دوستان گل پربار به استقبال پرسش های خود/دوستان/خانواده و فرزندانتان بروید
كلیاتی درباره مسأله معاد
بحث ما درباره مسأله معاد است . مسأله معاد از نظر اهمیت ، بعد از
مسأله توحید مهمترین مسأله دینی و اسلامی است . پیغمبران ( و بالخصوص
آنچه از قرآن درباره پیغمبر ما استفاده میشود ) آمدهاند برای اینكه مردم
را به این دو حقیقت مؤمن و معتقد كنند : یكی به خدا ( مبدأ ) و دیگر به
قیامت و یا فعلا به اصطلاح معمول ما معاد مسأله معاد چیزی است كه برای
یك مسلمان ایمان به آن لازم است ، یعنی چه ؟ یعنی در ردیف مسائلی نیست
كه چون از ضروریات اسلام است و ایمان به پیغمبر ضروری است ، پس ایمان
به آن هم به تبع ایمان به پیغمبر ضروری است .
ما بعضی چیزها داریم كه باید به آنها معتقد بود ، به این معنا كه
اعتقاد به آنها از اعتقاد به پیغمبر منفك نیست ، " باید " به این
معناست نه به معنی تكلیف ، به معنی این است كه انفكاك پذیر نیست كه
انسان به پیغمبر و اسلام ایمان و اعتقاد داشته باشد ولی به این چیز ایمان
نداشته باشد . مثلا روزه ماه رمضان ، میگویند كه روزه ماه رمضان از
ضروریات اسلام است . اگر كسی روزه نگیرد و بدون عذر روزه بخورد ، این
آدم فاسق است ولی اگر كسی منكر روزه باشد ، از اسلام خارج است ، چرا ؟
برای اینكه اسلام ایمان به وحدانیت خدا و ایمان به پیغمبر است و امكان
ندارد كه كسی به گفته پیغمبر ایمان داشته باشد ولی روزه را منكر باشد ،
چون اینكه در این دین روزه هست از ضروریات و از واضحات است ،
یعنی نمیشود انسان در ذهن خودش
میان قبول گفتههای پیغمبر و منها كردن روزه تفكیك كند . ولی خود مسأله
اعتقاد به روزه داشتن مستقلا موضوع ایمان و اعتقاد نیست ، یعنی در قرآن
هیچ جا وارد نشده : " كسانی كه به روزه ایمان میآورند " .
اما گذشته از اینكه مسأله معاد و قیامت مثل روزه از ضروریات اسلام
است ( یعنی نمیشود كسی معتقد به پیغمبر باشد ولی منكر معاد باشد ) در
تعبیرات قرآن كلمه ایمان به قیامت ، ایمان به یوم آخر آمده است ، یعنی
پیغمبر مسأله معاد را به عنوان یك چیزی عرضه كرده است كه مردم همان
طوری كه به خدا ایمان و اعتقاد پیدا میكنند ، به آخرت هم باید ایمان و
اعتقاد پیدا كنند ، كه معنی آن این میشود كه همین طوری كه خداشناسی لازم
است ( یعنی انسان در یك حدی مستقلا با فكر خودش باید خدا را بشناسد )
در مسأله معاد نیز انسان باید معادشناس باشد ، یعنی پیغمبر نیامده است
كه در مسأله معاد بگوید چون من میگویم معادی هست شما هم بگویید معادی
هست ، مثل اینكه من گفتم روزه واجب است شما هم بگویید روزه واجب است
. نه ، ضمنا افكار را هدایت و رهبری و دعوت كرده كه معاد را بشناسند ،
معرفت و ایمان به معاد پیدا كنند .