• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4919)
شنبه 7/10/1387 - 21:44 -0 تشکر 79614
سالار شهیدان

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا اباعبدالله

 پیشاپیش فرا رسیدن ماه محرم ماه شهادت مظلومانه ی عده ای از نیکان الهی را تسلیت عرض می نمایم

این تایپیک برای آشنایی با این بزرگواران زده شده است که با کمک شما گرامیان در طول ماه محرم و صفر رونق پیدا می کند.

 

چهارشنبه 18/10/1387 - 0:3 - 0 تشکر 81616

بسم الله الرحمن الرحیم

براى آگاهى بیشتر، رجوع کنید به كتاب حماسه حسینى، شهید مرتضى مطهرى.

آیا این مطلب كه جنها روز عاشورا به كمك امام حسین(علیه السلام)

آمدند صحیح است؟

شیخ مفید به سند خود از امام صادق (علیه السلام) این نكته را نقل كرده است زمانى كه امام حسین (علیه السلام) از مدینه حركت فرمود، گروهى از ملائكه براى پیشنهاد كمك خدمت آن حضرت آمدند و گروههایى از مسلمانان و شیعیان جن براى كمك آمدند اما حضرت در پاسخ جنیان فرمود: خدا به شما جزاى خیر دهد من مسؤول كار خود هستم و محل و زمان قتل من نیز مشخص است. جنیان گفتند اگر امر شما نبود همه دشمنان شما را مىكشتیم. حضرت در پاسخ فرمود ما در این كار از شما تواناتریم اما چنین نمىكنیم تا ((لِیَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ)) ((تا آنها كه گمراه مىشوند با اتمام حجت باشد و آنها كه راه حق را مىپذیرند با آگاهى و دلیل آشكار باشد))

(سوره مبارکه ی انفال، آیه 42)

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 18/10/1387 - 0:4 - 0 تشکر 81617

بسم الله الرحمن الرحیم

منظور از حدیث، حسین منى و انا من حسین، چیست ؟

این حدیث قابل تفاسیر گوناگونى است از جمله اینكه مقصود از «حسین منى» این است كه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) از جهت نسبى فرزند پیامبر (صل الله عله و آله) و از جهت تربیتى پرورش یافته مكتب درخشان آنحضرت مىباشد. بنابراین هم شخص امام حسین (علیه السلام) و هم شخصیت آنحضرت با پیامبر نسبتى ویژه دارد. از طرف دیگر شخصیت پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) به مكتب و دین حیاتبخش ایشان است این مكتب درخشان در پرتو قیام و شهادت حضرت اباعبدالله (علیه السلام) بار دیگر احیا شد و درخشش نوینى یافت و بدون آن چنان ضربههاى كارى بر پیكرش وارد مىشد كه از آن جز نیم نامى باقى نمىماند. بنابراین جاودانگى شخصیت و راه و مكتب پیامبر در طول تاریخ وابسته به امام حسین (علیه السلام) و حركت عظیم عاشورا است. از همین رو فرمودند «من نیز از حسینم».

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 18/10/1387 - 0:5 - 0 تشکر 81618

بسم الله الرحمن الرحیم

سر بریده امام حسین(علیه السلام) در مجلس یزید كدام آیات قرآن را

تلاوت نمودند؟

سر بریده امام حسین (علیه السلام) بر سر نیزه در كوفه و در ایامى كه اهل بیت (علیه السلام) را به عنوان اسیر، وارد این شهر كرده بودند، آیه اصحاب كهف را تلاوت مىكرد: ((أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ اَلْكَهْفِ وَ اَلرَّقِیمِ كانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً
.))

سر بى تن كه شنیده است به لب سوره كهف

یا كه دیده است به مشكات تنور، آیه نور

چرا امام حسین(علیه السلام) نداى ( هل من ناصر ینصرنى ) در روز عاشورا

سر دادند؟

نداى هل من ناصر ینصرنى امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا، نداى مظلومیت و غربت اسلام و دین خداوند بود. در حقیقت امام حسین (علیه السلام) انسانها را به یارى دین خداوند و سعادت خودشان دعوت فرمودند
.

امام با این استغاثه مىخواستند وجدانهاى خفته لشكریان یزید را بیدار كند و بر آنها حجت را تمام نماید. این نداى مظلومیت حضرت، تنها مخصوص صحراى كربلا نیست بلكه در همه زمانها مردم را به یارى دین خداوند فرا مىخواند.

اگر معاویه عهدنامه خود را با امام حسن(علیه السلام) شكسته بود

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 18/10/1387 - 0:6 - 0 تشکر 81619

بسم الله الرحمن الرحیم

چرا امام حسین(علیه السلام)فرمودند من به عهدنامه برادرم پایبند هستم؟

اولاً، از كجا معلوم كه تقاضاى مردم از امام حسین (علیه السلام) بعد از نقض پیمان به وسیله معاویه بوده باشد؟ زیرا ممكن است به مجرد امضاى عهدنامه و حتى قبل از عهد شكنى معاویه، مردم این تقاضا را از امام حسین (علیه السلام) كرده باشند
.

ثانیاً، عدم پایبندى معاویه به عهدنامه، ممكن است یك جنبه خطابى و تبلیغاتى در میان لشكر خود داشته و جنبه رسمى نداشته باشد. ثالثاً، عدم پایبندى عملى معاویه به عهدنامه مربوط به بعضى از مواد آن بوده است نه همه آن، در نتیجه به آن بند كه طرفین علیه هم لشكركشى نكنند عملاً پایبند بوده است

.

رابعاً، بر فرض كه معاویه عهد را به طور كلى شكسته باشد ولى تا مادامى كه خود امام حسن (علیه السلام) به جهت شرایط خاص آن زمان، به آن عهدنامه پایبند بوده، معنا نداشت امام حسین (علیه السلام) اقدام به نقض آن كند زیرا در زمان امام حسن (علیه السلام) امام واجب الاطاعه ایشان بودند و هر گونه مخالفت با تصمیمات آن حضرت جایز نبود.

خامساً، اگر این تقاضا در زمان امامت امام حسین (علیه السلام) نیز صورت گرفته باشد، ایشان با در نظر گرفتن شرایط زمان و درك عدم تغییر آن، مىتوانند. چنین جملهاى را فرموده باشند (یعنى تشخیص من همان تشخیص برادرم امام حسن (علیه السلام) است). از این رو از تغییر شرایط و روى كار آمدن یزید امام حسین (علیه السلام) قیام فرمودند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 18/10/1387 - 0:7 - 0 تشکر 81620

بسم الله الرحمن الرحیم

علت صلح امام حسن(علیه السلام) چه بود؟ چرا مانند امام حسین

(علیه السلام) قیام نكردند؟

شرایط زمان حضرت امام حسن (علیه السلام) با شرایط زمانامام حسین (علیه السلام) بسیار متفاوت بوده و ناچار اقتضاى حركتهاى متفاوتى داشته است. در زمان امام حسن (علیه السلام) مردم آمادگى روحى براى مبارزهاى سخت و طولانى با معاویه را نداشتند به دلیل: الف) جنگهاى قبلى (صفین- نهروان- جمل). ب) حیلهگرى و تزویر معاویه و سست عنصرى گروه بسیارى از مردم

.

ج) خطرات بیرونى كه مجموع جامعه اسلامى آن زمان را تهدید مىكرد و درگیرى داخلى آنان را براى حمله به مسلمانان بر مىانگیخت. د) حفظ خون شیعیان باقى مانده

.

ه) روشن كردن حیلهگرى معاویه و رشد فكرى جامعه. به همین جهت امام حسین (علیه السلام) پس از شهادت امام حسن (علیه السلام)، با وجود آن كه ده سال (50 تا 60 هجرى) در دوران زمامدارى معاویه مىزیست، امّا اقدام به قیام نكرد. و همچنان مانند برادر بزرگوارش با صلحنامه پایبند بود. تا آنجا كه معاویه در آخرین سال عمر خویش یكى دیگر از مواد صلحنامه را نقض كرد و یزید را به عنوان جانشین خود معرفى كرد

.

و یزید شخصیتى بود كه حتى ظاهر اسلام را رعایت نمىكرد و با زمامدارى او هیچگونه اسم و رسمى از اسلام باقى نمىماند. چنان كه آشكارا بر زبان خود جارى كرد:

لعبتْ هاشم بالملك لاخبر جاء ولا وحى نزل

(بنى هاشم و خاندان پیامبر با مُلك و سلطنت بازى كردند و اگر نه، هیچگونه وحى نازل نشده و هیچ گونه خبرى [از جانب غیب] نیامده است.) در چنین شرایطى اگر با شمشیر نمىتوان به مقابله پرداخت، مىبایست با سرخى خون تاریكىها شكافته شود و نداى حق در طول و عرض تاریخ جاودانه بماند. كه قیام امام حسین (علیه السلام) و حركت حضرت زینب (علیه السلام) و امام سجاد (علیه السلام) چنین نقشى را ایفا كردند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 18/10/1387 - 0:9 - 0 تشکر 81621

چرا على(علیه السلام) در برابر خلفا سكوت كردند

ولی امام حسین(علیه السلام) قیام نمودند؟

در ابتداباید یاد آور شد كه آنچه در سیرهى علوى قابل توجه است مخالفت اصولى و مدارا با جناح حاكم و در عین حال اتخاذ سیاست انفعالى در برابر مسایل جارى آن روز بوده است. حضرت در پرتو این سیاست به تبیین اصول اندیشههاى خود ونهادینه كردن آنها پرداخت و معلوم است كه مدارا كردن غیر از سكوت است و سكوت نیز همیشه به معناى رضایت نیستتوجه به این نكته مهم است كه اختلاف شرایط سبب اختلاف در منش افراد نمىشود. سیاستهاى مساوى براى رسیدن به هدف واحددر شرایط مساوى قابل بررسى است نه در شرایط متفاوت. در برابر حضرت امیر (علیه السلام) خلفاى سهگانه بودند كه در میان صحابه جایگاه ممتازى داشتند. آنان علاوه بر سابقهى دینى و برخوردار بودن از امتیاز عنوان مهاجر به شدت ظواهر دینى وشؤونات اسلامى را رعایت مىكردند و به حفظ آنها همت مىگماشتند. عثمان نیز كه در نیمهى دوم خلافتش از اعتدال خارج شد با مخالفت مردم روبرو شد و جان خود را در این راه از دست داد. اما در مقابل امام حسین (علیه السلام) حزب طلقا بودند كه در میان مسلمانان پایگاه اجتماعى نداشتند. آنان تا سال هشتم هجرى به قصدبراندازى حكومت مدینه با رسول خدا (صل الله علیه و آله) جنگیدند و پس از مسلمان شدن نیز در مواردى چند اصول اولیهى دین را انكار كردند. از این رو قیام مسلحانهى حضرت امیر (علیه السلام) در برابر جناح حاكم توجیهپذیر نبود. حضرت علاوه بر نداشتنانات لازم براى قیام یارى مردم را نیز به همراه نداشت و از طرفى جامعه نیز با خلأ وجود رهبرى فرهمند دچار اضطراب شدید بود و هر گونه حركت احساسى مىتوانست كیان حكومت دینى را با خطر مواجه كند. اما صلح امام مجتبى (علیه السلام) بستر لازم را براى قیام امام حسین (علیه السلام) فراهم آورد و مردم خطر انحراف را در دستگاه خلافت و تبدیل شدن آن به پادشاهى را به خوبى دریافتند. افزون بر این كه یزید علاوه بر اینكه در حزب طلقا بود ارزشهاى دینى را مىشكست و براىآنها احترامى قایل نبود. از این رو گفته مىشود كه همیشه باید راهكارهایى كه ما را به هدف مىرساند مطابق با روز باشد و براى تصمیمگیرى به اقتضائات زمان توجه داشته باشیم. بر همین اساس است كه حضرت امیر (علیه السلام) در دوران پس ازرحلت گاهى از سیاست كناره مىگیرد و گاهى در مسایل سیاسى فعالانه حضور پیدا مىكند. همین دو نوع سیاست را نیز مىتوان در دوران امام مجتبى (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) تعقیب نمود با این تفاوت كه امام مجتبى (علیه السلام) در ابتداى امامتش قیامكرد و سپس براى مصالحى از صحنهى سیاست كنار رفت ولى امام حسین (علیه السلام) در ابتداى امامتش با اتخاذ سیاست انفعالى با دشمن مدارا كرد و وقتى شرایط براى قیام مسلحانه آماده شد به كارزار با بنى امیه پرداخت. جالب است كه توجه داشته باشیم امام مجتبى (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) هر دو به مدت كمى در مسایلسیاسى دخالت كردند و هر یك به مدت ده سال در حال مدارا و مخالفت اصولى با دشمن بودند. بنابر نمىتوان سیاستها و راهكارهاى متفاوت را كه در اثر شرایط متفاوت اتخاذ مىشود ناشى از اهداف متفاوت دانست.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 18/10/1387 - 0:11 - 0 تشکر 81622

معناى این كه امام حسین (علیه السلام) مظلوم بودند چیست؟

معناى مظلوم بودن امام حسین (علیه السلام)، ضعیف و ناتوان بودن آن حضرت نیست بلكه امام شخصى شجاع، قوى و نترس بوده است چنان كه در بعضى كتابهاى مقتل نوشتهاند در روز عاشورا نزدیك به دو هزار نفر از لشكر دشمن را از پاى درآورد. پس معناى مظلوم بودن این است كه آن حضرت مورد ظلم واقع شده و از طرف مردم نادان و سست ایمان آن زمان مورد ستم قرار گرفت و حق مسلم آن حضرت از او سلب شد چنان كه درباره پدر بزرگوارش و سائر ائمه (علیه السلام) نیز این مسأله مطرح بود.

با وجود نبود آب در عاشورا، چرا در تاریخ یعقوبى آمده كه امام حسین

(علیه السلام)در موقع وداع با زینب(سلام الله علیها) بر روى ایشان

آب پاشیدند؟

لشكریان یزید از دسترسى امامحسین (علیه السلام) و اصحابشان به آب ممانعت كردند: فمنعوه الماء و حالوا بینه و بین الماء. مشكل آب در كربلا قابل تردید نیست، صدها سند تاریخى و ادبى از زمان وقوع حادثه تاكنون شاهد این موضوع است، ولى شبهه ناشى از تصوّرى نادرست از صحنه كربلا است. گفتنى است كه از روز هفتم محرم، مشكل آب در كربلا شروع شد یعنى، دسترسى به آب دشوار گشت و دشمن ممانعت مىكرد ولى تا شب عاشورا بارها اصحاب امامحسین (علیه السلام) به آب دسترسى یافتند و به خیمهها آوردند. جزئیات این درگیرىها در تاریخ مضبوط است. جریان آب ریختن امامحسین (علیه السلام) به زینب (سلام الله علیها) در شب عاشورا اتفاق افتاده و شب عاشورا هنوز مشكل آب حاد نشده بود ولى از صبح عاشورا وقتى نبرد آغاز شد دیگر فرصتى براى آب آوردن نبود و ذخیره آب نیز به پایان رسیده بود. ازاینرو در آخرین ساعات نیز حضرت ابالفضل (علیه السلام) مأمور به آوردن آب شد و در این راه به شهادت رسید
.

اگر اندكى در متن یاد شده دقت كنیم: « گفت: در اول همان شبى كه پدرم در بامداد آن كشته شد» متوجه مىشدید كه این قصه مربوط به شب عاشورا است نه عصر آن

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 18/10/1387 - 0:12 - 0 تشکر 81623

بسم الله الرحمن الرحیم

تعداد یاران امام حسین(علیه السلام) در كربلا چند نفر بودند؟

در مورد تعداد اصحاب امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا، روایات مختلف است ولى آنچه كه مسلم و مشهور است این است كه مجموع لشكر ابىعبدالله (علیه السلام) 72 نفر بوده است. سى و دو نفر سواره و چهل تن پیاده بودهاند،( بحارالانوار، ج 45، ص 4
).

و به روایت دیگر اصحاب امام حسین (علیه السلام) 82 نفر بوده است و بنا بر روایتى كه از امام محمد باقر (علیه السلام) وارد شده، اصحاب ابىعبدالله (علیه السلام) را 145 نفر ذكر مىكند كه 45 نفر سواره و 100 تن پیاده بودهاند،( منتهىالامال، ج 1، ص 638).

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 19/10/1387 - 13:51 - 0 تشکر 81785

یاحسین مظلوم

السلام علی الحسین

وعلی علی بن حسین

وعلی اصحاب حسین

وعلی اولاد حسین

م.ب

 

پنج شنبه 19/10/1387 - 16:30 - 0 تشکر 81814

كلامى دون كلام خالق ، فراتر از كلام مخلوق
یكى از علماى معاصر، در مقدمه اش بر صحیفه سجادیه مى گوید: در سال 1353 هجرى ، نسخه اى از صحیفه شریف براى علامه معاصر، شیخ جوهرى طنطاوى ، صاحب تفسیر معروف و مفتى اسكندریه ارسال نمودم .
ایشان از قاهره برایم نامه اى نوشت و با تشكر از ارسال چنین هدیه گرانبهایى ، مرا از رسیدن آن ، مطلع گردانید و در نامه اش به مدح و ستایشآن كتاب پرداخته بود. و در قسمتى از نامه نوشته بود:
بدبختانه من تا به امروز، بر چنین اثر با ارزش و گرانمایه و جاودانى كه از مواریث نبوت و اله بیت است ، دست نیافته بودم .
من هر چه در آن ، نظر افكندم ، بیشتر دریافتم كه آن ، كلامى است فوق كلام مخلوق و دون كلام خالق ...
ایشان سپس شارحان صحیفه شریف را كه مى دانستم ، برایش نوشتم و كتاب ریاض السالكین ، تاءلیف سید على خان را براى او ارسال داشتم . او جوابى بر این نامه نوشت و در آن نوشته بود كه تصمیم دارد بر این صحیفه عزیز شرحى بنگارد.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.