقیت
مهم ترین اختراع بشر در قرن نوزدهم "اختراع روش اختراع" بوده است .
تکنیک فهرست خصوصیات
در این روش که اولین بار توسط رابرت کرافورد مطرح شد به جای اینکه موضوع به شکل کلی بررسی شود آن را به اجزای کوچک و کوچک تر تقسیم کرده ، هر جزء را به طور مستقل بررسی می کنیم .
در این روش فهرستی از صفات ویژگی های مختلف موضوع ، مانند شکل ، اندازه ، رنگ ، جنس ، کاربرد و ... تهیه می شود . و روش هایی که بتوان به وسیله آنها خصوصیت را اصلاح کرد یا ارتقاء بخشید ، جستجو می شود و از این رو ایده های جدیدی به ذهن خطور می کند .
تکنیک واژه تصادفی
در این روش ارتباطی اجباری بین موضوع مورد نظر و یک واژه که به طور تصادفی به دست می آید برقرار می کنیم . انتظار می رود هنگام تلاش برای برقراری چنین ارتباطی ایده ها و نظرات جدیدی راجع به موضوع به دست آوریم .
رابطه خلاقیت و نوآوری با کارآفرینی
افراد خلاق افرادی اند که می توانند پدیده های جدیدی را کشف یا خلق کنند ، اما نمی توانند آن را به محصول یا خدمتی تبدیل کنند . در حالیکه افراد نوآور قادرند اختراعات یا اکتشافات خود را به محصول یا خدمت تبدیل و آن را به بازار عرضه کنند . اما افراد کارآفرین افرادی اند که قادرند ایده ها ، اختراعات یا اکتشافات خود و دیگران را به کالا و خدمات و سپس آنها را به ارزش تبدیل کنند .
امام صادق (ع) می فرمایند : کسب و کار عقل را زیاد می کند .



مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




پنج شنبه 10/11/1387 - 22:48 - 0 تشکر 86015

سلام
فصل هشتم : جایگاه مشتری و ویژگی های فروشنده خوب
جایگاه مشتری در ذهن فروشنده
جایگاه مشتری همان جایگاه میهمان است . فروشنده فردی است که برای رفع نیازهای مشتری خود تلاش می کند . کسب اطلاع درباره نیازهای شخصی مشتری منافع مادی ، معنوی و روانی وی از خرید محصول و ... احتمال موفقیت شما را در فروش افزایش می دهد .
شما با ظاهری خوب و آراسته به استقبال میهمان خود می روید . شما سعی می کنید در هنگام سخن گفتن با میهمان ، در صدای شما طنین خنده احساس شود . با مشتریان خود نیز همین گونه رفتار کنید . کلمه متشکرم را گرم و پر طراوت بیان کنید .
صفات لازم برای موفقیت در فروش
اولین گام عشق است .- مهارتهای ایجاد ارتباط با دیگران را در خود افزایش دهید . - برای تاثیر گذاشتن بر مشتری خود همیشه یک ابتکار و نوآوری مثبت در روابط خود پدید آورید .- محصولی را که می فروشید عمیقا بشناسید . - فروشندگی حرفه ای جذاب و سرشار از شور و شوق است .- صبر و شکیبایی ، حافظه قوی ، ریسک پذیری ، دور اندیشی ، نو اندیشی ، شوخ طبعی و خود اتکایی نیز از دیگر موارد مهم برای موفقیت در امر فروش است . - نتیجه گرا بودن اصل مهمی است . اگر کسب و کار شما برای سود دهی باشد و یک موسسه انتفاعی داشته باشید نباید صرفا برای جلب نظر ، تشویق و تحسین دیگران تلاش کنید . باید به نتیجه که همان سود و سودآوری است فکر کنید . - آمار و اطلاعات مربوط به محیط ، محل ، محصول و کسب و کار خود را بدانید . - برای وضعیت هایی که با خریداران پر حرف ، خریداران عصبانی و کم حوصله ، مشتریان کم ادب و ... رو به رو می شوید ، قواعد مناسبی پیدا کنید و از قبل آمادگی داشته باشید . - چند دقیقه ای را که با مشتری خود هستید به سرگرمی ، تفریح و زمانی برای لذت بردن از لحظه ها مبدل کنید .
امام علی (ع) می فرمایند : کاسب ترسو محروم است و کاسب شجاع روزی خود را می گیرد .



مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




يکشنبه 13/11/1387 - 23:32 - 0 تشکر 86845

سلام
فصل نهم : امور مالی کسب و کار
حسابداری زبان تجارت است . آشنایی ناقص با این زبان و درک ضعیف از اهدافی که باید در انتقال پیامهای تجاری به عهده گیرد ، کنترل مالی و تصمیمات مدیریتی را به سطح نازلی تنزل می دهد .
حسابداری چیست ؟
حسابداری را زبان تجارت نامیده اند ، به طور کلی حسابداری عبارت است از : فن ثبت ، طبقه بندی ، و تلخیص فعالیت های مالی یک موسسه در قالب اعداد قابل سنجش به پول و تفسیر نتایج حاصل از آن طی یک دوره مالی .
معادله حسابداری : رابطه بین دارایی ها و بدهی ها و سرمایه را نشان می دهد .
دارایی ها = بدهی ها + سرمایه ها
سرمایه (خالص دارایی ها)= بدهی ها – دارایی ها
هدف هر واحد تجاری یا خدماتی ، افزایش دارایی ها و سرمایه آن است که از طریق کسب درآمدها تحقق می پذیرد ، درآمدها از طریق فروش کالا یا عرضه خدمات به مشتریان به دست می آیند .
درآمد سرمایه را افزایش می دهد ، زیرا بدون اینکه اثری در بدهی ها داشته باشد ، موجب افزایش دارایی ها می شود و در نتیجه ادعای مالک نسبت به دارایی ها افزایش می یابد .
هزینه هایی که در دوره فروش کالا یا عرضه خدمات پیش می آیند نیز موجب کاهش سرمایه می شوند.
برداشت مالک: بیانگر مبلغی است که مالک برای مصارف شخصی خود از موسسه برداشت می کند.
صورت های مالی :
صورت سود و زیان - صورت سرمایه – ترازنامه - صورت گردش وجوه نقد
صورت سود و زیان :
بیانگر خلاصه ای از درآمدها و هزینه های یک واحد تجاری برای یک دوره زمانی معین ، نظیر یک ماه یا یک سال است .
سود ویژه (مهم ترین بخش اطلاعات یک واحد تجاری) = مازاد درآمدها بر هزینه های یک واحد تجاری
زیان ویژه = مازاد هزینه ها بر درآمدهای یک واحد تجاری
صورت سرمایه :
بیانگر خلاصه تغییراتی است که در سرمایه یک واحد تجاری طی یک دوره زمانی معین ، نظیر یک ماه یا یک سال رخ می دهد .
ترازنامه :
فهرستی از تمامی دارایی ها و بدهی ها و سرمایه یک واحد تجاری در یک تاریخ معین است . این تاریخ معین معمولا پایان ماه یا پایان سال است .
صورت گردش وجوه نقد  :بیانگر مجموعه دریافتی ها و پرداختی های نقدی واحد تجاری در طول یک دوره است .
امام صادق (ع) می فرمایند : بهترین مردم کسی است که مردم از او منتفع شوند .



مولا علی (ع) :
آرام باش،توكل كن،تفكر كن،آستینها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را می بینی كه زودتر از تو دست به كار شده اند .




برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.