برای جلب توجه مخاطبان باید نکات بسیار مهمی را مورد توجه قرار داد که در این مقاله به سه مورد از مطالب بسیار کلیدی اشاره خواهیم کرد:
تکراری بودن مطالب
مطمئناً شما هم حوصله مطالب تکراری را ندارید! هیچ دلیلی وجود ندارد که فردی به یک مطلب تکراری با دقت تمام گوش کند، بنابراین باید توجه داشته باشید اگر میخواهید مخاطبان به سخنرانی شما گوش کنند حتماً مطالب شما جدید باشد یا اگر مطلبی تکراری است، آن را در قالب داستان، مثال یا یک نقل قول بیان کنید تا هم فن بیان شما زیبا به نظر برسد و هم از حالت خسته کنندگی برای مخاطبان خارج شود.
بدیهی بودن مطالب
گاهی اوقات اگر مطالب برای مخاطبان بسیار بدیهی و آشکار باشد نیز با همین پدیده مواجه میشویم! یعنی مخاطبان به ما گوش نخواهند کرد! پس بهترین راه این است که با ذهنیت آنها آشنا شویم و بدانیم که چه مطالبی برای آنها بدیهی است.
برای مثال اگر برای مدیران جلسهای بگذارید و بگویید که نظم و برنامه ریزی بسیار همه است، پس از مدت بسیار کوتاهی همه توجهات را از دست خواهیم داد زیرا یک موضوع بسیار بدیهی را رعایت نکردهایم!
بالا بودن سطح مطالب
گاهی اوقات نیز میتوان از آن طرف بام افتاد! یعنی سطح مطالب به قدری بالا باشد که مخاطبان گیچ شوند و اصلاً متوجه نشوند که از چه چیزی سخن میگوییم! در این صورت نیز پس از مدتی توجه آنها را از دست خواهیم داد.
بالا بودن سطح مطالب فقط به پیچیده بودن سطح مطالب منحصر نمیشود بلکه استفاده از کلمات و اصطلاحات تخصصی یا با زبان بیگانه نیز باعث بالا رفتن بیهوده سطح مطالب میشود و مخاطب بیچاره پس از مدتی توجه خود را از دست خواهد داد.
راهکار!
خب حالا چه کاری باید بکنیم که برای مخاطبان ما اولاً مطالب تکراری نباشد، دوماً مطالب بدیهی نباشد و در آخر سطح مطالب بیش از اندازه بالا نباشد؟
تنها روش قطعی برای این موضوع این است که مخاطبان را به خوبی بشناسیم
یعنی بدانیم که آنها چه سنی دارند؟ در چه جایگاهی قرار گرفتهآند؟ تحصیلات آنها چیست؟ تا به حال چه آموزشهایی دیدهاند و....