• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن شمال > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
شمال (بازدید: 1913)
دوشنبه 14/5/1392 - 10:48 -0 تشکر 628810
شناخت مازنداران

http://anthropology.ir/node/4086 گردآوری : سید قاسم حسنی

jade.jpg

استان مازندران یکی از استان های شمالی ایران است سرزمینی که بین 47 دقیقه و 35 درجه تا 8 دقیقه و 38 درجه عرض شمالی از استوا و 16 دقیقه و 50 درجه تا 10 دقیقه و 56 درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته و مساحتی حدود 4/23756 کیلومتر مربع وسعت دارد .

استان مازندران یکی از استان های شمالی ایران است سرزمینی که بین 47 دقیقه و 35 درجه تا 8 دقیقه و 38 درجه عرض شمالی از استوا و 16 دقیقه و 50 درجه تا 10 دقیقه و 56 درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته و مساحتی حدود 4/23756 کیلومتر مربع وسعت دارد .این استان از شمال به دریای مازندران ، از شرق به خراسان ، از غرب به گیلان و از جنوب به سلسلهجبال البرز محدود می شود گرگان و دشت بخشی از این استان بود که اخیرا با نام استان گلستان از این محدوده جغرافیایی جدا شده است.
مازندران قطب کشاورزی است و زمین های ان استعداد قابل توجهی برای کشت انواع محصولات مانند : برنج ؛ گندم ؛ حبوبات ؛ پنبه ؛ مرکبات و صیفی جات دارد . از سلسله جبال البرز رشته کوه های متعدد و رودخانه های پرآب به سوی دریای مازندران جاری است . مهمترین آنها عبارتند از : هراز ؛ تجن؛ تالار؛ و رود چالوس ؛ سواحل درریای مازندران نیز محل مناسبی برای استخراج مواد پروتئینی است .
مرکز استان ، شهرستان ساری و در برگیرنده شهرستان های ، نکا ، جویبار ، سوادکوه ، محمودآباد ، رامسر ، تنکابن ، نوشهر و چالوس ، نور ، بابلسر ، آمل ، بابل ، قائمشهر ، بهشهر و گلوگاه است .

دوشنبه 14/5/1392 - 12:24 - 0 تشکر 628883

دندان سری :
یکی از مراسم دوران کودکی مراسم دندان سری است که همزمان با ظاهر شدن اولین دندان های طفل برگزار می شود. در این مراسم مادر کودک شیر برنج یا آشی که انواع حبوبات در آن وجود داشته باشد می پزند و کاسه ای از آش را به خانه فامیل‌ها و دوستان می دهد معمولاٌ رسم است که افراد هنگام پس دادن کاسه ، هدیه ای مانند جوراب ، روسری یا پول در آن می گذارند.

دوشنبه 14/5/1392 - 12:25 - 0 تشکر 628884

مراسم ازدواج :
خواستگاری از دختر توسط اقوام نزدیک داماد صورت می گیرد . بعد از رضایت خانواده عروس فردای آن شب غذا و شیرینی تهیه دیده برای خانواده عروس می‌فرستند. برای مراسم ؟ اره گیرون یا سهمان بله برون به خانه عروس می روند و با دادن انگشتر به عروس در واقع او را برای پسرشان نشان می کنند. در همان شب بله برون میزان شیربها ( زر) رانیز معین می کنند بعد از این مراسم دوران نامزدی آغاز می شود که معمولاٌ از 6 ماه تا 2 سال طول می کشد . چند روز مانده به عروسی مقدمات آن را فراهم می سازند. به خرید می روند و برای عروس داماد پیراهن ، پارچه ، و ... می خرند. برای دعوت کردن مردم به عروسی زنی را به عنوان خبرگیر به خانه های مردم می فرستند تا همگی را برای عروسی دعوت نماید . یک روز قبل از جشن از خانه داماد تمام مخارج جشن عروسی از قبیل برنج ، مرغ، گوشت ، روغن به نام خرج بار ، را بار اسب می کنند و همراه چند گوسفند پای کوبان به خانه عروس می فرستند مردم نیز کمک هایی به نام سوری در مجمع های مسی گذاشته و روی آن را با پارچه های رنگی می پوشانند و آن را بر سر گرفته و به خانه داماد می‌برند. شب قبل از عروسی ، حنابندان، می گیرند.
صبح روز حنابندان ، عروس و داماد جداگانه با جشن و پای کوبی به حمام می روند دلاک در حمام به عروس و داماد شربت و شیرینی می دهد و اسپند دود می کند. سپس عروس و داماد جداگانه سوار بر اسب ، همراه دوستان به خانه می روند. شب حنابندان عروس و داماد جداگانه در خانه خود ، مراسم حنابندان را انجام می دهند در خانه عروس ، خواهر یا یکی از دوستان عروس حنا در دست عروس می گذارد و در خانه داماد نیز دوستان داماد در دست او حنا می گذارند. روز عروسی و عقدکنان خانواده عروس و داماد جداگانه میهمانان ناهار می دهند. بعد از ظهر عروسی داماد به همراه فامیل و دوستان برای آوردن عروس به طرف خانه عروس راه می افتد داماد از قبل اسبی را تزیین می کند تا عروس را روی آن بنشاند وقتی به خانه عروس رسیدند خانواده عروس با نقل و شیرینی و دودکردن اسپند به استقبال آنها می رود پدر یا برادر عروس ، نانی را به کمر عروس با شال سفید یا سبز می نشانند به این نیت که اولین فرزندشان پسر باشد و پیر بچه دیگری آیینه به دست جلوی است عروس راه می افتد.
در بین راه دوستان داماد با پای کوبی و تیراندازی ،در شادمانی سهمی می شوند گاهی نیز با گذاشتن مسابقه اسب دوانی بر عروسی می افزایند . وقتی که بدر خانه داماد رسیدند داماد از اسب پیاده نارنج ، انار ، یا سیبی ، را در دست می گیرد . به سمت عروس پرت می کند عروس باید آن را بگیرد و سپس آن را با هم بخورند.
عروس ابتدا وارد خانه نمی شود مگر اینکه پدر داماد سکه ای یک راس گاو یا زمینی را به عنوان رونما یا پاناز به عروس بدهد. وقتی عروس وارد حیاط خانه شد مادر و خواهرهای داماد اسپند دود می کنند و نقل و نبات و شیرینی تنها زنی به نام ؟ عروس مار؟ همراه عروس می ماند. صبح روز بعد از عروسی عروس باید صبحانه را آماده کندو به خانواده داماد بدهد. خانواده داماد نیز لباس ، پول ، پارچه ای را به عنوان خلعت به عروس می دهند سه روز بعد از عروسی ، عروسی ، عروس و داماد به عنوان سلام به مادرزن ، به خانه عروس می روند که به آن زن مار سلام می‌گویند. جهاز عروس را یک روز قبل از عروسی به خانه داماد می برند. تهیه کننده و گردآورنده « رضا حسین زاده » گاهشمار محلی مازندران : درگاه شماری مازندرانی که به نام « فرس قدیم»  شناخته می شود، سال 365 روز دارد و آن دوازده ماه 30 روز است.
و 5 روز به نام پیتک یا پتک این سال ، 6 ساعت و کسری کمتر از 1 سال خورشیدی دارد و از این رو ماه های گردان است و جای هر ماهش با گذشت 128 سال یک ماه پیشتر می افتد ، مازندرانی ها سال این گاهشماری را از « ارکه ما » اغاز و به « اونما» ( آبانماه) ختم می کنند. پنج روز « پیتک » را هم به پایان « اونما » می افزایند و هریک از ماه ها را به ترتیب زیر چنین می خوانند : ارکما ( آذرماه ) دما یا دیما
( دی ماه ) و همن ما ( بهمن ماه ) نوروز ما
یا نرزما یا عیدما ( اسفندماه ) سیوما یا فردین ما( فروردین ماه) کرچ ما یا کاچ ما(اردیبهشت ماه) هرما تیرما(تیرماه) مردال ماه یا ملارما( مردادماه ) شرویرماه یا شروین ما( شهریور ماه ) میرما ( مهرماه ) اودنما نشیر این گاه شماری را « امیر تیمور قاجار» در زمان محمدشاه قاجار ، در کتاب « نصاب طبری » زیر عنوان « اسامی ماه های فرس » چنین یاد کرده است: سیوماه و کرچ و هره ماه تیر دگر هست مردال و شروین میر چه اونه ماه وارکه ماه است و دی ز پی و همن و هست نوروز اخیر پتک را بدان خمسه زائده به آئین هرگز صغیر و کبیر مازندرانی ها نخستین روز هر ماه را « مارماه » می نامند و در سپیده دم آن در هر خانه مرد یا زن یا کودکی خوش قد پا به آستانه می گذارد تا به آن خانواده ، آن ماه تا آخرین روزهایش خوش بگذرد، نیز در روز « مارما » هر ماه داد و ستد نمی کند به کسی نمی دهند یا نمی بخشند و چنین کارهایی را بدشگون می پندارند چگونگی هوای هر روز از پنج روز پیتک را نشانه ای از هوای ماهی از پنج ماه پس از آن می دانند.اگر هوای نخستین روی پیتک آفتابی باشد هوای روزهای ارکما را هم آفتابی می پندارند. یا اگر هوای دومین روز آن بارانی باشد ، هوای «دما » را بارانی می دانند.
چگونگی وهمن ماه و فردین ماه و نوروزما می انگارند. همچنین هوای هریک از روزهای طاق «کرچما » را تا چهاردهم ، یعنی روزهای اول و سوم و پنجم و سیزدهم که جمله هفت روز می شود ، نشانه های از هوای روزهای کرچما و شش ماه دیگر سال می دانند . مثلاٌ اگر آسمان روز اول کرچما گرفته و بارانی شود ، هوای سراسر ماه کرچما را گرفته و بارانی می پندارند. یا اگر هوای روز سوم ان باز و آفتابی شود هوای تمام روزهای ماه هرما را باز و آفتابی خواهند دانست . بهمین طریق هوای روزهای پنجم و هفتم و سیزدهم را نشانه هایی از برای هوای ماه های تیرماه ، مردال ماه و اونما می انگارند این هفت روز از کرچما را کرچ در می نامند و در این روزها گلکاری نمی کنند ، تن نمی شویند ، موی سر و چهره نمی تراشند و پشم گوسفند و موی بز نمی چینند و چون معتقدند که اگر گلکاری بکنند مار در خانه شان آشکار خواهد و آشیانه و تخم گذاری خواهد کرد . اگر موی سر بتراشند یا تن بشویند ، موی سر و چهره شان سفید می شود و می ریزد. اگر پشم گوسفند یا موی بز را بچینندو بلا در دام می افتد.
آغاز تاریخ تبری همزمان با سال 31 هجری است پس از درگذشت یزدگرد سوم ، اسپهبد گیل ژاماسبی پادشاه تبرستان برای آیین نیاکان خود پرچم استقلال برافراشت از آن زمان تاریخ نوین مازندران ، پس از ظهور و گسترش اسلام در این سرزمین آغاز گشت هر سال تبری به چهار بخش ، بهار، تابستان ، پائیز ، زمستان تقسیم می‌شود هر سال دارای دوازده ماه است و هر ماه سی روز می باشد که به اضافه پنج روز پتک می شود در سال چهارم یک روز به پتک افزوده می شود و نام شیشک است آغاز هر سال تبی از نخستین روز از فردینه ماه یعنی برابر با 3 در اینجا چند ضرب المثل مازندرانی آورده شده است .
اگر داروک بخونده گنه وارش انه اگر قورباغه سبر روی درخت بخواند می گویند باران می آید. پنج شنبه نون و خرما در کامبی تا امه مرده چه برسه پنجشنبه نان و خرما بیرون می دهیم تا ثوابش به مرده ما برسد. چایی دله دار دره مهمان قدر بلند انه روی چایی ساقه اش  قرار گرفته مهمان قد بلند می آید . خوی بد بدی صدقه درها کن تا بدی اون خو بر طرف بوشه خواب بد دیدی صدقه بده تا بدی آن خواب برطرف شود.
سگ سرانشند ته دست گند موک زنده روی سگ آب نریز دستت زگیل می زند. شو بی وقتی نونه جارو بزوئن فرشته ملائکه ره از شه سره بیرون کاندی شب بی موقع نباید جارو بزنی چون فرشته و ملائکه را از خانه خود بیرون  می کنی – گرم تندیر سره دپوشی ته وشته حادثه پیش انه سر تنور گرم را بپوشانی برای تو حادثه پیش می‌آید .
نمک ره نشند بنه به خاطر این که آب چشم حضرت زهرا هسته نمک را زمین نریز به خاطر این که آب چشم حضرت زهرا(س) است .
دامدارهای منطقه عقیده دارند افراد ناپاک نباید وارد گله گوسفند بز شوند زیرا گوسفند از رمه حضرت موسی (ص) است به همین دلیل نیز زن ها حق دوشیدن شیر گوسفندان را ندارند. زیرا ممکن ناپاک باشند از این رو دوشیدن شیر گوسفند و بز وظیفه مردان و دوشیدن شیر گاو بر عهده زنها است .عقیده بر این است که باید وقت خشکسالی و یا روزی که گوسفند را باید داخل امامزاده هفت تن بدوشند و شیر تولیدی را به متولی امامزاده بدهند.

دوشنبه 14/5/1392 - 12:26 - 0 تشکر 628885

آداب و آیین های قطع باران در روستاهای مازندران

در استان مازندران ، در فصل زمستان به ندرت پیش می آید که برف ببارد و اگر می‌بارد در ارتفاعات است اما این سرزمین همواره با باران های تند و فصلی و چند روزه همراه بوده است .

باران های فصلی اگر چندین روز به طور مداوم به شدت ادامه یابد ،در هر فصلی به ضر روستاییان کشاورز است . زیرا مسبب سیل می شود و به راه ها ، مزرعه ها و شالیزارها آسیب می رساند.

در قدیم ، در روستاهای مازندران که چون دیگر روستاهای ایران امکانات بسیار کم بود ، خساراتی که سیل به محصولات و زمین کشاورزی شان وارد می کرد ، به سختی قابل جبران بود و ممکن بود که یک سیل در زمستان یا بهار تمام محصولات برنج آنان را نابود کند و در نتیجه قحطی بیاید.

از همین رو مردم مناطق مختلف مازندران ، از دیرباز تاکنون آداب و آیین هایی برای قطع باران دارند از جمله این آیین ها در استان مازندران ، آیین قطع سوادکوه منطقه‌ای نیمه کوهستانی سوادکوه است .

سواد کوه منطقه ای نیمه کوهستانی – جنگلی است که شامل زیرآب ، شیرگاه ، پل سفید و روستاهای توابع آنهاست . مردم روستاهای سواد کوه که هنوز زندگی روزانه شان ارتباط بسیار تنگاتنگی از طریق کشاورزی و دامداری با طبیعت دارد، آیین «واوارون » را برای قطع باران اجرا می کنند . فریده یوسفی در کتاب تحقیقی خود تحت عنوان « فرهنگ و آداب و رسوم سواده کوه » نوشته است که آخرین باری که خود شاهد اجرای این این آیین قطع باران بوده است در سال 1377 شمسی در روستای انند بوده است .

این آیین این گونه اجرا می شود :

پس از این که چندین و چند روز که باران سیل آسا می بارد و قطع نمی شود، مادران و پدران ، دخترها و پسرهای خود را وا می دارند که به ردیف زیر باران بایستند و با دست پشت پیراهن یکدیگر را بگیرند و به در خانه ها بروند ، نفر جلویی که اول صف ایستاده است به در خانه ای که می رسد ، یک جارو را طوری به دست می‌گیرد که سر آن تا به گردنش و سپس این شعر را می خواند :

وارون وا ، وارون وا

هرکی اما ره دونه ندا

وشون خنه راه وا له بدا

یعنی : با بارون باد بارون

هرکسی که به ما برنج نداد

خانه اش را باد خراب می کند.

وقتی بچه این شعر را می خواند ، صاحب خانه یک پیمانه برنج در کیسه او می‌ریزد، آیین برنج ها آنقدر جمع می شود تا بالاخر بزرگ تر ها در زیر بارش سیل آسای باران ، کیسه های برنج جمع شده را بردارند و در تکیه محل جمع کنند. مردم سواد کوه معتقدند که پس از خواندن این شعر ، باران پس از چوپانان ده می روند و از آنها شیر می گیرند و در همان روز همه اهل محل در تکیه ده جمع می شوند و با برنج و شیرگردآوری شده ، در ظرف های بزرگ شیربرنج درست می کنند و بین اهالی تقسیم می کنند.

این مضمون شعر در روستاهای مختلف ، متفاوت است . آیین اجرای آن هم در برخی روستاها با اندکی تفاوت اجرا می شود. مثلاٌ در روستاهای لفور ، یک دختربچه ، جارو به دست می گیرد و در زیر باریزش یک بند باران ، به طور سمبلیک حیاط گل آلود را جارو می کند و این آواز می خواند : ململ شو آفتاب دکفه / تیل و پشو آفتاب دکفه پیرزنا بنسی بمرده / پیرمردی کلسی بمرده

یعنی : روشنایی آفتاب بر شب مهتاب ( بتابد ) بر گل و لای آفتاب بتابد

پیرزن در پایین دست اتاق مرد ( از سرما ) (پیرمرد در بالادست اتاق مرد ) از سرما ،

اگر داروک بخونده گنه وارش انه

اگر قورباغه سبز روی درخت بخواند می گویند باران می آید

پنج شنبه نون و خرما در کامبی تا امه مرده چه برسه

پنجشنبه نان و خرما بیرون می دهیم تا ثوابش به مرده ما برسد

چایی دله دار دره مهمان قد بلند انه

روی جایی ساقه اش قرار گرفته مهمان قد بلند می آید .

خوی بد بدی صدقه درها کن تا بدی اون خو برطرف بوشه

خواب بد دیدی صدقه بده تا بدی آن خواب برطرف شود.

سنگ سرانشند ته دست گند موک زنه
روی سگ آب نریز دستت زگیل زنده

دوشنبه 14/5/1392 - 12:26 - 0 تشکر 628886

شخصیت های فرهنگی و نام آوران علمی و هنری و دینی مازندران
محمدبن جریر طبری( مورخ)
یکی از علمای بزرگ ایران و از بزرگترین مورخان جهان اسلام است که در سال 225 ه.ق در آمل بدنیا آمد. وی علاوه بر اینکه در تحقیقات تاریخی مهارت کامل داشته در فنون ادب نیز سرآمد علمای عصر خود بوده است. از آثارشان : تاریخ الکبیر، تاریخ بزرگ موسم به تاریخ الرسل و الملوک و اخبارهم فی کان فی زمن کل واحد منهم و همچنین تفسیر بزرگ موسوم به جامع البیان عن تاویل القرآن .

دوشنبه 14/5/1392 - 12:44 - 0 تشکر 628887

سید ظهیر الدین مرعشی ( مورخ)

از دانشمندان و سیاستمداران ایرانی است که به سال 815 ق در آم بدنیا آمد . از دانشمندان عصر خویش محسوب شده و کتابی نیز در انسان سادات مرعشیه تالیف کرده است .

همچنین دو اثر عمده به نام های تاریخ طبرستان و روبان و مازندران و تاریخ گیلان و دیلمیان دارد که واقع این دو اثر مکمل یکدیگرند و جزء منابع معتبر مربوط به تاریخ سادات مازندران و گیلان محسوب می شوند.

کتاب تاریخ طبرستان سید ظهیر الدین مرعشی نخستین بار در سال 1850 میلادی مطابق 1266 ه.ق توسط برنهارد اول خاورشناس معروف با یک مقوله آلمانی در چایخانه سن پطرزبورگ به چار رسید .

این مورخ برجسته سرانجام به سال 892 ه.ق دارفانی را وداع گفت.

دوشنبه 14/5/1392 - 12:45 - 0 تشکر 628888

اسماعیل مهجوری ( مورخ)

مرحوم اسماعیل مهجوری فرزند مرحوم شیخ هدایت ا... ساروی در سال 1273 هجری شمسی در یک خانواده روحانی شهر ساری متولد شد. تحصیلاتش را در مدرسه ملی ساری فرا گرفت و سپس به مدرسه سلیمان خان رفت و به تحصیل ادبیات فارسی و مقدماتی عربی پرداخت .

اثر ارزنده ایشان تالیف تاریخ مازندران می باشد که در این کتاب تاریخ مازندران را از دورترین زمان تا عصر حاضر مورد بررسی قرار داد و با دقت و کنجکاوی موفق به انجام این مهم گردید . کتاب دیگر ایشان گویش های مازندران نام دارد که در سال 1353 هجری شمسی به کوشش فرزندش چاپ گردید .

دوشنبه 14/5/1392 - 12:45 - 0 تشکر 628889

حسن شهبار ( نویسنده )

در 23 اسفند سال 1299 خورشیدی در بابل زاده شد و تحصیلات خود را در کالج اصفهان و دانشگاه تهران در رشته ادبیات خارجی به پایان رساند . چهارده سال مشاور مطبوعات اداره اطلاعات امریکا و سال ها دبیر شورای نویسندگان رادیو ایران،مدیر کل وزارت و مشاور وزیر اطلاعات بود. از نوجوانی ترجمه کتاب و نویسندگی در جراید را آغاز کرد . در هفده سالگی داستان سرگذشت اثر مارلی کرلی داستان سرای انگلیسی را انتشار داد و از آن پس هر سال کتاب تازه ای را ترجمه کرد .

کتابهای بربادرفته ، ربه کا ، کجا می روی ؟ افسانه های اپرا ، آثار جاویدان ادبیات جهان و آثار برگزیده ادب آمریکا ، سیری در بزرگترین کتاب های جهان( سه جلد ) از جمله کتاب هایی هستند که از او منتشر شده است .

دوشنبه 14/5/1392 - 12:46 - 0 تشکر 628891

محمد تقی دانش پژوه ( نویسنده)

محمد تقی در سال 1290 شمسی در شهر آمل متولد شد ، تحصیلاتش را در آمل ، تهران و قم به انجام رساند. خدمت به فرهنگ ایران هدف و انگیزه همیشگی محمد تقی دانش پژوه بود که سراسر زندگی را به تدریس و تالیف و تحقیق و تتبع در این زمینه اختصاص داد. از آثارش : ترجمه النکت الاعتقادیه ف ترجمه مصادقه الاخوان راسله امامت خواجه طوسی ، جامع التواریخ رشیدی ، معتقد الامامیه ، بحر الفوائدو..

دوشنبه 14/5/1392 - 12:47 - 0 تشکر 628892

دکتر ذبیح الله صفا ( نویسنده )

در 16 اردیبهشت 1290 شمسی در شهمیرزاد ( مکانی واقع در میان مازندران و سمنان ) دیده به جهان گشود. پدرش سید علی اصغر صفا در بابل به حرفه بازرگانی اشتغال داشت . دکتر صفا دوره ابتدایی را در بابل و بقیه تحصیلاتش را در تهران به پایان رساند. وی در اردیبهشت سال 1378 در اروپا در گذشت .

از معروف ترین آثار ایشان : گاه شماری و جشن های ملی ایرانیان ف نثر فارسی از آغاز تا عهد نظام الملک طوسی و تاریخ ادبیات در ایران و در قلمرو زبان فارسی و همچنین گنج سخن را می توان نام برد .

دوشنبه 14/5/1392 - 12:48 - 0 تشکر 628893

دکتر پرویز ناتل خانلری ( نویسنده )

در سال 1292 خورشیدی در روستای ناتل از توابع کجور نور مازندران بدنیا آمد و دوره دانش اندوزی خود را در تهران به پایان رسانید و در سال 1322 پایان نامه دکتری را تحت عنوان تحقیق در عروض فارسی و چگونگی تحول اوزان غزل به راهنمایی استاد بدیع الزمان فروزانفر نوشته و سپس با مرتبه دانشیاری در دانشکده ادبیات مشغول تدریس گردیده است .

نامبرده در سال 1327 خورشیدی برای تکمیل تحصیلات خود به اروپا مسافرت کرد.

تالیفات و تصحیح : تاریخ زبان فارسی در سه جلد ، هفتاد سخن شعر و هنر ف دستور زبان فارسی ، دیوان حافظ ، داستان های بیدپای

ترجمه : دختر سلطان ، الکساندر پوشکین ، طوفان ، اعتراف ، پدرکش ، مکافات .

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.