• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 26645)
يکشنبه 15/5/1391 - 0:22 -0 تشکر 491679
اخبار حوزه دین و اندیشه

به نام خدا - سلام .

این تایپیک مختصص خبر های مهم مربوط به معارف و دین و اندیشه می باشد .

از این رو دوستان مهمترین عناوین رویدادهای مربوط به دین و اندیشه را در این قسمت قرار دهید

فقط یه چیزی ، عنوان ومنبع خبرهاتون یادتون نره. 

با تشکر

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 10:55 - 0 تشکر 489784

گروه علم و اندیشه: مراكز علمی و آموزشی به‌طور نسبی به مسئله نقد و تحلیل و بررسی دیدگاه‌های علمی پرداخته‌اند اما آنچه از كشوری كه براساس مبانی دقیق معرفتی و با اصول جامع و كاربردی جهانی است، انتظار می‌رود، مسئله نقد و تحلیل است که هنوز به‌صورت عمیق وارد آن نشد‌‌ه‌اند.

حجت‌الاسلام مصطفی باهری، مدرس دانشكده علوم قرآنی زاهدان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه سیستان و بلوچستان، گفت: مراكز علمی و آموزشی به‌طور نسبی به مسئله نقد و تحلیل و بررسی دیدگاه‌های علمی پرداخته‌اند اما آنچه از كشوری كه براساس مبانی دقیق معرفتی و با اصول جامع و كاربردی جهانی است، انتظار می‌رود، مسئله نقد و تحلیل است که به‌صورت عمیق وارد آن نشده و در نتیجه مشاهده می‌شود روحیه نقادی چندان كه باید در جامعه وجود ندارد و لازمه نقد، اطلاعات كافی و برخورد با انصاف و مروت در مبانی علمی است، در جامعه این روحیه خیلی شكوفا نشده یا بدان بها داده نشده است و متأسفانه در مراكز علمی آنچه انتظار بود، به‌صورت حركت جامع انجام نشد.

وی افزود: در مباحث علمی و دیدگاه‌های مخالفان یا موافقان بیشتر دنبال این هستیم كه اندیشه‌ها را بیاموزیم و به یادگیری اندیشه‌ها اكتفا می‌كنیم، لازمه نقد این است كه خود انسان صاحب تفکر بوده و قدرت تجزیه داشته باشد، این مسئله در مراكز علمی به‌صورت جامع به وجود نیامد در نتیجه آن انتظار درخصوص مسئله نقد برآورده نشده است.

وی گفت: راهكار ارتقای نقد و تحلیل، یادگرفتن اندیشه‌هاست، و با خبر بودن از اندیشه‌ها و كنار گذاشتن روحیه تعصب و جامع‌نگری است، هم باید جامع‌نگر باشیم كه لازمه جامع‌نگری برخورداری از نظرات مختلف و لازمه‌ نداشتن تعصب هم، توجه به رسالت علمی و اندیشه‌های معرفتی است.

باهری گفت: اگر ما به رسالت علمی توجه كنیم و تعصب نداشته باشیم و اندیشه‌های علمی را درست بیاموزیم لازم است كه قبل از آن خود راه به سلاح علم به‌صورت متداول نه به صورت امروزی مسلح و آماده كنیم.

مدرس دانشكده علوم قرآنی زاهدان در ادامه تصریح کرد: امروزه بحث سیلابس درسی و عدم روحیه تحقیق و پژوهش در مراكز علمی و دانشگاهی اغلب نه به‌صورت كلی و موردی بلكه به‌صورت رویكرد عمومی باعث شده روحیه تحقیق و مطالعه در اهل علم از بین برود و سبب ‌می‌شود یك سلسله سرفصل‌هایی در دین داده شود و ارائه آن مباحث باعث می‌شود که انسان فرصت نكند به نقد دیدگاه‌های مختلف بپردازد.

وی اظهار کرد: مخاطب و مقابل آن روحیه علمی و پژوهشی، به‌صورت عموم و اكثر مشاهده نمی‌شود، اگر ما متون درسی را در نظر بگیریم، كتاب‌های تألیف و ترجمه هم از این قانون مستثنی نیست و به دنبال حقیقت نوآوری براساس مبانی علمی و اصولی نیستند و یا یك طرح علمی جدید را ارائه نمی‌كنند و آنچنان كه باید در متون درسی و كتاب‌های ترجمه شده، روحیه نقد را نمی‌بینیم.

وی افزود: نبود روحیه نقد در مراكز علمی مثل حوزه و دانشگاه از یك جهت به دلیل كمبود مخاطب است و از جهت دیگر، متأسفانه به علم به‌عنوان ابزار كار و شغل اجتماعی نگریسته می‌شود و نبودن نقد در جامعه باعث شده است تا علم ضایع شود و به علم به‌عنوان ابزار كار اجتماعی و وسیله درآمد مادی نگاه شود و بیشترین تأثیر آن جایگزینی مدرك‌گرایی به جای درک‌گرایی است و نكته‌ای به نام علم‌زدگی به وجود آمد؛ زیرا لذت نقد علم را نچشیدیم و درك نكردیم و اگر از علم به‌عنوان ابزار كار استفاده نشود لذتش در خودش است و با استدلال‌های علمی، كار از نشاط جوانی برخوردار می‌شود چون در این مراكز، روحیه نقد را به‌وجود نیاوردیم علم هم كم كم از ابزار مادی دنیایی به حساب آمد.

حجت‌الاسلام باهری گفت: اگر واقعاً مسئله علم را از سلیقه‌های شخصی تفكیك كنیم از تعصبات و سطحی‌نگری‌ها دور كنیم و نگاه پوستی و جلدی به مسائل و نگاه ابزاری به علم نداشته باشیم مسئله علم و تحقیق و پژوهش در زندگی انسان‌ها و در مراكز علمی جایگاه خود را پیدا می‌كند.

وی اظهار كرد: روحیه علم و تحقیق در گذشته بسیار بیشتر بود زیرا مدرس در مسائل علمی دستش باز بود، منتظر سیلابس درسی نبود و می‌توانست روی یك مسئله مدت‌ها تحقیق كند و آن مسئله را طرح کند و بر روی آن، تحقیق و پژوهش انجام دهد و فرصت برای نقد دیدگاه‌ها وجود داشت اما اگر این خصوصیت نباشد مقداری محدود از متون درسی با وقت اندك، فرصت برای نقد دیدگاه‌های مختلف را پیدا نمی‌كند چون تا بخواهد در مراكز علمی دیدگاه‌های مختلف را نقد بكند فرصت ترم تحصیلی به آخر می‌رسد و در مسائل نوشتاری و ترجمه‌ای نیز همین ویژگی را می‌بینیم چون آنچه ترجمه و نوشته می‌شود، بر مبنای نیازهای ظاهری در نظر گرفته می‌شود و توجه به كتب مرجع و كتاب‌های قوی علمی و دارای استدلال عمیق، بسیار اندك و محدود خواهد بود.

مدرس دانشكده علوم قرآنی زاهدان در پایان یادآور شد: ما لازم می‌دانیم روحیه نقادی در مراكز علمی به وجود بیاید تا هم كتاب‌های ما در سطوح مختلف، این مطلب را داشته باشند و هم مراكز تدریس و تحصیل به این جنبه توجه كافی و عمیق کنند، در غیر اینصورت روحیه استفاده از علم به‌عنوان ابزار، همچنان ادامه پیدا خواهد كرد و نتیجه‌اش این می‌شود كه ما نسبت به مبانی علمی برداشت‌های بسیار ضعیف و ناقص داشته باشیم و در نتیجه همیشه نیازمند دیگران باشیم.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 12:54 - 0 تشکر 489886

انتقاد قرائتی از رواج یک رویه بد در جامعه  

فارس از مشهد: حجت‌الاسلام محسن قرائتی در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی اظهار کرد: یکی از مواردی که باید در زندگی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد توجه به هم‌نوع است.

قرائتی در ادامه با انتقاد از بی‌تفاوتی عده‌ای نسبت به هم‌نوعان خودشان گفت: ما باید در این عرصه غیرت را از امام علی(ع) بیاموزیم که حتی تحمل شنیدن ظلم به یک یهودی را نداشتند.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به بی‌تفاوت شدن برخی از افراد در شرایط کنونی، گفت: هرگز از مردم رو برنگردانید چرا که اگر امروز یک لیوان آب به دست کسی بدهید، فردی نیز پیدا می‌شود که در موقع نیازتان لیوان آبی به شما دهد.

قرائتی ادامه داد: در روایات آمده است که اگر کسی شب سیر بخوابد و همسایه او گرسنه باشد، دین ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه والدین در خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: قرآن کریم خطاب به فرزندان می‌گوید که والدین پیر را در کنار خودتان نگه داشته و آنها را طرد نکنید.

قرائتی با اشاره به آیات قرآن‌کریم، افزود: اگر همسران شما توانایی نگهداری از والدین شما را ندارد، این موضوع را به آنها تحمیل نکنید.

وی در بیان راهکاری برای حمایت و نگهداری والدین مسن از سوی فرزندان، اظهار کرد: در این راستا برای والدین در نزدیک محل سکونت خود، منزلی تهیه کنید و به آنها سر بزنید.

وی هم‌صحبتی با پدر و مادر را از دیگر دستورات قرآن عنوان کرد و گفت: در اسلام توجه خاص به والدین شده است و در این ارتباط اسکان پدر و مادر در خانه سالمندان در واقع طرد کردن آنها است

گدای فاطمه(س)

يکشنبه 15/5/1391 - 0:27 - 0 تشکر 491701

نگاه امام خمینی (ره) به محرومان بر اساس تعالیم اسلامی بود

گروه سیاسی و اجتماعی: استاندار فارس گفت:‌ نگاه امام خمینی (ره) به محرومان، مستضعفان جهان نگاهی بر اساس تعالیم اسلامی بود كه باید در جامعه رواج یابد.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه فارس، حسین صادق‌عابدین، استاندار فارس پنج‌شنبه، 12 مردادماه در مراسم تجلیل از خیرین كمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس، با بیان اینكه نگاه امام خمینی(ره) به محرومان، مستضعفان جهان، نگاهی ویژه بود و انقلاب اسلامی بر اساس همین نگاه به وجود آمد، گفت: این نوع نگرش و نگاه كه بر اساس تعالیم اسلامی شكل گرفته باید در بین تمام اقشار جامعه رواج و تعمیق یابد.


وی با بیان اینكه روایات فراوانی از سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت (ع) مبنی بر یاری رساندن به نیازمندان و محرومین نقل گردیده است، افزود: انقلاب اسلامی ایران از ابتدا تحریم‌ها و فشارهای فراوانی را به دلیل حمایت از مستضعفین و محرومین جهان، از جانب قدرت‌های استكباری جهان تحمل كرده است؛ زیرا ما نمی‌توانیم نسبت به پایمال شدن حقوق انسان‌ها با هر قومیت و دینی سكوت كنیم.


استاندار فارس تأكید كرد:‌ كمیته امداد امام خمینی(ره) مظهر تفكر حمایت از مستضعفین و محرومین است و خدمتگذاران كمیته امداد امام خمینی(ره) و خیرین این حوزه با عشق فراوانی به دنبال حل مشكلات محرومین هستند و ما موظفیم از این رویكرد تقدیر كرده و برای گسترش آن در همه سطوح جامعه بكوشیم.


صادق‌عابدین ماه مبارك رمضان را ماه غفران الهی و ضیافت پروردگار بر شمرد و تصریح كرد: همه مردم در این ماه رحمت، باید برای رفع گرفتاری محرومین جامعه، همت و تلاش خود را مضاعف كنند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 0:29 - 0 تشکر 491714

لعن و بیزاری نسبت به دشمنان دین وظیفه فردی و عبادی است

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: لعنت فرستادن و بیزاری نسبت به دشمنان دین اسلام، وظیفه فردی و عبادی هر یك از مسلمانان است كه در زیارت عاشورا نمود و تجلی یافته است.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) محمد دزفولی، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست بررسی زیارت عاشورا، گفت: لعنت فرستادن و بیزاری نسبت به دشمنان دین اسلام ، وظیفه فردی و عبادی هر یك از مسلمانان است كه در زیارت عاشورا نمود و تجلی یافته است ولی باید در این وظیفه شرایط و مسایل را در حوزه وظایف اجتماعی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار دهیم.


وی با اشاره به اهمیت زیارت در اسلام، گفت: معنای لغوی زیارت، دیدار كردن مكان یا شخص است و معنای اصطلاحی آن در اسلام نیز دیدار اماكن مذهبی و مقدس است كه در قرآن نیز دیدار اماكن مختلف توصیه شده و به همین دلیل خداوند خود نگاهبان برخی اماكن همچون بناهای تاریخی است تا عبرت بازدیدكنندگان و زیارت‌كنندگان باشد.


دزفولی با اشاره به اهمیت زیارت امام حسین(ع)، افزود: احادیث و روایات بسیاری در مورد اهمیت زیارت امام حسین(ع) و بارگاه ملكوتی ایشان آمده است و در تمام آنها خیری را در این زیارت نهفته برشمرده كه نشان‌دهنده اهمیت این امر است به طوری كه امام صادق(ع) در این مورد فرموده‌اند اگر مردم می‌دانستند كه در زیارت امام حسین(ع) چه خیراتی نهفته است با شمشیر به جان همدیگر می‌افتادند تا به زیارت امام حسین(ع) برسند.


وی با اشاره به اینكه نحوه و كیفیت زیارت نیز از منظر ائمه معصومین(ع) مغفول نمانده است، افزود: در حالی‌كه ائمه و امامان معصوم نسبت به زیارت امام حسین(ع) توجه و سفارش بسیار كرده‌اند پس چگونه ممكن است نسبت به كیفیت و راه و رسم زیارت غفلت كرده باشند بنابراین قطعا شكل و كیفیت زیارت عاشورا نیز مورد توجه آنان بوده و به آن پرداخته‌اند.


دزفولی با اشاره به اینكه مصباح‌المجتهد شیخ طوسی منبع اصلی روایت زیارت عاشورا است، گفت: فاصله زیاد شیخ طوسی از زمان نقل این زیارت موجب تشكیك در سندیت این روایت در برخی موارد شده است ولی پاسخ‌های متعددی توسط علما در این زمینه مطرح شده است كه از جمله آنان اعتبار روایت‌كننده یعنی اعتبار شیخ طوسی است كه جای هرگونه شك در زمینه صحت مضامین و انتساب این زیارتنامه به امام معصوم را حل می‌كند.


وی با اشاره به اینكه كلمه لعن و مشتقات آن در قرآن به كار رفته است، افزود: لعنت را خداوند خود در قرآن به ما آموخته است و در جاهای مختلفی برخی افراد را شایسته لعن قرار داده و این امر را به انبیاء نیز آموخته است.











 دزفولی:
: فاصله زیاد شیخ طوسی از زمان نقل این زیارت موجب تشكیك در سندیت این روایت در برخی موارد شده است ولی پاسخ‌های متعددی توسط علما در این زمینه مطرح شده است كه از جمله آنان اعتبار روایت‌كننده یعنی اعتبار شیخ طوسی است كه جای هرگونه شك در زمینه صحت مضامین و انتساب این زیارتنامه به امام معصوم را حل می‌كند

دزفولی در بخش سوم از سخنان خود با اشاره به مضامین زیارت عاشورا در مورد لعنت فرستادن بر دشمنان دین و امام حسین(ع) گفـت: لعنت فرستادن وظیفه‌ای عبادی است كه دارای دو بعد فردی و اجتماعی است و در بعد فردی وظیفه هر یك از مسلمانان لعنت فرستادن بر دشمنان دین است و باید با این لعنت فرستادن نسبت به دشمنان دین اسلام بیزاری خود را اعلام كنیم و از آنها برائت جوییم.


وی با اشاره به بعد دیگر وظیفه مسلمانان در مورد لعنت فرستادن، گفت: این وظیفه در بعد اجتماعی باید به گونه‌ای انجام شود كه موجب جری شدن دشمنان و تعدی به مسلمانان نشود و هدایت آنان را مانع نشود به همین دلیل مسلمانان باید گاهی در اعلام بیزاری و لعنت فرستادن بر دشمنان اسلام و ائمه تقیه كنند.


دزفولی اضافه كرد: تقیه و پنهان داشتن لعنت بر دشمنان در موارد مختلف به تشخیص مسلمان بستگی دارد به طوری كه لعنت فرستادن آشكار آنان مانع هدایت دشمنان و یا تهاجم آنان به مسلمانان را فراهم نكند.


وی با اشاره به لزوم رعایت ابعاد فردی و اجتماعی لعنت فرستادن و مضامین مطرح شده در زیارت عاشورا، افزود: زیارت عاشورا از زیارت‌های معتبری است كه در سندیت آن جای هیچ‌گونه شك و تردیدی نیست و مضامین آن نیز به دلیل اهمیت زیارت در اسلام به ویژه زیارت امام حسین(ع)م توسط خود امامان معصوم تهیه شده است كه مضامین آن باید با رعایت ابعاد اجتماعی و فردی مورد توجه مسلمانان قرار گیرد.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 0:30 - 0 تشکر 491720

آشنایی جوانان با معارف واقعی دین اسلام امری ضروری است

گروه بین‌الملل: ملیسا كارتر گفت: آشنا كردن جوانان با معارف واقعی دین اسلام امری ضروری بوده و می‌تواند تأثیر بسزایی در جامعه مسلمانان بگذارد.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا)، هر شب در بخش ره‌یافتگان بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، یكی از افراد تازه مسلمان و یا یكی از مبلغان به عنوان مهمان حضور یافته و از نحوه مسلمان شدن و خاطرات خود سخن می‌گوید كه مهمان امشب، چهاردهم مردادماه در این بخش خانم «ملیسا كارتر» تازه مسلمان آمریكایی بود.


موج تأثیر انقلاب اسلامی در جهان حتی پس از 30 سال از وقوع این انقلاب شكوهمند افراد زیادی را در برمی‌گیرد. این موج پس از این سال‌ها نه تنها كم نشده بلكه امروز خود به زمینه‌ای برای بیداری ملت‌ها تبدیل شده است.


سال‌هاست كه با معرفی اسلام ناب محمدی به وسیله امام خمینی(ره) انسان‌های زیادی در جایگاه‌ها و مشاغل گوناگون از دانشمند تا خوانندگان معروف، ورزشكارران و بازیگران سینما به خیل مسلمانان جهان پیوستند.


اگر خوب نگاه كنید انسان‌های بسیاری و گاه مهمی همه چیز خود را فدای عقیده و مكتب اسلام كردند؛ افرادی همجون شهید ادواردو انیلی، روژه گارودی و ...


«ملیسا كارتر»، یك آمریكایی از یك خانواده اصیل و فرزند كشیش پروتستان است. وی از مدیران یكی از كمپانی‌های هالیوود است كه سال‌هاست با اسلام آشنا و مسلمان شده است. داستان زندگی وی كه از دل غرب و دنیای هالیوود به اینجا آمده بیسار جالب است.


ملیسا كارتر و همسرش همان كسانی هستند كه پسر كارگردان مشهور هالیوود اولیور استون را به ایران آورده و نام «شان استون» را بر سر زبان‌ها انداختند؛ او را با اسلام آشنا و در محضر آیت‌الله ناصری به مذهب تشیع وارد كردند.


ملیسا كارتر معتقد است، آشنا كردن جوانان با معارف واقعی دین اسلام می‌تواند تأثیر بسزایی در جامعه مسلمانان بگذارد.


20 سال پیش با بهرام حیدری آشنا می‌شود؛ او كه با زبان فارسی آشنا بوده و مولانا، حافظ و سعدی و ... را می‌شناخت از این طریق با دین مبین اسلام و مكتب تشیع آشنا می‌شود و پس از چهار سال مسلمان شده و مذهب تشیع را برمی‌گزیند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 6:59 - 0 تشکر 491934

دومین جشن بزرگ گل ریزان بسیج اصناف تهران بزرگ برگزار شد  

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این آیین با شكوه كه در فضایی صمیمانه و همزمان پانزدهمین روز از ماه مبارك رمضان و سالروز ولادت كریم اهل بیت (ع) حضرت امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد معتمدان بازار و پیشكسوتان اصناف نیز حضور داشتند.

معاون اقشار سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ ، در این آیین در سخنانی گفت: امور خیریه مطمئنا نفع اخروی دارد و خیرین از بركات دنیوی نیز بهره مند می شوند.

سید"محمود حسینی" افزود: این كار رضایت خداوند را به همراه دارد و در اصل ما با خداوند معامله می كنیم و هستند كسانی كه فرزندان شان را برای نظام به خیرات دادند بدون منت و و توقع . و جانبازان عزیز هم سلامتی شان را خیر كردند.

رییس مجمع توزیعی نیز در باره تشكیل صندوق مشترك مجامع امور صنفی و بسیج اصناف ، با بیان این كه این صندوق سال گذشته كار خود را آغاز كرده اظهار امیدواری نمود هیات مدیره اتحادیه ها و اعضای اصناف كمك بیشتری برای تقویت این صندوق بكنند تا بتوانیم از این طریق با توان و قوت بیشتری به اعضاء كمك كنیم.

"قاسم نوده فراهانی" افزود: تعامل و و همكاری بسیار تنگاتنگی بین تمامی اصناف و بسیج وجود دارد و این همكاری در سال های اخیر بسیار پر رنگ و موثر بوده است.

وی اظهار امیدواری كرد: در سال های آینده این تعامل به همین شكل ادامه پیدا كند.

به گفته وی 95 درصد اتحادیه های صنفی دارای پایگاه بسیج هستند كه هر رییس اتحادیه فرمانده آن پایگاه بسیج است كه این هم یكی از نمونه های همكاری ها و تعامل بین اصناف و بسیج است.

نوده فراهانی خاطرنشان كرد: اصناف در طول هشت سال دفاع مقدس در دو جبهه جنگیدند ، یكی در جبهه نظامی در كنار بسیجیان و رزمندگان اسلام ، دوم در پشتیبانی از جنگ، و آنان در این راستا 64 هزار شهید تقدیم انقلاب كردند.

"علی فاضلی" رییس مجمع صنوف تولیدی نیز گفت: در هر جا كه بحث فتوت ، جوانمردی و گل ریزان مطرح شود اصناف به تاسی از مولا و رهبرشان امیرالمومنین علی(ع) در صف اول خدمت قرار دارند

وی افزود: در مجموعه تشكیل صندوق های قرض الحسنه ، تشكیلات خیرین كشور و تشكیلات خیرین مدرسه ساز كشور ، اصناف در تمام سطوح حضور دارند.

وی ادامه داد: به امر رهبری ، اصناف در زمینه های مختلف به ویژه در ایجاد وحدت و نظام بخشیدن به نظام اقتصادی كشور همكاری لازم را با مسوولان كشور به ویژه دولت خواهند داشت.

هدف از برگزاری جشن گل ریزان از سوی سازمان بسیج اصناف تهران بزرگ ، اكرام ایتام ، فقرا و آزادی زندانیان اعلام شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 80261333

يکشنبه 15/5/1391 - 7:25 - 0 تشکر 491943

چرا تنگدست و بیمار می‌شویم؟/ بی‌خبری از اثرات مهم معصیت‌ در زندگی روزمره  
جهان هستی اول بار به قصد تنبیه، به فرد گناهکار سیلی می زند، اما در صورت ادامه معصیت او را محو و نابود خواهد کرد. هیچ دشواری بر انسان نازل نمی شود مگر به دلیل اعمال او، بیماری، سختی های زندگی، تنگدستی و.. اثرات وشعی گناهان فرد بر زندگی اوست. شاید به فوریت به سراغ افراد نباشد اما همچون زنجیری است که بالاخره دست و پای فرد را خواهد بست.


سرویس اجتماعی «فردا»؛ تمامی قوانین عامّ عالم طبیعت قانون علّت و معلول یا به عبارت دیگر قانون كُنش و واكُنش است. این قانون به معنای این است كه هر پدیده‌ای در عالم علّتی دارد و امكان ندارد چیزی بدون علّت آفریده شده باشد. بلاطبع گناه و معصیت هم آثار و تبعاتی دارد که گاهی در دنیا و گاهی در آخرت ظاهر می‌شود.

گناهان در زندگی انسانها اثرات منفی زیادی به جای می‌گذارد. یكی از مضرات گناه و آثار آن، حبس كردن و محروم كردن انسان از روزی خداوند است. بسیارند كسانی كه برای زیاد كردن روزی و به دست آوردن پول و ثروت به گناه آلوده می‌شوند و یا كسب و كارشان را آمیخته به گناه و حرام می‌كنند و در آخر الامر به فقر مبتلا می‌شوند.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «انّ الرجل لیذنب الذنب فیدرأ عنه الرزق؛ همانا به درستی كه انسان گناهی را كه مرتكب می‌شود با آن گناه رزق و روزی از او دفع می‌گردد».

بیشتر آدمیان برای کسب روزی چشم به اسباب مادّی و طبیعی دوخته‌اند. در حالی که از اسباب معنوی به شدّت غافلند. همواره نگران نابسامانی‌های وضع اقتصادی فردی و اجتماعی خود هستند. برای رفع آن به دنبال علل توسعه فردی و اجتماعی می‌گردید. در حالی که با غفلت از تنها مؤثّر در عالم وجود، مصداق بارز این آیه گشته‌اند که:   «و مَن أَعرَض عَن ذِکری فَاِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضنکاً…؛ و هر که از یاد من روی گردان و غافل شود، زندگانی‌اش سخت و تنگ شود». (سوره طه، آیه 124)

هیچ سختی و نقمتی به انسان روی نمی‌آورد و هیچ روزی و نعمتی از وی روی گردان نمی‌شود، مگر به خاطر گناه و معصیتی که به دست خویش مرتکب می شود:«و ما اَصابَکُم مِن مُصیبَةً فَبما کَسَبَت اَیدیکُم وَ یعفُوا عَن کَثیرٍ؛ هیچ مصیبتی به شما نمی‌رسد، مگر آن که دستاورد خود شماست و (این در حالی است که خداوند) بسیاری (از گناهان) را عفو می‌کند». (سوره شوری، آیه 30)

امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند: به خداوند سوگند! هرگز مردمی زندگانی خرّم و نعمت‌های فراهم را از کف ندادند، مگر به کیفر گناهانی که انجام دادند؛ چرا که خداوند بر بندگان ستم نمی‌کند (و لیکن بندگان نمی‌دانند که سبب زوال نعمت‌هایشان چیست)… خدا، بندگان خود را به کیفر کارهای زشتشان با کاهش میوه درختان، دریغ داشتن باران و بستن گنجینه‌های خیر عذاب کند تا توبه خواه، توبه کند و معصیت کار، دست از معصیت بشوید و پند گیرنده، پند پذیرد و دوری کننده از نافرمانی، سر‌تسلیم فرود آورد.

دکتر نفیسه فیاض بخش استاد فلسفه و كلام اسلامی در گفتگو با «فردا» اعمال انسان را دارای تاثیر مستقیم در زندگی روزمره آنها می داند و در اینباره توضیح می دهد: مثلا عذاب هایی که برای اقوام نوح، ثمود، یهود و... آمد واکنش جهان خلقت به گناهان آنها بود. آنها همچون بسیاری از مردمان این زمان نمی دانستند که هر گناه بشر دارای یک اثر طبیعی در جریان خلقت است.

وی ادامه داد: همانطور که خداوند در آیات 10 تا 12 سوره نوح اشاره کرده است، اگر مردم هر دیاری ایمان داشته و تقوای الهی پیشه کنند، خداوند برکات خود را از زمین و آسمان بر آنها نازل خواهد کرد.

این نماینده پیشین مجلس گفت: کافی است دوری در شهر بزنیم و از مردم دلیل کار و تلاش شبانه روز آنها را جویا شویم، تنها دلیل آنها به وجود آوردن یک زندگی آرام و بدون دغدغه برای خانواده است غافل از اینکه این مهم با استغفار به دست خواهد آمد. إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِین. خداوند روزی‌دهنده و صاحب قوت و قدرت است (ذاریات/58)

وی جهان هستی را به رودخانه ای تشبیه کرد که به سمت پروردگار در حال حرکت است(انا لله و انا الیه راجعون) اگر کسی با گناهی خلاف جهت رودخانه ایستاد، رودخانه او را پس از مدتی پرتاب خواهد کرد. جهان هستی اول بار به قصد تنبیه، به فرد گناهکار سیلی می زند، اما در صورت ادامه معصیت او را محو و نابود خواهد کرد.

فیاض بخش گفت: هیچ دشواری بر انسان نازل نمی شود مگر به دلیل اعمال او، بیماری، سختی های زندگی، تنگدستی و.. اثرات وشعی گناهان فرد بر زندگی اوست. شاید به فوریت به سراغ افراد نباشد اما همچون زنجیری است که بالاخره دست و پای فرد را خواهد بست.

يکشنبه 15/5/1391 - 15:55 - 0 تشکر 492443








حجت‌الاسلام میرزایی مطرح كرد:
رشته‌های دینی و قرآنی در جهاد دانشگاهی تدریس شود

گروه سیاسی و اجتماعی: مسئول نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در دانشگاه هرمزگان با اشاره به قابلیت‌های مختلف جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف گفت: می‌توان جهاد دانشگاهی را دانشگاهی مبارك برای توسعه علم همراه با حركت جهادی دانست كه مورد تأكید و تایید نظام و مقام معظم رهبری است.


حجت‌الاسلام علی‌اكبر میرزایی، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در دانشگاه هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه هرمزگان، در خصوص جایگاه جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف با بیان اینكه به طور كلی هر دانشگاه و مركز آموزش عالی در بحث تولید علم نقش كلیدی دارد اظهار كرد: جهاد دانشگاهی نیز از این نقش پوشیده نیست اما باید فلسفه وجودی هر دانشگاه به طور مجزا و مستقل بیان شود.


وی با اظهار اینكه اصل و ماهیت جهاد دانشگاهی بر پایه جهاد علمی است اضافه كرد: همین مسئله سبب می‌شود تلاش در این دانشگاه دوچندان شود و تولیدات علمی نیز حساس و محكم‌تر شود كه همین امر سبب قطع وابستگی علمی ایران اسلامی به سایر كشورها می‌شود.


حجت‌الاسلام میرزایی با اشاره به اینكه جهاد دانشگاهی نوعی حركت جهادگونه در عرصه علم برای دستیابی به اهداف متعالی است اظهار كرد: جهاد دانشگاهی، همانطور كه از اسمش پیداست، نوعی حركت جهادگونه در عرصه علم برای دستیابی به اهداف متعالی است و یكی از اهداف متعالی در نظام جمهوری اسلامی بحث تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی است.


باید جهاددانشگاهی را به مردم بشناسانیم


وی بیان كرد: به طور یقین تا حركت جهادگونه در امری صورت نگیرد، رسیدن به هدف ناممكن، سخت و بی‌تاثیر است، بنابراین باید جایگاه جهاد دانشگاهی را به دانشجویان و آحاد مردم بشناسانیم.


حجت‌الاسلام میرزایی تصریح كرد: برنامه‌ریزی در راستای فلسفه وجود جهاد دانشگاهی، خروجی‌های دانشجویی كه در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند، عرضه آثار با بركتی به صورت كتاب و پژوهش از جهاد دانشگاهی از مهمترین راهكارها برای شناساندن نقش آن در جامعه به‌شمار می‌رود.


جهاددانشگاهی مورد تاكید و تایید نظام و مقام معظم رهبری است


مسئول نهاد نمایندگی ولی ‌فقیه در دانشگاه هرمزگان در ادامه گفت: در مجموع می‌توان جهاد دانشگاهی را دانشگاهی مبارك برای توسعه علم همراه با حركت جهادی دانست كه مورد تأكید و تأیید نظام و مقام معظم رهبری است.


همان طور كه بیان شد اصل و ماهیت جهاد دانشگاهی بر پایه جهاد علمی است، همین امر سبب می شود تلاش در این دانشگاه دو چندان گردد و تولیدات علمی نیز حساس و محكم باشد و همین امر سبب قطع وابستگی علمی می‌شود.


وی بیان كرد: در آموزه‌های دینی از مقوله جهاد به‌عنوان ریشه‌كن كننده بسیاری از تهاجم‌های انحرافی یاد شده است، حال اگر رشته‌هایی با پایه‌های دینی و قرآنی نیز در این دانشگاه فعال باشد یقینا منشاء آثار و بركات فراوانی خواهد بود.


اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 15:58 - 0 تشکر 492449

معنویت از دیدگاه مقام معظم رهبری مجذوب شدن در برابر لطف الهی است

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف كه 14 مردادماه در نشست «معنویت در اندیشه مقام معظم رهبری» در بیستمین نمایشگاه قرآن كریم سخن می‌گفت، معنویت از دیدگاه مقام معظم رهبری را به رابطه قلبی و اتصال با خدا و مجذوب شدن در برابر لطف الهی دانست.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، نشست «معنویت در اندیشه مقام معظم رهبری» 14 مردادماه، به همت بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم در سالن اجتماعات بخش تحول در علوم انسانی با سخنرانی حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین برگزار شد.


وی در این نشست اظهار كرد: یكی از مشكلات مهم در زمینه مسائل اجتماعی كه ذهن بسیاری از دانشمندان را مشغول كرده بحران معنویت در دنیای معاصر است. افزایش بحران‌‌های اجتماعی و آسیب‌های مختلف، كمبود اخلاق و معنویت در دنیا باعث شده بداخلاقی‌های زیادی در زمینه سیاسی اجتماعی شكل بگیرد كه بیشتر دانشمندان حل این مسائل را به عهده توسعه معنویت دانسته‌اند.


مظاهری سیف ادامه داد: بحث در مورد معنویت در اندیشه رهبری ضرورت دارد چرا كه بشر امروزی در راه نیل به معنویت راه خودش را گم كرده و به دنبال عرفان‌های كثیری كه در دنیا توسط افراد مختلف شناخته شده به راه افتاده است.


وی افزود: معنویت در اندیشه مقام معظم رهبری این ویژگی را دارد كه پیراسته از اصطلاحات بلند معنوی و پرهیزكننده از تقلیل این معانی است. همچنین در معنویت رهبری شفافیت، باعث تمایز معنویت حقیقی از معنویت غیر حقیقی است.


رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین ادامه داد: جامعیت و كارایی معنویت در اندیشه مقام معظم رهبری گستره همه ساحت‌های بشری را شامل شود و به ابعاد اخروی و دنیوی انسان نیز توجه می‌كند، موفقیت در این معنویت از آنجا مورد تأیید است كه این معنویت در موفقیت اراده یك نظام سیاسی اجتماعی بر اساس آن معنویت در برابر قدرت‌های مادی در دنیا است.











 مظاهری سیف:
جامعیت و كارایی معنویت در اندیشه مقام معظم رهبری گستره همه ساحت‌های بشری را شامل شود و به ابعاد اخروی و دنیوی انسان نیز توجه می‌كند، موفقیت در این معنویت از آنجا مورد تأیید است كه این معنویت در موفقیت اراده یك نظام سیاسی اجتماعی بر اساس آن معنویت در برابر قدرت‌های مادی در دنیا است

وی اذعان كرد: تعاریف زیادی برای معنویت ارائه شده از جمله اینكه معنویت كاووشی درونی است، معنویت در مقابل امر مادی و فیزیكی و بیرونی است، برخی این مسئله را مسئله‌ای گسترش یافته‌تر از دین می‌دانند.


رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین تصریح كرد: اما معنویت از دیدگاه رهبری به رابطه قلبی و اتصال با خدا و مجذوب شدن در برابر لطف الهی است، همچنین از دیدگاه ایشان تعریف سلبی معنویت یعنی فریب ظواهر دنیا نخوردن و دلبستگی به زر و زور دنیا نداشتن است.


وی در ادامه عنوان كرد: معنویت در الفاظ و اصطلاحات خشك و دهان پر كن نیست، معنویت صرفا در عبادت نیست بلكه انجام وظیفه برای خداوند و دین اوست.


مظاهری سیف به معنویت وظیفه‌گرایانه اشاره و افزود: معنویت وظیفه‌گرایانه در تعریف رهبری یعنی اینكه انسان باید وظیفه خود را بر مبنای حجت شرعی در مقابل خدا تشخیص دهد و رضای خدا را بر اساس همین حجت شرعی كشف كند و بر اساس آن عمل كند.


وی درباره ویژگی معنویت وظیفه‌گرایانه اظهار كرد: در اینگونه معنویت، قلبی كه آگاه از حوادث جاری و دنیاست تكلیف را برای صاحب خود معین می‌كند، دو عنصر وارد كار شدن و نیرو و كار را از خدا دانستن و او را ناظر و صاحب اختیار دانستن از خصیصه‌های این نوع معنویت است.


مظاهری سیف با اشاره به دو تفكر وظیفه‌گرایی و نتیجه‌گرایی در فلسفه غرب گفت: وظیفه‌گرایی در معنویت اسلامی با نتیجه‌گرایی گره خورده است، دستیابی به قدرت، آرامش، شادمانی و موفقیت نتایج اخلاقی این معنویت است.


رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین به نشانه‌های بلوغ معنویت در دیدگاه رهبری اشاره كرد و گفت: درك الهامات الهی و تمایز آنها با الهامات شیطانی، تشخیص درست وظیفه، فرو نماندن در لذت عبادات، غفلت نكردن از وظایف اجتماعی از شاخصه‌های بلوغ معنوی است كه فقدان این شاخصه‌ها به معنای طفولیت معنوی است.


رئیس مؤسسه علمی فرهنگی «بهداشت معنوی» به گونه‌های معنویت اشاره و با تأكید به معنویت متحجرانه عنوان كرد: این نوع معنویت معمولا در جامعه اسلامی رواج زیادی دارد، اقبال به مسائل اخروی و دینی و بی‌توجهی به مواهب عالم در اندیشه رهبری یك انحراف شمرده می‌شود، این معنویت از دیدگاه قرآن در سوره هود آیه 61 و در سوره قصص آیه 77 منع شده است.











 رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین:
وظیفه‌گرایی در معنویت اسلامی با نتیجه‌گرایی گره خورده است، دستیابی به قدرت، آرامش، شادمانی و موفقیت نتایج اخلاقی این معنویت است

رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین در ادامه به معنویت دنیوی اشاره كرد و گفت: این معنویت در مورد كسانی است كه به خاطر ملت و نام‌آوری از جان خودشان می‌گذرند شاید مسیر آنها مسیر مادی نباشد ولی معنویت آنها دنیوی و پست است.


رئیس مؤسسه علمی فرهنگی «بهداشت معنوی» همچنین درباره معنویت ستم‌پذیرانه عنوان كرد: این نوع معنویت را مدیران نظام‌های سلطه در دنیا به وجود آورده‌اند تا بتوانند اندیشه‌های مزورانه خودشان را بر دنیا حاكم كنند كه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «از عرفان‌های مادی پوچ بی‌محتوا تا ادیان منسوخ و سازمان‌هایی كه اسمش دین است باطنشان سیاسی است».


وی در پایان به معنویت اسلامی اشاره كرد و گفت: معنویت اسلامی دنیا را جزء آخرت می‌داند و در این نوع معنویت دنیا قطعه‌ای از آخرت است، از خصوصیات معنویت اسلامی نیت خوب و درست و خدایی داشتن است. این معنویت انسان را در آخرت به مقامات معنوی ‌می‌رساند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

يکشنبه 15/5/1391 - 16:9 - 0 تشکر 492461

جهاد دانشگاهی با شكوفا كردن استعدادها در رشد علمی كشور پیشتاز باشد

گروه سیاسی و اجتماعی: مدیر‌كل صدا و سیمای استان مركزی گفت: جهاد دانشگاهی با روحیه جهادی خود می‌تواند با كشف و شكوفا كردن استعدادها و به‌كار‌گیری هرچه بیشتر آن در جهت رشد و تعالی كشور یك جهاد علمی گسترده‌ای را به وجود آورد.













حجت‌الله طلایی، مدیركل صدا و سیمای استان مركزی در آستانه فرارسیدن سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه مركزی، با اشاره به نقش كلیدی و مضاعف جهاد دانشگاهی در تولید ملی و شكوفایی كار و سرمایه ایرانی گفت: جهاد دانشگاهی با رویكرد جهادی خود می‌تواند با كشف و شكوفا كردن استعدادها و به‌كار‌گیری هرچه بیشتر آن در جهت رشد و تعالی كشور یك جهاد علمی گسترده‌ای را به‌وجود آورد.


وی با اشاره به روند روبه رشد فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در دهه 80 بیان كرد: این نهاد با به‌كاریگری همت جوانان انقلابی و متدین دانشجو قطعآ می‌تواند در تربیت دانشمندان و نخبگان تأثیرگذار بوده و در عرصه نهضت ملی و تولید علم كشور پیشتاز باشد.


طلایی در ادامه با اشاره به حركت عظیم ساخت فرستنده‌های پرقدرت رادیویی توسط جهادگران كشور تصریح كرد: ساخت فرستنده‌های رادیویی در دنیا منحصر به 5 كشور بود كه به لطف الهی این حركت عظیم در كشور ایران نیز با همت جهادگران و دانشجویان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی و مهندسان جهاد خودكفایی صدا و سیما در‌حال انجام است.


مدیركل صدا و سیمای استان مركزی افزود: این حركت عظیم اگر در حد ساخت انرژی هسته‌ای نباشد قطعاً كمتر از آن هم نیست كه جهادگران پرتلاش توانستند در جهت تولید این فرستنده پرقدرت به موفقیت دست یابند و این نتیجه همان تلاش و خودباوری و اعتماد به‌نفس است.


طلایی در ادامه نقش و رسالت جهاد دانشگاهی در ترویج فرهنگ اسلامی و تقویت باورهای دینی در بین دانشجویان را خطیر خواند و افزود: در دانشگاه صرف تربیت دانشمند و عالم كافی نیست و اگر این تربیت متعهدانه و قرآنی نباشد پا در مسیر كج گذاشته و راه به جایی نمی‌برد.


وی خاطرنشان كرد: زمانی علم مثمرثمر و به نفع مردم و جامعه است كه همراه با دین و اخلاق‌‌محوری رشد كرده باشد كه اساس آن هم قرآن كریم و فرهنگ قرآنی است كه قطعاً با دو بال علم و دین موفقیت حتمی است.


طلایی در ادامه با اشاره به اینكه دانش زمینه‌ساز ایجاد ثروت و بی‌نیازی اقتصاد به كشورهای بیگانه است افزود: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یك نهاد جهادی و تأثیرگذار باید در جهت قطع وابستگی‌های اقتصادی و افزایش تولیدات علمی با تلاش مضاعف حركت كرده زمینه‌ساز صدور آن به دیگر كشورهای دنیا باشد.


مدیر‌كل صدا و سیمای استان مركزی در پایان اذعان كرد: حركت جوانان و جهادگران در عرصه علم‌محوری و دین‌مداری زمینه‌ساز عدم وابستگی اقتصادی و علمی به بیگانگان بوده و چه بسا جهان را نیازمند خود می‌كند كه دستیابی به این امر نیازمند همت بیش از پیش مسئولان و در رأس آن نهاد جهاد دانشگاهی است.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.