• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 3956)
جمعه 17/6/1391 - 12:30 -0 تشکر 547151
صدقه چیست

به معنای دادن مال و یا چیزی در راه خدا می‌باشد که برخی از اقسام آن‌ها واجب و برخی هم مستحب می‌باشد.

جمعه 17/6/1391 - 18:1 - 0 تشکر 548555

. بازگشت سود صدقه به پرداخت کننده
ازنگاه آموزه های قرآنی کسی که صدقه پرداخت می کند، ضرر نمی کند بلکه در حقیقت سود این عمل به خود او باز می گردد. قرآن می فرماید: انفاق خیری که انجام می دهید برای خودتان است و سود آن به شما باز می گردد. (بقره، 272) بنابراین خداوند تضمین کرده به کسی که این عمل را انجام دهد،سود برساند. کما اینکه پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «استنزلو الرزق بالصدقه». (مجلسی، 1983، ج 78، ص 68) یعنی به وسیله ی صدقه،اسباب نازل شدن روزی خود را فراهم آورید.حال اگر سود صدقه به خود انسان باز می گردد پس صدقات ماندگار باید طرفدار بیشتری داشته باشد و انسان بیشتر به دنبال آن باشد زیرا آن،سرمایه گذاری ثابت است و سود آن دائمی است. از نظر اجتماعی نیز این دیدگاه قابل قبول است زیرا در صورت پرداخت صدقات و انفاقات، مردم و بویژه محرومین نسبت به آن شخص خوش بین می شوند و او از آسیب های احتمالی ناشی از شکاف بین طبقات اجتماعی در امان است.او همچنین مورد عنایت مردم قرار گرفته و دعای خیرآنان شامل اوست و در فرصت هایی که پیش می آید مردم او را بردیگران ترجیح داده و این امر موجب رشد و پیشرفت می گردد.

4

جمعه 17/6/1391 - 18:1 - 0 تشکر 548559

. صدقه و آمرزش گناه
قرآن کریم در مورد آثار صدقه می فرماید: اگر صدقات را آشکارا پرداخت نمایید خوب است لکن اگر آنها را مخفی نموده و به فقرا بپردازید برای شما شایسته تر و موحب بخشیده شدن گناهان شماست. (بقره، 271) در این آیه اشاره به پرداخت پنهانی صدقه دارد و صدقه ای را کفاره ی گناه می شمارد که در پنهان پرداخت شود. در روایات نیز وارد شده است که انفاق پنهانی موجب فرونشستن خشم خداست وگناه انسان را از بین می برد، همانگونه که آب آتش را خاموش می کند. (احسایی، 1403، ج 2، ص 71؛مجلسی، 1983، ج 93، ص 240)
در عین حال آمرزش گناه از آثار پرداخت صدقه است و علت اخفا دراین آیه است که قصد قربت و رضای خدا،درآن قطع تر است پس چنانچه صدقه ی آشکار هم، به طور خالص برای رضا خدا باشد و به دور از منت و ایذای گیرنده ی آن انجام شود،همان اثر را می تواند داشته باشد.
تردیدی نیست که هریک از دو نوع انفاق علنی و مخفی،اگربه قصد قربت و در راه خدا باشد، دارای اثری مفید است. گاه بهتراست صدقه درپنهان انجام شود و گاه به طور آشکار و این انسان است که باید با درک شرایط، بهترین آن را انتخاب نماید. گاه انفاق آشکار موجب ترغیب و تشویق دیگران و رایج شدن یاری رساندن به دیگران و انجام کار خیر می شود. وقتی انسان چیزی را وقف می کند یا مدرسه و پل و بیمارستان می سازد،اگر دیگران مطلع شوند آنان نیز دست به آن کار می زنند و این موجب رشد و افزایش کارهای خیراست. انفاقات واجب یعنی زکات اگر علنی ادا شود پرداخت کننده ی آن در معرض تهمت فرار از وظایف شرعی قرار نمی گیرد و گاه انفاق مخفی مناسب تراست و آن در صورتی است که اگر علنی دست به انفاق بزند در معرض ریا باشد یا موجب منت و اذیت برای گیرنده ی آن باشد و یا برای وی کسر شأن تلقی شود.دراین صورت بهتراست به صورت مخفی انجام گردد.
بعضی ازمفسرین نیز این حق انتخاب، در چگونگی پرداخت صدقه را، که گاه آشکار و گاه پنهان پرداخت شود، در مورد انفاقات مستحب دانسته اند اما گفته اند زکات بهتر است همیشه آشکار پرداخت گردد. (مکارم شیرازی، 1384، ج 2، ص 404)
نکته ی قابل توجه دراین آیه آن است که آیه می گوید: «ویکفر عنکم من سیئاتکم»؛ «من» تبعیضیه است و یعنی در اثر انفاق، بخشی از گناهان بخشیده می شود و البته مقدار آن بستگی به مقدارانفاق انجام شده و میزان اخلاص آن دارد. در آنجا نیز باید اذعان نمود که اثر صدقه ی ماندگار در جبران گناه گذشته بیشر از صدقه ی غیر ماندگار است. زیرا مردم همواره از آثارصدقه ی ماندگارسود برده و او ازآثار آن بهره می برد

جمعه 17/6/1391 - 18:1 - 0 تشکر 548565

شرایط ارزشمندی صدقه
انفاق گرچه ذاتاً خوب و ارزشمند است و موجب پاداش و ستایش است و قرآن کریم می فرماید: «هل جزاءالاحسان إلا الإحسان»، (الرحمن، 60) یعنی پاداش کسی که کار نیک انجام می دهد چیزی جز ثواب و نیکی نمی باشد؛(طوسی، 1409، ج 9، ص 482) اما از نظر قرآن صدقه ای دارای آثارذکرشده است و اجر و پاداش والایی برای آن در نظر گرفته شده است،که داری ویژگی های زیر باشد:


1

جمعه 17/6/1391 - 18:1 - 0 تشکر 548568

.انگیزه ی الهی
در ماهیت صدقه، رضای خدا و انگیزه ی الهی وجود دارد و این ماده از واژه ی صدق،یعنی راستی و صداقت گرفته شده و صدقه چیزی است که صداقت بنده نسبت به آفریدگار را ثابت می کند، پس باید برای تقرب به خداوند و کسب رضای او انجام شود.
قرآن کریم دراین خصوص می فرماید: «کسانی که اموال خود را برای خشنودی خدا و تثبیت ملکات انسانی در روح خود انفاق می کنند،همچون باغی است که درنقطه ی بلندی باشد و باران های درشت به آنان برسد و میوه ی دو چندان بدهد». (بقره، 265) براساس این آیه، عامل مؤثر دراینکه صدقه و انفاق مؤثرباشد و اثرجاودانه داشته باشد، قصد جلب رضای خداوند است و اگرانفاقی به قصد ریا و یا برای جلب رضایت دیگران انجام پذیرد،چنین آثاری نخواهد داشت.
بر این اساس،فقها در صدقه همواره قصد قربت را شرط دانسته اند و تفاوت آن با هبه و هدیه در وجود قصد قربت یا عدم آن است. زیرا صدقه با قصد قربت انجام می شود اماهبه به قصد ایجاد محبت و دوستی با طرف مقابل. (فخرالمحققین، 1386، ج4، ص 29) در روایات نیز آمده است که «لا صدقه الا ما ارید به وجه الله و ثوابه».(حر عاملی ،1403،ج13،ص319)و ظاهراً «لا» به حسب ظاهر، نفی جنس است نه نفی کمال. یعنی اصلاً صدقه محقق نمی شود نه اینکه صدقه ای ناقص پرداخت شده باشد.
در مورد اعتبار قصد قربت در وقف، گرچه بین فقها اختلاف است اما اکثراً یا آن را لازم دانسته یا بنا بر احتیاط تحقق آن را توصیه می کند (حایری، 1380، ص 71) بسیاری از فقها وقف را در اصل ،مصداق صدقه می دانند و لذا وقف بدون قصد قربت را معتبرتلقی نمی کنند. سایر صدقات ماندگار نیز درصورتی دارای اجر و پاداش دائمی است که به قصد رضای خدا انجام شده باشد.انجام کاری پسندیده، گفتن کلمه ی حق، امربه معروف، ایجاد سنتی نیک و ... در صورتی صدقه ای تلفی می شود که ثواب آن برای همیشه به فاعل آن برمی گردد، که آن را برای رضای خدا انجام دهد.

2. پاکی مورد صدقه
آنچه به عنوان صدقه پراخت می شود،یا به عنوان زکات داده می شود و یا به عنوان وقف در نظر گرفته می شود، باید از اموال پاک ومطبوعی باشد که دراختیار انسان است، نه از اموال نامطبوع یا حرام. قرآن دراین مورد می فرماید: «یأیّها الذین ءامنوا أنفقوا من طیبات ما کسبتم و ممّا أخرجنا لکم من الأرض و لا تیمّموا الخبیث منه تنفقون و لستم بآخذیه إلّا تغمضوا فیه».(بقره، 267) دراین آیه می فرماید،آنچه را صدقه می دهید خواه از درآمدهای ناشی از کسب باشد یا از درآمدهای ناشی از زمین و معادن،باید از کالای تمیز، نظیف و حلال آن باشد نه ازاجزای ناپسند آن،درحالی که خود شما حاضرنیستید آن اجزا را اگر به شما صدقه داده شود بپذیرید مگر از روی اکراه. ازامام صادق (علیه السلام) نقل شده که این آیه درمورد جمعی نازل شده که درزمان جاهلیت ثروت هایی از طریق رباخواری جمع آوری کرده بودند و آن را در راه خدا انفاق می کردند که خداوند آنها را از این کار نهی فرمود. (کلینی، 1365، ج 4، ص 48) همچنین آمده است که این آیه، درباره ی کسانی نازل شده که خرمای خشک، نامرغوب و کم گوشت را با خرمای خوب مخلوط کرده و آن را صدقه می دادند. (کلینی، 1365، ج 4، ص 48)
البته ازدیدگاه بسیاری از مفسرین این دو دیدگاه با هم منافات ندارند بلکه قابل جمع است. (مکارم شیرازی و دیگران، 1386، ج 2، ص 390) به نظر نگارنده مورد آیه هرچه باشد،مفهوم آن عام است و شامل همه ی موارد مشابه بوده و این دو مورد هم از باب ذکر مصداق است.
بنابراین،ازآنجا که انفاق و صدقه،اجری عظیم داشته و اثر آن ماندگاراست حتی ازنظرعقل و منطق نیزباید کالا، خدمات یا سیره و سنتی با ارزش باشد و تا بتواند اثری ماندگار ازخود برج
ای گذارد


يکشنبه 19/6/1391 - 15:26 - 0 تشکر 553460

لَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصلَوةَ وَ ممَّا رَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ(3/بقره) پرهیزكاران آنها هستند كه به غیب (آنچه از حس پوشیده و پنهان است ) ایمان مى آورند، و نماز را بر پا مى دارند و از تمام نعمتها و مواهبى كه به آنها روزى دادهایم انفاق مى كنند ارتباط با انسانها: آنها علاوه بر ارتباط دائم با پروردگار رابطه نزدیك و مستمرى با خلق خدا دارند، و به همین دلیل سومین ویژگى آنها را قرآن چنین بیان مى كند((و از تمام مواهبى كه به آنها روزى داده ایم انفاق مى كنن(و مما رزقناهم ینفقون). قابل توجه اینكه قرآن نمى گوید: من اموالهم ینفقون (از اموالشان انفاق مى كنند) بلكه مى گوید ((مما رزقناهم )) (از آنچه به آنها روزى دادیم ) و به این ترتیب مساءله ((انفاق )) را آنچنان تعمیم مى دهد كه تمام مواهب مادى و معنوى را در بر مى گیرد. بنابر این مردم پرهیزگار آنها هستند كه نه تنها از اموال خود، بلكه از علم و عقل و دانش و نیروهاى جسمانى و مقام و موقعیت اجتماعى خود، و خلاصه از تمام سرمایه هاى خویش ‍ به آنها كه نیاز دارند مى بخشند، بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشند. نكته دیگر اینكه : انفاق یك قانون عمومى در جهان آفرینش و مخصوصا در سازمان بدن هر موجود زنده است ، قلب انسان تنها براى خود كار نمى كند، بلكه از آنچه دارد به تمام سلولها انفاق مى كند، مغز و ریه و سایر دستگاه هاى بدن انسان ، همه از نتیجه كار خود دائما انفاق مى كنند، و اصولا زندگى دسته جمعى بدون انفاق مفهومى ندارد ارتباط با انسانها در حقیقت نتیجه ارتباط و پیوند با خدا است ، انسانى كه به خدا پیوسته و به حكم جمله مما رزقناهم همه روزیها و مواهب را از خدا مى داند، نه از ناحیه خودش ، عطاى خداوند بزرگى مى داند كه چند روزى این امانت را نزد او گذاشته ، نه تنها از انفاق و بخشش در راه او ناراحت نمى شود بلكه خوشحال است، چرا كه مال خدا را به بندگان او داده ، اما نتائج و بركات مادى و معنویش را براى خود خریده است ، این طرز تفكر، روح انسان را از بخل و حسد پاك مى كند، و جهان تنازع بقا را به دنیاى تعاون تبدیل مى سازد دنیائى كه هر كس در آن خود را مدیون مى داند كه از مواهبى كه دارد در اختیارهمه نیازمندان بگذارد، همچون آفتاب نورافشانى كند بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشد. جالب اینكه در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم كه در تفسیر جمله و مما رزقناهم ینفقون فرمود: ان معناه و مما علمناهم یبثون :((مفهوم آن این است از علوم و دانشهائى كه به آنها تعلیم داده ایم نشر مى دهند، و به نیازمندان مى آموزند. بدیهى است مفهوم این سخن آن نیست كه انفاق مخصوص به علم است ، بلكه چون غالبا نظرها در مساءله انفاق متوجه انفاق مالى مى شود امام با ذكر این نوع انفاق معنوى مى خواهد گستردگى مفهوم انفاق را روشن سازد. ضمنا از اینجا به خوبى روشن كه انفاق در آیه مورد بحث خصوص زكات واجب ، یا اعم از زكات واجب و مستحب نیست ، بلكه معنى وسیعى دارد كه هر گونه كمك بلاعوضى را در بر مى گیرد.

يکشنبه 19/6/1391 - 15:27 - 0 تشکر 553464

وَ أَنفِقُوا فى سبِیلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیكُمْ إِلى التهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یحِب الْمُحْسِنِینَ(بقره/ 195)

و در راه خدا، انفاق كنید! و (با ترك انفاق )، خود را به دست خود، به هلاكت نیفكنید! و نیكى كنید! كه خداوند، نیكوكاران را دوست مى دارد.

جمله و لا تلقوا بایدیكم الى التهلكة (با دست خویش خود را به هلاكت نیفكنید) هر چند در مورد ترك انفاق ، براى جهاد اسلامى وارد شده ، ولى مفهوم وسیع و گستردهاى دارد كه موارد زیاد دیگرى را نیز شامل مى شود،در اینكه مراد از احسان در اینجا چیست ؟ چند احتمال در كلمات مفسران دیده مى شود: نخست این است كه حسن ظن به خدا داشته باشید (و گمان نكنید انفاقهاى شما موجب اختلال امر معیشت شما خواهد شد) و دیگر اینكه منظور، اقتصاد و میانه روى در مساله انفاق است ، و دیگر اینكه منظور، آمیختن انفاق با حسن رفتار نسبت به نیازمندان است ، به گونه اى كه همراه با گشاده روئى و مهربانى باشد و از هر نوع منت و آنچه موجب رنجش و ناراحتى شخص انفاق شونده است بر كنار باشد.
مانعى ندارد كه همه این معانى سه گانه در مفهوم و محتواى آیه جمع باشد.در اینكه میان دو جمله و انفقوا فى سبیل الله و و لا تلقوا بایدیكم الى التهلكة ، آیا ارتباطى وجود دارد یا نه ، با توجه به اینكه تمام تعبیرات قرآن حساب شده است ، حتما میان این دو رابطه اى است و به نظر مى رسد رابطه این است اگر انفاق در مسیر جهاد و فى سبیل الله نكنید، خود را با دست خویش به هلاكت افكنده اید، بلكه مى توان مساله را از این فراتر برد و گفت :
این آیه گر چه در ذیل آیات جهاد آمده است ولى بیانگر یك حقیقت كلى و اجتماعى است و آن اینكه انفاق به طور كلى سبب نجات جامعه ها از مفاسد كشنده است ، زیرا هنگامى كه مساله انفاق به فراموشى سپرده شود، و ثروتها در دست گروهى معدود جمع گردد و در برابر آنان اكثریتى محروم و بینوا وجود داشته باشد دیرى نخواهد گذشت كه انفجار عظیمى در جامعه به وجود مى آید، كه نفوس و اموال ثروتمندان هم در آتش آن خواهد سوخت و از اینجا رابطه مساله انفاق و پیشگیرى از هلاكت روشن مى شود.


بنابراین انفاق ، قبل از آنكه به حال محرومان مفید باشد به نفع ثروتمندان است ، زیرا تعدیل ثروت حافظ ثروت است .
امیر مومنان على (علیه السلام ) در یكى از كلمات قصارش به این حقیقت اشاره . فرموده ، مى گوید: حصنوا اموالكم بالزكاة : اموال خویش را با دادن زكات حفظ كنید.
و به تعبیر بعضى از مفسران ، خوددارى از انفاق فى سبیل الله هم سبب مرگ روح انسانى به خاطر بخل خواهد شد، و هم مرگ جامعه به خاطر عجز و ناتوانى ، مخصوصا در نظامى همچون نظام اسلام كه بر نیكو كارى بنا شده است .

يکشنبه 19/6/1391 - 15:28 - 0 تشکر 553467


ابن عباس نقل نموده كه امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) بیمار شدند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با جمعی از یاران به عیادتشان آمدند و به امام علی(علیه السلام) گفتند: چه خوب است كه برای بهبودی فرزندانت نذری كنی. امام علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و فضه- كنیز آن دو- نذر كردند كه اگر كودكان بهبودی یافتند، سه روز روزه بدارند. بچه ها بهبودی یافتند و اثری از كسالت باقی نماند.حضرت علی(علیه السلام) سه من جو قرض گرفت وحضرت  فاطمه(سلام الله علیها) یك من آن را آرد كرده، از آن نان درست كرد و سهم هر كسی را جلویش گذاشت تا افطار كند. در همین حال سائلی به در خانه آمد و گفت: سلام بر شما اهل بیت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم). من مسكینم، مرا طعام دهید! خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) آن سائل را بر خود مقدم شمرده، افطار خود را به او دادند و آن شب چیزی جز آب نخوردند و با شكم گرسنه دوباره نیت روزه كردند.هنگام افطار روز دوم یتیمی بر در خانه آمد و غذا خواست و آنها غذای شان را به او دادند. در شب سوم اسیری آمد و همان عمل را نسبت به او كردند. صبح روز چهارم امام علی(علیه السلام) دست امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) را گرفت و نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) آمد. آن حضرت وقتی بچه ها را دید كه از شدت گرسنگی ضعیف شده اند، گریه كرد. در این هنگام جبرئیل با سوره دهر بر آن حضرت نازل شد.(مجمع البیان، شیخ طبرسی، ج 10، ص .617)
بنابراین، آیاتی كه در سوره انسان درباره ابرار نازل شده، در شان حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و خانواده اوست كه نشان می دهد ارزش ایثار و اطعام آنان به خاطر نهایت اخلاص در راستای كسب رضایت پروردگار می باشد و لذا می فرماید: «و یطعمون الطعام علی حبه مسكینا و یتیما و اسیرا¤ انما نطعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزاء و لا شكورا؛ (انسان/9-8) و غذایی را كه [از شدت احتیاج] دوست می داشتند، به مسكین و یتیم و اسیر عطا كردند و گفتند:شما را فقط برای خشنودی خدا اطعام می كنیم؛ نه از شما عوضی می خواهیم و نه انتظار سپاس و ثنایی داریم.»

اینگونه فداکاری وایثار درخاندان اهلبیت(علیهم السلام) نمونه های فراوانی دارد که به مواردی از آن اشاره میگردد.

يکشنبه 19/6/1391 - 15:29 - 0 تشکر 553468

مام صادق علیه السلام فرمود:  لا یتبع الرجل بعد موته الا ثلاث خصال: صدقة اءجراهاالله له فى جیاته فهى تجرى له بعد موته. و سنة هدى یعمل بها. و ولد صالح یدعوله

پس از مرگ آدمى جز به سه خصلت از وى باقى نمى ماند و بدنبال او نمى رود: صدقه جاریه اى كه : در زندگى انجام داده و پس از مرگش باقى است . و روش درستى كه - بدان عمل شود، و فرزند خوب و شایسته اى كه - براى او دعا كند.

بحارالانوار، ج 93، ص 269


 سفیان بن عمرو به محضر امام صادق علیه السلام شكایت كرد و گفت : انى كنت انظر فى النجوم فاعرفها و اعرف الطالع فید خلنى من ذلك
فقال: اذا وقع فى نفسك شیى فتصدق على اول مسكین ثم امض فان الله عز و جل یدفع عنك .

من مردى ستاره شناسم و طالع ستارگان را مى دانم و (گاهى ) از رهگذر مطالعات نجومى چیزى در خیالم وارد مى شود.
امام علیه السلام فرمود: هرگاه چیزى در خیال تو واقع گشت به نخستین مسكینى كه مى رسى صدقه بده و بكار خود بپرداز كه : خداى عز و جل آن خیال بد و نحوست را از تو دفع مى فرماید.

سفینة البحار، ج 2، ص 23


الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: إِنَّ صَدَقـَة َ اللـَّیل ِ تـُطفِی ءُ غَضَبَ الرَّبَّ وَ تـَمحُو الذ َّنبَ العَظیمَ وَ تـُهَوَّنُ الحِسابَ وَ صَدَقـَة ُ النـَّهارِ تـُثمِرَ المالَ وَ تـَزیدُ فِی العُمرِ
صدقه در شب، خشم پروردگار را فرو می نشاند و گناه بزرگ را پاک می کند و حساب(قیامت) را آسان می گرداند و صدقه در روز ثروت می آورد و عمر را زیاد می کند.

کافی 4/9/3

يکشنبه 19/6/1391 - 15:30 - 0 تشکر 553471

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: سئِلَ الصَّادِقُ أَی الصَّدَقَهُ أَفضَلَ؟ قَالَ: اَن تـَتـَصدَّق وَ اَنتَ صَحِیحٌ شَحِیحٌ تأمل البَقـَاء، وَ تـَخافُ الفـَقرَ، وَ لا تـَمهَل حَتَّی إذَا بَلَغَتِ الحُلقـُوم، قـُلتَ: لِفُلان ٍ کَذا، وَ لِفُلانٍ کـَذا، لا وَ قـَد کا َنَ لِفُلان ٍ.

از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند: کدام صدقه اجر بیشتری دارد؟ فرمود: این که صدقه بدهی در حالی که سالم و نیازمند هستی وآرزوی بی نیازی داری و از فقر می ترسی تا آن زمان که جان به گلوگاه برسد و می گویی: فلان چیز برای فلانی و برای فلانی، فلان چیز و آن را به تأخیر مینداز.

بحارالانوار، ج 96/182


الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: لو جرى المعروف على ثمانین كفا لاوجروا كلهم من غیر ان ینقص عن صاحبه من اجر شیئا؛

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر صدقه اى بر هشتاد دست جریان یابد(دست به دست شود) صاحبان همه آن دست ها پاداش دارند بى آنكه از پاداش صدقه دهنده نخستین چیزى كاسته شود.

يکشنبه 19/6/1391 - 15:32 - 0 تشکر 553472

امام حسین علیه السلام شكر، صدقه مى داد، از او پرسیدند: چرا شكر؟ فرمود: «من شكر را دوست دارم»، و خداى سبحان مى فرماید: شما هرگز به نیكى نمى رسید مگر آنكه از آنچه دوست مى دارید انفاق كنید (آل عمران/92.)

ترجمه كتاب موسوعه كلمات الامام الحسین علیه السلام ، ص 699.


امام حسین(علیه السلام)فرمودند:

هر وقت كسى به كسى نیكى كند و بعدا ببیند كه در برابر احسان او تشكر نمى كند ناراحت نباشد، خداوند جزاى نیكى او راعهده دار است و خداوند عطایش بزرگ و پاداشش معظم است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.