معنویت از دیدگاه مقام معظم رهبری مجذوب شدن در برابر لطف الهی است
گروه اندیشه: حجتالاسلام حمیدرضا مظاهری سیف كه 14 مردادماه در نشست «معنویت در اندیشه مقام معظم رهبری» در بیستمین نمایشگاه قرآن كریم سخن میگفت، معنویت از دیدگاه مقام معظم رهبری را به رابطه قلبی و اتصال با خدا و مجذوب شدن در برابر لطف الهی دانست.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، نشست «معنویت در اندیشه مقام معظم رهبری» 14 مردادماه، به همت بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بینالمللی قرآن كریم در سالن اجتماعات بخش تحول در علوم انسانی با سخنرانی حجتالاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین برگزار شد.
وی در این نشست اظهار كرد: یكی از مشكلات مهم در زمینه مسائل اجتماعی كه ذهن بسیاری از دانشمندان را مشغول كرده بحران معنویت در دنیای معاصر است. افزایش بحرانهای اجتماعی و آسیبهای مختلف، كمبود اخلاق و معنویت در دنیا باعث شده بداخلاقیهای زیادی در زمینه سیاسی اجتماعی شكل بگیرد كه بیشتر دانشمندان حل این مسائل را به عهده توسعه معنویت دانستهاند.
مظاهری سیف ادامه داد: بحث در مورد معنویت در اندیشه رهبری ضرورت دارد چرا كه بشر امروزی در راه نیل به معنویت راه خودش را گم كرده و به دنبال عرفانهای كثیری كه در دنیا توسط افراد مختلف شناخته شده به راه افتاده است.
وی افزود: معنویت در اندیشه مقام معظم رهبری این ویژگی را دارد كه پیراسته از اصطلاحات بلند معنوی و پرهیزكننده از تقلیل این معانی است. همچنین در معنویت رهبری شفافیت، باعث تمایز معنویت حقیقی از معنویت غیر حقیقی است.
رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین ادامه داد: جامعیت و كارایی معنویت در اندیشه مقام معظم رهبری گستره همه ساحتهای بشری را شامل شود و به ابعاد اخروی و دنیوی انسان نیز توجه میكند، موفقیت در این معنویت از آنجا مورد تأیید است كه این معنویت در موفقیت اراده یك نظام سیاسی اجتماعی بر اساس آن معنویت در برابر قدرتهای مادی در دنیا است.
مظاهری سیف: |
جامعیت و كارایی معنویت در اندیشه مقام معظم رهبری گستره همه ساحتهای بشری را شامل شود و به ابعاد اخروی و دنیوی انسان نیز توجه میكند، موفقیت در این معنویت از آنجا مورد تأیید است كه این معنویت در موفقیت اراده یك نظام سیاسی اجتماعی بر اساس آن معنویت در برابر قدرتهای مادی در دنیا است |
وی اذعان كرد: تعاریف زیادی برای معنویت ارائه شده از جمله اینكه معنویت كاووشی درونی است، معنویت در مقابل امر مادی و فیزیكی و بیرونی است، برخی این مسئله را مسئلهای گسترش یافتهتر از دین میدانند.
رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین تصریح كرد: اما معنویت از دیدگاه رهبری به رابطه قلبی و اتصال با خدا و مجذوب شدن در برابر لطف الهی است، همچنین از دیدگاه ایشان تعریف سلبی معنویت یعنی فریب ظواهر دنیا نخوردن و دلبستگی به زر و زور دنیا نداشتن است.
وی در ادامه عنوان كرد: معنویت در الفاظ و اصطلاحات خشك و دهان پر كن نیست، معنویت صرفا در عبادت نیست بلكه انجام وظیفه برای خداوند و دین اوست.
مظاهری سیف به معنویت وظیفهگرایانه اشاره و افزود: معنویت وظیفهگرایانه در تعریف رهبری یعنی اینكه انسان باید وظیفه خود را بر مبنای حجت شرعی در مقابل خدا تشخیص دهد و رضای خدا را بر اساس همین حجت شرعی كشف كند و بر اساس آن عمل كند.
وی درباره ویژگی معنویت وظیفهگرایانه اظهار كرد: در اینگونه معنویت، قلبی كه آگاه از حوادث جاری و دنیاست تكلیف را برای صاحب خود معین میكند، دو عنصر وارد كار شدن و نیرو و كار را از خدا دانستن و او را ناظر و صاحب اختیار دانستن از خصیصههای این نوع معنویت است.
مظاهری سیف با اشاره به دو تفكر وظیفهگرایی و نتیجهگرایی در فلسفه غرب گفت: وظیفهگرایی در معنویت اسلامی با نتیجهگرایی گره خورده است، دستیابی به قدرت، آرامش، شادمانی و موفقیت نتایج اخلاقی این معنویت است.
رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین به نشانههای بلوغ معنویت در دیدگاه رهبری اشاره كرد و گفت: درك الهامات الهی و تمایز آنها با الهامات شیطانی، تشخیص درست وظیفه، فرو نماندن در لذت عبادات، غفلت نكردن از وظایف اجتماعی از شاخصههای بلوغ معنوی است كه فقدان این شاخصهها به معنای طفولیت معنوی است.
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی «بهداشت معنوی» به گونههای معنویت اشاره و با تأكید به معنویت متحجرانه عنوان كرد: این نوع معنویت معمولا در جامعه اسلامی رواج زیادی دارد، اقبال به مسائل اخروی و دینی و بیتوجهی به مواهب عالم در اندیشه رهبری یك انحراف شمرده میشود، این معنویت از دیدگاه قرآن در سوره هود آیه 61 و در سوره قصص آیه 77 منع شده است.
رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین: |
وظیفهگرایی در معنویت اسلامی با نتیجهگرایی گره خورده است، دستیابی به قدرت، آرامش، شادمانی و موفقیت نتایج اخلاقی این معنویت است |
رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین در ادامه به معنویت دنیوی اشاره كرد و گفت: این معنویت در مورد كسانی است كه به خاطر ملت و نامآوری از جان خودشان میگذرند شاید مسیر آنها مسیر مادی نباشد ولی معنویت آنها دنیوی و پست است.
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی «بهداشت معنوی» همچنین درباره معنویت ستمپذیرانه عنوان كرد: این نوع معنویت را مدیران نظامهای سلطه در دنیا به وجود آوردهاند تا بتوانند اندیشههای مزورانه خودشان را بر دنیا حاكم كنند كه رهبر معظم انقلاب میفرمایند «از عرفانهای مادی پوچ بیمحتوا تا ادیان منسوخ و سازمانهایی كه اسمش دین است باطنشان سیاسی است».
وی در پایان به معنویت اسلامی اشاره كرد و گفت: معنویت اسلامی دنیا را جزء آخرت میداند و در این نوع معنویت دنیا قطعهای از آخرت است، از خصوصیات معنویت اسلامی نیت خوب و درست و خدایی داشتن است. این معنویت انسان را در آخرت به مقامات معنوی میرساند.